Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2011, 17:09   #1
Entusiasten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 72
Star Alliance Råd om valg av bonusprogram i Star Alliance

Jeg har sett nærmere på Aegean Airlines sitt bonusprogram Miles & Bonus, og har problemer med å forstå hvorfor det vil være mer attraktivt å satse på Euro Bonus-programmet ettersom poengkravet til gullkort er under halvparten av hva som kreves av Euro Bonus...

Eneste haken er vel at man ikke får EBG-support, men med tanke på hvor ELENDIG corporate supporten er i SAS, har jeg ikke akkurat forhåpninger til at den skal være stort bedre for gullkort-kunder.
Entusiasten is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 19:11   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Euro Bonus vs Miles & Bonus

Quote:
Originally Posted by Entusiasten View Post
Jeg har sett nærmere på Aegean Airlines sitt bonusprogram Miles & Bonus, og har problemer med å forstå hvorfor det vil være mer attraktivt å satse på Euro Bonus-programmet ettersom poengkravet til gullkort er under halvparten av hva som kreves av Euro Bonus...

Eneste haken er vel at man ikke får EBG-support, men med tanke på hvor ELENDIG corporate supporten er i SAS, har jeg ikke akkurat forhåpninger til at den skal være stort bedre for gullkort-kunder.
Husk at opptjeningen ikke er den samme. Spesielt for litt dyrere billetter.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 19:24   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Euro Bonus vs Miles & Bonus

Synes du Corporate supporten og bookingsystemet til SAS suger? Jeg synes tvert om det er skikkelig bra jeg.

Bruker det flittig til fly+hotell+bil og det virker strålende. Oversiktlig og greie rabatter. Hver gang noe skjer er de raskt ute med mailer og sms'er.

Forøvrig synes jeg det virker smudest å bruke bonusprogrammet til det selskapet man faktisk flyr mest med. Og EB har jo der en også en rekke andre muligheter til å tjene opp points. Som Trumf, pointbooster og div annet.

Sjelden (hvis noen gang) har jeg forsvart SAS så flittig.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 20:16   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Euro Bonus vs Miles & Bonus

Supportfunksjonen er MYE bedre så snart fargene på kortet skifter.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 20:27   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Euro Bonus vs Miles & Bonus

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Supportfunksjonen er MYE bedre så snart fargene på kortet skifter.
Ja, selvfølgelig. Men Corporate supporten? Corporate er jo en egen avdeling. Andre tlf nummer, egen chat og egen bookingmaskin (ihvertfall utseende).
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 21:14   #6
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Euro Bonus vs Miles & Bonus

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Ja, selvfølgelig. Men Corporate supporten? Corporate er jo en egen avdeling. Andre tlf nummer, egen chat og egen bookingmaskin (ihvertfall utseende).
Ah, selvsagt. Beklager. Note to self: Lese HELE innlegget neste gang!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 21:38   #7
Entusiasten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 72
Default Re: Euro Bonus vs Miles & Bonus

Corporate support er helt elendig på telefon. Strålende service i starten med god oppfølging per epost og senere per telefon. Men i hverdagen er det et sant mareritt. Burde selvfølgelig klaget hver gang jeg kom utfor nesevise kunde(mis)handlere, men det koker stort sett ned til prioriteringer i en en travel hverdag, hvor klaging for min del vektes nokså lavt. Jeg er glad i SAS og skulle ønske det var annerledes. Selskapet ligger mitt hjerte nært, og så lenge det eneste alternativet innenriks er Norwegian så er jeg fortsatt kunde.

Hvordan ser du at det forekommer poengtap?
Entusiasten is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2012, 17:07   #8
Klgn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 113
Default Råd om valg av bonusprogram i Star Alliance

Min første post her. Jeg trenger noen råd i forbindelse med valg av bonus-program og tenkte kanskje dette er et godt sted å spørre.

Jeg flyer ganske mye i løpet av et år, for det meste med Lufthansa og SAS. Reisene mine er short-haul, stort sett i Nord-Europa men innimellom til Midt-Østen. Jeg flyr alltid på billigste reisemåte, så er 95% economy.

Planen min var å benytte Aegean miles and bonus, da jeg i det programmet kan klare *G uten større problemer. Jeg tror imidlertid at jeg kommer til å ha over 35 segments med SAS i år, og dermed kvalifisere til EBG gjennom "bakdøren".

Jeg tror at jeg sannsynligvis klarer gull på miles and bonus selv om jeg kreditterer alle SAS-reisene til EB, så det er en mulighet for å få i pose og i sekk, men da blir det bare såvidt på begge programmene. Hvis jeg tar alt på Miles & Bonus kommer jeg til å klare gull der i april, mens hvis jeg også prøver på EBG samtidig må jeg antakelig finne meg i å vente til langt ut på høsten før jeg får *G med noen av programmene.

Det jeg lurer på er om EB*G er attraktivt nok i forhold til A3*G til at det er verd å satse på å få begge deler. Det er naturligvis alltid best å ha status på det selskapet man benytter mest, men er det verd å splitte poengene på to selskap samt vente et halvt år ekstra på status for å oppnå dette?

Ulemper med å bruke begge programmene:
- Må vente minst et halvt år lenger på å få *G
- Poengene splittes mellom to program
- Klarer ikke *G med noen av dem hvis det av sykdom eller andre uventede årsaker plutselig blir mindre reising

Fordeler med både EBG og A3G:
- To kort i tilfelle det ene selskapet går konk, forlater *A e.l.
- Kort tilhørende et selskap jeg bruker ofte

Det jeg først om fremst lurer på er hvor stor fordelen er av det siste punktet i forhold til *G med et annet selskap.
Klgn is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2012, 23:10   #9
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Råd om valg av bonusprogram

Det har vel vært nevnt tidligere at Aegean ikke gir opptjening på mange av de billigste bookingklassene.

Forstår ikke helt hva du skal med gullkort hos Aegean i tillegg hvis du allerede kvalifiserer til gull hos SAS. Det gir vel ingen fordeler som EBG ikke har hos andre enn Aegean selv, og ut fra reisemønsteret du beskriver regner jeg ikke med du er hyppig gjest hos dem. Å miste status pga. konkurs i SAS tror jeg er så lite sannsynlig at du like gjerne kan bruke energien på å finne en god forsikring mot dovendyrangrep

PS: Velkommen til forumet!
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2012, 23:56   #10
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Råd om valg av bonusprogram

Du skal reise veldig mye - og gjerne med noen klart definerte flyselskaper - før det er interessant å jakte to statuskort innenfor samme allianse (i mine øyne). Jeg snitter rundt 100 flighter i året, hvorav 10-20% er interkontinentalt, og finner det klart mest fornuftig å ha ett kort i hver allianse (SkyTeam og Star Alliance), fremfor to gullkort innenfor samme. Har lekt med tanken på å få både LH SEN og SK EBG, fordi SAS og LH-group utgjør 70-80% av mine reiser, men jeg finner det mer hensiktsmessig å plassere alle poengene i én kurv.

Jeg har også hatt gullstatus i SkyTeam i to perioder - først via statusmatch, deretter opprettholdt jeg det - men nå er det foreløpig slutt med status der.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2012, 23:57   #11
Klgn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 113
Default Re: Råd om valg av bonusprogram

Takk for svar. Jeg ser at jeg nok brukte veldig mye plass på et spørsmål som burde vært formulert enklere. Med A3 får jeg gull i april/mai, men jeg med EB nok må vente til november/desember. Er merverdien av å ha gull med "hjemmeselskap" vs en partner stor nok til at det er verd å vente et ekstra halvår? Hva konkret består merverdien av?
Klgn is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 07:04   #12
nick5000
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
Default Re: Råd om valg av bonusprogram

vent til du får EBG.
fasttrack, prioritet når du ringer til SAS, kanskje noen upgrades..
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 11:39   #13
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,282
Default Re: Råd om valg av bonusprogram

Välj gärna SAS Eurobonus American Express Card. Du kommer tydligen flyga mycket med just SAS.

Last edited by L-1011; 19-01-2012 at 11:43.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2013, 00:10   #14
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Lifemiles, miles&bonus eller miles&more?

Hei

Iløpet av denne høsten skal det flys masse *a og her er greia:

Jeg vet ikke hvilken av disse programmene jeg skal velge. Jeg har allerede 15000 poeng hos LH, men de gir dårlig bang for bucks. Du får maks 125 miles på discounted eco med LH hvor Aegean gir deg 100% uansett.

Jeg har laget en liste, men er usikker på hva som FAKTISK teller når man skal bli FF

Aegean Miles&bonus:

Gold-status etter 16000 miles
100% miles uansett eco-klasse hos Sas og en rekke andre *a-selskap
(Gir til og med 200% på Z hos AC hvor LH gir 150%)
Selger derimot ikke miles såvidt jeg har sett

LH Miles&more:

Mer partnere og code-share muligheter..
Men ufattelig håpløst å oppnå *a gold-status (100000 miles for senator!!)
Har allerede 15000 miles der, men kun 1875 status miles for 2013..
Kan kun kjøpe 12000 miles per kalenderår

Avianca Lifemiles

Henger også høyere å få gold-status
Men her kan du kjøpe miles i bøtter og spann
og du kan også toppe opp hvis du skulle mangle for en award-tur..



Men er det faktisk større fordel med at LH er store og gode?? Ikke vet jeg.

Og hva med OneWorld da? Noen som har erfaring derifra?
Selv har jeg vært FB i årevis og flydd bøttelass med KL og AF, men der har jeg svidd av alt og ønsker nå heller å være i *a..

Takker veldig for tips og råd! Jeg håper dere gidder å gi en feedback til en nykommer som ønsker å bidra med trip-reports etter hvert som turene kommer og går.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2013, 00:50   #15
KLM 1200
EuroBonus Gold
 
KLM 1200's Avatar
 
Join Date: Jan 2013
Location: Stavanger/Bergen
Posts: 395
Default Re: Lifemiles, miles&bonus eller miles&more?

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Hei

Iløpet av denne høsten skal det flys masse *a og her er greia:

Jeg vet ikke hvilken av disse programmene jeg skal velge. Jeg har allerede 15000 poeng hos LH, men de gir dårlig bang for bucks. Du får maks 125 miles på discounted eco med LH hvor Aegean gir deg 100% uansett.

Jeg har laget en liste, men er usikker på hva som FAKTISK teller når man skal bli FF

Aegean Miles&bonus:

Gold-status etter 16000 miles
100% miles uansett eco-klasse hos Sas og en rekke andre *a-selskap
(Gir til og med 200% på Z hos AC hvor LH gir 150%)
Selger derimot ikke miles såvidt jeg har sett

LH Miles&more:

Mer partnere og code-share muligheter..
Men ufattelig håpløst å oppnå *a gold-status (100000 miles for senator!!)
Har allerede 15000 miles der, men kun 1875 status miles for 2013..
Kan kun kjøpe 12000 miles per kalenderår

Avianca Lifemiles

Henger også høyere å få gold-status
Men her kan du kjøpe miles i bøtter og spann
og du kan også toppe opp hvis du skulle mangle for en award-tur..



Men er det faktisk større fordel med at LH er store og gode?? Ikke vet jeg.

Og hva med OneWorld da? Noen som har erfaring derifra?
Selv har jeg vært FB i årevis og flydd bøttelass med KL og AF, men der har jeg svidd av alt og ønsker nå heller å være i *a..

Takker veldig for tips og råd! Jeg håper dere gidder å gi en feedback til en nykommer som ønsker å bidra med trip-reports etter hvert som turene kommer og går.
Hva med en status match til TK ( Star Gold ) ? og registrere poengene til EB. kun viss du har ett annet Gull kort. ps. TK status er gyldig i 2 år og etter 2 år som ( Star Silver ).

Mvh
KLM 1200
__________________
EuroBonus Diamond, Flying Blue Silver and Turkish Airlines Miles And Smiles Gold!
*SVG-BGO-TRD-OSL-SVG* SK Plus
*SVG-CPH-ZUR-CPH-OSL-SVG* SK Go
*SVG-BGO-SVG* SK Go x5
*SVG-LHR-SVG* SK Go

Last edited by KLM 1200; 12-05-2013 at 01:16.
KLM 1200 is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2013, 01:09   #16
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: Lifemiles, miles&bonus eller miles&more?

Grubler litt på dette selv, ettersom jeg også går inn i en periode der jeg kan oppnå status + tjene poeng.

Quote:
Jeg vet ikke hvilken av disse programmene jeg skal velge. Jeg har allerede 15000 poeng hos LH, men de gir dårlig bang for bucks. Du får maks 125 miles på discounted eco med LH hvor Aegean gir deg 100% uansett.
Pass på, dette gjelder ikke alle bookingsklasser. Lufthansa har flat miles innen Europa.
Aegean poengopptjeneing *A

Quote:
Aegean Miles&bonus:

Gold-status etter 16000 miles
100% miles uansett eco-klasse hos Sas og en rekke andre *a-selskap
(Gir til og med 200% på Z hos AC hvor LH gir 150%)
Selger derimot ikke miles såvidt jeg har sett
Rettelse: gold status etter 20000 miles. Du får 1000 miles bonus når du melder deg inn. Da er det 3000 igjen til silver og derfra 16000 til gold. De gir meget bra poengopptjening hos flere selskap.

Quote:
Avianca Lifemiles

Henger også høyere å få gold-status
Men her kan du kjøpe miles i bøtter og spann
og du kan også toppe opp hvis du skulle mangle for en award-tur..
Det er 40000 til gold. Poeng du kjøper teller ikke mot status. Men også de har bra poengopptjening, selv om Lufthansa har noe dårligere opptjening i de laveste klassene.

Quote:
Men er det faktisk større fordel med at LH er store og gode?? Ikke vet jeg.
Har forsåvidt ikke noe å si hvilket bonusprogram du velger, *AG fordelene er det samme uansett. Forskjellen er om du kan kjøpe poeng for å ta ut bonusturer. Enig i at statusmatching kan være lurt.

Quote:
Og hva med OneWorld da? Noen som har erfaring derifra?
Skal du fly masse *A er det ikke noe vits med OW

Her er noen linker til andre relevante tråder:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=108836
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109715
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91157
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper

Last edited by teamseacow; 12-05-2013 at 01:10. Reason: skrivefeil :p
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2013, 01:15   #17
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Lifemiles, miles&bonus eller miles&more?

Quote:
Originally Posted by KLM 1200 View Post
Hva med en status match til TK ( Star Gold ) ? og registrere poengene til EB. kun viss du har ett annet Gull kort. ps. TK status er gyldig i 2 år

Mvh
KLM 1200
Beklager, men her ramla jeg litt ut. Hvordan fungerer dette? Noen tråder som har tatt opp temaet tidligere?

Takk for svar:-)
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2013, 01:21   #18
KLM 1200
EuroBonus Gold
 
KLM 1200's Avatar
 
Join Date: Jan 2013
Location: Stavanger/Bergen
Posts: 395
Default Re: Lifemiles, miles&bonus eller miles&more?

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Beklager, men her ramla jeg litt ut. Hvordan fungerer dette? Noen tråder som har tatt opp temaet tidligere?

Takk for svar:-)
http://forum.flyprat.no/showthread.p...ht=statusmatch dette er en tråd. søk på "status match " her på forumet, finner mye info !

Mvh
KLM 1200
__________________
EuroBonus Diamond, Flying Blue Silver and Turkish Airlines Miles And Smiles Gold!
*SVG-BGO-TRD-OSL-SVG* SK Plus
*SVG-CPH-ZUR-CPH-OSL-SVG* SK Go
*SVG-BGO-SVG* SK Go x5
*SVG-LHR-SVG* SK Go
KLM 1200 is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2013, 01:25   #19
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Lifemiles, miles&bonus eller miles&more?

Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
Pass på, dette gjelder ikke alle bookingsklasser. Lufthansa har flat miles innen Europa.
Aegean poengopptjeneing *A
Stemmer. Jeg formulerte meg feil. Det gjelder ihvertfall alle eco-klasser hos SK, noe jeg syntes var fantastisk.

Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
Rettelse: gold status etter 20000 miles. Du får 1000 miles bonus når du melder deg inn. Da er det 3000 igjen til silver og derfra 16000 til gold. De gir meget bra poengopptjening hos flere selskap.
Aha! Da forstår jeg sammenhengen. Men allikevel meget lett å oppnå. Opprinnelig hadde jeg 3 usa-turer med *A. Holdt ikke engang bare for å oppnå FF-status hos LH. Da jeg fant Aegean, kansellerte jeg første tur med AC ettersom at US kom med tilbud på DM. De to resterende turene er nok til å gi meg gold hos Aegean fortsatt. Ikke verst i det hele tatt:-)


Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
Det er 40000 til gold. Poeng du kjøper teller ikke mot status. Men også de har bra poengopptjening, selv om Lufthansa har noe dårligere opptjening i de laveste klassene.
Dermed frister Aegean mer. Gold-status er Gold-status uansett, men det er selvsagt langt flere fordeler å hente med senator-status hos LH en gold hos Aegean.



Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
Skal du fly masse *A er det ikke noe vits med OW
Helt sant, MEN: Jeg leste en plass at om man var medlem av AA sitt program, kunne man enkelt kjøpe seg til status? Vet ikke om det stemmer jeg.

Tusen takk for svar!
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2013, 01:25   #20
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Thumbs up Re: Lifemiles, miles&bonus eller miles&more?

Quote:
Originally Posted by KLM 1200 View Post
http://forum.flyprat.no/showthread.p...ht=statusmatch dette er en tråd. søk på "status match " her på forumet, finner mye info !

Mvh
KLM 1200
Thank you:-)
Helimaf is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Valg av bonusprogram i OneWorld Gnilre Reiseforum 40 17-03-2016 14:10
USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance) Discus Reiseforum 1965 04-09-2014 15:27
Star Alliance EK 007 Flyforum 28 30-01-2006 11:20
Star Alliance named as world's best airline alliance TG923 Flyforum 5 16-06-2005 19:52


All times are GMT +2. The time now is 19:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.