Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-12-2016, 13:21   #1
MisterOlsen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 86
SAS Reise med rullestol - hjelp?

Hei!

Vi er en gjeng som skal reise til London snart.
Dessverre klarte en i gjengen å ødelegge foten sin tidligere i år, men til London skal hun

Hun har funnet ut at det nok blir litt strevsomt uten rullestol i London (bruker krykker hjemme i Norge, men blir fort sliten) , så hun har fått låne en sammenleggbar rullestol fra hjelpemiddelsentralen.

Hun kommer fra TRH, og skal mellomlande på OSL hvor man møter resten av gjengen før vi flyr videre til LHR med SAS.

Jeg har aldri booket rullestol tidligere, og hun som skal reise er ikke veldig datakyndig - så jeg må hjelpe henne og forklare hvordan dette fungerer.

Har funnet en nettside hos SAS hvor jeg kan legge inn forespørsel om rullestol, men MÅ man velge assistanse? Jeg finner ikke noe valg hvor det er mulighet til å bare sjekke inn selve rullestolen. Hun klarer fint å humpe rundt på krykker og slikt.

Evt hvis vi booker assistanse - så er det vel slik at de kjører deg fra gate til neste gate? Tanken er at hun skal møte resten av gjengen i loungen på OSL før vi flyr videre til LHR.

Tar vel imot tips.
MisterOlsen is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2016, 19:10   #2
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Reise med rullestol - hjelp?

Har en del erfaring med dette. Pleier å legge inn WCHR på forhånd. Resten ordner seg som regel greit på flyplassen. Vurder å møte opp litt tidligere enn normalt.

Hun må innom ei bemannet skranke for å få bagasjetag på rullestolen. Da får de ansatte spurt hvor mye assistanse hun trenger i samme slengen. Han jeg har reist med kan ikke gå til gaten på krykker uten videre, så da sier vi at stolen skal hentes og leveres ved gate. Venninna di får avgjøre selv om hun kan gå på krykker inne i terminalen eller om hun vil ha rullestolen ved gate.

Det er som regel greiest å boarde først og deboarde sist, så slipper en å lage kø for alle, samt at det gjerne kan være til sjenanse for andre passasjerer når en må støtte seg på stolryggene for å komme gjennom midtgangen. Reserver et sete langt framme om mulig.

Forskjellige flyplasser har ulik praksis når det gjelder håndtering av rullestol. Som regel gjelder less is more. Norske flyplasser fungerer fint i så henseende, det samme gjelder LHR (CPH er vel den verste erfaringen jeg har på dette området). Dere får vel 737 med jetbridge overalt, så det er en fordel.

Den største utfordringen syns jeg er bagasje, spesielt hvis hun er aleine på første del av reisen. Hvis hun får hjelp fram til innsjekkingsskranka, og bare har en liten ryggsekk som håndbagasje bør det gå bra. Trillekofferter o.l. som krever ei egen hånd er problematisk. Krykker er forøvrig et herk å bære på når man har annen bagasje i tillegg. Sånn sett kan det være en fordel å enten la krykkene bli hjemme (hvis hun å komme seg inn i flyet uten) eller sjekke inn stolen sammen med bagasjen og bruke krykker i terminalen.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2016, 22:59   #3
Master Caution
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 75
Default Re: Reise med rullestol - hjelp?

En liten supplering her - jeg ville absolutt anbefalt å ta med krykker uansett om hun er avhengig av dem for å bevege seg lengre enn et par meter. Krykkene bør man ikke miste av syne - de skal i hvert fall ikke sjekkes inn, for om rullestolen blir skadet eller forsvinner så er de ens siste skanse. Å være klar ved gate for å være førstemann inn er også ekstra lurt i dette tilfellet slik at man får plass til krykkene

Assistanse pleier å være rimelig fleksible i Norge i hvert fall, men det kan være verdt å bemerke seg at hovedoppgaven deres i største grad er å påse at den forflytningshemmede er ved gate og i maskinen i tide. I andre land så kan derfor opplevelsen være annerledes.

Et ekstra tips er å spørre om å bruke din egen rullestol helt frem til flydøren - minst mulig sjanse for skade (på deg selv og utstyret), og størst mulig sjanse for at rullestolen kommer med riktig fly. Flyplass-lånerullestoler pleier ikke å være særlig komfortable, så om det blir forsinkelser så slipper man å sitte fryktelig vondt.
Master Caution is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2016, 17:00   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Reise med rullestol - hjelp?

Ikke direkte flyrelatert, men håper dere har et par sterke mannfolk i gjengen. Tuben i London er utrolig dårlig tilrettelagt for rullestol, spesielt i sentrum, så hvis dere har tenkt å bruke den for å komme dere rundt må dere være forberedt på en del bæring opp og ned trapper. Sjekk TfL sine nettsider for å se hvor det er heis etc. (legg merke til nedlastningslinkene på venstre side, som har kart med flere tilgjengelighetsdetaljer).

Stort sett alle busser har laventré og elektrisk rampe, og de går overalt, men tar jo mye lenger tid enn tuben. Lurer på om ikke rullestol reiser gratis med buss.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2016, 11:10   #5
MisterOlsen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 86
Default Re: Reise med rullestol - hjelp?

Takk for svar.

Da har vi booket WCHR, også møter hun opp litt tidligere enn vanlig på TRH :-)
Krykker er med.
MisterOlsen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hjelp reise til Gøteborg Peterfsx Reiseforum 4 07-06-2013 17:43
Ble nektet adgang til Eastern med rullestol! C130 Småprat 4 28-09-2011 23:39
OSL-AMS med rullestol og assistanse? LN-BEF Flyforum 15 14-10-2009 13:38
Hjelp - skal reise med Ryanair... Tally-Ho Reiseforum 4 15-06-2009 22:42
Problemer med elektrisk rullestol i fly Jan Flyforum 35 27-09-2008 21:53


All times are GMT +2. The time now is 11:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.