Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-11-2016, 11:40   #1
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
SAS Reiseregning og boardingkort

Jeg har klart å rote bort et boardingkort for ei SAS-reise. Da begynner, selvfølgelig, reiseregningsdragen å knurre.

Er det mulig å laste ned reisekvittering hos SAS noe sted?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 11:56   #2
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Innsjekk med SAS

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg har klart å rote bort et boardingkort for ei SAS-reise. Da begynner, selvfølgelig, reiseregningsdragen å knurre.

Er det mulig å laste ned reisekvittering hos SAS noe sted?
SAS.no -> Mine Sider -> Bestill kvittering: https://www.sas.no/alt-om-reisen/ved..._kvittering_no
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 12:08   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Innsjekk med SAS

Quote:
Originally Posted by Upsaker View Post
SAS.no -> Mine Sider -> Bestill kvittering: https://www.sas.no/alt-om-reisen/ved..._kvittering_no
Da får jeg bare en kopi av Electronic Ticket Itinerary and Receipt, datert da jeg bestilte billetten. Dette er den dragen (og sikkert revisor) mener ikke er godt nok for å refundere en billett.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 12:18   #4
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Innsjekk med SAS

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Da får jeg bare en kopi av Electronic Ticket Itinerary and Receipt, datert da jeg bestilte billetten. Dette er den dragen (og sikkert revisor) mener ikke er godt nok for å refundere en billett.
Da kan jeg ikke hjelpe deg, prøv 05400 eller chaten. Jeg har aldri hørt om noen som har krevd boardingkort for å refundere en reise.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 13:32   #5
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Innsjekk med SAS

Hei gustavf!

Da bør du vurdere ny drage...

Aldri noensinne opplevd at noen krever kopi av boardingkort for å refundere reise. Ikke noe krav om det noe sted. (unntatt om en drage skal være vrang...) Bare si du hadde boardingkortet digitalt på appen det, og at det forsvinner automatisk etter gjennomført reise.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 14:07   #6
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Innsjekk med SAS

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Da får jeg bare en kopi av Electronic Ticket Itinerary and Receipt, datert da jeg bestilte billetten. Dette er den dragen (og sikkert revisor) mener ikke er godt nok for å refundere en billett.
Vedlagt bordingpass er jo ikke på noen måte et gyldig bilag for gjennomført reise. I henhold til lover å regler er det bare Electronic Ticket Itinerary and Receipt som oppfyller disse vilkårene. Blant annet så mangler pris på boardingkortet.

Her er litt anti-drage materiale:


Quote:
Forskrift om bokføring - FOR-2004-12-01-1558 - § 5-1-1.Salgsdokumentets innhold

Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde:
1. Nummer og dokumentasjonsdato,
2. angivelse av partene,
3. ytelsens art og omfang,
4. tidspunkt og sted for levering av ytelsen,
5. vederlag og betalingsforfall, og
6. eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner.
7. Hvis kjøper skal beregne og betale merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 11-1 annet eller tredje ledd, skal salgsdokumentet merkes: «Omvendt avgiftsplikt – Merverdiavgift ikke beregnet».
Dokumentasjonsdato er dato for utstedelse av dokumentet med mindre annet følger av denne forskrift.
Arbeidsgiver oppfyller ikke vilkårene til å kunne bokføre som bilettløs reise da SAS uten problemer kan fremskaffe Electronic Ticket Itinerary and Receipt som oppfyller alle vilkår.

Quote:
Fra: Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skattebetalingsloven - FOR-2007-12-21-1766 - § 5-6-11.Utgiftsrefusjoner - tredje ledd.

(3) For at utbetaling til dekning av reiseutgifter med tog ut over ordinær billettpris (for eksempel 1. klasse) eller fly skal anses trekkfrie etter denne bestemmelsen, må utgiftene legitimeres ved togbillett eller kvittering eller annen dokumentasjon fra reiseselskap. For billettløse reiser må utgiftene legitimeres ved en reisebeskrivelse fra reiseselskapet som gir opplysninger om foretatte reiser, arbeidstakers navn, tid og sted for avreise og ankomst samt pris. Dersom reiseselskapet ikke kan levere en reisebeskrivelse om foretatte reiser må det dokumenteres at utgiften er pådratt for gjennomførte reiser eller bestilte reiser som er betalt ved bestilling. Refusjon til dekning av utgifter ved kjøp av billettløse reiser i form av kort som gjelder et begrenset antall reiser, må også legitimeres med faktura fra reiseselskapet. Refusjon til dekning av utgifter ved kjøp av billettløse flyreiser i form av kort som gjelder et ubegrenset antall reiser i et begrenset tidsrom, Travel Pass o.l. ordninger, skal anses trekkfrie når utgiftene legitimeres med faktura fra reiseselskapet, og arbeidstaker også sender fortløpende reisebeskrivelse over alle foretatte reiser i det tidsrommet kortet gjelder. Reisebeskrivelsen skal ha et tilsvarende innhold som etter annet punktum med unntak for opplysninger om pris. I andre tilfelle må utgiftene dokumenteres ved underskrevet reiseregning fra arbeidstakeren, jf. § 5-6-12 tredje ledd, som angir hvilket transportmiddel som er benyttet og billettpris på strekningen.
Min revisor hadde klikket vinkel dersom det var vedlagt boardinkort. Så be dragen gå ta seg en bolle og forholde seg til norsk lov.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 17:23   #7
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Innsjekk med SAS

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
Vedlagt bordingpass er jo ikke på noen måte et gyldig bilag for gjennomført reise. I henhold til lover å regler er det bare Electronic Ticket Itinerary and Receipt som oppfyller disse vilkårene. Blant annet så mangler pris på boardingkortet.
Det et selvfølgelig snakk om boardingkort i tillegg til kvittering.

Reglene er nok disse:
http://www.skatteetaten.no/no/Radgiv...ten-oppheves-/

Quote:
Dersom utskrift fra kreditt- eller bankkort benyttet ved betalingen ikke inneholder opplysninger om reisestrekning mv., må det i tillegg legges ved bestillingsbekreftelse/reisedokument og boardingkort/setekvittering. Slik dokumentasjon sett under ett anses å være tilstrekkelig dokumentasjon på lik linje med reisebeskrivelse for gjennomførte reiser.
Noen som vet om dragebutikker som tar innbytte?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 17:40   #8
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Innsjekk med SAS

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det et selvfølgelig snakk om boardingkort i tillegg til kvittering.



Reglene er nok disse:

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiv...ten-oppheves-/



Dragen du forholder deg til lager fortsatt egne regler som er mer kompliserte enn det som er påkrevd av loven.

Fra avsnittet du siterer:

Quote:
Krav til dokumentasjon av reisekostnader for billettløse reiser
Kravet om reisebeskrivelse for den foretatte reisen

Skattedirektoratet har vurdert om det kan åpnes for at alternativ dokumentasjon som kvalifiserer til trekkfri refusjon av kostnader til billettløse flyreiser hos flyselskap som ikke kan gi slik reisebeskrivelse. Et alternativ vil kunne være at arbeidstakeren kan dokumentere selve betalingen av reisen. Flyreiser betalt med kredittkort vil sammen med belastning for reisen ofte forekomme med opplysninger om reisestrekning, dato og navn på den reisende. Dette antas å være tilstrekkelig dokumentasjon for at arbeidstakeren har blitt påført utgiften som kreves refundert trekkfritt.

Dersom utskrift fra kreditt- eller bankkort benyttet ved betalingen ikke inneholder opplysninger om reisestrekning mv., må det i tillegg legges ved bestillingsbekreftelse/reisedokument og boardingkort/setekvittering. Slik dokumentasjon sett under ett anses å være tilstrekkelig dokumentasjon på lik linje med reisebeskrivelse for gjennomførte reiser.
Hele nøkkelen her et jo at skatteetaten godtar løsningen med den elektroniske utskriften fra SAS eller Norwegian, men at dragen du har med å gjøre ikke tror at det er tilfellet.

Men nå et vi langt unna innsjekk hos SAS og nærmere enn egen tråd om reiserefusjon i norsk lovverk.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 18:02   #9
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Innsjekk med SAS

Haha. Kjendt sak dette. Dragen vår fekk Berg Hansen til å endre tekst på kvitteringar slik at det står flown og ikkje used, (om eg hugsa rett). Same ting om at kvitteringar viser bestillingsdato og alt det der. Trudde SAS har ei godt gøymt teneste slik som widerøe for bekreftelse på gjennomført reise. Kansje ikkje?

Eg har vore prinsipielt vanskeleg og nekta å levere boardingkort om mogeleg. Bagtag har funka.

Argument on at dette er vanskelegare enn det bør vere, går i /dev/null.
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 19:06   #10
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Innsjekk med SAS

Bruk Amex til reiser så får du alt du trenger på fakturaen, inkl e-ticketnr.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boardingkort på armen Trdfly Småprat 10 15-10-2014 11:40
- Boardingkort behøves Robin882 Reiseforum 3 23-01-2014 16:05
Merkelig boardingkort Fly med oss Reiseforum 7 27-03-2013 08:19
SAS og boardingkort Mjolnir Småprat 1 11-01-2013 11:45
Boardingkort på mobil spitfire Flyforum 12 17-11-2009 00:06


All times are GMT +2. The time now is 19:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.