Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-05-2017, 23:11   #501
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,252
Default Re: Reiseforsikring to reservasjoner

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Det er helt umulig å si uten å ha lest vilkårene.


Jeg er selvsagt klar over det, men vilkårene ligner ofte hverandre fra selskap til selskap, og jeg kommer til å bestille før forsikringsselskapet vil rekke å svare


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is online now  
Old 21-05-2017, 01:54   #502
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Reiseforsikring to reservasjoner

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Jeg er selvsagt klar over det, men vilkårene ligner ofte hverandre fra selskap til selskap, og jeg kommer til å bestille før forsikringsselskapet vil rekke å svare


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men når du spør uten engang å nevne selskap, er det litt som å spørre om hvor lang en strikk er ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline  
Old 21-05-2017, 08:27   #503
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Reiseforsikring to reservasjoner

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Jeg sliter litt med å finne fullstendig vilkår for min helårs forsikring. Inkluderer disse normalt erstatning for mistede videreforbindelser om man har to reservasjoner (med et krav om minimums transfertid)? Jeg blir nødt til å legge til en ny reise under en annen reise og på returen blir det drøyt 2,5 timer mellom flyene og det burde normalt holde, men i tilfelle noe går galt er det greit å vite om utgifter dekkes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Som nevnt er 2 timer et vanlig krav, men når jeg leste vilkårene mine var det mulig å tolke det til 2 timer før siste oppmøtetid. Altså to timer plus tiden du trenger å sjekke inn/være ved gate.

Hvis du på reise 2 kan gjøre online checkin så er det kanskje 20 min oppmøte på gate som vil gjelde, ellers vil jeg tror det check in tidsfristen som gjelder.

Hvilket selskap har du?
chrisljo is offline  
Old 21-05-2017, 08:47   #504
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,252
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Forsikringsselskap er storebrand, via Juristforbundet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is online now  
Old 21-05-2017, 09:30   #505
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Forsikringsselskap er storebrand, via Juristforbundet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det ligger fullstendige vilkår på nettsiden:
https://www.storebrand.no/privat/for...ts=15bce04b138

Dersom en forsinkelse på minst 2 timer medfører at du
kommer for sent til forhåndsbetalte offentlig transportmiddelet, erstatter vi nødvendige og dokumenterte merutgifter til reise for å innhente den fastlagte reiseruten. Årsaken til forsinkelsen må skyldes:
– værforhold som forsinker det offentlige transportmiddelet forsikrede har betalt billett og skal reise med.
– teknisk feil og/eller trafikkuhell med det offentlige transportmiddel du skal reise med. Teknisk feil omfatter transportmiddelet samt systemer og infrastruktur som er nødvendig for trafikkavvikling.
– teknisk feil eller trafikkuhell som krever berging av den privatbil du reiser med. jf. pkt. F.1.2

Vi erstatter ikke utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking som omfattes av EU-direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for.

Last edited by espenlok; 21-05-2017 at 09:33. Reason: Inkluderte en relevant presisering
espenlok is offline  
Old 21-05-2017, 11:49   #506
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,252
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Takk, Skal sjekke om vilkårene er like via juristforbundet


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is online now  
Old 21-05-2017, 13:37   #507
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Det ligger fullstendige vilkår på nettsiden:
https://www.storebrand.no/privat/for...ts=15bce04b138

Dersom en forsinkelse på minst 2 timer medfører at du
kommer for sent til
forhåndsbetalte offentlig transportmiddelet, erstatter vi nødvendige og dokumenterte merutgifter til reise for å innhente den fastlagte reiseruten. Årsaken til forsinkelsen må skyldes:
– værforhold som forsinker det offentlige transportmiddelet forsikrede har betalt billett og skal reise med.
– teknisk feil og/eller trafikkuhell med det offentlige transportmiddel du skal reise med. Teknisk feil omfatter transportmiddelet samt systemer og infrastruktur som er nødvendig for trafikkavvikling.
– teknisk feil eller trafikkuhell som krever berging av den privatbil du reiser med. jf. pkt. F.1.2

Vi erstatter ikke utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking som omfattes av EU-direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for.
Merk at det er forsinkelsen som må være 2 timer, det betyr du trenger 2 timer pluss MCT, eventuelt innsjekkstid hvis du må sjekke inn.
chrisljo is offline  
Old 22-05-2017, 16:43   #508
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

SK908 ble 3 timer 43 minutter forsinket 20/5, noe som vel gir rett til EU-kompensasjon (SAS oppfordret meg selv til å søke dette, så da var forsinkelsen noe som var innenfor deres kontroll). Kan man kreve kompensasjon også for infant?
Sundet81 is offline  
Old 22-05-2017, 16:48   #509
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,832
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Sundet81 View Post
SK908 ble 3 timer 43 minutter forsinket 20/5, noe som vel gir rett til EU-kompensasjon (SAS oppfordret meg selv til å søke dette, så da var forsinkelsen noe som var innenfor deres kontroll). Kan man kreve kompensasjon også for infant?


For langdistanse (over 3500km) er det over 4 timer forsinkelser som gjelder i henhold EU261 så du stiller ikke veldig sterkt her

Men ellers så regnes også infants som passasjerer, og var nylig en dom i flyselskapenes disfavør her. Man betaler jo faktisk for dem, selv om summen ofte er mer symbolsk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 22-05-2017, 16:58   #510
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
For langdistanse (over 3500km) er det over 4 timer forsinkelser som gjelder i henhold EU261 så du stiller ikke veldig sterkt her

Men ellers så regnes også infants som passasjerer, og var nylig en dom i flyselskapenes disfavør her. Man betaler jo faktisk for dem, selv om summen ofte er mer symbolsk
Aha! Jeg leste meg blind på Forbrukerrådets forsinkelseskalkulator, som angir at man har krav på 300 EUR ved 3 timer+ mellom 1500 og 3500. Men det stemmer jo ikke med EU261.
Sundet81 is offline  
Old 23-05-2017, 22:38   #511
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
For langdistanse (over 3500km) er det over 4 timer forsinkelser som gjelder i henhold EU261 så du stiller ikke veldig sterkt her
SAS kompenserer jammen meg med 300 euro allikevel. Saksbehandlingstid på under 12 timer.
Sundet81 is offline  
Old 02-06-2017, 15:23   #512
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,832
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

En høyesteretts dom i Danmark har fastslått at en forsinkelse som har utgangspunkt i en diversion pga vær et dagen før, regnes som en ekstraordinær hendelse og ikke gir rett til kompensasjon. Dette var motsatt kompensasjon lavere rettsinstanser i Danmark kom fram til etter SAS der ble dømt til å betale erstattning til noen passasjerer mellom CPH-IAD som ble snaue 4 timer forsinket etter samme avgang dagen før måtte gå til PHL pga vær og de ikke hadde klart hente inn forsinkelsen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 02-06-2017, 15:51   #513
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
En høyesteretts dom i Danmark har fastslått at en forsinkelse som har utgangspunkt i en diversion pga vær et dagen før, regnes som en ekstraordinær hendelse og ikke gir rett til kompensasjon. Dette var motsatt kompensasjon lavere rettsinstanser i Danmark kom fram til etter SAS der ble dømt til å betale erstattning til noen passasjerer mellom CPH-IAD som ble snaue 4 timer forsinket etter samme avgang dagen før måtte gå til PHL pga vær og de ikke hadde klart hente inn forsinkelsen
Takk for rapport! Finnes dommens fulle tekst på nett?

Forstår jeg det riktig at SAS slapp unna med forsinkelse på CPH-ORD fordi ORD-CPH var forsinket fordi CPH-ORD ble diverted?

Jeg er tilbøyelig til være enig at neste flight kan være omfattet på long haul, men på avgang fra selskapets hub et det mulighet til reservetiltak.
chrisljo is offline  
Old 06-06-2017, 11:53   #514
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,832
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Takk for rapport! Finnes dommens fulle tekst på nett?

Forstår jeg det riktig at SAS slapp unna med forsinkelse på CPH-ORD fordi ORD-CPH var forsinket fordi CPH-ORD ble diverted?

Jeg er tilbøyelig til være enig at neste flight kan være omfattet på long haul, men på avgang fra selskapets hub et det mulighet til reservetiltak.
Litt om saken her:

https://standby.dk/sas-sejren-i-hoej...for-fremtiden/

Quote:
SAS sejren i Højesteret får stor betydning for fremtiden
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 06-06-2017, 13:24   #515
pingo
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Personligt hilser jeg dommen velkommen. Det er jo efterhånden blevet en hel industri at sagsøge flyselskaber for selv de mindste ulemper.
pingo is offline  
Old 06-06-2017, 14:51   #516
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,586
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Det er vel ikke noe sjokk at slik regelverket har vært tolket frem til nå, har lagt en for stor byrde på flyselskapene. Men det som er beklagelig er jo at det nå blir mer uklart hvor grensen går, og det kan bli lettere for selskapepene å slippe unna på saker de bør dekke. Hva skal til for at kundene skal kunne lastes? Hvor lenge skal man akseptere konsekvensen av en hendelse som er utenfor selskapets kontroll? Flyselskapene idag kjører jo ganske stramme opprasjoner med lite fleksibilitet.
storg is offline  
Old 06-06-2017, 15:05   #517
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Flyselskapene idag kjører jo ganske stramme opprasjoner med lite fleksibilitet.
En dyd av nødvendighet med de marginene bransjen er presset til å operere med. Luft i trafikkprogrammet koster penger.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline  
Old 06-06-2017, 15:38   #518
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by pingo View Post
Personligt hilser jeg dommen velkommen. Det er jo efterhånden blevet en hel industri at sagsøge flyselskaber for selv de mindste ulemper.
Amen!

Nogen bad om en udskrift af dommen. Den kan findes her:

http://www.hoejesteret.dk/hoejestere...rsinkelse.aspx
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline  
Old 17-06-2017, 10:39   #519
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Mye lesestoff og eget forum for de som vil lære mer om rettigheter og andre utfordringer ved flyreiser m.v.
Quote:
Did the company offer enough compensation? That is the question.
http://elliott.org/category/is-this-...-compensation/
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 03-07-2017, 04:20   #520
arneb
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Location: Hønefoss/Surigao
Posts: 29
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei.
Håper noen kan hjelpe meg/oss med hvilke rettigheter til erstatning vi har . Hadde billetter til utreise med Thai onsdag 28. juni 14.15 med ankomst MNL 29.juni 11.55. Videre Cebupacificair 16.25 til Cebu, 2 netter på Cordova Home Village i Cebu og videre Cebupacificair til Surigao 1. juli 10.25.
Vi er meg og min datters familie på 1+5 personer på separate Thaibilletter, mens resten er booked av meg under ett.
Surigao City er vårt oppholdsted de neste ukene.
Etter 90 minutter i flyet (i Oslo)får vi beskjed om teknisk feil og måtte ut og vente ved gate. Etter et par timer får vi ny avgang neste dag og hotell og mat.
Ved innsjekk får vi nye BP (selvfølgelig) og da kun til BKK da de ikke vet når vi ankommer der. Bagasje også kun sjekket til BKK og ikke gjennomgående MNL.
Flyet tar av kun noen minutter før den andre (og rutemessige) Thaiavgangen torsdag 29.juni.
Ombord i flyet får vi beskjed om at vi vil bli møtt av Thairepresentanter ved tuben ut av flyet ved ankomst og loset videre.
Selvfølgelig møtte det ingen der og jeg fant selv en Thaiskranke, etter og ha kranglet oss gjennom sikkerhetssjekken opp til 2. etg uten BP.
Etter en times kø fikk vi nye BP, kuponger til Dayhotellet på BKK og beskjed om at bagasjen var reroutet til MNL. Flyavgang 14.45 med ankomst MNL 19.00. 31 timer forsinket.
Da var Cebupacificair MNL-CEB, overnatting i Cebu og CEB-SGU gått til helv..... og jeg booked MNL -BXU(Butuan) og van derfra til Surigao City.
Av bagasje var også kun 2 av 6 kofferter ankommet.
I skrivende stund er koffertene ankommet MNL, men pga begrenset cargokapasitet på ATRflyene til Surigao kan det ta noen dager før de ankommer.
Vi har god kommunikasjon med forsikringsselskapene(selvfølgelig har jeg og min datters familie forskjellige selskaper) og blitt enige om fordelingen av merkostnadene 1/6 til mitt og 5/6 til min datters. Men det store spørsmålet er HVORDAN ER THAI ANGÅENDE KOMPENSASJONEN FOR FORSINKELSE?
Etter Airhelps sin kalkulator skal vi ha 685 Euro pr person for tort og svie.
arneb is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 232 Yesterday 21:16
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 13:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 01:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 09:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 12:27


All times are GMT +2. The time now is 19:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.