Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-05-2016, 11:50   #1
Bolle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Location: Amsterdam/Riga
Posts: 108
Default Skottland

Oppretter en ny tråd, så får heller moderatorer merge hvis det finnes en liknende allerede

Planen for sommerferien er reise Skottland rundt. Har tidligere kun vært i Glasgow/Edinburgh, så kjenner ikke så godt til andre deler av landet. Alle tips og idéer tas derfor gjerne i mot

Reisen skal foregå med tog (kommer til å kjøpe billett med fri bruk) og eventuell annen offentlig transport, så det vil sette noen begrensninger.

Har tenkt de ca. første 10 dagene i august. Foreløpig er de eneste faste planene overnatting i Aberdeen 4.-6. august (Radisson 2-for-1).

Vi har også snakket om å reise til Skye. Er det noen som har erfaring med besøk på denne øya?
Bolle is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 15:45   #2
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: Skottland

Kan anbefale å legge turen til vestkysten med Oban og Fort William (dit går det tog). Mye fin og vakker natur i disse områdene. Men vær forberedt på drittvær - vestkysten av Skottland er er ikke akkurat kjent for sitt pene vær så ta med regntøy om du vil gå fotturer. Om du får tid bør du kanskje også dra til Shetland , anbefales. Men dit vil jeg anbefale å ta fly, fergen fra Aberdeen kan innbære en røff seilas og er ikke for folk som lett blir sjøsyke.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 20:58   #3
Bolle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Location: Amsterdam/Riga
Posts: 108
Default Re: Skottland

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Kan anbefale å legge turen til vestkysten med Oban og Fort William (dit går det tog). Mye fin og vakker natur i disse områdene.
Tusen takk for gode tips! Vestkysten frister absolutt, kan godt tenke meg et par dagers stopp der for litt hiking. Når det gjelder Shetland tror jeg det får utsettes til en annen tur

Er det noen som har erfaringer med slottsovernattinger i Skottland?
Er det såpass dyrt som det det kan se ut som etter et raskt søk?
Bolle is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 22:43   #4
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Skottland

Kan anbefale Skye. Mye flott natur, Portree er en fin liten by. Om du skal ta tog går Jacobite streamtog fra Fort william til Mallaig over Glenfinnan viaduct (for de som har sett Harry Potter (noe jeg ikke har sett)), hvor du kan ta ferga over til Armadale på Skye, det skal gå buss videre fra ferga mener jeg på.
Fra rett over broa over til Skye, Kyle of Lochalsh kan du ta toget mot Inverness hvor man har muligheter både nordover, østover og sørover.

Det er mye fint å se på vestkysten Har fått sett meg litt rundt, skal en tur nordover på vestkysten selv i sommer uten at målet for reisen er helt satt ennå.



RJon is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2016, 13:58   #5
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: Skottland

Fra Fort William er det mulig å ta seg opp på Ben Nevis - det er jo interessant om man ønsker å samle litt på fjell. Er jo UKs høyeste og det høyeste i en avstand på over 60 mil - dvs man må treffe Vestlandet før man finner noe høyere.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2016, 17:30   #6
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Skottland

Fly en tur til Barra (BRR). Det skal visst være den eneste "flyplassen" man lander på en sandstrand med kommersiell trafikk. Hvorvidt det er sant vet jeg ikke, men plassen er kanskje spesiell nok til at det er verdt å ha opplevd.

Hva man kan gjøre der er ikke godt å si.

http://m.airliners.net/search?search=Barra
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2016, 18:57   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Skottland

Syntes det var morsomt å se den roterende båteisen i Fallkirk.



Ellers har Edinburg Moonwalk i juni. Tusenvis av kvinner med god synlige BHer skal gjennom natten gå en hele maraton gjennom sentrum av byen... til inntekt for forskning mot brystkreft. Slikt blir det lett mye liv av.

Likte også turen ut til Inchcolm hvor vi kom over seler og rare fugler underveis.

Edinburg har også en camera obscura som man bør få med seg om man ikke har sett noe slikt før.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2016, 11:12   #8
Bolle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Location: Amsterdam/Riga
Posts: 108
Default Re: Skottland

Tusen takk for mange gode innspill! Mye spennende i Skottland, og skal forsøke å få med så mye som mulig av dette
Bolle is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2016, 16:15   #9
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Skottland

Har vært i Scotland mange ganger, og kom tilbake derfra senest i går.

Mange bra forslag ovenfor her. Togturen fra Fort Williams til Mallaig er kanske en av de flotteste togturer du kan ta. Skjekk bare Harry Potter filmene som referert til ovenfor. Edinburgh er et must. Glasgow også, hvis du vil feste litt, ellers er det er kjedelig by. Toppen på Ben Nevis er et must hvis du er i Fort Williams. Går taubane opp til nabotoppen, så kan du gå opp. Ellers er mindre byer som Aberdeen og Inverness også verd å se. Loch Ness og sjøormen er vel også et must.
Men husk regntøy, og også litt varm tøy. Blir fort varmt og vått der.
Synes for orden skyld dere bør besøke noen destillerier mens dere er der. Ben Nevis ligger utenfor Fort William. Oban ligger midt i Oban by også, eller er det mange oppe i Speyside, for eks i Dufftown

God tur til Scotland. Normenn er alltid velkomne der også
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2017, 22:14   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Skottland

Da var vår femte whiskytur til Skottland bestilt, 21. til 25. september. Blir to overnattinger i Campbeltown og to i Glasgow denne gangen. Tre av dagene blir det besøk på destillerier. Så den biten har vi greie på.

Men noen som har noen anbefalinger i Glasgow, kurante spisesteder og rolige whiskybarer? Gjene noe som er litt roligere enn f.eks. The Grill i Aberdeen, men gjerne med et like bra utvalg.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2017, 00:20   #11
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Skottland

I Glasgow bør man prøve spesialiteten "deep fried mars mar"... selv om det egentlig var et gatekjøkken i Stonehaven som oppfant dette.

https://glasgowliving.today/culture/...ar-in-glasgow/
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2017, 16:22   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: Skottland

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Da var vår femte whiskytur til Skottland bestilt, 21. til 25. september. Blir to overnattinger i Campbeltown og to i Glasgow denne gangen. Tre av dagene blir det besøk på destillerier. Så den biten har vi greie på.

Men noen som har noen anbefalinger i Glasgow, kurante spisesteder og rolige whiskybarer? Gjene noe som er litt roligere enn f.eks. The Grill i Aberdeen, men gjerne med et like bra utvalg.
Prøv tbanen - the clockwork orange som den også kalles Er noe unikt ved den.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2017, 16:26   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Skottland

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
I Glasgow bør man prøve spesialiteten "deep fried mars mar"... selv om det egentlig var et gatekjøkken i Stonehaven som oppfant dette.

https://glasgowliving.today/culture/...ar-in-glasgow/
Det kan jo fort skje etter et destilleribesøk, vil jeg tro. For øvrig er jo Stonehaven et fint sted, og navnet er jo helt likt der jeg har vokst opp: Steinshamn.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2018, 18:29   #14
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default GLA og EDI

Noen tips til greie hotell for rundt 1000-lappen pr natt i nærheten av flyplassen (GLA) i Glasgow og generelt i Edinburgh?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2018, 23:10   #15
Tarzan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2013
Posts: 838
Smil Skottland tråd

Hei. Kan hende at denne tråden er laget fra før. Men jeg prøver. Vurdere en Skottland tur til sommeren. Og vil bare høre hva eller hvilken by dere vil anbefale mellom Glasgow eller Aberdeen.
Tarzan is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2018, 23:49   #16
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Skottland tråd

Aberdeen er slik jeg ser det ikke ett sted man reiser til frivillig.

Jeg har ikke vært i Glasgow. Men de skottene jeg kjenner/møter/ser på jobb eller ser på gaten der borte er stort sett ubehøvlet riff raff stort sett blottet for manerer, personlig hygiene, kjennskap til tannleger og vanlig folkeskikk. (Sett bort ifra noe slekt der borte)

Men viktig ikke å stigmatisere, så jeg ville anbefale å stikke å ta en titt (men seriøst, eneste bra med Aberdeen er loungen, sørg for å fly wf og ha status)
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2018, 00:29   #17
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Skottland tråd

Quote:
Originally Posted by Tarzan View Post
Hei. Kan hende at denne tråden er laget fra før. Men jeg prøver. Vurdere en Skottland tur til sommeren. Og vil bare høre hva eller hvilken by dere vil anbefale mellom Glasgow eller Aberdeen.
Glasgow er absolutt å anbefale. Byen har havnet massivt i skyggen av Edinburgh, men har vel så mye å by på. :-) Jeg bor rett utenfor Glasgow, og kan anbefale det som destinasjon på det sterkeste!

Aberdeen reiser heller ikke jeg frivillig

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2018, 19:44   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Skottland

Fordelen med Aberdeen kontra de andre byene er at det går så mange fly dit fra Norge - fra Oslo, Stavanger og Bergen og i konkurranse mellom SAS, Widerøe og flybmi. Det gjør at det er mange avganger og ofte langt lavere priser enn til Glasgow og Edinburgh. Man trenger ikke være i Aberdeen mer enn noen timer, kanskje ta en titt på oljemuseet før man tar toget videre - og det er en vakker tur langs kysten ned til Edinburgh med toget. Et stopp i den nydelige havnebyen Stonehaven og et besøk til Dunnottar Castle like ved kan anbefales.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2018, 21:14   #19
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Skottland

Edinburg er en by som man ikke kan gå feil med.

Både Glasgow og Aberdeen var ingen høydare i min bok. Litt morsomt å se "Soul Bar" i Aberdeen.

Stonehaven var pent, men smått.

Stirling og Dundee har jeg fortsatt på todo-listen.

Rett sør for Edinburg har jeg også prøvd Berwich upon Tweed som strengt tatt er over grensen til England. Brukte det som base camp for turer ut til Lindisfarne og Harry-potter-slott i Almwick.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2018, 21:19   #20
SAS_flyer
ScanFlyer Blue
 
SAS_flyer's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
Default Re: Skottland

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Fordelen med Aberdeen kontra de andre byene er at det går så mange fly dit fra Norge - fra Oslo, Stavanger og Bergen og i konkurranse mellom SAS, Widerøe og flybmi. Det gjør at det er mange avganger og ofte langt lavere priser enn til Glasgow og Edinburgh. Man trenger ikke være i Aberdeen mer enn noen timer, kanskje ta en titt på oljemuseet før man tar toget videre - og det er en vakker tur langs kysten ned til Edinburgh med toget. Et stopp i den nydelige havnebyen Stonehaven og et besøk til Dunnottar Castle like ved kan anbefales.
Enig: Et stopp i den nydelige havnebyen Stonehaven og et besøk til Dunnottar Castle like ved kan anbefales.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vår i Skottland RJon Bilder & foto 0 05-06-2018 20:39
Skottland - Høstbilder RJon Bilder & foto 6 07-12-2017 21:20
Sensommer i Skottland RJon Bilder & foto 2 07-09-2017 18:09
November i Skottland RJon Bilder & foto 8 10-02-2017 19:56
Heavies i Skottland RJon Bilder & foto 6 10-01-2015 13:22


All times are GMT +2. The time now is 07:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.