Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-06-2010, 21:06   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Twin Otter på guttetur

Hei folkens.
Jeg har brukt mye tid på å lese gjennom trip-reports på airliner-forumet og selvfølgelig også her på forumet i det siste. Jeg må si at man i blant blir en smule misunnelig over alt hva forskjellige folk driver på med.

Det virker som om noen av forummedlemmene reiser hele veien og enkelte setter av tid til å fly innom mest mulige flyplasser, ruter og flytyper som mulig. Se f.eks på noen av rapportene til en FlyingFinn76 (på airliners.) F.eks denne, denne og denne.

Nuvel, over til saken.

Driver å ser på muligheten for å dra på en liten solo-utflukt i høst. I fjor var jeg i CPH og så en konsert med Paramore. Men konsert er ikke nødvendigvis et must. Hovedmålet er at man skal få pleid sine abstinenser til å fly, og om mulig fly et nytt flyselskap, flytype, til en ny flyplass osv.

Utgangspunkt: SVG.
Tidsrom: Helgen 22-24 oktober evt. også mandag 25. oktober.

Trenger nødvendigvis ikke være vekke mer en 1 natt.

Fjorårets tur gikk med WF via TRF på utreise (TRF-CPH ny sektor i loggen) og med SK hjem (CRJ900, ny flytype).

Litt om hva jeg tenker å svi av: Maks 2000-2500,. på flybilletten. I tillegg har jeg 15600 Eurobonuspoeng jeg må bruke innen utgangen av året (Kan jeg bruke de til noe?)

Overnatting tenker jeg ikke så veldig mye mer enn en tusenlapp for natten. Så har dere noen forslag.

Jeg har f.eks fortsatt til gode å fly 757, 767, F70, F100, J31, J41, ATR, Q400, A321, og stort sett alt av widebodies. Men har ikke akkurat ambisjoner om å dra på veldig-lang-tur heller. Det får jeg ikke lov til av kona.... hehe.

Fra før av har jeg foretrukket å bestille ferdige pakker med tur og retur billetter inkludert og ferdig oppsatt reiseprogram. Men jeg lurer og på om jeg skal prøve å skreddersy turen litt mer og evt. inkludere alternative reisemåter mellom forskjellige flyplasser.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg skal begi meg ut på planlegging av denne solo-turen?

Last edited by Twin Otter; 22-06-2010 at 21:08.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 21:19   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Tja .. du har jo litt tid, så du kan håpe på litt gode salg ... Sats på en enveis til Riga med BT (er du heldig får du 757) .. videre derfra med f.eks Air berlin eller Ryan .. tilbake til CPH med ett eller annet fra der du måte havne og siste biten opp med SAS eller WF.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 21:45   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Enveis til Riga(forhåpentligvis 757), deretter videre til ARN. BA til LHR, der den ene daglige avgangen er med 767 (18:40 til LHR), og så retur til SVG. Da bør du kunne få mye morro for pengene!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 22:15   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Med Air Baltic til RIX om morgenen (antar 757 her) den 22.10, Air Baltic Q400 kl. 17:00 (lander 17:10) til ARN, videre med BA 767 kl. 18:40 til LHR, og retur 24.10 12:05 med SAS til SVG, så kommer denne herligheten på ca. kr. 2.850, men du får da tre nye flytyper, og en helg i London. Vinn-vinn i mine øyne!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 22:20   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Med Air Baltic til RIX om morgenen (antar 757 her) den 22.10, Air Baltic Q400 kl. 17:00 (lander 17:10) til ARN, videre med BA 767 kl. 18:40 til LHR, og retur 24.10 12:05 med SAS til SVG, så kommer denne herligheten på ca. kr. 2.850, men du får da tre nye flytyper, og en helg i London. Vinn-vinn i mine øyne!
Veldig bra reiseplan dette her. Er det mulig å flytte leg'ene den 22. til lørdagen 23. eller har disse flightene helgefri? Tanken er å bare være vekke 1 natt. Dessuten jobber jeg natt til 22, så det blir litt stress å rekke morgenavgangen til BT.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 22:27   #6
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Ja og nei. På lørdag går ikke BT kl. 17:00 til ARN. Da må du ta 13:10 i stedet for, som er med F50. Ellers går det fint.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 22:29   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Forslag fra sidelinjen. Jeg prøver også å få til en eller to solo-utflukter i året.

1) Vent til 14 oktober og se hvilke 50% eurobonustilbud som kommer. Da kan du for dine poeng rekke destinasjoner som London, Manchester, Paris, Amsterdam, Munchen, Frankfurt, Düsseldorf osv. Prisen blir bare et par hundringser i skatter.

2) Hvis du vil ha litt luksus og kan avse 2-2500,- kan du i forkant kjøpe 5000 EB poeng for 225€. Da kan du reise i Eco Xtra, eller ta en vei i Eco og en vei i Biz

3) Så går du på f.eks www.hotwire.com og booker "top secret hotel" i den aktuelle byen. Da kan du få 4-5 stjerners hotell til en lav pris.

Da får du en skikkelig adventure for p(o)engene.

Mvh
Fnate
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 23:10   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Med Air Baltic til RIX om morgenen (antar 757 her) den 22.10, Air Baltic Q400 kl. 17:00 (lander 17:10) til ARN, videre med BA 767 kl. 18:40 til LHR, og retur 24.10 12:05 med SAS til SVG, så kommer denne herligheten på ca. kr. 2.850, men du får da tre nye flytyper, og en helg i London. Vinn-vinn i mine øyne!
Stilig dette her. Det eneste er at jeg synes at sisteflighten hjem SK skal ha ca 1300.- for en enveis billett LHR-SVG på søndagen. Air Baltic skulle ha ca 1100 kroner for hjemreise LGW-RIX-SVG, det blir jo "litt mer for pengene". Dessuten er jo flighten LGW-RIX foreløpig den eneste flighten på reiseprogrammet som er satt opp med 757.

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Ja og nei. På lørdag går ikke BT kl. 17:00 til ARN. Da må du ta 13:10 i stedet for, som er med F50. Ellers går det fint.
Har sett på akkurat den der. Men jeg har ingen problemer med å fly F50 heller. Har gjort det før men er ikke sikker på om jeg rekker å F50 i Norge før det er slutt på Westlink'en. Her er det foreløpig aktuelle programmet slik det ser ut nå.

Avreise Lørdag 23.10.

SVG-RIX - BT1172, avg. 05:25 ank. 09:25. (Satt opp med Boeing 737)
RIX-ARN - BT105, avg. 13:10 ank. 13:35 (Fokker 50)

(disse to flightene koster tilsammen 161,5 Euro. ca 1271 NOK)

ARN-LHR - BA0781, avg. 18:40 ank 2015. (Boeing 767)

(pris 580,- SEK (ca 480 NOK)

Hjemreise Søndag 24.10
LGW-RIX - BT652, avg. 13:10 ank. 17:50 (Satt opp med 757)
RIX-SVG - BT1171 avg. 20:20 ank. 22:25 (satt opp med 737)

Pris 141 Euro. Ca 1114 NOK.

Totalt kommer dette på 2966 kroner. Så kommer en hotellovernatting i LON i tillegg. Siden man i følge dette oppsettet skal bytte flyplass i LON kan det vel være aktuelt med et hotell på veien mellom de to flyplassene.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 23:14   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Forslag fra sidelinjen. Jeg prøver også å få til en eller to solo-utflukter i året.

1) Vent til 14 oktober og se hvilke 50% eurobonustilbud som kommer. Da kan du for dine poeng rekke destinasjoner som London, Manchester, Paris, Amsterdam, Munchen, Frankfurt, Düsseldorf osv. Prisen blir bare et par hundringser i skatter.

2) Hvis du vil ha litt luksus og kan avse 2-2500,- kan du i forkant kjøpe 5000 EB poeng for 225€. Da kan du reise i Eco Xtra, eller ta en vei i Eco og en vei i Biz

3) Så går du på f.eks www.hotwire.com og booker "top secret hotel" i den aktuelle byen. Da kan du få 4-5 stjerners hotell til en lav pris.

Da får du en skikkelig adventure for p(o)engene.

Mvh
Fnate
Kloke ord dette her også Fnate. For meg handler det om å ha mest mulig gøy for minst mulig penger. Men når det er sagt så skal man ikke si nei heller. I fjor bestilte jeg solo-utflukten min mye senere i forhold til avreise.

Så handler det bittelitt om hva kona synes også.... Hehe.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 23:15   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Stilig dette her. Det eneste er at jeg synes at sisteflighten hjem SK skal ha ca 1300.- for en enveis billett LHR-SVG på søndagen. Air Baltic skulle ha ca 1100 kroner for hjemreise LGW-RIX-SVG, det blir jo "litt mer for pengene". Dessuten er jo flighten LGW-RIX foreløpig den eneste flighten på reiseprogrammet som er satt opp med 757.



Har sett på akkurat den der. Men jeg har ingen problemer med å fly F50 heller. Har gjort det før men er ikke sikker på om jeg rekker å F50 i Norge før det er slutt på Westlink'en. Her er det foreløpig aktuelle programmet slik det ser ut nå.

Avreise Lørdag 23.10.

SVG-RIX - BT1172, avg. 05:25 ank. 09:25. (Satt opp med Boeing 737)
RIX-ARN - BT105, avg. 13:10 ank. 13:35 (Fokker 50)

(disse to flightene koster tilsammen 161,5 Euro. ca 1271 NOK)

ARN-LHR - BA0781, avg. 18:40 ank 2015. (Boeing 767)

(pris 580,- SEK (ca 480 NOK)

Hjemreise Søndag 24.10
LGW-RIX - BT652, avg. 13:10 ank. 17:50 (Satt opp med 757)
RIX-SVG - BT1171 avg. 20:20 ank. 22:25 (satt opp med 737)

Pris 141 Euro. Ca 1114 NOK.

Totalt kommer dette på 2966 kroner. Så kommer en hotellovernatting i LON i tillegg. Siden man i følge dette oppsettet skal bytte flyplass i LON kan det vel være aktuelt med et hotell på veien mellom de to flyplassene.
Kjekt helgeturprogram dette, da!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 18:00   #11
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Aiaiai. Begynner å få kona til å endre mening.

Etter at vi fløy sammen med en venninne av henne her om dagen og jeg fikk fortalt om planen min fikk jeg 100% support i å gjennomføre dette.

Må likevel vente litt før jeg bestemmer meg og booker. Turnusendring på gang på jobb og et annet stort prosjekt i høst/vinter som kommer til å kreve en del arbeid på fritiden. Men jeg drømmer videre uansett.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 18:13   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Gutt-tur, oktober.

airBaltic-forslaget høres veldig bra ut. Du kan eventuelt fly fra London til Aberdeen på returen og videre derfra til Stavanger med Widerøe eller SAS, om du vil ha enda litt mer variasjon.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Det virker som om noen av forummedlemmene reiser hele veien og enkelte setter av tid til å fly innom mest mulige flyplasser, ruter og flytyper som mulig. Se f.eks på noen av rapportene til en FlyingFinn76 (på airliners.) F.eks denne, denne og denne.
Om man ikke reiser mye i jobben, skjønner jeg godt behovet for å fly litt utover en-to obligatoriske ferieturer i året. Men det blir for meg litt i overkant å gjøre som en del av folka på airliners.net-forumet gjør, særlig den nevnte FlyingFinn76, altså å reise hver helg på omfattende rundturer i Europa. Ser ikke ut som han engang tar seg tid til å besøke noen av byene - da er det i så fall bare for noen timer. Det virker for meg veldig slitsomt å skulle fly hele tiden - og at det stort sett bare er med lavprisselskaper gjør det ikke bedre.

Men, kanskje er det jeg som er rar - og ikke han?
__________________

Last edited by FlightDeck; 28-06-2010 at 18:15.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 18:26   #13
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,908
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Aiaiai. Begynner å få kona til å endre mening.
...og jeg fikk dra til AMS på gutt-tur uten at den indonesiske atombomben eksploderte. God tur.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 18:35   #14
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Quote:
airBaltic-forslaget høres veldig bra ut. Du kan eventuelt fly fra London til Aberdeen på returen og videre derfra til Stavanger med Widerøe eller SAS, om du vil ha enda litt mer variasjon.
Takk for tipset der FlightDeck. Jeg skal se på den muligheten også. Men som sagt 757 på LGW-RIX veier mer opp for en eventuell minibuss eller stor buss tur til ABZ. Mellom ABZ og SVG går det vel DHC-8 og 737 (q400 har jeg riktig nok ikke flydd heller) men har lyst å fly 757.

Quote:
Om man ikke reiser mye i jobben, skjønner jeg godt behovet for å fly litt utover en-to obligatoriske ferieturer i året. Men det blir for meg litt i overkant å gjøre som en del av folka på airliners.net-forumet gjør, særlig den nevnte FlyingFinn76, altså å reise hver helg på omfattende rundturer i Europa. Ser ikke ut som han engang tar seg tid til å besøke noen av byene - da er det i så fall bare for noen timer. Det virker for meg veldig slitsomt å skulle fly hele tiden - og at det stort sett bare er med lavprisselskaper gjør det ikke bedre.
Tro meg! Det handler kun om lidenskap for å fly og samle på flyplasser, flytyper og selskaper. Men siden jeg også har en lidenskap for musikk så er det jo en fin måte å kombinere hobby'ene på. Det kommer aldri til å bli noe reising hver eneste frihelg. Men en tur eller to i året uten om de vanlige feriereisene må det gå an å få til.

Her om dagen meldte jeg meg forresten inn i SkyTeams bonusprogram. Jeg holder alle muligheter åpne.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2010, 22:43   #15
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
airBaltic-forslaget høres veldig bra ut. Du kan eventuelt fly fra London til Aberdeen på returen og videre derfra til Stavanger med Widerøe eller SAS, om du vil ha enda litt mer variasjon.
Jepp. Variasjon hadde vært fint, siden man allerede har to BT-flighter i reiseplanen. Så man leker videre med søkemotorene og tenker litt på muligheten for å fly hjem fra LHR via AMS, FRA eller CPH. Eller, det aller kjekkeste hadde vært om man kunne dratt med seg CDG og første møte med AF på veien. LHR-CDG-AMS-SVG f-eks. Ellers har man meldt seg inn i bonusprogrammet Flying Blue til Skyteam. Hadde vært morsomt og samle opp noen flere poeng med dem også.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2010, 16:21   #16
Doll
ScanFlyer Blue
 
Doll's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Ukraina/Norge
Posts: 280
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Du kan også se på LOT sine promoLOT billetter, der er det mulig å få Embraer 145,175 og ATR 42/72, på listen.Innenriks i Polen ligger prisene på ca kr 200,- Samt på utvalgte utenlandsdestinasjonertil ca kr 500.-
DY flyr både til KRK, og WAW fra SVG. Kombinerer du dette med WIZZ OG Ryanair, kan du få mye flytid for pengene.
__________________
Doll is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 19:53   #17
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Da har man lekt seg litt videre og har lappet sammen en alternativ retur fra LON.

SVG-RIX-ARN-LHR den 23. oktober som før.

24.10 LHR-ABZ 11:45-13:15 BA1308. A320.
ABZ-SVG 15:50-18:15 WF369. Dash 8-300.

Totalt kommer hele reisen nå på roughly 3200 kroner.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 20:38   #18
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Kongerute! Det der hørtes slett ikke dumt ut. En skaug av selskaper, flytyper og flyplasser!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 20:45   #19
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Kongerute! Det der hørtes slett ikke dumt ut. En skaug av selskaper, flytyper og flyplasser!
Jepp. Det eneste er at BA ikke flyr mellom LGW og ABZ på søndager, ellers kunne jeg fått en flyplass til.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2010, 15:54   #20
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Gutt-tur, oktober.

Ser ut som en moro routing, gå for den! Du kan bo billig og bra på Heathrow og samtidig tjene litt mer bonuspoeng. Mange kjedehoteller til lave priser.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En Twin Otter på vei... L1011-500 TripReports 18 11-11-2011 00:21
Twin Otter Concorde Flyhistorisk forum 5 23-03-2010 13:00
Twin Otter Modeller Seabee Samlerhjørnet 14 06-10-2007 00:44
Twin Otter-landing Desk pilot Flyforum 12 17-02-2007 00:24
Driftskostnader Twin Otter. storg Flyforum 9 10-03-2006 00:36


All times are GMT +2. The time now is 13:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.