Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-10-2012, 22:05   #1
vegardg
ScanFlyer Blue
 
vegardg's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 256
Thumbs down Widerøe snudde 3 minutter før landing

http://www.dagbladet.no/2012/10/26/n...eroe/24062245/

Quote:
Sissel (54) var tre minutter unna å lande i Mosjøen - plutselig måtte flyet snu
Og det var ikke på grunn av dårlig vær.
Jeg hadde blitt både oppgitt og forbanna om jeg hadde vært passasjer her...
vegardg is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2012, 22:28   #2
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Widerøe snudde 3 minutter før landing

Dette skjer faktisk i ny å ne. Er ikke bare Widerøe, SAS driver også på slik av og til.

Ufattelig provoserende at en aktør som selger service velger den type løsninger. Og ikke setter de aktuelle kundenes behov først.

SAS snudde med meg ombord på vei til Kristiansund (siste flight). Avbrøt innflyvning pga feil på autopilot fikk vi beskjed om. Da satt det 140 spørsmålstegn ombord og lurte på hvorfor ikke SAS kunne sende opp mekanikere iløpet av natten, isteden for å gi faen i oss som satt ombord og fly helt tilbake til Oslo. Menmen, nå skal jeg bli storaksjonær i Widerøe, og da skal det bli andre boller der i gården vertfall.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2012, 22:56   #3
FestiVal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2009
Location: Mosjøen
Posts: 220
Default Re: Widerøe snudde 3 minutter før landing

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Dette skjer faktisk i ny å ne. Er ikke bare Widerøe, SAS driver også på slik av og til.

Ufattelig provoserende at en aktør som selger service velger den type løsninger. Og ikke setter de aktuelle kundenes behov først.

SAS snudde med meg ombord på vei til Kristiansund (siste flight). Avbrøt innflyvning pga feil på autopilot fikk vi beskjed om. Da satt det 140 spørsmålstegn ombord og lurte på hvorfor ikke SAS kunne sende opp mekanikere iløpet av natten, isteden for å gi faen i oss som satt ombord og fly helt tilbake til Oslo. Menmen, nå skal jeg bli storaksjonær i Widerøe, og da skal det bli andre boller der i gården vertfall.
Skjønner at det ikke er så lett å skjønne denne, men det er vel kundenes behov de setter først. Hadde flyet landet hadde det blitt stående i Mosjøen til neste formiddag. Det hadde betydd at alle passasjerene flyet skulle ha fraktet resten av kvelden og neste morgen hadde blitt rammet. Det kan være snakk om 2-300 pax... Noen ganger kommer man i situasjoner der man må velge mellom pest eller kolera. Var selv på jobb på MJF i går, og vet at det var sinnsykt travelt på OP i BOO. Store deler av nord norge var ute pga av dårlig vær og de som jobbet hadde en stri tørn med å prøve å berge det som berges kunne av dagens flygninger. Desverre ble det ikke oppfattet før det var for sent, at de ikke hadde arbeidstid igjen til å lande i Mosjøen og deretter returnere til TRD.
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2012, 23:46   #4
vegardg
ScanFlyer Blue
 
vegardg's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 256
Default Re: Widerøe snudde 3 minutter før landing

Quote:
Originally Posted by FestiVal View Post
men det er vel kundenes behov de setter først.
Tviler på at de passasjerene som ble rammet følte det når de satt og humpa på tog oppover til Mosjøen 10-11 timer etter at de skulle ha landa der. Sikkert festlig for de som må dra rett på jobb uten å kunne svinge hjemom for en dusj også.

Det var vel neppe umulig å få sendt opp et nytt crew til Mosjøen, men WF valgte heller å la kundene som har betalt for å fly ta tog i stedet.
vegardg is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2012, 00:24   #5
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Widerøe snudde 3 minutter før landing

Burde det ikke være pilotenes ansvar å holde styr på timene sine? Dette kunne vel vært avverget før avgang?
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2012, 12:07   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Widerøe snudde 3 minutter før landing

Alle flyselskaper driver slik (heldigvis har ettersom systemer for crewkontroll og slikt blitt bedre, så skjer det sjeldnere) og jeg tror vi kommer til å oppleve det i fremtiden og. Og til "framtidig storaksjonær" i WF, når du får forespeilet forholdet mellom kostnadene ved å la flyet stå og mangle fly i produksjon, og de passasjerene det kommer til å gå utover - i forhold til de få som det gjelder, så tror jeg du kommer til å sende takkekort til ops på jobb. Og særlig om det skal bli enda strengere regler med utbetaling av erstatning fra EU.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2012, 13:02   #7
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Widerøe snudde 3 minutter før landing

Quote:
Originally Posted by rymle View Post
Burde det ikke være pilotenes ansvar å holde styr på timene sine? Dette kunne vel vært avverget før avgang?
Jo, men de må høre på hva OP i Bodø sier de skal gjøre, de kan ikke bare gå uten å ha noen som kan ta over.....
Jeg synes WF har gjort alt rett selvom de gjorde en feil som ikke skulle skje, men så må man huske at alle kan ta/gjøre feil, det er i menneskets natur.

Last edited by Trdfly; 27-10-2012 at 13:05.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2012, 21:02   #8
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,679
Default Re: Widerøe snudde 3 minutter før landing

Hadde kanskje vært en idè for Widerøe å kjøpe seg en Piper Meridian, PC12 eller TBM700/850? Kunne vært brukt til å fly teknikere og piloter fra Bodø når det trengtes til en av de mange destinasjonene.. Endel logistiske utfordringer ville man nok kunne støte på, men hadde vært stilig da.. Kunne hindret at fly hadde strandet for lenge her og der..


Herlig selvmotsigelse?
Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Jeg synes WF har gjort alt rett selvom de gjorde en feil som ikke skulle skje,
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2012, 21:32   #9
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,006
Default Re: Widerøe snudde 3 minutter før landing

En av passasjerene har laget en beskrivelse av turen. Han tok det med godt humør, selv om det ble nattoget hjem.

Folk skriker og bærer seg over Widerøe som hadde et skikkelig kjipt og iøyenfallende arbeidsuhell. Men dette er første gang jeg ser en klage på Nordland Taxi. Han opplever det samme som det jeg har opplevd gang på gang; en temmelig ustabil service!

Quote:
04:45 ringte jeg Nordland taxi og ba om taxi til toget ankom Mosjøen. Det kunne jeg ikke få. Jeg måtte oppgi et klokkeslett. Jeg sa da at jeg mente det skulle være i Mosjøen i 5-tia men fikk til svar at det visste han , og at jeg kunne bestille taxi til klokken 05:00 og betale ventetakst til toget var der. Jeg droppet det. Var sikkert broren til den sure konduktøren som jobbet hos Nordland taxi.
http://www.helgeland-arbeiderblad.no...cle6309577.ece
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2012, 22:02   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default

Passasjerene på den aktuelle flyvningen har også fått en frireise som kompensasjon.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2012, 23:08   #11
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: Widerøe snudde 3 minutter før landing

Quote:
Originally Posted by rymle View Post
Burde det ikke være pilotenes ansvar å holde styr på timene sine? Dette kunne vel vært avverget før avgang?
Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Jo, men de må høre på hva OP i Bodø sier de skal gjøre, de kan ikke bare gå uten å ha noen som kan ta over.....
Jeg synes WF har gjort alt rett selvom de gjorde en feil som ikke skulle skje, men så må man huske at alle kan ta/gjøre feil, det er i menneskets natur.
Jeg synes det er merkelig at ikke pilotene klarer å holde orden på dette selv. Hver dag er det milioner av buss og lastebilsjåfører som klarer dette. Hvorfor klarer ikke piloter dette. Gjennomsnitts inteligensen er jo høyere blandt piloter en lastebilsjåfører. Det er jo heller ikke noe sånn veldig hokus pokus, har man A antall sektorer på en dag kan arbeidsdagen være Y antall timer og har man B antall sektorer så kan den være Z antall timer. Og så må man passe på å få avløsning på siste mulighet dersom arbeidsdagen blir for lang. Jo da det er opperasjonsavdelingen som skal holde orden på dette, men klarer virkelig ikke pilotene å ha litt kontroll selv, spesielt på dager det går en kule varmt på OP.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2012, 00:22   #12
Pluto
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 46
Default Re: Widerøe snudde 3 minutter før landing

Futura, for alt vi vet kan det hende at pilotene informerte ops'en underveis til Mosjøen om at de måtte mønstre av der..
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2012, 03:35   #13
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Jeg synes det er merkelig at ikke pilotene klarer å holde orden på dette selv. Hver dag er det milioner av buss og lastebilsjåfører som klarer dette. Hvorfor klarer ikke piloter dette. Gjennomsnitts inteligensen er jo høyere blandt piloter en lastebilsjåfører. Det er jo heller ikke noe sånn veldig hokus pokus, har man A antall sektorer på en dag kan arbeidsdagen være Y antall timer og har man B antall sektorer så kan den være Z antall timer. Og så må man passe på å få avløsning på siste mulighet dersom arbeidsdagen blir for lang. Jo da det er opperasjonsavdelingen som skal holde orden på dette, men klarer virkelig ikke pilotene å ha litt kontroll selv, spesielt på dager det går en kule varmt på OP.
Selvfølgelig har pilotene en god ide hvordan de ligger an arbeidstidmessig. Tror man at man nærmer seg max, ber man OCC/OPS se på det. Max tjeneste tid er, så vidt jeg vet, betydelig mer komplisert enn for lastebil/buss. De færreste har personlige, fortløpende beregninger i forhold til max flytid per 28 dager og max tjenestetid per 7 dager. I tillegg kommer problemene med å lande i WOCL. Da vet du ikke, per definisjon, når din max tjeneste tid slutter før du faktisk har landet. OCC/OPS har programmer som prøver å beregne dette. Det står normalt i deres stillingsbeskrivelse at de skal monitorere og kontrolere dette. Og når du tror du har styr på hvordan du ligger an med max tjenestetid, finner du plutselig ut at han/hun ene i kabinen startet dagen med airport-standby...

Regner forøvrig med at du har hørt Lastebil Eiernes Landsforbunds radioreklame der de skryter av at de har betydelig strengere hvilebestemmelser enn piloter?!



-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2012, 08:40   #14
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Widerøe snudde 3 minutter før landing

Og nå har også VG snappet opp saken.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10062877




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ekstrarunder før landing ENEV ENBO Register- og ATC-Forum 7 26-04-2019 08:48
Sjekk av kabinen før avgang og landing? Kabinsjef@DY Småprat 34 07-10-2016 21:36
I lufta etter avgang og før landing putzmeister Bilder & foto 9 15-05-2015 08:55
OSL noen minutter på innsiden før ulvene lurte meg ut. ENGM 911 Bilder & foto 8 15-07-2011 00:36
Luktet svidd, Widerøe-fly snudde LCH78 Flyforum 1 22-02-2005 13:14


All times are GMT +2. The time now is 01:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.