Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-01-2019, 19:08   #1
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Uruguay - tips og flyselskaper

Vanligvis har jeg en årlig tur til Island, pga faste havneanløp. I år er de på den sørlige halvkule, og de skal til Montevideo tusen ganger. Merkelige greier, men hva vet vel jeg.

Nå leker vi litt med tanken om å shippe meg til Montevideo på "robertaas"-tur, det vil si helgetur.

Har funnet "kurante" billetter med LATAM fra Frankfurt til Sao Paolo, og derfra videre med LATAM til Montevideo. Hvordan er LATAM på langdistanse med deres 777? Kurant? Finnes det noen gode ruter med Star Alliance dit, så man kunne fått seg noen eurobonuspoeng?

Må man ha vaksiner dit? Hva anbefales det å ev. se eller gjøre i Montevideo? Planlegger 3 hele dager + 3 hele reisedager. Er det en moderne by? Kan man som jente gå alene der? Andre tips triks eller forslag?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 20:03   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Så kult. Jeg har ikke vært i Uruguay selv men det står på lista, og jeg har jo vært mye i stedene rundt.

De fleste som reiser til Montevideo tror jeg nok flyr til Buenos Aires og tar fergen derfra. det er liksom standardmåten.

Star er ikke så innmari sterke. Avianca Brasil sliter jo også. Men LH flyr til Buenos Aires.

Selv flyr jeg nesten alltid AA, BA, LATAM eller Air France til området og alle 4 er veldig gode. Spesielt AA, der man får connection i MIA til veldig mange plasser

Men for Star poeng ville jeg sett på Lufthansa til EZE og ferge derfra
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 20:29   #3
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Så kult. Jeg har ikke vært i Uruguay selv men det står på lista, og jeg har jo vært mye i stedene rundt.

De fleste som reiser til Montevideo tror jeg nok flyr til Buenos Aires og tar fergen derfra. det er liksom standardmåten.

Star er ikke så innmari sterke. Avianca Brasil sliter jo også. Men LH flyr til Buenos Aires.

Selv flyr jeg nesten alltid AA, BA, LATAM eller Air France til området og alle 4 er veldig gode. Spesielt AA, der man får connection i MIA til veldig mange plasser

Men for Star poeng ville jeg sett på Lufthansa til EZE og ferge derfra
Ooooo, VELDIG kurant poeng!! Hadde helt glemt av fergolinien. Da blir ting fort litt lettere, da kan man jo klare seg med direktefly om jeg kjører og setter bilen i garasjen på frankfurt floghafen. 747-8 er jo også kurant. Og når jeg får dødsangst av turbulensen over ITCZ så kan jeg se for meg habile tyskere med full kontroll og roe meg litt ned. No joke, sånt er viktig for meg Prissjekkes!
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 20:33   #4
ln-bre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Sola
Posts: 247
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Jeg var i Montevideo i november. Vi tok hurtigferje fra Buenos Aires. Med Star Alliance er det nok enklest å fly Lufthansa direkte til Buenos Aires og så hurtigferje. Ferjeselskapet heter Buquebus og du googler det lett.
Du trenger ikke vaksiner og Montevideo regnes som den tryggeste hovedstaden i Sør-Amerika. Vi følte oss helt trygge.
Grei by og se seg rundt i. Et par store og moderne shoppingsentre og strand nær sentrum.
ln-bre is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 20:39   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Ooooo, VELDIG kurant poeng!! Hadde helt glemt av fergolinien. Da blir ting fort litt lettere, da kan man jo klare seg med direktefly om jeg kjører og setter bilen i garasjen på frankfurt floghafen. 747-8 er jo også kurant. Og når jeg får dødsangst av turbulensen over ITCZ så kan jeg se for meg habile tyskere med full kontroll og roe meg litt ned. No joke, sånt er viktig for meg Prissjekkes!
Ikke bekymre deg så mye over turbulensen. Nå sover jeg riktignok godt på fly, men på sikkert 20 flighter over sonen har jeg aldri så mye som merket noe unaturlig turbulens.

Flatulens er et større problem

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 20:46   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Er ikke det greieste å fly Iberia via MAD direkte til MVD?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 20:50   #7
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Ikke bekymre deg så mye over turbulensen. Nå sover jeg riktignok godt på fly, men på sikkert 20 flighter over sonen har jeg aldri så mye som merket noe unaturlig turbulens.

Flatulens er et større problem

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Hahahahaha. Du, det minner meg om Lufthansa BIZ fra San Fransisco til Frankfurt. Fyren bak oss lot en "nesten" stille bombe løs, og lukta kan beskrives som Island^2. Nais.

@Someone, men da må man jo viavia, i stedet for en direkteflight - altså litt mindre attraktivt? Skriver den opp som alternativ for prissjekking!
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 20:51   #8
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Quote:
Originally Posted by ln-bre View Post
Jeg var i Montevideo i november. Vi tok hurtigferje fra Buenos Aires. Med Star Alliance er det nok enklest å fly Lufthansa direkte til Buenos Aires og så hurtigferje. Ferjeselskapet heter Buquebus og du googler det lett.
Du trenger ikke vaksiner og Montevideo regnes som den tryggeste hovedstaden i Sør-Amerika. Vi følte oss helt trygge.
Grei by og se seg rundt i. Et par store og moderne shoppingsentre og strand nær sentrum.
Høres veldig lovende ut Skal sjekke hurtigferge, er vi heldige stopper den i samme havneområde som jeg har som destinasjon!
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 20:59   #9
ln-bre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Sola
Posts: 247
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Et alternativ med Star Alliance kan være Avianca via London (eller Madrid), så Bogota og derfra rett til Montevideo. Har reist flere ganger med Avianca de siste par årene og har blitt positivt overrasket.
ln-bre is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 21:33   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post



@Someone, men da må man jo viavia, i stedet for en direkteflight - altså litt mindre attraktivt? Skriver den opp som alternativ for prissjekking!

Trodde ikke FRA var din nærmeste flyplass med noe lenger nord?

Så jeg antok XXX-MAD-MVD er enklere enn Bil-FRA-EZE-BåtMVD? Med begrenset tid bør du vel bruke minst mulig tid på reise?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 21:44   #11
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Trodde ikke FRA var din nærmeste flyplass med noe lenger nord?

Så jeg antok XXX-MAD-MVD er enklere enn Bil-FRA-EZE-BåtMVD? Med begrenset tid bør du vel bruke minst mulig tid på reise?
Tja, men bare marginelt. Tar 2,5 timer til Düsseldorf, og 4 timer til Frankfurt. Ca 200km mellom flyplassene. Ære være Autobahns i det høyeste osv.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 22:35   #12
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

May I just add: hva er det med Lufthansa og prisene deres? Jeg prøver virkelig proaktivt å booke med Lufthansa da jeg har sansen for de, men bestandig - det være direkterute Frankfurt-Tromsø, viavia ruter ala SAS bare med Lufthansa Frankfurt-Oslo-Tromsø, eller nå også direkte Frankfurt-Buenos Aires... De er jo helt hinsides alt svindyre? Hvordan kan de i det hele tatt drifte når KLM (eller SAS) *bestandig* slår de på pris? Kanskje det bare er "just my luck"...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 22:41   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
May I just add: hva er det med Lufthansa og prisene deres? Jeg prøver virkelig proaktivt å booke med Lufthansa da jeg har sansen for de, men bestandig - det være direkterute Frankfurt-Tromsø, viavia ruter ala SAS bare med Lufthansa Frankfurt-Oslo-Tromsø, eller nå også direkte Frankfurt-Buenos Aires... De er jo helt hinsides alt svindyre? Hvordan kan de i det hele tatt drifte når KLM (eller SAS) *bestandig* slår de på pris? Kanskje det bare er "just my luck"...
Den som går full med høyest snittpris har vunnet ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2019, 11:06   #14
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Har vært i Montevideo et par ganger, og det kan absolutt anbefales. Ankom via Buenos Aires begge ganger. Den en gangen med ferge (via Colonia) og den andre med fly, fra flyplassen i «sentrum» av Buenos Aires.

Opplevde absolutt byen som trygg, og med mindre du er vegetarianer er maten upåklagelig. Vil anbefale en tur til Mercado del Puerto,et gammelt lagerbygg nede ved havna som er bygget om til restauranter. Passer vel så bra til en solid lunsj som til middag.

http://www.elpalenque.com.uy/inicio-ing

er en av de bedre, og de har faktisk også god sjømat om man blir matlei av biffer. Ellers er lokalbefolkningen hyggelige og imøtekommende (mine spanskkunnskaper er beskjedne...), og en del av de yngre snakker engelsk. Og verdt å få med seg tekulturen der, de fleste bærer rundt på en termos uansett hvor de er på vei...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2019, 13:37   #15
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Etter flyprissjekknerding slik kun et flypratmedlem kan, har jeg landet på to options:

1) KLM på langdistanse fra Amsterdam til Brasil og derfra videre med GOL, LATAM eller noe annet lokalt tjafs til Montevideo. Koster 8000kr tur/retur. Fordel: KLM på langdistanse er bra? Ulempe: kun 1t 20min transfer på retur fra Montevideo-Sao Paolo / Sao Paolo-Amsterdam. Dritt å være stuck i Sao Paolo ett helt døgn om jeg ikke rekker flyet....

2) Iberia Düsseldorf-Madrid / Madrid-Montevideo. Fordel: ingen transit i sør-amerika, mye options ut fra madrid hvis man er forsinket. Ulempe: hvis Düsseldorf-Madrid er forsinka har jeg bare 2 timer på meg til neste fly går. Å komme 1 døgn forsinket ødelegger ca. hele poenget med turen siden gubbolini er i havna totalt ca 70 timer. Koster 10 500kr...
Fordel 2: kortere tid over dammen. Ulempe 2: mer sørlig flystrekke = mer tid i ICTZ? Ulempe 3: jeg har en irrasjonell lavere tillitt til spanjoler, enn f.eks hollendere Ulempe 4: oneworld. Bah, humbug.

Må gå litt i tankeboksen.

Noen med erfaring fra langdistanse hos Iberia med 330? Er det verdt over 10,000kr?

*fotnote: Direkte til EZE utgår.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2019, 13:55   #16
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Vært mye i Montevideo i jobb sammenheng, en favorittby med mye historie.
Under krigen ble et tysk krigsskip senket utafor Montevideo, av sitt eget mannskap:
Båten het Admiral Graf Spee og endel av mannskapet havnet i Montevideo, bussjåføren som hentet oss på flyplassen hver gang var sønnen til et av mannskapet.
God mat og hyggelig befolkning.
Anbefales.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2019, 13:56   #17
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Ser også at Air France har gode priser DUS-CDG-EZE. Og forundrer meg stadig over at mange nordmenn insisterer på å stave Sao Paulo med massevis av o’er
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2019, 13:59   #18
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Ser også at Air France har gode priser DUS-CDG-EZE. Og forundrer meg stadig over at mange nordmenn insisterer på å stave Sao Paulo med massevis av o’er
PAOLOLOL! Jeg bruker for tiden 3 språk om hverandre, forbeholder meg retten til å ikke bruke u der hodet vil ha o

EZE utgår da jeg får gratis transitt fra flyplassen i MVD, og ferga ikke går med god nok timing.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2019, 10:06   #19
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
747-8 er jo også kurant. Og når jeg får dødsangst av turbulensen over ITCZ så kan jeg se for meg habile tyskere med full kontroll og roe meg litt ned. No joke, sånt er viktig for meg Prissjekkes!
Fløy EZE - FRA med Lufthansa i 747-8 for noen år siden, og utenfor kysten av nordlige Brasil opplevde jeg den kraftigste turbulensen jeg noen gang har opplevd. Vinflaskene i First lå strødd, og Champis glasset mitt lettet fra bordet, men jeg klarte heldigvis å redde det, slik at jeg hadde noe å drikke mens det ristet som verst.

Etter at alle hadde fått ristet fra seg kom den tyske kapteinen på PA og fortalte at dette var den kraftigste turbulensen han noen gang hadde opplevd. Det hadde visst også vært rimelig kaotisk lenger bak i flyet, men i nesen på Jumboen gikk det rimelig greit.

Men jeg har også flydd 2 ganger til GIG og en gang til GRU, og ikke hatt noe nevneverdig turbulens i det heletatt. Så tror ikke du skal frykte for mye angående turbulens.

Har prøvd Lufthansa, KLM, TAP og AirFrance i økonomi (til eller fra Sør Amerika), og vil rangere de i den nevnte rekkefølgen med Lufthansa på topp.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2019, 12:27   #20
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Uruguay - tips og flyselskaper

Bare kort historisk kommentar.. Var der i 1998 . Samme tur som Iguazu og Buenos Aires..

Tok Buquebus over til Montevideo på dagstur.. Vi virkelig likte stedet .. Flott..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konkurransetråd: Flyselskaper LN-KOG Småprat 2064 30-12-2021 11:45
Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island Flying TripReports 58 13-01-2016 21:57
Pluna (Uruguay) midlertidig lagt ned LN-AFG Flyforum 3 09-04-2013 14:57
Argentina & Uruguay. valen Reiseforum 0 15-10-2011 23:41
Litt OT: Gratisbilletter for Eurobonus medl. Norge-Uruguay Someone Flyforum 6 27-05-2008 19:32


All times are GMT +2. The time now is 08:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.