Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-04-2019, 20:39   #221
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by YawDamper View Post
Det var ikke snakk om dyre hotellopphold. La oss si rundt USD 120, kanskje opp mot USD 150. Konstant "declined" over hele fjøla. Melk, brød og øl fra Kiwi går fint for flere tusen kroner i slengen.

Basert på dine opplysninger sitter jeg nå med inntrykk av at SAS AmEx Elite absolutt ikke er noe premium-produkt. Forskuddsbetaling? Ringe kundeservice for å avklare kjøp? Hva hvis jeg står i Det Store Utland og skal ha meg en flybillett hjem, til 80k for dragen og meg selv ... kan man ikke da stole på at kortet bare fungerer? Det var aldri noe problem med DnB-utstedt AmEx. Det bare fungerte. Betaler jeg nå mer enn dobbel pris for et dårligere kortprodukt?

Ang. AmEx/Apple Pay, så lar kortet seg fint legge til, men det gis feilmelding om at verifisering av kortet ikke er tilgjengelig. Problemet er altså at AmEx absolutt ikke støtter Apple Pay? Merkelige greier.

Takk for tipset om WF/Monobank-kortet. Det er absolutt en leverandør som har forstått dette med kundeservice. En meget anvendelig app, god kundeservice både på telefon og epost. AmEx har noe å lære.
Amex Elite støtter ikke Apple Pay. Det er jeg helt sikker på.

Angående det første du skriver er det vanskelig å være uenig, men siden det ikke er et kredittkort så er det andre mekanismer inne i bildet. Så hvor mye og hvor stort du kan handle for er hele tiden dynamisk. DNB hadde nok et mye bedre system enn Amex selv til å håndtere dette, for jeg har ikke mye tiltro til en leverandør som ikke lar seg bli kontaktet digitalt.

Ja Monobank og Widerøekortet er meget bra. Nå får du jo i tillegg totalt 20.000 bonuspoeng ved bruk over 6 måneder hvis du skaffer kortet innen utgangen av mai.

Last edited by OttoL; 30-04-2019 at 20:42.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2019, 21:52   #222
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Enig med folk, innimellom får jeg uforklarlige "rejected" på nye AmEx, noe jeg ikke opplevde tidligere. Og der er ikke nødvendigvis på giga-beløp eller snodige steder.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2019, 13:19   #223
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by YawDamper View Post

Betaler jeg nå mer enn dobbel pris for et dårligere kortprodukt?
Det korte og enkle svaret her er JA!
Et elendig produkt, men når man har 2x CT mulighet så er det mange som tviholder på det, meg selv inkludert.

Jeg har også opplevt "declined" et par ganger, men stort sett på handler i utlandet mens jeg selv har vært i Norge.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2019, 16:13   #224
Erlingni
Newcomer
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 32
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by YawDamper View Post
Ang. AmEx/Apple Pay, så lar kortet seg fint legge til, men det gis feilmelding om at verifisering av kortet ikke er tilgjengelig. Problemet er altså at AmEx absolutt ikke støtter Apple Pay? Merkelige greier.
Dersom du sletter kortet først, går det nå fint å få lagt det til på nytt OG dermed verifisert det i Apple Pay.
Det hjelper imidlertid fint lite da det ikke er noen norske brukersteder som aksepterer Amex kontaktløs betaling enda (med unntak av iZettle mobilbetaling), og dermed heller ikke Amex i Apple Pay
Erlingni is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2019, 00:35   #225
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Jeg måtte nesten teste dette nå. Og jeg fikk lagt til mitt amex i Apple pay uten noen form for verifisering (litt rart). Den viser også siste transaksjon som er gjort med selve kortet utenfor Apple pay, noe som jo kan være litt kjekt.

Går ut fra at kontaktløs betaling med amex fungerer utenfor Norge?
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2019, 18:26   #226
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Jeg måtte nesten teste dette nå. Og jeg fikk lagt til mitt amex i Apple pay uten noen form for verifisering (litt rart). Den viser også siste transaksjon som er gjort med selve kortet utenfor Apple pay, noe som jo kan være litt kjekt.
Sannelig.
Slettet forrige forsøk på å legge til kortet og la det til på ny. Kortet ble deretter verifisert med en kode som ankom pr. SMS. Takk for tipset!
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2019, 19:48   #227
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Det som egentlig overrasker meg mest med Amex er at de har et så ubrukelig dårlig system for kundeservice. Hadde det ikke vært for muligheten for opptjening av CT hadde jeg avbestilt for lengst. At vi i dag ikke kan kommunisere med noen digitalt sier egentlig alt som selskapet.

Hvis en er ute etter god oppfølging, tjene noen poeng og en god app så alternativene til AMEX utrolig mye bedre. I tillegg vet man at så lenge det er nok kreditt så blir ikke kredittkortet avvist.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2019, 22:38   #228
willl
Newcomer
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 34
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Jeg har ikke orket å aktivere det nye kortet ennå etter å ha lest erfaringene på forumet her. Forleden tikket det inn en challenge på epost. Må kanskje vurdere å bruke det i sommer.

Quote:
BEGYNN Å BRUKE KORTET DITT - FÅ 30 000 EKSTRAPOENG
Vi skriver til deg angående det SAS Amex-kortet du mottok i slutten av 2018. Vi ser at du ikke har begynt å tjene poeng med kortet.
Vi vil derfor gi deg et generøst tilbud for å sette i gang:
Om du gjør det første innkjøpet ditt senest den 30. juni og handler for minst 30 000 kr t.o.m. den 15. august, får du 30 000 Ekstrapoeng å bruke til kommende EuroBonus-reiser. Poengene blir satt inn på din EuroBonus-konto senest 31. oktober.

Det eneste du behøver å gjøre for å komme i gang er å aktivere kortet ditt og skape en innlogging til Din konto. Deretter kan du begynne å bruke kortet ditt.
willl is online now   Reply With Quote
Old 24-05-2019, 14:46   #229
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Jeg ga opp litt det ekstra drage-kortet (pluss at vi har fått begge CTene for lengst) så jeg signerte opp et eget kort på dragen. Det er jo en meget god deal - 30.000 ekstrapoeng, 20.000 grunnpoeng og da en eller to nye CTer. Dette er vel i tillegg "gratis" de første tre månedene.. Så er det bare å nappe det ut av lommeboken hennes ved juletider og brenne det.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 30-05-2019, 16:02   #230
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Virker som kontaktløs betaling er på vei nå. Testet i baren på Latter på Tirsdag, og det fungerte helt fint.

Takket være litt vel stive priser i den baren ble det med det ene kjøpet, så fikk ikke testet om Amex i Apple Pay også fungerte, men kan ikke se for meg at det skulle være noe forskjell.
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2019, 16:35   #231
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg ga opp litt det ekstra drage-kortet (pluss at vi har fått begge CTene for lengst) så jeg signerte opp et eget kort på dragen. Det er jo en meget god deal - 30.000 ekstrapoeng, 20.000 grunnpoeng og da en eller to nye CTer. Dette er vel i tillegg "gratis" de første tre månedene.. Så er det bare å nappe det ut av lommeboken hennes ved juletider og brenne det.
Hva skjer når man er i mål med CT i dette tilfellet og kaster kortet etter si tre måneder? Beholder man de 20.000 grunnpoengene, 30.000 ekstrapoengene og CTen eller må man ha kortet en viss periode?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 01-07-2019, 00:05   #232
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hva skjer når man er i mål med CT i dette tilfellet og kaster kortet etter si tre måneder? Beholder man de 20.000 grunnpoengene, 30.000 ekstrapoengene og CTen eller må man ha kortet en viss periode?
Hmm.. stemmer det at det ikke holder å bruke 150.000 på et kort som kom i juni? Jeg ser på online-kontoen hennes at første CT er på 300.000 innen 31.12 og ingen CT før dette?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 04-07-2019, 18:37   #233
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Om kortet kom i juni eller januar skal ikke ha noe å si for grensen på 150' og 300' etter hva jeg har skjønt. Eneste er at du får kortere tid til å tjene opp.

Hva som skjer med statusgivende poeng og CT om man makuler kortet etter noen måneder er jeg selv nysgjerrig på. Har derimot hørt noen rykter om at det ikke er et krav til å ha kortet på det tidspunktet man bestiller en CT...
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2019, 23:08   #234
kristian
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Noen som har e-post adresse til kundesenter? Det står ingen steder og jeg synes det er lettere å kommunisere på e-post enn telefon (hvor du må huske å ringe i åpningstiden).
kristian is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2019, 12:47   #235
Jon_Noj
Newcomer
 
Join Date: Sep 2018
Posts: 25
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by kristian View Post
Noen som har e-post adresse til kundesenter? Det står ingen steder og jeg synes det er lettere å kommunisere på e-post enn telefon (hvor du må huske å ringe i åpningstiden).
De ansvarlige for kundeservice hos Amex Norge har ikke helt våknet opp til at Internett har kommet for å bli, men de jobber med å få på plass en fremtidsrettet telefax-kontaktmulighet.
Jon_Noj is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2019, 17:58   #236
ahstrand
ScanFlyer Gold
 
ahstrand's Avatar
 
Join Date: Aug 2013
Location: Namsos
Posts: 22
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Hei
Jeg har kikket litt rundt uten å finne svaret:
Når kommer ny årlig batch med EB grunnpoeng (20000p) for Amex Platinum-kortet inn på EB-konto?

Er dette utstedelsesdato for Amex-kortet eller når ny opptjeningsperiode for Eurobonus begynner (kan ikke se foreløpig at det siste synes å være tilfelle)?
__________________
ahstrand is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2019, 18:40   #237
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

De kommer 12 mnd etter første gang du fikk de. De følger ikke opptjeningsperioden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2019, 18:20   #238
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Amex reklamerer med fri månedsavgift der første kvartalet for nye kunder. Betyr dette at man kan kansellere kortet etter 2,5 mnd uten å betale noe, eller forplikter man seg til å betale noe? Bruksvilkårene virket ikke helt klare på dette, har noen her praktiske erfaringer?
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2019, 20:44   #239
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Amex reklamerer med fri månedsavgift der første kvartalet for nye kunder. Betyr dette at man kan kansellere kortet etter 2,5 mnd uten å betale noe, eller forplikter man seg til å betale noe? Bruksvilkårene virket ikke helt klare på dette, har noen her praktiske erfaringer?


Du kan ha det i 3 mnd og si opp uten å betale noe


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2020, 05:06   #240
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Hvordan er det med de 20k grunnpoengene, får man dem bare det første året? Trodde det var hvert år, men har ikke sett noe enda
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN SBT TripReports 32 21-05-2018 17:16
SAS med nytt PointEarner-kort FlightDeck Reiseforum 13 08-02-2013 20:02
Nytt UA MP kort? SQ 777 Småprat 11 06-02-2013 20:10
Kan kort fra SpendOn brukes på sas.no? sarpingen87 Småprat 5 30-12-2012 12:16
Nytt Visa kort og E-Tickets Bll spotter Flyforum 20 07-03-2009 11:53


All times are GMT +2. The time now is 00:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.