Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-05-2018, 10:13   #21
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Beijingtråden

Det er leeeenge til, men har nå bestilt tur til Beijing i januar.
Nok tid til å finne ut hvilke severdigheter som må prioriteres (er i byen 4 netter) samt hvor best øl serveres

Har brukt Amex CT og flyr C fra CPH.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2018, 12:13   #22
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Beijingtråden

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Det er leeeenge til, men har nå bestilt tur til Beijing i januar.
Nok tid til å finne ut hvilke severdigheter som må prioriteres (er i byen 4 netter) samt hvor best øl serveres
Har brukt Amex CT og flyr C fra CPH.
Beijing i januar er neppe et blivende sted, foruensingen er ekstra hard om vinteren. Uansett anbefaler Great Leap brewery puben i Dongzhimen distriktet. Egetbrygga øl på tapp og mye bedre enn Tsingtao som man ofte får da. Ellers har man jo de vanlige severdighetene som den forbudte by, Himmelske Freds Plass osv, men her er spørsmålet hvor mye man greier å være utendørs, det er som sagt ikke noe blivende sted om vinteren. April-mai og september-oktober er helt klart de beset månedene å besøke byen på. Kan uansett anbefale Bird's Nest - det er en slags Twilight sone nå som det ikke er noe OL der noe mer, men det er verdt besøket.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2018, 13:44   #23
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Beijingtråden

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Beijing i januar er neppe et blivende sted, foruensingen er ekstra hard om vinteren. Uansett anbefaler Great Leap brewery puben i Dongzhimen distriktet. Egetbrygga øl på tapp og mye bedre enn Tsingtao som man ofte får da. Ellers har man jo de vanlige severdighetene som den forbudte by, Himmelske Freds Plass osv, men her er spørsmålet hvor mye man greier å være utendørs, det er som sagt ikke noe blivende sted om vinteren. April-mai og september-oktober er helt klart de beset månedene å besøke byen på. Kan uansett anbefale Bird's Nest - det er en slags Twilight sone nå som det ikke er noe OL der noe mer, men det er verdt besøket.
Takk for tips!

Great Leap noteres!

Forurensingen er absolutt noe å være obs på... hadde ikke tenkt over at det er så ille. Kanskje et ekstra drag astmamedisin ikke er bra nok for å avhjelpe engang?
Du mener det er såpass ille at man helst bør holde seg inne, selv om man ikke har luftveisplager fra før av? For da er det kanskje greit å finne et alternativt sted, dato får jeg ikke gjort noe med.

Hadde vært veldig passene med et OL-by besøk mens jeg puffer Ventoline da
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2018, 14:51   #24
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Beijingtråden

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Takk for tips!

Great Leap noteres!

Forurensingen er absolutt noe å være obs på... hadde ikke tenkt over at det er så ille. Kanskje et ekstra drag astmamedisin ikke er bra nok for å avhjelpe engang?
Du mener det er såpass ille at man helst bør holde seg inne, selv om man ikke har luftveisplager fra før av? For da er det kanskje greit å finne et alternativt sted, dato får jeg ikke gjort noe med.

Hadde vært veldig passene med et OL-by besøk mens jeg puffer Ventoline da
Luftforuensingen har blitt bedre de siste årene - det skal sies. Var der i fjor påske og la merke til at lufta var vesentlig bedre enn siden forrige visitt i 2011. Det er bare det at på vinteren er luftforuensinga på sitt verste. Husk på at det fyres mye med kull der for å holde varmen.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2018, 20:12   #25
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Beijingtråden

Jeg var i Beijing og forurensningen er ikke noe å spøke med men du skal dit i januar og da er det sikkert ingenting å bekymre seg for bortsett fra kulden.

Hou Hai district er en plass jeg gjerne reiser tilbake til. Masse liv om kvelden og en haug med plasser å drikke øl.
Der er det også kinesere som snakker engelsk..

https://www.tripadvisor.com/Attracti...i-Beijing.html
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Bilde 120.jpg
Views:	283
Size:	72.7 KB
ID:	45012   Click image for larger version

Name:	Bilde 048.jpg
Views:	285
Size:	63.9 KB
ID:	45013  

Last edited by Concorde; 14-05-2018 at 20:14.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2018, 23:52   #26
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Beijingtråden

Bumper denne...

Skal ta med mine foreldre på 70+ til Shanghai og Beijing i slutten av mars. Tre netter i Beijing. Tips til hotell med god standard, grei pris og sentral beliggenhet i forhold til de viktigste severdighetene i byen?
A346 is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2018, 00:41   #27
Snorreth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Oslo
Posts: 138
Default Re: Beijingtråden

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Bumper denne...

Skal ta med mine foreldre på 70+ til Shanghai og Beijing i slutten av mars. Tre netter i Beijing. Tips til hotell med god standard, grei pris og sentral beliggenhet i forhold til de viktigste severdighetene i byen?
Park Plaza Wangfujing har jeg bodd på cirka 10 dager fordelt på to turer. Rimelig pris og bedre enn norske hotellrom.
Mener å huske det kosta 150RMB fra flyplass til hotellet.

Gangavstand til Tiananmen og Wangfujing.
Antar resten er t-bane eller buss.

Hotellet er en del av Radisson Award.
https://m.parkplaza.com/mweb/beijing...100005/chnbwan

Annet hotell jeg har bodd på er Marriott Beijing City Wall - helt krise.

Last edited by Snorreth; 31-12-2018 at 00:50.
Snorreth is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2018, 04:14   #28
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 379
Default Re: Beijingtråden

Ellers så er Swissotel Beijing lokalisert ganske så fint med T-bane nedgang rett utenfor hoteldøren og således enkel tilgang til hele Beijings undergrunnssystem. El så ligger det ganske nær Sanlitun omr(for de som liker fake varer og barer/puber)og Workers stadium..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2018, 11:35   #29
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Beijingtråden

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Ellers så er Swissotel Beijing lokalisert ganske så fint med T-bane nedgang rett utenfor hoteldøren og således enkel tilgang til hele Beijings undergrunnssystem. El så ligger det ganske nær Sanlitun omr(for de som liker fake varer og barer/puber)og Workers stadium..

Kan anbefale Swissotel ja - de har en trivelig biergarten utendørs mot en bakgate som var rett og slett en liten oase i all bystøyen der. Trivelig folk som jobber der og. Det er crewhotellet til Lufthansa og. Husker jeg skulle møte en representant for reisebyrået til Nord Korea der. Visset ikke hvordan fyren så ut og han svarte ikke da jeg forsøkte å ringe hans kinesiske mobilnummeret. Men han dukket opp han og konvoluttene med en god del euro for å si det forsiktig ble overlevert. Sånn i retrospekt så er konvolutter med penger ganske suspekte ting mtp Frode Berg saken og vi fikk en fin tur dit.

Last edited by Hypern; 31-12-2018 at 11:38.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2019, 00:15   #30
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Beijingtråden

Med utgangspunkt i Beijing, hvor anbefales det å reise for å se og gå på muren? Ønsker gjerne å komme vekk fra de verste hordene, og kom over denne artikkelen på Vagabond: https://vagabond.no/reportasjer/2018...-kinesiske-mur

Er Jinshanling et bra sted å reise?
A346 is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2019, 16:44   #31
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Beijingtråden

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Med utgangspunkt i Beijing, hvor anbefales det å reise for å se og gå på muren? Ønsker gjerne å komme vekk fra de verste hordene, og kom over denne artikkelen på Vagabond: https://vagabond.no/reportasjer/2018...-kinesiske-mur

Er Jinshanling et bra sted å reise?
Jeg har besøkt muren 2 ganger, i 2008 og 2018. begge gangene var Jinshanling (ca 2 timer kjøring fra Beijing).

Er du der tidlig på morgenen så har du nesten hele muren for deg selv. jeg har faktisk en del bilder uten en eneste turist som ødelegger bildene.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 12:56   #32
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Beijingtråden

Takk! Høres ut som Jinshanling kan vær et godt valg. Er taxi/bil med sjåfør for en dag det enkleste (vi er tre stk)?
A346 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 13:53   #33
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Beijingtråden

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Takk! Høres ut som Jinshanling kan vær et godt valg. Er taxi/bil med sjåfør for en dag det enkleste (vi er tre stk)?
Ja, og hvis denne personen i tillegg snakker engelsk, så blir alt veldig mye enklere.

Å komme seg til Jinshanling med kollektivtransport er veldig krevende eter hva jeg forstod.

Selv bestilte jeg "private tour" med sjåfør + en guide. Sjåføren snakket ikke engelsk, men det gjorde guiden, derfor ble det ingen misforståelser, slik det ble i 2008 når vi bare hadde sjåfør som snakket kinesisk
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 13:51   #34
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Beijingtråden

Noen som vet om Kina har begynt å utstede turistvisum igjen nå som de har åpna opp?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2023, 00:44   #35
Snorreth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Oslo
Posts: 138
Default Re: Beijingtråden

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Noen som vet om Kina har begynt å utstede turistvisum igjen nå som de har åpna opp?
Nei, det er ikke åpnet for turistvisum og heller ikke kommunisert tydelig ut når tid det kan forventes.

Så i ei kommunistblekke at det var forventet i Q2, men har hørt rykter helt siden januar 2020.

Last edited by Snorreth; 06-01-2023 at 00:47.
Snorreth is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.