Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-07-2018, 00:04   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Star Alliance Tour de France 2018

Etter noen kom opp med den ideen at vi i år skulle få sett noen etapper av Tour de France, og ikke minst syklet litt selv, kunne jeg så fort overkommandoen innvilget 5 dager med kone- og barnefri begynne planleggingen. Min oppgave var ikke overraskende nok flybilletter for seks personer tur-retur Oslo-Lyon, samt to stykk leiebiler. En mindre stasjonsvogn for plass til 4 voksne og litt bagasje, samt en «kassebil» for de to andre samt 6 sykler vi skulle leie. Litt triksing og miksing med billettene gjorde at bestillingen ble delt i tre gjennom Lufthansa sine sider. Alle sammen fløy OSL-MUC-LYS nedover, mens hjem fløy jeg også en annen economy plus med LYS-BRU-OSL, som med bagasje var billigere enn economy minus. Mens resten fløy LYS-FRA-OSL. Med tanke på vi tilsammen sparte over 3000kr på dette var det en god deal sammenlignet med å bestille for alle 6 i samme booking

På avreisedagen haiket jeg med en av de andre opp til OSL og etter en kort spasertur fra P2 ble det å sjekke inn på automaten. Dessverre fløy vi Lufthansa, så da kunne vi ikke tagge den innsjekkede bagasjen selv og sende den på self-bagdrop, men istedet måtte stå i en ganske lang kø på SAS sin gull og business skranke. Raskt gjennom security og fikk kjøpt med meg noen øreplugger da jeg plutselig kom på jeg skulle dele rom med en potensiell snorker.

Boarding fra gate E05, eller hva nå en av Schengen bussgatene heter og buss ut til Lufthansa sin eldste og nesten 30 år gamle A320, D-AIPA. Joda, Lufthansa holder sine maskiner godt, men endel detaljer inne hos de eldste maskinene begynner bli slitt og gulbleket. Men vi fant vår plass på rekke 9, og heeeelt tilfeldigvis ble vindussete mitt.



Oppe i luften ble det utdelt noe dårlig bakverk, samt litt juice og te fra vognen ble sikret. Ellers en ganske hendelsesløs flytur ned til MUC



Ankom den nye piren/satellitten på MUC, hvilket var første gang for min del. Så ble det å tøffe inn med toget til den gamle delen og sikre meg noe som gikk litt mer som frokost. Deretter ble det ganske snart bording på flighten videre til LYS, og D-AIBB, en A319 som stod klar.

Opp i luften på tid, og bortsett fra litt delvis utsikt til Alpene, en også ganske hendelsesløs flytur. Og ja, nå kom de med den klassiske tørre Lufthansa-sandwichen hvor valget stod mellom ost eller skinke



Ved ankomst LYS, var det som vanlig i Frankrike i disse dager en passkontroll, men den gikk raskt unna. 10 minutters venting på bagasjen før turen gikk med shuttlebussen til Sixt sitt kontor for fire av oss, mens de to andre tok en Uber til en Europcar kontor i en forstad til Lyon, for å hente «flyttebil», en Mercedes Vito med Europcar merker over det hele, siden man ikke får leid den type biler på flyplassen i Lyon.

Ved ankomst Sixt ble det 5 minutter i kø før det ble vår tur. Madam bak skranken lurte på om vi ville ha en BMW 3-serie eller en Volvo V60. Selv skjønte jeg ikke helt spørsmålet og etter en stund gikk madam for å hente en BMW 3-serie stasjonsvogn og få navigasjonen til å snakke engelsk.

Så kom dagens positive overraskelse. Jeg regnet med at det nå var en 320d, eller best case 320i, som kom trillende, men fikk dagens glis da det på tyske skilter dukket opp en 340i.......ingen hemmelighet at jeg i hver eneste bomstasjon satte girkasse modus i sport og ga bånn gass

__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 00:29   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Tour de France 2018

Etter en lunsj i den lyonesiske forstaden hvor kassebilen ble plukket opp, og hvor store deler av betjeningen var noe «bakis» etter å ha feiret Frankrikes VM gull kvelden før, gikk turen til den franske world cup i langrenn byen La Clusaz hvor herberge var booket og touren (må sies på grimstaddialekt) skulle passere neste dag. Ikke overraskende kom vi i BMWen frem før kassebilen fra taxiprodusenten, og litt forsinket ble også syklene levert på hotellet, og vi kunne lange innpå en haug kalorier gjennom en solid ostefondue



Dagen etter ble til litt sykling, som blant annet inkluderte sykling med 1700 høydemeter innlagt. Inkludert opp Col de Glieres hvor rytterne senere på dagen skulle sykle. 6km med gjennomsnittlig 11,2% stigning fikk frem en ørliten svettedråpe i pannen



Jepp, HC katergori




Deretter fant vi oss en sving for litt lunsjing og pilsing hvor vi kunne heie frem rytterne. Før vi etterpå syklet tilbake (i motsatt retning) til målområde i Grand Bonard, for rytterne skulle ankomme et par timer senere





Etter målgang var det å hive seg i bilen i svett sykkeltøy noen timer til La Rosiere, nesten oppe på St. Bernhards passet, som var målgang neste dag.

Der fikk vi neste dag sykler over passet til den italienske siden



For en øl og espresso


Fikk prøvd meg lissom programleder i TV2 sitt studio


Før vi benket oss ned i målområde med tilgang til storskjermen




Deretter ventet en relativt lang kjøretur til Alpe d’Huez, inkludert siste stykket kjørende slalom mellom fylle bobilturister og teltende i veibanen det siste stykket mot mål.

To be continued.....i morgen eller noe sånt
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 09:18   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Tour de France 2018

Dagen etter trillet vi et godt stykke ned Alpe d’Huez bakkene og syklet opp igjen. Dor min del, 13 av de totalt 21 hårnålssvingene. Var allerede endel tilskuere på plass, så ikke hver gang man blir heiet på når jeg sykler



Deretter ble det en ny tur opp til Col de Sarenne, litt for å drive litt rekognoseringsarbeid for å finne en alternativ rute ned fra fjellet senere. Dette var lurt da hovedveien først åpnet en god stund etter løpet var ferdig, hvilket sparte oss for endel timer på veien mot Valance, som var neste by.



Etter en god dose høydemeter denne dagen også var det greit å finne seg et sted å sitte. Bunkre opp med proviant og få med seg dagens etappe



Målgang Valance neste dag, som innebar nesten norsk seier. Syklene var blitt hentet samme morgen så ikke noe sykling denne dagen.

Deretter bar det til flyplassen i Lyon, inkludert en omvei på grunn av en trafikkulykke, samt et infernalsk regnvær på veien som gjorde vi a ganske lang tid måtte ned i halv fart.
En natt på NH Lyon Airport Hotel som lå i gå avstand til terminalene. Lufthansagruppen sine selskaper har samlet innsjekk på LYS, men de mangler både automater og annet self service så det var en lang kø for sjekk inn. Men heldigvis kunne vi bruke gull og businessskranken.

Raskt gjennom security og tid for en dobbel espresso og pain au chocolat før boarding med Brussels Airlines, som visste seg være fra en non-Schengen gate. I motsetning til resten av reisefølgets avgang til FRA.

En liten forsinkelse ut fra LYS da en håndfull passasjerer var stuck i nevnte passkø, men de har tydeligvis beregnet rikelig med tid, da vi uansett lander etter rutetabellen etter en times flyvning opp til BRU. OO-SSF som stod for transporten. En A319 fra 2006, opprinnelig levert Frontier og rakk også en tur innom nå nedlagte Bahrain Air, før SN overtok maskinen i 2014.

Satt på 3A og fløy på deres versjon av economy plus. En rad business ombord, 4 med economy plus og resten economy i et tilnærmet fullt fly. Vi i plus fikk utlevert en frokostboks med noe yoghurt og en halvslapp pain au chocolat - made in England



Kort connection i BRU så vi gikk rett til gate for OSL maskinen da det allerede lyste boarding på tavlen. Så fikk ikke testet ut the Loft loungen

Maskinen til OSL skulle gå fra gate 31, som betyr en etasje ned og en av «gå gatene» på BRU som normalt er forbeholdt Ryanair


Sete 3A på meg også her. Ombord var det 1 rad business, 3 plus og resten economy og fullt fly. Slik at damene i fargerike (og store) kjoler fra fra Ghana og som ved boarding til sin oppstandelse ble fortalt dere reiser på standby billetter ikke kom med

OO-SSA som skulle ta turen til OSL. 2005 modell, som også ble levert Frontier ny, og overtatt av SN i 2012



Fortsatt frokosttid i følge SN, så samme boks som forrige flight ble utdelt oss i plus. Men for litt variasjon så syntes jeg det var på tide med en øl. En liten variasjon var også at mens jeg på forrige flight fink teen min ferdig, fikk jeg her utdelt varmt vann og en tepose



Ankom OSL og parkerte på en eller annen D-gate halvveis ute på pir Nord. En tur innom taxfree før bagasjen kom borte på bånd nummer 9 relativt raskt. Deretter ble det tog til Oslo S også buss for tog videre til Tønsberg hvor kona plukket meg opp for det siste stykket ut til Tjøme, for neste del av ferien. Men den var lite flyrelatert.....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 10:25   #4
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: Tour de France 2018

Takk for en flott TR Someone! Kjekt å se hvordan det er å følge galskapen TdF.

Thomas

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 20:48   #5
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Tour de France 2018

Takk for flott rapport. Frekke raske briller!
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 21:39   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Tour de France 2018

Takk for fin rapport, også fra det ikke-flyrelaterte. Alltid kjekt å få glimt fra hele turen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2018, 11:27   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Tour de France 2018

Takk for rapport ja.

Det så faktisk noe morsommere ut enn hva jeg hadde forestilt meg at sånn TdF turer skulle vært.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 15-08-2018, 18:25   #8
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Tour de France 2018

Takk for en flott rapport! :-)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tour De France FlyboyKarsten Reiseforum 3 13-04-2012 09:21
Med Lufthansa til Tour de France Someone TripReports 13 02-08-2010 02:34
Diverse Sør-Frankrike i forbindelse med Tour de France Someone Reiseforum 0 29-05-2010 19:29
fullstendig OT. Tour de france MartinL Flyforum 1 21-07-2005 21:41
semi of topic : Tour de France med målgang på flystripe SK384 Flyforum 0 21-07-2005 21:35


All times are GMT +2. The time now is 16:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.