Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-07-2018, 01:33   #1
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 103
Star Alliance Til Japan via Seoul i F med LH og OZ

Da var årets sommerferietur unnagjort med en snartur på i overkant av en uke til Japan. For første gang skal jeg ha et par segmenter i første klasse, har ikke så mye sammenlikningsgrunnlag, så dette blir bare mine observasjoner.

Har tatt en del bilder, men de kommer senere.

Flyruten ble som følger:
Utgående: OSL-FRA-ICN (...) GMP-KIX
Hjemtur: NRT-ICN-FRA-OSL

For første gang fikk jeg prøve første klasse, mellom Frankfurt og Seoul først med Lufthansa i en A340-600 på utreisen, så med Asiana i en A380 på hjemturen.

Første del at turen var OSL-FRA med LH859 foran gardina med "freiraum" og det hele. Det skal sies at det var behagelig med blokkert midtsete og et noe tradisjonelt lite måltid ned til Frankfurt. Flyet ble dirigert til fjernparkering og vi ble hentet i en Mercedes og kjørt til terminalen. Derfra gikk turen ut og til den forgjettede førsteklasseterminalen.

Reisen var booket sånn at det ble noen (ca fem) timer i denne terminalen, så det ble plenty med tid til å nyte fasilitetene der. For å spare tid hjemme om morgnen, droppet jeg morgendusjen og tok den i frankfurt i stedet. Ble også to runder med mat i restauranten og en del glass champagne og favorittfargene mine av Haribo-bjørner. Tok også med meg en gakk-gakk som suvernir, i disse dager er de i fotballdekor.

Fra Frankfurt til Seoul gikk turen med LH712. Ble kjørt ut til flyet i en Mercedes (Som Porsche-fan var jeg litt skuffet over at det ikke ble Panamera, men pytt sann) Vel ombord i 340'n fikk jeg brukt litt tid til å gjøre meg kjent med setet og den store plassen, så ble det champagne og det som hører til. Var en god meny denne gangen, og var merkbart mye bedre enn det jeg husker at jeg ble servert på business hos LH på FRA-LAX for fem år siden.

Etter maten var det dags å få på seg den utdelte pysjen, ikke veldig imponert over kvaliteten på den men den var ok nok å bruke. Det som derimot ikke var ok, var at kabinen var ekstremt varm og jeg slet mye med å få sove. Ærlig talt, hvis folk fryser kan de bare ta på seg noe mer, eventuelt pakke seg inn i et teppe. De av oss som ligger og svetter med hetetokter får ikke gjort så mye.

Vel fremme på ICN så var det bare å komme seg til toget for å ta turen inn i byen til gamle Gimpo. Den flyplassen var et interessant skue, med en staselig avgangshall, der noen faktisk giftet seg. Spaserte deretter gjennom sikkerhetskontrollen og til Asiana-loungen. Var ikke akkurat verdens mest spennende lounge, men den var ok, hadde greit med mat og drikke der. Hadde og en interessant øltappekran som tappet øl bra bunnen av glasset. Fra GMP til KIX ble det Asiana i en A321. Setene liknet veldig på de som sitter i domestic first på UA sine A320. Synes de var gode å sitte i, synd at det ikke er noen flyselskaper i Europa som flyr med sånne seter foran gardina. Vi ble servert en koreansk svinerett som var veldig god. Vel framme på KIX ble vi glade for at vi fikk utdelt fast-lane kuponger og slapp å stå i den lange køen.

I Osaka overnattet vi på Hyatt Regency, den første dagen etter ankomst ble det tur til Hiroshima med Shinkansen, ble meget imponert over det. Fra Osaka til Hiroshima er det nesten 40 mil. Toget brukte bare 1 time og 20 minutter. Var også i Kyoto og så på templer, shrines, en flott japansk hage og enda flere templer. Fikk også tatt en tur til Kobe og spist skikkelig Kobe-biff. Etter det ble det tur med Shinkansen til Tokyo, den gangen med green car og komfortable seter, fortsatt meget imponert over dette toget.

I Tokyo overnattet vi på Andaz, hadde panorama-utsikt over byen vestover mot Tokyo bay. I løpet av turen i Tokyo fikk jeg vært innom Shibuya, Shinjuku, Akihabara, parken rundt keiserpalasset og området rundt hotellet og ned til Tokyo Tower.

Hjemreisen gikk fra NRT til ICN i business class på OZ101 som flys med A380. Dette ble min første tur med A380, og jeg er mektig imponert, det er det desidert mest komfortable flyet jeg har hatt glede av å fly med, utrolig stillegående og komfortabelt. Dette stod i stor kontrast til det jeg opplevde i annenetasjen på 747-8 hvor jeg synes at det var vanvittig mye vindstøy. Setet var også ganske bra, vil ikke si at det stod noe tibake fra C-setet til SK som jeg også har prøvd. Av mat fikk vi velge mellom koreansk eller vestlig måltid, jeg valgte koreansk, som var en god bibimbap. Dessvere var flyet noen timer forsinket, så sightseeingen i Seoul utgikk, heldigvis var det god utsikt over deler av byen fra øverste etasje på Grand Hyatt Seoul.

Dagen etter var det dags å returnere til Europa. Da ble det OZ541 i first class. Loungen deres på ICN er grei nok, var et godt utvalg av drikke, mat og snacks der, men det var litt vanskelig å se ut for de av oss som liker å kikke på det som skjer på tarmacen. OZ har interessant nok valgt å plassere first-kabinen i sin A380 nede på main deck, det gir plass til en ekstra rad, sammenliknet med LH, det gir også bedre takhøyde helt ut i sidene, samt at det var faktisk enda mer stille nede på main deck, enn det var oppe i annenetasjen. Menyen var meget bra, kunne også her velge mellom koreansk og vestlig, men siden jeg valgte førstnevnte dagen før, feiget jeg ut og gikk for den vestlige menyen. Jeg ble for første gang på fly servert en biff som ikke var gjennomstekt og fæl, hvilket imponerte en hel del. Jeg var også imponert over det vi fikk utdelt her, sammenlikned med det som ble utdelt hos LH. Pysjen og amenity-kitet var av mye bedre kvalitet og jeg fikk også en ekstra duffel bag til å ta med alt sammen. Når det gjelder selve setet, så har Asiana noen slags suiter, jeg synes at dørene var litt rælete, men var veldig imponert over den store 32" skjermen, var bra å sitte å se på film, så jeg benyttet anledningen til å se Star Wars Episode VIII "The last Jedi" som jeg ikke hadde sett fra før. Men, jeg savnet en "vanlig" 3,5 mm minijack-plug slik at jeg kunne brukt mine egne headset i stedet for det som ble utdelt. Synes også her at kabinen var litt for varm, kunne med fordel ha dempet temperaturen litt.

Vel fremme på FRA var det å komme seg gjennom og til Senator-loungen i terminal A. Et greit sted å være synes jeg, fikk også tatt meg en dusj. Dessverre ble LH864 en drøy time forsinket, så det ble en veldig lang dag.

Alt i alt en veldig bra tur, ble skikkelig imponert over Asiana og produktet deres ombord, synes det gruser Lufthansa sitt ombordprodukt. Men, jeg skal likevel gi Lufhansa den at når det gjelder produktet på bakken er det nok ikke mulig å overgå F-terminalen på FRA og det å bli kjørt til og fra flyet.

Mangler bilder, I know, men tro meg, de kommer senere, jeg må bare få somlet meg til å tømme minnekortet på kameraet og omforme råfilene til noe fremvisbart.
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2018, 11:45   #2
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: Til Japan via Seoul i F med LH og OZ

Takk for en kort og konsis trip-report. Ser frem til å få noe bilder
Thomas
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2018, 13:26   #3
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: Til Japan via Seoul i F med LH og OZ

Quote:
Originally Posted by Eirik S View Post
Hadde og en interessant øltappekran som tappet øl bra bunnen av glasset.
Denne løsningen (også sett på Norwegian Wood i 2016...)?
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2018, 13:29   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Til Japan via Seoul i F med LH og OZ

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Denne løsningen (også sett på Norwegian Wood i 2016...)?


Og på Kontraskjæret nå under VM.

Lite tips, det skal ikke så veldig hardt trykk med fingeren på undersiden før man blir vår
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2018, 21:28   #5
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Til Japan via Seoul i F med LH og OZ

Takk for rapporten, artig lesning!

Ett spørsmål: du nevner det var veldig varmt i kabinen på natten. Nevnte du det for flyvertinnene eller spurte om de kunne redusere temperaturen -og fikk nei, eller lot du det være?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2018, 00:25   #6
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 103
Default Re: Til Japan via Seoul i F med LH og OZ

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Takk for rapporten, artig lesning!

Ett spørsmål: du nevner det var veldig varmt i kabinen på natten. Nevnte du det for flyvertinnene eller spurte om de kunne redusere temperaturen -og fikk nei, eller lot du det være?
Nei, jeg gjorde ikke det. Tenkte ikke at det var noe som kunne la seg gjøre sånn uten videre. Men jeg har tenkt litt over det i ettertid at det er mulig jeg kunne spurt om det ja.
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2018, 18:24   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Til Japan via Seoul i F med LH og OZ

Quote:
Originally Posted by Eirik S View Post
Nei, jeg gjorde ikke det. Tenkte ikke at det var noe som kunne la seg gjøre sånn uten videre. Men jeg har tenkt litt over det i ettertid at det er mulig jeg kunne spurt om det ja.
Jeg sier alltid fra, og så blir de ofte litt overrasket - også blir det ofte kjøligere. MEN jeg har dårlig erfaring med A330/340, der hender det ofte de sier at "nei, det er ikke mulig" eller "det er noe feil". Fløy med SAS en natt og de greide ikke å få det under 26C...
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2018, 01:06   #8
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 103
Default Re: Til Japan via Seoul i F med LH og OZ

Da kommer det omsider noen bilder, var litt sløv, så det tok litt tid å gå gjennom bildene fra kameraet og få de opp et sted de kunne postes her, samme med bildene fra telefonen. En liten advarsel dog, en del av bildene av flyseter og flymat er tatt med telefon, så dere får ha meg unnskyldt. :P Resten av bildene er her...

Det ble servert frokost fra OSL til FRA, LH skal ha pluss for at de ikke disket opp med noe rart denne gangen.


Vel fremme i Frankfurt ved den forgjettede Terminalen.


Fant raskt frem til godstolen:


For å spare tid, droppet jeg dusjen hjemme, det var ikke noe problem, kunne jo bare ta meg en dusj her:


Bilene stod klare på rad og rekke:


Ble satt av på et sted med mye rot ja, fikk ikke noen god unobscured view av flyet:


Fant meg godt til rette i setet, her er det meget godt med plass


Så, litt mat:








Frokost før landing, fikk egg og bacon etter dette:


Så var det en tur over til GMP, det så ut som det var noen som giftet seg i avgangshallen:


Det var dette som var den gamle hovedflyplassen i Seoul, etter å ha spasert litt frem og tilbake der var det lett å se at den ble alt for liten, hvilket resulterte i at de bygget Inceon, som stod ferdig i 2001.


Ble servert en koreansk svinerett over fra GMP til KIX.


Innad i Japan ble det reist med tog, ganske pointless med innenriksfly i Japan, med mindre du skal videre utenlands med en connecting flight:


For å understreke at det er Japan, så var det selvfølgelig et med Hello Kitty dekor.


Meget gode seter på Shinkansen hvis du bestiller "Green Car"


Rismarker var det over alt, så fort man kom seg ut av byen:


[...]

Last edited by Eirik S; 20-07-2018 at 01:10.
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2018, 01:07   #9
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 103
Default Re: Til Japan via Seoul i F med LH og OZ

[...]

Atomic bomb dome, Hiroshima


Fra et tempel i Kyoto:




Et annet:


Kyoto Tower


Fra en hage i sentrum av Kyoto:


Kobe-biff i Kobe.


Rom med utsikt i Tokyo:


Mega city:


by night:


Tokyo Tower:


Shibuya-krysset


Akihabara


Business-setet til Asiana:


Ble servert Bibimbap


Vel fremme i Seoul, var utsikten fra hotellrommet absolutt bra:


Utsikten den andre retningen, dagen etter:


[...]
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2018, 01:07   #10
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 103
Default Re: Til Japan via Seoul i F med LH og OZ

[...]

Kjerra som tok oss til FRA:


First-kabinen:




Så litt mat på den lange reisen:
















En liten "snack" før ankomst:






Greit med plass og stor skjerm her ja:


Lufthansa klarte å diske opp med noe litt rart på vei hjem da: Et laksestykke, noe remulade-aktig, noe som minnet om aspik og litt annet div...


Hjem, kjære hjem:
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2018, 22:49   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Til Japan via Seoul i F med LH og OZ

Åjåjsann! Så herlig mange inntrykk. Takk for turen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Høsttur til Sør Korea - Japan - Taiwan - Thailand med OZ,UA,TG(F) & LH,BR,SK(C) Jamesbond_ppk TripReports 15 09-01-2014 12:53
Finnair ønsker bli med i BA/JL joint venture til Japan Someone Flyforum 0 01-07-2013 13:34
LH First til ICN og Seoul... SQ 777 TripReports 17 05-04-2011 21:31
Tur til Seoul med KE SQ 777 Flyforum 0 29-01-2008 03:46
Finnair til Seoul imm Flyforum 3 26-06-2007 21:23


All times are GMT +2. The time now is 16:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.