|
|
15-02-2008, 13:53 | #1 |
ScanFlyer Dusty
|
Tk Osl-ist-dxb/dxb-ist-osl
God formiddag fra et lettskyet TRD
Da har vi sjekket inn online til morgendagens flight med Turkish Airlines OSL-IST-DXB. A321 hele veien og vi har sikret oss nødutgang på begge flighter. Sete 23 AB. Rapport med bilder kommer etter hjemkomst! DY tar oss til OSL i kveld og natten tilbringes på Gardermoen Gjestegård.
MD11 - King Of The TriHolers Last edited by MD11; 15-02-2008 at 13:57. |
15-02-2008, 14:13 | #2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Re: Tk Osl-ist-dxb/dxb-ist-osl
Flott, kom gjerne med en rapport fra oppholdet i DXB også , ikke bare reisen
|
15-02-2008, 16:15 | #3 |
ScanFlyer Molded
|
Flotte greier. Denne rapporten gleder jeg meg til.
15-02-2008, 17:27 | #4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Jeg også. Drar selv den 20. feb med SK !
|
25-02-2008, 23:29 | #5 |
ScanFlyer Dusty
|
TRIPREPORT TURKISH AIRLINES OSLO-ISTANBUL-DUBAI-ISTANBUL-OSLO
Da var årets vinterferie unnagjort og årets valg ble Dubai. Planleggingen begynte i romjulen da ferien ble bekreftet fra DY og vi tittet på flere reisemål. Stort sett hele landet hadde vinterferie samtidig og derfor ble charter valgt bort da alt var fullt eller rådyrt..Men sannelig, ikke enkelt og finne rimelige flybilletter hit heller og ettersom hotell i Dubai er forholdsvis kostbart måtte vi finne rimelig flybilletter. Etter flere søk falt valget på Turkish Airlines. De var billigst hos alle søkemotorer og den billigste av alle var www.wideroe.no. Vi endte opp med drøye 4800,- pr.person som er billig synes jeg. Jeg var meget spent på TK men jeg ble meget postitivt overrasket. Alt gikk helt knirkefritt, ingen forsinkelser av betydning, god informasjon underveis, rene og pene fly innvendig og ikke minst god service ombord der ALT er gratis. Alle flighter var smekkfulle bortsett fra siste bit hjem IST-OSL. Tydelig at TK satser tungt på IST som transferhub og de har et meget godt rutenettverk til Midt Østen og Sentral Asia. Jeg studerte trafikkprogrammet og kom frem til at vesteuropeiske destinasjoner flyr fra IST på morgenen og returnerer på ettermiddag/kveld. Deretter sendes flyene til Sentral Asia og Midt Østen med retur til IST på morgenkvisten. Meget effektiv utnytting av flyflåten og crew. Da de fleste sektorer til Midt Østen og Sentral Asia nås på 4-5 timer fra IST så returnerer crew med samme maskin. Dermed slipper TK og ha crew på nattstopp. 16.02.08 1220 TK 1752 OSL-IST A321 Vi sjekket inn på TK's hjemmeside kvelden før og hadde reservert seter 23AB. Ingen hadde sjekket inn før oss. Nødutgang med en meter benplass. Ingen vindu annet enn et lite koøye i døren, men plassen betyr mer. Vi kom to timer før avgang og innsjekk gikk raskt og effektivt mens køen bak oss vokste. Litt taxfree shopping på OSL før vi gikk gjennom passkontroll og ventet på flyet. Denne avgang var opprinnelig satt opp med B738 men var endret til A321. Tydeligvis stor pågang før vinterferien. Flyet takset inn litt etter rutetid og 15 minutter før avgang ble boarding annonsert. Dette tok TID da de første som skulle ombord satt i rullestol. Etter ca 10 min i broen slapp vi ombord og vi takset ut 15 min. etter rutetid. Men god medvind ga ingen forsinkelse ved ankomst IST. Denne A321 var en av de første TK hadde fått levert og all safety ble gjennomført manuellt, på tyrkisk og engelsk. Flytid 3,45. Som sagt, meget god plass på denne raden og vi nøt komforten. Etter litt kom det hyggelige crewet ut med sine drikkevogner. De hadde alt hva hjertet måtte begjære og selvsagt gratis. Litt senere kom en kombinert mat og drikkvogn der man fikk servert et måltid ( kylling eller pasta ) samt mer drikke og kaffe/te. Imponerende at de har valg mellom to varme måltid på en såpass kort flyvning. Jeg har aldri hatt problemer med flymat og syntes kyllingen smakte meget godt. Samboer litt mer skeptisk....Crew var meget effektive med å samle inn rask og brett. Resten av flyvningen gikk flott og kapteinen informerte om snøvær og et par plussgrader i IST. IST/Atatürk er en stor flyplass men ikke større enn at en raskt får god oversikt. Transfer gikk effektivt og snart var vi inne i avgangshallen. Et hav av kaffesjapper og resturanter og velge mellom og vi hadde drøye to timer til neste avgang. Vi spiste litt mer mat, drakk kaffe og fulgte med på livet i flyplassen. Titta litt i taxfree og fant ut at prisene lå under OSL på iallefall tobakk. 16.02.08 2025 TK 1162 IST-DXB A321 Så var det rett til gate og ekstra securitysjekk ?? før ombordstigning på en nesten ny A321 med turkise skinnseter og smilende crew. Her var det rad 24AB som var nødutgang og nok en gang enorm benplass. Deilig. Kapteinen informerte tidlig om at vi hadde kraftig medvind og han hadde valgt en routing over Østlige Tyrkia og Iran som ga en flytid på 3,45 mot schedulert 4,45. Passet perfekt. Safety demo på skjerm. Snøværet ga seg og det ble takeoff ontime uten avvsining. Samme service opplegg som fra OSL og denne gang ble det pasta og en deilig hvitvin. Baileys til dessert. Denne flyvningen var meget behagelig og folk pratet og koste seg ombord. Nedfellbare LCD skjermer sørget for Airshow og film underveis. Mange musikkanaler og velge mellom og høretelefoner ble utdelt like etter avgang. Kapteinen informerte om skyfritt og 20 grader i DXB ved landing. Landing som sagt meget tidlig og avstandene på Dubai International var ganske store. Laaang imigrasjonskø, ca 30 min. Fordelen er at da er bagasjen på båndet når vi kommer dit. Meget organisert taxikø og vips var vi i taxien og turen til hotel Majestic ( www.dubaimajestic.com ) gikk på 20 minutter. Imponerende infrastruktur i Dubai. 21.02.08 0340 TK 1163 DXB-IST A321 Så var det tid til hjemmreise. Av en eller annen merkelig grunn så har ikke TK online innsjekk i Dubai så vi møtte opp 3 timer før avreise. Security før innsjekk. Alle nødutgangseter var reservert så det ble 11EF på oss. Hun sjekket oss gjennom til OSL og på siste leg hjem fikk vi nødutgang. Dubai international er en stor lufthavn og det er mange avganger på natten. Derfor meget med folk overalt. Artig og se folk som har shoppet opp til halsen og taper og surrer bagasje i egne stasjoner for slikt. Så lange walkways før man endelig kommer inn i den enorme avganshallen som i praksis er et shoppingsenter med et hav av spisesteder. Meget rimelig taxfree, spesielt parfyme og tobakk. Etterhvert ble det gatebytte da Royal Brunei med B767 ble forsinket til LHR. Den hadde vår gate. Så kom TK på rutetid og boarding startet raskt. På plass konstaterte vi at pitchen neppe kunne være mer enn 30-31". Min samboer som er 1,93 høy satt IKKE godt. Heldigvis la personen i setet foran ikke ned seterygg. Pledd, puter og amenitykit i setene ved omborstigning . Pushback litt etter rutetid og man annonserte en flytid på 5 timer da man hadde motvind. Routing over UAE, Saudi Arabia, Syria, Kypros og inn til Istanbul. Meget rask og effektiv servering. Denne gang kun en tralle med kombinert mat og drikke slik at folk kunne sove. Vi sovnet etterhvert og våknet til snøkledde fjell i Tyrkia med soloppgangen bak oss, vakkert. Et minus for at kabinen var meget varm. Jeg ba de skru ned tempen og noe bedre ble det men langtfra nok. Nok engang hyggelig og imøtekommende crew. Landing i IST 15 minutter etter rutetid men vi hadde nok med tid til OSL flighten så ingen problem. Dubai International: 21.02.08 0820 TK 1751 IST-OSL B737-800 Vel inne på Atatürk terminalen og samme prosedyre som sist med transfer ( boardingkort og pass) før vi tok en kaffe for og våkne. Vi måtte gå til gate 312 og avgang til OSL. Atatürk avgangshall: Her ventet bussen ut vi ble kjørt ut til en flott B737-800 med winglets som ventet på oss. Deilige skinnseter i turkis. Jeg vil anta ca 60% belegg og selv om vi hadde nødutgang så satt vi oss på en treseter for oss selv nest bakerst. Her var pitchen mye bedre enn på den A321 vi hadde fra DXB, 33" kunne jeg se av inflightmagasinet "Skylife". Frokost bestående av omelett og pølse ble raskt fortært før vi nok engang ga oss inn i Jon Blunds rike. Var meget godt og sove og vi satt herlig. Våknet ikke før vi var over Gøteborg. Landing litt etter rute grunnet motvind men vi hadde et par timer til DY skulle ta oss til TRD. Takeoff IST, Atatürk kan sees i bildet: Knyttnevetest: Nærmer oss OSL: Turkish Airlines kan absolutt anbefales etter min mening. Nye fly, hyggelig crew og flott servering ombord som selvsagt er gratis uansett klasse. De tilbyr gode priser til reisemål som tradisjonellt er mye dyrere hos LH/BA/KL etc. Transfer i IST er supert, fin flyplass med mange serveringsmuligheter og har man en lengre transfer finnes et rimelig airporthotell i avganshallen som tilbyr rom på timesbasis. Mer eksotisk stemning enn LHR, FRA, AMS etc. Vi sparte over NOK 3000,- pr. person ved og velge TK fremfor nest rimeligste alternativ som var KL. Og det med kortere reisetid. SK var helt uaktuellt. Skal det være noe og utsette på de så må det være litt "sloppy" sikring av kabinen før avgang og landing. Men det er jo kun fordi jeg er kabinansatt selv at jeg legger merke til slike ting. www.thy.com Alt i alt en topp vinterferie som frister til gjentakelse.
MD11 - King Of The TriHolers Last edited by MD11; 26-02-2008 at 20:20. |
25-02-2008, 23:55 | #6 |
ScanFlyer Crusty
|
Flott rapport MD11 !!
|
26-02-2008, 00:08 | #7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Hyggelig lesning om et selskap som fremdeles er uprøvd for min del. De turkis(h)e setene er kanskje et aber i mine øyne, men friskt og en måte å differensiere seg på!
Fløy selv med KL til Dubai sist, da for omtrentlig NOK4700,- per snute midt i påsken (april), booket i januar. Forøvrig den gang med en splitter ny B777 som var levert fra fabrikk kun få dager i forveien. |
26-02-2008, 02:00 | #8 |
ScanFlyer Molded
|
Takk for strålende rapport fra TK. Denne hadde jeg sett frem til og ble ikke skuffet. Virkelig spennende å se hvordan det var å fly med TK. Høres jo ut som veldig bra sevice, men litt bekymringsfullt belegg IST-OSL med tanke på nærheten til vinterferien. Flotte bilder også var det.
26-02-2008, 10:11 | #9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Kjempeflott rapport.... Kom selv tilbake fra Dubai i går og skal skrive en kortfattet rapport om SK når jeg har fåtet hodet over vann på kontoret
Allerede nå kan jeg si at jeg absolutt vil dra tilbake dit igjen ganske snart, kanskje i kombinasjon med Abu Dhabi og vil da vurdere TK sammen med KL ! Og ikke SK |
26-02-2008, 15:40 | #10 |
FinalCall.travel/no
|
Gøy med en rapport fra en litt uvanlig reiserute. Var det mest tyrkere ombord, eller var det tydelig at mange europeere også valgte å fly TK?
Synes det var synd at dere ikke fikk kebab å spise ombord! BF |
26-02-2008, 16:15 | #11 |
ScanFlyer Gold
|
Takk for kjemperapport fra en tur jeg gjerne skulle ha tatt selv!
|
26-02-2008, 17:43 | #12 |
ScanFlyer Silver
|
Takk for flott rapport.
Skulle egentlig til Ankara for litt siden i møter som dessverre ble avlyst. Da vurderte vi Turkish men endte med LH billetter pga reisetid. Tydelig mange flere flighter til Istanbul enn til Ankara. Dubai er jo en opplevelse i seg selv. Liker også Abu Dhabi godt. Der er det litt roligere stemning enn i Dubai hvor alt er ganske oppjaget. |
26-02-2008, 19:37 | #13 |
ScanFlyer Dusty
|
Tusen takk for alle hyggelige kommentarer koselig. Til Bizflyer, jeg synes det var like greit at de ikke serverte kebab.....men her er matbrettet fra OSL til IST etter at salaten er spist...legg merke til skikkelig metallbestikk! Fra Oslo var det ca 50 % nordmenn og resten tyrkere/arabere etc. Både nordmenn og arabere reiste videre til DXB. Fra IST var det en fin mix av både vestlige, tyrkere og arabere. Men som sagt flere nordmenn. Tyrkere noe i overvekt. Skal fortelle litt om Dubai og laste opp noen bilder litt senere.
MD11 - King Of The TriHolers Last edited by MD11; 26-02-2008 at 20:18. |
26-02-2008, 19:42 | #14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Se der, skulle akkurat inn for å gi terningskast FEM til rapporten, og kommentere manglende matbilde... :-).. FEM pluss da!! Ser da greit ut, men noen av oss (som minst trenger det) foretrekker nok Smør fremfor Brelett..
|
26-02-2008, 21:46 | #15 |
ScanFlyer Blue
|
Kjempebra rapport. Skal til Dubai med fruen i påska. Flyr med SK fra TRD via CPH, i Y+. Leid leilighet i Marina området. Hva er verdt å få med seg i Dubai?? Prisnivå??? Besøkte dere SkiDubai??
|
26-02-2008, 22:16 | #16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Bra rapport , takk, det inspirere til en tur til høsten, jeg får følge med på seatprognosene...
|
27-02-2008, 00:35 | #17 |
ScanFlyer Rusty
|
Veldig bra! har ofte sett at TK har gode priser både på økonomi og business
|
27-02-2008, 02:05 | #18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Kjempe rapport! Hvordan var den tyrkiske hvit vinen??
|
27-02-2008, 14:02 | #19 |
ScanFlyer Dusty
|
Den tyrkiske hvitvinen var god på smak men litt i tørreste laget Tommy777
|
|