Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-11-2016, 19:49   #21
AN0510
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 200
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Beklager folkens, men denne diskusjonen forteller med all mulig tydelighet at Norge er en utkant i verden.

Hva med å holde seg edru når man reiser? Mindre problemer og flere opplevelser.
Edru? Er det noe gøy det da?
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 19:51   #22
AN0510
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 200
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Bruk heller pengene på å kjøpe deg inn i en lounge, så kan du drikke deg snydings uten å skjule glasset
lol, hadde vel ikke akkurat tenkt å drikke meg snydens. kun et glass, maks to, men ja, lounge er et godt alternativ Går for den.
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2016, 00:00   #23
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Strengt tatt han man ikke lov å åpne taxfree varer før man er ute av landet. At man derimot neppe hadde blitt tatt er en annen sak


Sent from my iPhone using Tapatalk
Man er vel ute av landet i det man går inn på utland, derav taxfreesalg? Aldri sett eller hørt opplyst om at det man kjøper ikke kan konsumeres før man fysisk er utenfor landegrensene. At bestemmelsene på flyplassen regulerer dette anderledes er en annen sak. Ser ikke helt hvor forskjellen er om man kjøper en taxfree sjokolade hos Taxfreesjappa vs Narvesen. Har man ikke lov å spise den fra taxfreesjappa mens det fra Narvesen og alle andre serveringssteder er underlagt andre regler?
__________________


Last edited by LN-TIB; 26-11-2016 at 00:04.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2016, 00:13   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Man er vel ute av landet i det man går inn på utland, derav taxfreesalg? Aldri sett eller hørt opplyst om at det man kjøper ikke kan konsumeres før man fysisk er utenfor landegrensene. At bestemmelsene på flyplassen regulerer dette anderledes er en annen sak. Ser ikke helt hvor forskjellen er om man kjøper en taxfree sjokolade hos Taxfreesjappa vs Narvesen. Har man ikke lov å spise den fra taxfreesjappa mens det fra Narvesen og alle andre serveringssteder er underlagt andre regler?


Du er i høyeste grad fortsatt i landet, selv om du står i taxfree butikken på OSL
Og skulle det være lov er det jo faktisk ikke noe lovlig sted du kan drikke det

Husker jeg rett gjelder det samme ombord i båter. Strengt tatt har du vel ikke lov å drikke det du kjøper ombord på lugaren. At kontrollen ikke helt er der er en annen sak. Men det vet andre bedre enn meg
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-11-2016, 03:21   #25
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Aldri sett eller hørt opplyst om at det man kjøper ikke kan konsumeres før man fysisk er utenfor landegrensene.
Tror dette står på kvitteringa

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Husker jeg rett gjelder det samme ombord i båter. Strengt tatt har du vel ikke lov å drikke det du kjøper ombord på lugaren. At kontrollen ikke helt er der er en annen sak. Men det vet andre bedre enn meg
En lugar som er booket til privat disposisjon er vel ikke noe offentlig sted vel? Du tenker gjerne på produkter fra tax-free'en som ikke (lovlig) kan nytes ombord i fartøyet der de er kjøpt?

På Hurtigruten er det såvidt jeg har forstått fullt lov å drikke medbrakt alkohol på lugaren (det er regler for hvor mye medbrakt man har lov til å ta med ombord i utgangspunktet, men ikke spesielt mye kontroll av hva som er i bagasjen).
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2016, 07:10   #26
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Bare et lite råd fra en veldig erfaren reisende:
Jeg sluttet å drikke på fly og flyplasser for over 10 år siden.
Det blir av og til krøl og rot hvis man drikker på reise og skulle det skje noe alvorlig bør man være edru.
Joda, vet jo alle argumentene for og mot, gratis børst i Lounge og i Business/Første og som god Nordmann med skyhøye polpriser er det jo ren netto å drikke så mye som mulig, etc.
Jeg har reist jorda rundt trillioner ganger som pax og har drukket mere enn Gud og dummet
Meg ut mange ganger.
Reiser rimelig mye nå også og er i fin form ved ankomst forde jeg ikke drikker annet enn vann.
Er dog tørst på alkoholen men ikke rundt flyvemaskiner lenger, og savner det ikke de få timene man sitter på flyplass eller i fly.
Hør på far..
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2016, 13:25   #27
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Bare et lite råd fra en veldig erfaren reisende:
Jeg sluttet å drikke på fly og flyplasser for over 10 år siden.
Får lyst til å gi deg og LN-KOG en slik liten gullfisk i søndagsskoleboken. Cheers.

Edvard is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2016, 14:45   #28
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Det er vel vesentlig forskjell mellom å drikke seg dritings og ta noen glass champagne eller drinker "på huset" for å kose seg.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2016, 02:36   #29
AN0510
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 200
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Bare et lite råd fra en veldig erfaren reisende:
Jeg sluttet å drikke på fly og flyplasser for over 10 år siden.
Det blir av og til krøl og rot hvis man drikker på reise og skulle det skje noe alvorlig bør man være edru.
Joda, vet jo alle argumentene for og mot, gratis børst i Lounge og i Business/Første og som god Nordmann med skyhøye polpriser er det jo ren netto å drikke så mye som mulig, etc.
Jeg har reist jorda rundt trillioner ganger som pax og har drukket mere enn Gud og dummet
Meg ut mange ganger.
Reiser rimelig mye nå også og er i fin form ved ankomst forde jeg ikke drikker annet enn vann.
Er dog tørst på alkoholen men ikke rundt flyvemaskiner lenger, og savner det ikke de få timene man sitter på flyplass eller i fly.
Hør på far..
Ok. Jeg respekterer jo selvsagt at folk velger å avstå fra alkohol. Selv har jeg ingen planer om å bli avholdsmenneske, hverken på reise eller ellers.
Men takk for tips og omtanke.
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2016, 16:34   #30
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by AN0510 View Post
Ok. Jeg respekterer jo selvsagt at folk velger å avstå fra alkohol. Selv har jeg ingen planer om å bli avholdsmenneske, hverken på reise eller ellers.
Men takk for tips og omtanke.
Er slett ikke avholdsmenneske, snarer tvert imot, misbruker alkohol i stor grad, men fant det upraktisk å drikke når man reiser med fly. Føler seg så mye bedre uten på en måte, tørr luft, kabin høyde og jetlag går ut over formen og drikker man i tillegg så blir det verre etterpå.
Men det er forskjell på folk, andre kan vel nyte drikkevarene i lufta men jeg er ikke fristet lenger. Skål.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2016, 16:39   #31
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Det beste for meg er at jeg får gjøre som jeg vil og at alle andre på flyplassen og om bord er stille og rolige.

Dersom de er mest stille edru, så stemmer jeg for det og ber alle følge ditt råd.
Om de i tillegg reiser uten små barn og er pent kledd blir det platinum delfin i boka.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2016, 17:54   #32
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Det beste for meg er at jeg får gjøre som jeg vil og at alle andre på flyplassen og om bord er stille og rolige.

Dersom de er mest stille edru, så stemmer jeg for det og ber alle følge ditt råd.
Om de i tillegg reiser uten små barn og er pent kledd blir det platinum delfin i boka.
Lured på at de aller fleste er stille når dem er edru, så da stemmer vi for platinum delfin
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2016, 21:05   #33
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Det beste for meg er at jeg får gjøre som jeg vil og at alle andre på flyplassen og om bord er stille og rolige.

Dersom de er mest stille edru, så stemmer jeg for det og ber alle følge ditt råd.
Om de i tillegg reiser uten små barn og er pent kledd blir det platinum delfin i boka.
Hva om jeg er full og stille? Det tror jeg er den beste beskrivelsen av meg på langtur.

Jeg er vel nesten stikk motsatt av Cpt Florida. Jeg drikker først og fremst på langtur og gleder meg til det som andre gleder seg til hælja. Men jeg holder alltid tåta, er i min egen verden med Elefanten, bok og musikk. Om jeg er preget full så er det fordi jeg snøvler litt og peker på et sete jeg tenker kunne blitt en passende seng.

Til trådstarter: som nevnt er det nok ikke mulig, og det er jeg glad for. Selv om du oppfører deg ville det nok medført mye ekstra bråk i lufta.

Men før var det vel ofte akseptert at man hadde med seg en flaske Grand Marnier og peanøtter på long haul? Vi hadde alltid det på jobbtur for 10-ish år siden. Nøt ikke på flyplassen da.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2016, 00:53   #34
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Svaret er ganske enkelt nei.
Selv pleier jeg å få en pakke Underberg utenfor plasten 'for å regulere magen'.
Det gjøres på lounge og av og til på toalett.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 30-11-2016 at 00:56.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2016, 04:21   #35
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
. Jeg er vel nesten stikk motsatt av Cpt Florida. Jeg drikker først og fremst på langtur og gleder meg til det som andre gleder seg til hælja
Haha, det virker kjent.
Jeg var også slik før i tiden men har blitt eldre og been there, done that.
Fyller 60 om 8-9 dager og begynner å bli sliten av 40 år "on the road".
Jeg har drukket meg gjennom alle verdensdeler på alle klasser av korte og lange flyruter og gledet meg til den neste turen, spennende liv og gratis fest på C og J klasse, deretter fine hotel med G&T rundt bassengkanten og tilbake på mere flyturer, ungkar og spillemann, du verden jeg trivdes som fisken i vannet.
Drikker godt enda, men ikke på fly eller flyplasser. Ikke av moralske grunner men forde det tærer på formen i lengden.
Regner med at du er noen år yngre og i såfall, tut og kjør
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2016, 19:59   #36
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2016, 23:44   #37
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ha, vi som bor utaskjærs får jo så billig børst at det ikke lenger er stas med gratis drikke på Første Klasse.
Jeg har en kompis som flyr fast på Cuba og han tar med en liter Havana Club til meg hver gang han lander der.
Koster bare 5-6 daler så han orker ikke å kreve penger av meg.
Må tvinge på han noen sedler for å være sikker på av flommen ikke tørker ut.
Han drikker ikke lenger, så alt går til under tegnede.
(Var drikke kompisen min før, vi jobbet sammen i 3 selskap og room mates i Sandkasse, til slutt måtte han på avvennings kur og har vært tørrlagt i 6-7 år, må innrømme @ jeg drakk han under bordet.
Han ble skilt uansett og tok opp kusse som ny hobby. Typisk flyger, enten for mye av det ene eller for mye av det andre)
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2016, 23:57   #38
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Ha, vi som bor utaskjærs får jo så billig børst at det ikke lenger er stas med gratis drikke på Første Klasse.
Ingenting med pris å gjøre. Får jeg ikke en GT før maten er turen mislykket. Resten av turen kan jeg godt klare meg uten, men GT'en må jeg ha.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 10:42
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") LN-DAG Bilder & foto 4 29-06-2010 00:00
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 21:28
På OSL sine runwayer er det noen "bunkerser" ATC-flyradar Flyforum 3 20-09-2009 14:11


All times are GMT +2. The time now is 15:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.