Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-06-2011, 12:49   #1
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Air Baltic BT i kraftig motvind

Det ser ut som utsiktene til AirBaltic er veldig dårlige. Selskapet skal være på randen av konkurs (!), og flere reisebyråer i baltiske land har stoppet utstedelsen av BT-billetter.

http://balticbusinessnews.com/articl...baltic-flights

Quote:
"Taking into account the possibility that the company could become insolvent, we decided to temporarily suspend sales of the airline's fares to keep our customers from suffering potential losses," said CEO Audrius Ramanauskas.

According to the Latvian economics minister, the carrier lost 26 million euros in first five months of 2011 alone.
http://www.baltictimes.com/news/articles/28932/

Quote:
Earlier this month, Economy Minister Artis Kampars said the company was is bad shape and nearing bankruptcy.

"Last year Latvian government invested more than LVL 15 million into the company to make sure that "airBaltic" can buy new planes on lease and continue development. "airBaltic" head and co-owner Bertolt Flick was showing the government his business plan that was promising a large profit this year and in 2012 - instead, the company is losing enormous money," said Kampars in a radio interview.

"This makes me think that what we are seeing is a premeditated attempt to pump out funds from the company," said Kampars.
Jøsses. Noen som vet mer?

(Takk og pris at jeg kjøpte BT-billetter til svigermora på kredittkort...)
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>

Last edited by Discus; 29-06-2011 at 16:12. Reason: Korrigert link
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 13:06   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: BT i kraftig motvind

Aiai. Hva skal man si. Har hatt en tur med BT fra SVG til RIX på "to do-lista" en god stund allerede. Men nå blir jeg litt mer skeptisk ja. Hvor fort kan dette skje? Snakker vi om dager, uker, måneder?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 13:08   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: BT i kraftig motvind

Jøss ! Tenkte på at AirBaltic måtte være en suksess da jeg så antallet folk på RIX forrige uke, med ruter overalt... Trist om de forsvinner. Da mister vi et godt tilbud mot øst. Det gjør også TOS og AES.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 14:09   #4
sarpingen87
ScanFlyer Blue
 
sarpingen87's Avatar
 
Join Date: Nov 2008
Location: Fredrikstad
Posts: 371
Default Re: BT i kraftig motvind

Nei så dæven. Håper ikke dette blir realitet. Fått sansen for Air Baltic, og har faktisk booket en reise med de 28. september til Riga med retur 3. oktober.

Kanskje begynne å se på hva Ryanair kan tilby meg bortover fra Rygge i stedet.
__________________
Neste flyvninger:
09.09.2017: DK802 - OSL til AYT - A321
16.09.2017: DK803 - AYT til OSL - A321
sarpingen87 is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 14:54   #5
Doll
ScanFlyer Blue
 
Doll's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Ukraina/Norge
Posts: 280
Default Re: BT i kraftig motvind

Ikke bra nei, jeg sitter nå på flyplassen i Tallinn og venter på BT, og har booket 2 reiser T/R BGO-KBP i Juli og August.
Har som andre her, vanskelig å forstå at det kan være så mørke utsikter for BT.
Jeg hadde 2 Turer med Airbaltic til Kiev i Mai/Juni og intrykket jeg sitter tilbake med er fulle fly, og at RIX er overfylt med passasjerer.
__________________
Doll is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 15:43   #6
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 695
Default Re: BT i kraftig motvind

Vist godt SAS fik solgt deres andel i airBaltic for en del tid siden... Eller måske selskabet havde stået et andet sted nu, hvis SAS havde overtaget det?

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 15:50   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,857
Default

Air Baltic sine fly kan være så fulle de bare vil, men når de ikke får nok for billettene sine så hjelper det lite

På meg virker det som de tar seg betalt som et lavprisselskap med point-to-ruter, men operer som et nettverksselskap

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Vist godt SAS fik solgt deres andel i airBaltic for en del tid siden... Eller måske selskabet havde stået et andet sted nu, hvis SAS havde overtaget det?

Lars
Air Baltic har til nå visst seg å være en utgift til utgifts ærvervelse for alle sine eiere til nå, og det hadde nok gjaldt om SAS hadde eiet de idag også.

Last edited by Someone; 29-06-2011 at 15:56.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 15:53   #8
LN-TOS
Newcomer
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 12
Default Re: BT i kraftig motvind

husker når jeg var i Riga. virka som Airbaltic dreiv hele flyplassen. siden det var bare airbaltic fly overalt. surt vis man miste airbaltic i TOS.
LN-TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 16:06   #9
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: BT i kraftig motvind

Veldig synd om airBaltic går konkurs.
Hadde veldig god erfaring når jeg fløy fra Barcelona via Riga til Oslo i april, synes de leverte ganske godt.

Jeg liker konseptet mellom lavprisselskap og nettverksselskap, og som kjent markedsfører de seg som begge deler.

Prisene er nok kanskje litt lave på mange av billettene, så inntjeningen blir dårlig.
airBaltic er eneste store operatør på RIX, så om airBaltic går konkurs sliter RIX - og mange vil miste jobbene sine.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 16:10   #10
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: BT i kraftig motvind

Det er vel tvilsomt at Latvia lar Air Baltic gå dukken..

Quote:
Major shareholders include the Latvian state, with 52.6% of shares
http://www.airbaltic.com/public/corporate_profile.html
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 16:20   #11
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,230
Default Re: BT i kraftig motvind

Quote:
Originally Posted by Doll View Post
intrykket jeg sitter tilbake med er fulle fly, og at RIX er overfylt med passasjerer.
Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Air Baltic sine fly kan være så fulle de bare vil, men når de ikke får nok for billettene sine så hjelper det lite

På meg virker det som de tar seg betalt som et lavprisselskap med point-to-ruter, men operer som et nettverksselskap.

Kabinfaktor er 74 %.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 16:46   #12
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: BT i kraftig motvind

Quote:
Originally Posted by scarebus View Post
Det er vel tvilsomt at Latvia lar Air Baltic gå dukken.
Offentlig ansatte l Latvia har gått ned 30-40% i lønn de siste 2 årene. Staten Latvia er og må være ekstremt forsiktig med pengebruken for å få økonomien i landet til å rulle igjen. Jeg tror ikke Latvia hverken kan eller vil kaste inn flere penger i tapsprosjektet Air Baltic.

Det virker som Economy Minister Artis Kampars er mer enn "fed up" over at de sist investerte 15 mill LAT er borte og at Air Baltic ikke har greid å vise overskudd som de hadde lovet.

Jeg tror Air Baltic selv må finne nye investorer, ikke ulikt det Cimber i Danmark holder på med nå og som SAS også må sette igang med ganske snart.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 18:28   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: BT i kraftig motvind

airBaltic gikk med overskudd i fjor, men har egentlig alltid gått ganske dårlig økonomisk. Det har vært flere runder med massive ruteutvidelser, sist i 2007 og 2010, som selskapet egentlig ikke har hatt råd til. Selskapet har bl.a. utvidet til tross for at de ikke har hatt tilstrekkelig flykapasitet og har derfor måttet leie inn fly fra andre selskaper. Flyflåten deres er dessuten ikke spesielt godt tilpasset lavpriskonseptet deres - med "tørste" Boeing 737 Classics, nye og dyre Dash 8-Q400 og Fokker 50 med stadige problemer. Kan tenke meg at alle utvidelsene de har hatt utenfor Riga, f.eks. i Tallinn, Vilnius, den finske innenrikssatsingen og det nye handlingselskapet, har kostet mer enn det har smakt.
__________________

Last edited by FlightDeck; 29-06-2011 at 18:31.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 23:03   #14
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: BT i kraftig motvind

Jeg har vært på Riga noen ganger og forundret meg over at de aller fleste ganger så har deres 757'r stått der og blomstrert. Den trenger ikke å bety noen ting men om det er slik at de brukes veldig lite må det være en stor og unødvendig utgiftspost.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2011, 00:45   #15
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,411
Default Re: BT i kraftig motvind

Huffda vi har tur med BT på Søndag RIX-TOS, så dette vil bli spennende, når blir evt dette avgjort? :O
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2011, 01:03   #16
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: BT i kraftig motvind

Jeg og Kim har hatt en kjempetur her i Riga i 2 dager og jeg skal ha en flight tilbake til OSL med BT. Hørte en svenske på Arlanda hvor jeg mellomlandet på tur hit, som var redd for å fly med BT nå grunnet den økonomiske situasjonen, men slik jeg har forstått det er det ikke sikkerheten det fires på først. Det er vel flystopp grunnet konkurs som er risikoen. Jeg synes i alle fall BT virker som et flott selskap. God service, Dash 8 Q400 maskinen jeg fløy var i top shape sett fra passasjerperpektivet og prisene og rutene er ok. Prisene er vel FOR ok det er vel det som er problemet som andre også påpeker.

Vi får bare følge med, staten er nok inne og berger dersom nødvendigheten viser seg, får vi håpe.
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2011, 01:14   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: BT i kraftig motvind

Sommertid er god cashflowtid, så det er nok neppe noen uniddelbar fare.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2011, 00:18   #18
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,283
Default Re: BT i kraftig motvind

BT håller just nu på att starta upp sitt eget handlingsbolag "North hub" på ARN. Det måste kosta dem flera miljoner.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2011, 21:32   #19
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 440
Default Re: BT i kraftig motvind

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sommertid er god cashflowtid, så det er nok neppe noen uniddelbar fare.
Sommeren er vel ikke nødvendigvis det. Tror mange selskaper sliter seg gjennom sommeren, da en må produsere for cashflow en mottok for leeenge siden. Sommeren nå er muligens unntaket..?
apron is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2011, 22:13   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: BT i kraftig motvind

Fulle fly gir mye cash fra 'ekstrasalg' ... BT er blant de større på det området.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
For mye motvind, så vi tar ikke med bagasje Discus Småprat 2 05-01-2016 18:53
Bombardier sliter i motvind. Stopper utviklingen av Learjet 85 LN-AFG Flyforum 0 03-02-2015 20:49
SAS sliter i motvind, mer underskudd forventet Utflyttet Flyforum 14 06-08-2009 23:56
OT? Hyttehelikoptre kan møte motvind. SudCaravelle Flyforum 6 18-02-2008 14:28
Lander flyene i medvind eller motvind ?? ATC-flyradar Flyforum 29 13-04-2007 00:52


All times are GMT +2. The time now is 11:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.