Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2008, 00:41   #1
kjetil
Newcomer
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 20
Norwegian Marokko

hei lurer på å reise til marokko med norwegian. er det noen som har vært der og kan gi noen tips???
Kjetil
kjetil is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2008, 09:07   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: marokko

Dit bør du absolutt reise ! Hvor lenge skal du være der, og hva er du ute etter? Litt vanskelig å gi tips uten å ha noe å gå ut fra. Men byene Marrakech og Essaouira er greit å få med seg.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 10:14   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: marokko

Vi drar til Marrakech i morgen. En helt ny plass for vår del. Er det noen med noen tips på ting man absolutt bør gjøre (evt ikke gjøre).

Vi har ikke reflektert særlig over hva vi skal I det hele tatt. Vi vil sole oss litt, ha en mojito, se sånn souk og styre unna deilige ferske salater.

Men det er så langt planen og kunnskapen strekker seg.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 11:07   #4
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Re: marokko

Jeg vil definitivt anbefale å bo på en riad inne i medinaen. Hotellene utenfor er store og internasjonale og kunne vært hvor som helst.
Gå deg vill i medinaen og opplev folkelivet på Jemaa el-Fnaa!
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 12:13   #5
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: marokko

Ikke ta bilde av noe eller noen på Jemaa el-Fnaa uten å ha avtalt pris først. Og setter du deg ned ved et bord der så blir du gjerne servert og krevd penger for mat som du ikke har bestilt.

Den beste opplevelsen var en utflukt over Atlas-fjellene og inn til eventyrbyen Ait-Ben-Haddou.


Og hold deg langt unna alt som heter kameler og kamel-produkter. I tillegg til at de stinker så er MERS farlig.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ait.JPG
Views:	702
Size:	156.6 KB
ID:	45019  
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 13:02   #6
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: marokko

Hvordan er Marrakesh nå når det er Rammadan? Vi droppet Istanbul denne helgen for Rammadan har vel akkurat startet? Håper jeg ikke er party-ødelegger nå.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 13:10   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: marokko

Vel , var der i 1974 og 84. Unger som flyr etter en var en sann plage.. Det løste jeg lett ved å leie en mot betaling en større ungdom til å kjeppjage alle pluss selgere....
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 14:16   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: marokko

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Hvordan er Marrakesh nå når det er Rammadan? Vi droppet Istanbul denne helgen for Rammadan har vel akkurat startet? Håper jeg ikke er party-ødelegger nå.
Det samme slo meg her om dagen, men det er visst så turistifisert at det meste er åpent allikevel. Sånn i følge tråder på Tripadvisor. Brennvin får man også.

Man skal gjerne vise hensyn og dekke til skuldre, ikke røyke og drikke i gatene. Det er det eneste.

Noen mener til og med det er beste tiden av året å reise.

Time lyt shåv
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 14:56   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: marokko

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det samme slo meg her om dagen, men det er visst så turistifisert at det meste er åpent allikevel. Sånn i følge tråder på Tripadvisor. Brennvin får man også.

Man skal gjerne vise hensyn og dekke til skuldre, ikke røyke og drikke i gatene. Det er det eneste.

Noen mener til og med det er beste tiden av året å reise.

Time lyt shåv
Det vil man merke minimalt til på de typisk turiststedene i Marokko. Dette er et svært fleksibelt land som til og med produserer sitt eget øl og vin.

Det er faktisk heller en mulighet og ganske gøy å bli med på noen iftar eller lignende. Gigantiske etegilder som bryter fasten ved solnedgang.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 15:13   #10
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: marokko

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Hvordan er Marrakesh nå når det er Rammadan? Vi droppet Istanbul denne helgen for Rammadan har vel akkurat startet? Håper jeg ikke er party-ødelegger nå.
Vi var der på samme tid i fjor og vi merket ikke noe til det egentlig.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 15:21   #11
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: marokko

Quote:
Originally Posted by kjetil View Post
hei lurer på å reise til marokko med norwegian. er det noen som har vært der og kan gi noen tips???
Kjetil
Vi valgte Marrakesh fremfor de andre stedene med strand. Dette var etter anbefalinger fra andre reisende.
Var veldig fornøyd med turen, men gjorde ikke så mye. Vil som andre anbefale å forville deg inn i souken og oppleve menneskene der. Vi følte ikke det var så veldig mye annet å se/gjøre i sentrum, så vi følte at spa og basseng var mer passende.

Ellers så tror jeg det er verdt en tur til Atlas fjellene, men vi tok oss ikke tid til det.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 16:02   #12
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: marokko

Har man sett en zouk så har man sett dem alle... Det som varierer er stort sett hvor plagsomme folk er og hvor mange som bare starter med guiding og så krever penger for det. Og er man uheldig så kommer man over noen som viser dere en kronglete vei til et litt nifst sted og så krever penger for å vise dere veien tilbake.

På turiststeder som Marrakesh er de ganske så proffe på å presse penger ut av naive turister som trodde det var noen som bare ville være hyggelig med en turist. På zouken jeg var på i Teheran var derimot utenlandske turister noe eksotisk og folk var faktisk hyggelige og hjelpsomme uten baktanker.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 16:15   #13
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: marokko

Marrakech er en riktig fin by, bo gjerne i en riad, de er ofte behagelige og med vennlig personale. Jeg rakk ikke eventyrbyen som ble nevnt over (er den med i Game of Thrones), men jeg har faatt den anbefalt. Souker og flotte bygninger maa man se ,det meste er i gang avstand i sentrum. Naar man er i souken er det viktig aa vaere bestemt paa at du ikke oensker noe i butikkene, men endel ting er fine aa kjoepe som amalganolje, et par tofler (babousch) eller sjal til damene m.m. Prut hardt! Man blir gjerne invitert inn i noen butikker for "privat visning"; ikke bli med paa det om du ikke har tenkt til aa kjoepe noe. Kan du (litt) fransk hjelper det masse da det snakkes av langt flere enn engelsk. Jeg tror ikke du vil ha noen problemer med aa faa tak i mat om dagen under ramadan da Marrakech er fullt av ikke-muslimske turister. Jeg var en gang i Jordan under ramadan og i Petra var det null problem aa spise lunch paa restaurant: bare et stort smil og "I don't think you are muslim, please sit down, I will bring you the menu". Iftar kan vaere en artig affaere, men blir du invitert, kom for all del ikke et sekund for sent. De skrubbsultne fastende er hoeflige og vil vente til alle er kommet, men det er ikke saerlig hyggelig aa la dem vente etter en hel dag uten vaatt og toert.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 18:21   #14
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: marokko

Har aldri sett Game of Thrones, men det er 77 filmer/serier som har minst en scene fra Ait-ben-haddou. Vi hadde en kelner som hadde vært statist med replikk i Gladiatoren. Har bar selvsagt med seg bilde.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2018, 17:29   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Marokko

Da er vi på andre dagen. Jeg har spist ferske salater (dog på hotelket) og vært på Medinaen. Drinker er null stress under Ramadan og Marrokansk hvitvin er god. Ingen er syke.

So far so good.

FS her er riktig riktig bra og ikke absurd dyrt. Til og med gratis shuttle tur retur Medinaen.

Nå er kanskje min komfortsone annerledes enn andres, men jeg hadde ikke bodd inne i byen om jeg hadde fått betalt for det.
Fint å se noen timer, men supert å kunne dra vekk etterpå.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 08:34   #16
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Marokko

Da jeg var i Marrakesh bodde jeg i Medianen. Club Med Medina som nå er stengt lå rett ved Jermaa el-Fnaa og taktarrassen hadde utsikt over plassen. Selv om hotellet var kronglete og nedslitt så var all utforming og dekor skikkelig nordafrikansk. Om hvelden sovnet jeg inn til lyden av trommene fra Jerma el-Fraa og om morgenen ble jeg vekket av bønnerop. Man følte virkelig at dette var Marokko. Siden det var Club Med kunne jeg ta shuttle til Club Med Marrakech La Palmeraie som lå "utpå landet" i en stor hage med masse pass, flere baseng, bedre mat og om kvelden show med slangetemmere og slikt som man også kunne se på Jerma al-Fnaa.

Jeg var glad for at jeg bodde inne i Medianen slik at jeg lett kunne få med meg det som var i nærheten og virkelig føle at jeg var i Marokko. Det andre hotellet var litt i uti ingenmannsland og det kunne vært hvor som helst i verden.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 12:22   #17
Staralliance
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2018
Posts: 121
Default Re: Marokko

Jeg bodde i en riyad 10 min gange fra den kjente plassen og den store souken. Det kan være litt vanskelig å finne fram i alle smågatene og krokene i Marrakesh, men etter en stund så ble vi i allefall trygg på vegen fra/til riyaden. Om kvelden er det spektakulært å oppleve alle aktivitetene ved den store plassen, men vær obs på at setter du deg ned så dukker det opp mat på bordet umiddelbart, som det forventes at du skal betale for. Vi tok også en dagstur opp i Atlasfjellene som var flott. Det ble også en togtur til Casablanca som var en helt annen type by. Her var det mer europeisk og mindre av det vi hadde forventet av Marokko.Togturen i seg selv var jo også spennende.
Staralliance is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Velkommen til Marokko: "fuck off, tourist" jefi99 Reiseforum 2 21-12-2012 22:47
Flystyrt i Marokko TG923 Flyforum 0 26-07-2011 18:50
JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko jb1 TripReports 7 02-02-2010 05:27
787 til Marokko CK Flyforum 3 11-08-2005 17:42


All times are GMT +2. The time now is 14:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.