Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-11-2015, 20:14   #21
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Politiet twitrer om alt mulig ræl. Ikke noe å ta på vei for.
Hva de kunne gjort med all tiden de nå bruker på twitter, er en helt annen (og langt mer interessant) sak.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2015, 21:24   #22
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,428
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Sånn jeg ser det så er poenget til Politiet her veldig enkelt.
De vil fortelle at de sjekker, det er jo ikke lenge siden vi hadde en kjedelig sak hvor det kom frem at det ikke var så mye kontroll i praksis fra politiet.
Så nå har de kontroll og jaggu så er det noen som blåser litt over.
Helt greit at det er på grensen til ikke sak. Viktig at den det gjelder blir ivaretatt på en skikkelig måte og ikke "ofres" bl.a
Men hva med et tenkt scenario: Vedkommende hadde en litt trivelig fredags kveld, litt vin til maten og et par ekstra glass etterpå... Regner med at dette er i orden til neste morgen når en skal på jobb. Hva hvis det hadde vært et par glass til? Eller stoppet litt senere. Kanskje hadde man blåst til 0,23 eller kanskje 0,33. Da hadde vi hatt en problem. Marginene er små, og da er det viktig at man bruker hodet og tenker på hva man skal gjøre neste dag...
Jeg som passasjer forventer at alle i crewet stiller med 0,0 på jobb. Vi snakker alle om sikkerhet og bruker det som argument i mange diskusjoner, og da forventer jeg at de det gjelder også følger opp. Hvis man ikke evner å stille med 0 i promille i en jobb som er såpass sikkerhets fokusert. Ja da bør man finne seg noe annet å drive med.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2015, 21:38   #23
slowandsilly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
Default Tatt med promille på Gardermoen

Learjet, hva mener du med over? 0,13 er ikke over hvis grensen er 0,20‰

Feilmarginer etc er nevnt tidligere i denne tråden, men man skal ikke glemme at det bare er noen år siden det var lovlig å tjenestegjøre ombord i fly med nesten tre ganger så høy promille. Da var grensen 0,40‰. Det var en periode på flere år hvor grensen på veien var mer restriktiv (med rette, mener jeg) enn i luften.

Angående effekten av "promille" så godtar jo flyselskapene og myndighetene at crew rutinemessig jobber seg så slitne at de presterer på samme nivå med personer med promille mellom 0,5-1,0...

Ingenting av dette rettferdiggjør at man møter påvirket på jobb, men 0,13‰ er ikke påvirket i forhold til regelverket.
slowandsilly is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2015, 21:51   #24
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,428
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

[QUOTE=slowandsilly;1023277]Learjet, hva mener du med over? 0,13 er ikke over hvis grensen er 0,20‰
/QUOTE]

Ser jeg er litt utydelig. Helt enig i at 0,13 ikke er over lovlig. Men det er mer enn 0. Poenget er at marginene er små, og det er viktig å tenkte på for alle.
Det kunne fort vært mer og det kunne fort vært i 0 også. Som jeg også sier, viktig at den det gjelder her blir behandlet riktig av selskapet. Har man ikke brutt loven eller interne retningslinjer, så skal man heller ikke straffes.

Når vi da vet at det har vært flere tilfeller hvor crew har møtt opp med promille langt over grensene, så er det viktig at alle som er i bransjen gjør sitt for å opprettholde tilliten og sikkerheten i luftfarten.

Jeg synes det blir litt feil å blande inn lang duty og problematikken rundt det i denne diskusjonen. Det er like problematisk, men en egen diskusjon.
learjet is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2015, 22:27   #25
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Politiet twitrer om alt mulig ræl. Ikke noe å ta på vei for.
Litt OT:
Politiet gikk bl.a. over til twitter ifbm. nytt nødnett side journalitene ikke kunne lytte på sambandet lenger, og noen av ops-sentralene fikk mye støy ifbm. håndtering av journalister. De twittrer ymse av det som skjer for at pressen skal få litt å skrive om, og så er det en god del de ikke kvitrer om.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2015, 23:47   #26
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Litt OT:
Politiet gikk bl.a. over til twitter ifbm. nytt nødnett side journalitene ikke kunne lytte på sambandet lenger, og noen av ops-sentralene fikk mye støy ifbm. håndtering av journalister. De twittrer ymse av det som skjer for at pressen skal få litt å skrive om, og så er det en god del de ikke kvitrer om.
Jada. Har god kjenskap til 11x og nødnett. Men det ble da aldri skrevet i dagspressen om hver minste lille promillemistanke før 112 brgynte med twitter. Jeg ser gevinstene, men det blir mye søl også.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 08-11-2015 at 23:47. Reason: Leif
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 00:38   #27
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Da har det skjedd igjen

Quote:
Patruljen som gjennomførte prøven meldte inn at det var gjort utslag på alkoholmåleren 09.38, og den mannlige co-piloten i midten av 30-årene ble tatt noe før det.
Politiet bekrefter at mannen flyr for et internasjonalt selskap, men ønsker ikke å si hvilket det er snakk om.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...paa-gardermoen
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 02:47   #28
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
På formiddagen ble en LOT-flight innstilt...
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 03:15   #29
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Murre View Post
På formiddagen ble en LOT-flight innstilt...
Den var også kansellert inn, så det kan ikke ha vært den.
Starling is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 09:47   #30
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 293
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Var en charter som skulle gått 0715 som ikke gikk før 1740.......you do the math.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 09:51   #31
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Var en charter som skulle gått 0715 som ikke gikk før 1740.......you do the math.
Var en SK som var kansellert på samme tidspunkt..
Starling is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 10:02   #32
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Nå er det jommen på tide at de stopper servering og salg av alkohol på Gardermoen.

"internasjonalt selskap", finnes det noe annet som flyr fra Gardermoen?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 12:53   #33
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Var en SK som var kansellert på samme tidspunkt..
Nå er vel du rimelig kjent for å være "anti-SK", men er ikke alle "anti-SK'ere" ganske kronisk på det at SAS er så statsstøtta at de omtrent kunne vært norsk eller svensk? Altså; på hvilken måte stemmer det da overens med et "internasjonalt" selskap? Hvis SAS er internasjonalt, er vel ca alle selskaper i hele Norge det? Utenom Widerøe...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 15:47   #34
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Av avganger i tidsrommet er det Lufthansa, Eurowings og Swiss som er "opplagte kandidater" for "internasjonalt selskap". Alternativet er SAS eller Norwegian, som har en del avganger i tidsrommet. Jeg vil tro det er mer sansynlig at det er SAS eller Norwegian dette dreier seg om siden piloten, ref. artikkelen, ble anholdt/holdt tilbake, og ingen selskaper med avganger i tidsrommet har spesielt lange forsinkelser som man ellers ville forventet med en pilot i manko (det kan selvsagt hende flygningen også vær planlagt med 3 i cocpit, det hender jo). SAS og Norwegian har crew-base på OSL, og muligens også piloter i "standby" på flyplassen? Det ville i så fall kunne forklare hvorfor det ikke er en lett sporbar forsinkelse å se.

Ang. kanselert SK går jeg ut ifra du sikter til SK4613 som skulle gått 08:45 til ABZ. Men noterer meg at SK2701 fra HEL (ankomst 08:10) også var kansellert, og tror nok heller dét er forklaringen for SK4613.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 16:00   #35
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

På OSl Spottergruppa på Facebook ryktes det om en fra Thomas Cook. Kan stemme med at de var veldig forsinka igår
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 16:08   #36
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
På OSl Spottergruppa på Facebook ryktes det om en fra Thomas Cook. Kan stemme med at de var veldig forsinka igår


Sliter ikke de med teknisk på en maskin?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 16:16   #37
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Sliter ikke de med teknisk på en maskin?
VKH fungerte igår men den gikk ikke før 19.40 igår kveld sådaer vel ryktet tvilsomt
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 26-05-2018 at 16:23.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 17:02   #38
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

DK1572 skulle ha gått 07.15, det passer dårlig med promillekontroll som årsak når kontrollen var kl. 09.38. Kan ikke se at det var forsinkelser inn med DK i det tidsrommet...

EDIT: Ref. DK1572 til LCA og snag på OY-VKH: https://forum.flyprat.no/showthread....77#post1134277
__________________
Mvh
Gunnar

Last edited by Gunnar; 26-05-2018 at 17:06.
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 18:38   #39
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Av avganger i tidsrommet er det Lufthansa, Eurowings og Swiss som er "opplagte kandidater" for "internasjonalt selskap". Alternativet er SAS eller Norwegian, som har en del avganger i tidsrommet. Jeg vil tro det er mer sansynlig at det er SAS eller Norwegian dette dreier seg om siden piloten, ref. artikkelen, ble anholdt/holdt tilbake, og ingen selskaper med avganger i tidsrommet har spesielt lange forsinkelser som man ellers ville forventet med en pilot i manko (det kan selvsagt hende flygningen også vær planlagt med 3 i cocpit, det hender jo). SAS og Norwegian har crew-base på OSL, og muligens også piloter i "standby" på flyplassen? Det ville i så fall kunne forklare hvorfor det ikke er en lett sporbar forsinkelse å se.

Ang. kanselert SK går jeg ut ifra du sikter til SK4613 som skulle gått 08:45 til ABZ. Men noterer meg at SK2701 fra HEL (ankomst 08:10) også var kansellert, og tror nok heller dét er forklaringen for SK4613.
God teori, det jeg henger meg opp i er det "internasjonale" selskapet. Har faktisk mediene i Norge begynt å kalle Norwegian og SAS for det de faktisk er: internasjonale selskaper?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 19:06   #40
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Vil tro det er politiet som har benyttet begrepet "internasjonalt selskap":
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...paa-gardermoen
"Politiet bekrefter at mannen flyr for et internasjonalt selskap, men ønsker ikke å si hvilket det er snakk om."
(farge og uthevning av meg, selvsagt...)
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kabin crew tatt med promille på SVG DC 10-30 Flyforum 21 14-07-2019 16:58
SAS-pilot tatt med 0,64 i promille mcduck Flyforum 40 11-09-2017 16:54
SAS pilot tatt med promille VC-10 Flyforum 1 10-05-2012 09:30
Kaptein i Air Canada tatt med promille Skyhigh Flyforum 1 29-04-2009 15:14
Norsk pilot tatt med 0,85 i promille på Schiphol kbo Flyforum 24 12-12-2008 01:39


All times are GMT +2. The time now is 04:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.