Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-05-2018, 00:19   #221
magnusant
EBG
 
Join Date: Dec 2015
Location: Copenhagen
Posts: 93
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Dette er i mine øyne en såkalt misunnelseskatt.
Som nevnt tidligere, vil det innbringe minimale inntekter til staten, og hvis man trekker ifra kontrollordninger for å ettergå det, blir det sannsynligvis så vidt lønnsomt.
Det skaper selvfølgelig noen flere administrative kontorstillinger, som kanskje er målet? Flere offentlige ansatte?

De som reiser mye i jobb har som også nevnt, skattefri diett - en sum som er latterlig liten hvis man tar med at man ofte må spise dyre steder (som eksempelvis flyplass). Det er også mange som har stillinger som ofte ikke har overtidsbetaling ved reisetid (noe det vel går en sak på i høyesterett for tiden).

Hvis det dermed ses på som en urimelighet at man kan opptjene nok poeng til en "gratis" innenlandsreise (eller 1/4 longhaul) eller to, er det i mine øyne ikke mindre enn misunnelse.

Legg forresten merke til at den skattefrie dietten for innenlandsreiser ble satt ned i år. Sammenlign deretter med reisemål som er typiske for politikere og ansatte i offentlig forvaltning med internasjonale anliggender, eks Washington, Belgia (Brussles)... merkelig nok gir det vesentlig høyere dietter enn sammenlignbare byer som har sammenlignbart prisnivå, men ikke har en politisk agenda (Chicago, LA, Miami, Amsterdam)

Skittent spill, anyone?
magnusant is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 01:11   #222
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Litt einig her. Det blir litt rart. Skulle gjerne hatt, i det heile, betalt reisetid. Det finst ikkje. (det er vel nesten lagt opp til at uoffisielt skulk innanfor eigen moral for å ta igjen sånn er greitt, så lenge ingen snakkar om det). Skulle gjerne hatt meir orden på det, men trur det blir utruleg mykje dyrare for Siv.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 07:54   #223
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Å rapportere inn basert på de bonusreisene du faktisk har tatt ut er vel utgangspunktet som er beskrevet. Og regne med at privat opptjente bonuspoeng brukes først.
Problemet i mitt tenkte eksempel er at du antakelig ikke får tatt ut noe som helst, siden poengene går ut på tid før de blir mange nok, eller om de ikke gjør det, så tar det kanskje 5 år fra opptjening til uttak. Hvordan skal man da vite verdien? Skal man være lovlydig her., så kommer det til å bli produsert voldsomt med papir for å dokumentere inntjening, og deretter fradrag for feil anslag over mange år. Husk at det er flere ledd i kjeden dette får betydning for, slik at administrasjonskostnadene for samfunnet kommer fort til å bli langt høyere enn pengene som kommer inn.

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 08:06   #224
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,441
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Problemet i mitt tenkte eksempel er at du antakelig ikke får tatt ut noe som helst, siden poengene går ut på tid før de blir mange nok, eller om de ikke gjør det, så tar det kanskje 5 år fra opptjening til uttak.
Slk jeg leser forslaget i revidert statsbudsjett, så er det lagt opp til at du skal skatte av poengene da du tar ut reise. Hvis du ikke bruker poengene skal du altså ikke skatte av dem.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 22:49   #225
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 158
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg tror de fleste er enige i at vi bør ha et skattesystem med færrest mulige hull og bredest mulig skattegrunnlag. USA kan vel tjene som et godt eksempel på et skattesystem der hullene er store, skattesystemet komplisert og skatteinntektene lave.
Det tror jeg alle er enige om, men det skal og være effektivt slik at det ikke tar flere dager arbeidstid å fylle ut skatten sin. Her er vi i Norge veldig heldige i forhold til USA, men dette forslaget vil føre til utrolig mye byråkrati.

Teknisk sett (og etter loven) er det jo riktig at bonusreiser og kredittkortpoeng skal beskattes, men der jo flere andre hull i skattesystemet som ikke blir skattlagt. Et eksempel er jo gratis parkering på jobb, som også må sies å være en naturalytelse.

Jeg har teknisk sett tilgang til parkering midt i Oslo sentrum ved Rådhuset, noe som jeg sikker burde skattes for et par hundrelapper hver gang jeg hadde brukt det. Har derimot ikke bil, så har ikke behov for det. Jeg har derimot brukt printeren på jobb til å printe ut en leiekontrakt for garasjeplassen jeg disponerer hjemme, skal jeg skatte og rapportere inn verdien av denne printejobben? Hadde sikkert kostet noen kroner om jeg dro til en internettkafe.

Basically er det veldig mange fordeler ved et arbeidsforhold det ikke er praktisk å beskatte, og etter min mening så blir slike bonuspoeng også det.
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 22:54   #226
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,637
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by eisa01 View Post
Jeg har derimot brukt printeren på jobb til å printe ut en leiekontrakt for garasjeplassen jeg disponerer hjemme, skal jeg skatte og rapportere inn verdien av denne printejobben? Hadde sikkert kostet noen kroner om jeg dro til en internettkafe.


Tja, hvor går grensen? Er ikke det nesten som å ta med seg en penn eller post-it blokk hjem fra jobb? Egentlig bitte litt tyveri, og det er som kjent skattefritt
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-05-2018, 00:40   #227
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,441
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by eisa01 View Post
Basically er det veldig mange fordeler ved et arbeidsforhold det ikke er praktisk å beskatte, og etter min mening så blir slike bonuspoeng også det.
Det er, for så vidt, en litt annen diskusjon. Forslaget innebærer ingen endring i beskatning av bonuspoeng, kun endring i hvem som skal rapportere det inn. For en del andre naturalytelser er det endring i hvordan de skattlegges.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2018, 22:11   #228
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,637
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Bak betalingsmur, men overskriften gir jo en pekepinn


__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 31-05-2018, 09:58   #229
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Bak betalingsmur, men overskriften gir jo en pekepinn


Var ikke såååå mye spennende bak muren. Mest at de så at de hadde et forhold til kunden. Ikke arbeidsgiver eller andre, og derfor ikke ville dele informasjon med andre enn kunden selv.

Det er vel muligens et poeng som noen med mer peil enn meg kan si noe om. Jeg hadde ikke tenkt på det, men om de skulle rapportere all Eurobonusaktivitet til arbeidsgiver ville jo all min private reiseaktivitet og deler av min privatøkonomi bli "offentlig". Det må jo ligge noe personvern i dette?

Blir spennende å se fremover.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 31-05-2018, 10:38   #230
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

En sak uten slik betalingsmur her:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Reise/...d-Skatteetaten
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2018, 10:46   #231
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det er vel muligens et poeng som noen med mer peil enn meg kan si noe om. Jeg hadde ikke tenkt på det, men om de skulle rapportere all Eurobonusaktivitet til arbeidsgiver ville jo all min private reiseaktivitet og deler av min privatøkonomi bli "offentlig". Det må jo ligge noe personvern i dette?
Har allerede nevnt at det blir store utfordringer rundt personvern for dette. Man må jo også få full oversikt over alle kredittkort hvor man opptjener bonus. Og siden man må spore poengene må man finne ut hvilket forbruk som ga en økonomisk fordel flere år senere og da må man ha fullstendig oversikt over forbruket over flere år.

Arbeidsgiver og skatteetaten må altså gå gjennom slikt som:
-poeng fra shopping i Strømstad.... samme dag som vedkommende brukte sykemelding.
-poeng fra innkjøp fra "dametruser-for-menn.com"... for de som opplever at favorittklær forsvinner..
-poeng fra betaling av abonnement for "Tidsskriftet for sengevetere".
-poeng fra betaling av sommerleir hos "Satanistisk folkeparti".

Etc....
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2018, 16:19   #232
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Hvordan verdsettes bonuspoeng om det blir rapportert inn til skattemyndighetene?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2018, 16:34   #233
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Hvordan verdsettes bonuspoeng om det blir rapportert inn til skattemyndighetene?
I følge det jeg klarer å google meg frem til er det den reelle verdien av reisen.

Slik at om du bruker 50.000 poeng på en tur/retur Barcelona i GO som koster 1500,-, så er det 1500,- som er skattegrunnlaget.

Bruker du dem på en CT i First til Seoul, som egentlig koster 130.000,-, så er det 130.000,- som er grunnlaget.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 31-05-2018, 16:42   #234
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
I følge det jeg klarer å google meg frem til er det den reelle verdien av reisen.

Slik at om du bruker 50.000 poeng på en tur/retur Barcelona i GO som koster 1500,-, så er det 1500,- som er skattegrunnlaget.

Bruker du dem på en CT i First til Seoul, som egentlig koster 130.000,-, så er det 130.000,- som er grunnlaget.
Det vil jo i så fall pålegge skattemyndighetene en jobb med å prise hver reise som tas ut. Da prisene gjerne går opp og ned med tiden og kampanjer må skattemyndighetene også finne den aktuelle prisen den dagen bonusreisen ble bestilt.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2018, 16:46   #235
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Det vil jo i så fall pålegge skattemyndighetene en jobb med å prise hver reise som tas ut. Da prisene gjerne går opp og ned med tiden og kampanjer må skattemyndighetene også finne den aktuelle prisen den dagen bonusreisen ble bestilt.
Det vil det vel ikke?

Det pålegger deg / arbeidsgiver å gjøre dette. Skattemyndighetene skal vel kun gjøre en audit av det om de mistenker at det er rapportert feil.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 31-05-2018, 18:35   #236
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
I følge det jeg klarer å google meg frem til er det den reelle verdien av reisen.

Slik at om du bruker 50.000 poeng på en tur/retur Barcelona i GO som koster 1500,-, så er det 1500,- som er skattegrunnlaget.

Bruker du dem på en CT i First til Seoul, som egentlig koster 130.000,-, så er det 130.000,- som er grunnlaget.
Når de fleste også tjener opp poeng privat, bruker opptjente poeng flere år senere, har null oversikt over hvilke poeng som brukes når og arbeidsgiver skal trekke forskuddsskatt for dette....


så er det bare å ønske lykke til for de som prøver følge loven her.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2018, 00:29   #237
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,873
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

https://www.vg.no/reise/i/Rx7MVW/nye...ontent=row-r12

Quote:
Nye regler for bonuspoeng fra jobbreiser etter nyttår

Fra nyttår blir det arbeidsgivers ansvar å rapportere og trekke skatt for private reiser betalt med poeng fra jobbturer.
Annonse

– Selv om det har vært skattepliktig, er mitt inntrykk at det har vært allment akseptert å bruke poengene på det man ønsker, sier administrerende direktør Per Arne Villadsen i reisebyrået Berg-Hansen til Aftenposten.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2018, 09:11   #238
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,140
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Jeg ser intervjuet med denne finansdirektøren i SAS hvor han truer med dyrere billetter hvis bedrifter forbyr åpen på jobbreiser. SAS er jo selvfølgelig livredde for å miste kunder som ganske enkelt flyr dyrere med SAS for å få poengene.

Argumentene om at de som reiser mye i jobb kam bruke poengene til fast track osv vet dem jo at ikke er temaet. Dette er en frynsegode og enten er det lovlig/ulovlig eller så skal det beskattes/ikke beskattes.

Argumentene om at dette er en misunnelses-skatt osv er bo bare tøv. Du skal ha en såpass god gjensidig arbeidsavtale at du ikke må belage deg på bonuspoeng, kopipapir og kulepenner for å levere.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2018, 15:53   #239
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg ser intervjuet med denne finansdirektøren i SAS hvor han truer med dyrere billetter hvis bedrifter forbyr [poeng] på jobbreiser.
Slik jeg leser det så truer ikke Wist med å heve billettprisene i seg selv– han påpeker vel at reisekostnadene kan stige ved å gi avkall på mulighet for bonusreiser:

"Hvis arbeidsgiver forbyr opptjening av poeng på jobbreiser, er det som å skyte seg i foten. Man kan tross alt bruke disse poengene til å få billigere jobbreiser senere."
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2018, 16:29   #240
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,140
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Slik jeg leser det så truer ikke Wist med å heve billettprisene i seg selv– han påpeker vel at reisekostnadene kan stige ved å gi avkall på mulighet for bonusreiser:

"Hvis arbeidsgiver forbyr opptjening av poeng på jobbreiser, er det som å skyte seg i foten. Man kan tross alt bruke disse poengene til å få billigere jobbreiser senere."
Han truer med at de vil øke jo. Alle vet også at poeng har svært svært sjelden noe med å senke bedrifters reisekostnader å gjøre - jeg vil tippe det stort sett får folk til å reise dyrere.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet Sykkelthor Småprat 15 31-03-2017 20:34
BA åpner Seoul Someone Flyforum 3 03-05-2012 16:04
Åpner for prishopp sirpjalle Flyforum 5 25-04-2008 08:39
Flybonus kan bli ESA-sak AirbusTrond Flyforum 15 22-10-2007 14:54
Åpner for gambling på fly Trety Flyforum 0 02-11-2005 23:42


All times are GMT +2. The time now is 17:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.