Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-08-2016, 01:06   #281
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Hong Kong-tråden

Causeway Bay og Wan Chai er ikke akkurat noe særlig mindre overbefolket enn Tsim Tsa Shui.

Hotellet ditt ligger litt utenfor allfarvei. Men kort vei til ocean park. Ville heller valgt ett hotell ved metroen, går mye kjappere enn buss å komme seg rundt overalt.
Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Bodde på Grand City Hotel i Oktober 2015, helt nytt, mye hotell for pengene. ca 10 min gange til tbanen. Ligger i Western District, lukter litt dyremat på bakkenivå pga. alle kinesisk medisin sjappene.
Koster ca 450kr natta

Last edited by Kanon; 21-08-2016 at 01:09.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2016, 02:59   #282
kaijoar
Newbie
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 160
Default Re: Hong Kong-tråden

JJeg opplever Tsim Tsa Shui som ekstremt mye mer overbefolket enn Causeway Bay og Wan Chai. I alle fall om man kommer et lite stenkast utenfor de mest aktive områdene.
Nå skal det sies at jeg bare har vært 11 dager i HKG, men Tsim Tsa Shui var for meg uutholdelig.
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2016, 09:42   #283
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Hong Kong-tråden

Reiser snart til Hong Kong og skal bo på Shangri-la Kowloon. Trenger en ny iPad, noe som vet om det er en Apple Store i nærheten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2016, 11:57   #284
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Reiser snart til Hong Kong og skal bo på Shangri-la Kowloon. Trenger en ny iPad, noe som vet om det er en Apple Store i nærheten?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Bare å velge fra denne listen. IFC butikken er jo lett å finne selv om den ligger ute på øya.

http://www.apple.com/hk/en/retail/storelist/



Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2016, 12:21   #285
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Bare å velge fra denne listen. IFC butikken er jo lett å finne selv om den ligger ute på øya.

http://www.apple.com/hk/en/retail/storelist/



Sent from my iPhone using Tapatalk

Mange takk Storg Da ordner det seg nok.

Noen kule barer i nærheten som anbefales?


Sent from my iPhone using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2016, 20:33   #286
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Reiser snart til Hong Kong og skal bo på Shangri-la Kowloon. Trenger en ny iPad, noe som vet om det er en Apple Store i nærheten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Greit å vite at du kun får 1 års garanti, men til gjengjeld så gjelder den fint i Norge. Min iPad kjøpt i Kina gikk i svart og den ble byttet ut gratis (Kom på døren med UPS).
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2016, 13:40   #287
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Greit å vite at du kun får 1 års garanti, men til gjengjeld så gjelder den fint i Norge. Min iPad kjøpt i Kina gikk i svart og den ble byttet ut gratis (Kom på døren med UPS).

Nytt eplebrett innkjøpt hos Apple i Canton Road. Men fikk beskjed om at garantien opphører i det produktet forlater HK. Worldwide garanti gjelder visstnok kun iMac. Så da får man folde hendene å håpe at det holder et par år...


Sent from my iPhone using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2016, 17:44   #288
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Hong Kong-tråden

Hvor er det best å spise frokost om en er i transit og skal en svipptur innom byen? Noen har glemt en jakke fra sist...
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2016, 00:15   #289
magnusant
EBG
 
Join Date: Dec 2015
Location: Copenhagen
Posts: 93
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Nytt eplebrett innkjøpt hos Apple i Canton Road. Men fikk beskjed om at garantien opphører i det produktet forlater HK. Worldwide garanti gjelder visstnok kun iMac. Så da får man folde hendene å håpe at det holder et par år...
Hmm, så har Apple forringet garantien sin. Har kjøpt både ipod, macbook (/pro) og mac mini i HK.
Den eneste som har hatt problemer var macbooken, hvor harddisken tok kvelden etter omkring 10 måneder. Skiftet på Eplehuset i Trondheim uten at de løftet et øyebryn eller ville ha en krone.
magnusant is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2016, 12:32   #290
nick5000
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
Default Re: Hong Kong-tråden

De sa til meg at garantien gjelder i Hong Kong, Macao og Kina.
Det er sikkert for å begrense salget via eBay etc til andre markeder.
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2016, 17:34   #291
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Nytt eplebrett innkjøpt hos Apple i Canton Road. Men fikk beskjed om at garantien opphører i det produktet forlater HK. Worldwide garanti gjelder visstnok kun iMac. Så da får man folde hendene å håpe at det holder et par år...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Eller ta en tur tilbake.
storg is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2016, 08:48   #292
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Eller ta en tur tilbake.


He, he. Er selvfølgelig en mulighet (og unnskyldning for en HK-tur). Skal tilbake allerede på lørdag, men som du ser virker padda fortsatt


Sent from my iPad using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 10:40   #293
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Hong Kong-tråden

Skal til Hong Kong og Guangzhou i april. Anbefales det å ordne visum når man er i Hong Kong eller her hjemme? Sist vi var nede ordnet vi visum hjemme, men mye styr med å sende inn pass mm.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 10:54   #294
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Skal til Hong Kong og Guangzhou i april. Anbefales det å ordne visum når man er i Hong Kong eller her hjemme? Sist vi var nede ordnet vi visum hjemme, men mye styr med å sende inn pass mm.
Jeg kontaktet ambassaden og de anbefalte at jeg ordnet det på forhold. Dro opp med tog fra Hong Kong.

Fant denne og booker man tur fra Hong Kong sier turarrangøren som oftest at de ordner visa, turte ikke satse på dette da Kina fortsatt var sure på Norge:
http://www.discoverhongkong.com/eng/...tion/index.jsp
"144-hour Convenient Visa to Guangdong Province
Foreign nationals in Hong Kong can visit China’s Guangdong province for a maximum of 144 hours (six days) via entry ports in Guangzhou, Shenzhen, Zhuhai, Foshan, Dongguan, Zhongshan, Jiangmen, Zhaoqing, Huizhou and Shantou using the 144-hour Convenient Visa.

To be eligible for the 144-hour Convenient Visa, visitors:
  1. Must join a tour organised by a registered Hong Kong travel agent.
  2. Must travel in a group consisting of a minimum of two persons and a maximum of 40 persons.
  3. Can have a choice of ports of entry or exit in Guangdong province, except Shantou*.
  4. Must enter and leave the areas together in their group via the ports of entry stated above."
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 12:11   #295
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Skal til Hong Kong og Guangzhou i april. Anbefales det å ordne visum når man er i Hong Kong eller her hjemme? Sist vi var nede ordnet vi visum hjemme, men mye styr med å sende inn pass mm.
Nå er jo heldigvis Kina ikke sint på Norge lengre. Men hvis du har tid til det vil jeg anbefale at du fikser visum på forhånd. Jeg vet at i november 2016 ble personalet rullert på ambassaden i Oslo og en del praksis endret.

Det er litt skummelt med de forskjellige typene visum som kan utstedes ved ankomst da reglene innimellom endres og det ikke alltid er lik praksis ved alle point of entry. Visum til Shenzhen special economic zone pleide å være enklest ved å bruke båten fra HKG og Shekou point of entry. Men det visumet gjelder jo kun Shenzhen SEZ og følgelig er du ille ute hvis du blir tatt f.eks. i Guangzhou.

Derimot en gladnyhet at jeg i November 2016 klarte, godt støttet av Visumexpert AS i Oslo, å få one year multi entry 30 day til Kina. Dette gikk da jeg kunne vise til flere single entry visum i nåværende pass og kopi av et multiple entry visa fra et gammelt pass.
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 16:07   #296
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Skal til Hong Kong og Guangzhou i april. Anbefales det å ordne visum når man er i Hong Kong eller her hjemme? Sist vi var nede ordnet vi visum hjemme, men mye styr med å sende inn pass mm.
Ordne det hjemme om du kan, forholdene kan forandre seg raskt i Hong Kong og du kan risikere å måtte overnatte flere netter.

For all del; Ikke bruk Shenzhen SEZ visum. Visum sjekkes ofte mellom Shenzhen og Guangzhou, spesielt på togene. Skulle du ikke bli sjekket på vei til Guangzhou kan du bli sjekket på vei hjem. Og skal du bo på hotell så registrerer de visumet ditt. Da sliter du om det er et Shenzhenvisum.

Visum i Oslo går som regel på 5 dager, leverer du på mandag er det klart fredag. Skriv gjerne i søknaden at du vil en tur til Macau eller tilbake på dagstur til Hong Kong, så får du double entery visum (samme pris), hvilket kan være greit å ha i tilfelle du faktisk vil en tur til Macau
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2017, 10:57   #297
Thinktwo
Newcomer
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 19
Default Tips til Hong Kong/Macau

Hei,

Har booket en tur Hong Kong i september og tar gjerne i mot noen reisetips. Både med tanke på hotell i Hong Kong/Macau men også tips til hva man bør gjøre og få med seg. Når det gjelder hotell så bør det ha en grei standard, men trenger ikke noe luksus. Beliggenhet teller mye.

Jeg har 4 netter til rådighet og jeg tenkte å dra rett til Macau fra flyplassen. Har skjønt det går en båt direkte fra flyplassen? Jeg tenkte å bli der i 2-3 netter før jeg tar en natt eller to i Hong Kong. Eller ville dere gjort det i motsatt rekkefølge?

Flyr SAS så flyet hjem går 08:30 om morgenen, bør man basere seg på overnatting på flyplasshotell siste natten? Ser flytoget bruker under en halvtime inn til flyplassen fra sentrum, men man må jo stå opp jævlig tidlig da...
Thinktwo is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2017, 12:09   #298
havard
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
Default Re: Tips til Hong Kong/Macau

Quote:
Originally Posted by Thinktwo View Post
Flyr SAS så flyet hjem går 08:30 om morgenen, bør man basere seg på overnatting på flyplasshotell siste natten? Ser flytoget bruker under en halvtime inn til flyplassen fra sentrum, men man må jo stå opp jævlig tidlig da...
Var nettopp i Hong Kong med SAS, og det er greit å være klar over at det er innsjekk og bagdrop på Hong Kong Station. Det er helt OK å sjekke inn først, og ta flytoget etterpå!

Trodde forresten SK964 til ARN gikk kl 0920, og ikke 0830? Eller har du fått routing med Cathay via PVG? Med avgang 0920 og bagdrop på Hong Kong Station ville jeg anbefalt å få en ekstra natt i sentrum.
havard is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2017, 13:10   #299
Thinktwo
Newcomer
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 19
Default Re: Tips til Hong Kong/Macau

Quote:
Originally Posted by havard View Post
Var nettopp i Hong Kong med SAS, og det er greit å være klar over at det er innsjekk og bagdrop på Hong Kong Station. Det er helt OK å sjekke inn først, og ta flytoget etterpå!

Trodde forresten SK964 til ARN gikk kl 0920, og ikke 0830? Eller har du fått routing med Cathay via PVG? Med avgang 0920 og bagdrop på Hong Kong Station ville jeg anbefalt å få en ekstra natt i sentrum.
Du har helt rett, 09:20. Ble litt surr her da jeg booket om til en annen dag siden hjemturen dagen før ble via PEK og CPH.

Kan man sjekke inn via SAS app i HKG? Vurderer å reise med kun carryon for å spare litt tid og venting. Hvis ikke høres jo bagrop og checkin på Hong Kong Station kjekt ut.
Thinktwo is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2017, 13:19   #300
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Hong Kong-tråden

En natt i Macau räcker och resten i Hong Kong. Macau är intressant men Hong Kong är bättre.

Det stämmer att det går färja från flygplatsen men kolla tidtabellen. Det kanske är bättre att åka till HK Central och ta färja därifrån.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hong Kong Someone Reiseforum 21 02-07-2010 17:40
Hotell i Hong Kong Farmer Reiseforum 8 22-02-2009 15:47
Hong Kong og AY !! SQ 777 Flyforum 26 30-04-2007 17:14
Oasis Hong Kong Blubird Flyforum 4 27-10-2006 14:18
Spotting i Hong Kong VC-10 Flyforum 6 21-12-2004 14:28


All times are GMT +2. The time now is 14:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.