Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-10-2014, 18:29   #1
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,936
Default New Zealand - South Island

Driver å planlegger siste del av juleferien, har et par dager mere i forhold til resten av familien så tenkte jo selvølgelig å utnytte de best mulig. Vil i løpet av turen allerede ha sett North Island pluss diverse i Australia.

Det jeg vurderer er å fly fra SYD til Christchurch eller Queenstown, for å så leie bil og kjøre til den byen jeg ikke flyr til. Vil ha fire hele dager å gjøre det på før jeg burde begynne å komme meg hjemover.
Så, noen som har tips til reiserute, ting å se underveis og slikt? I utgangspunktet ikke masse ting som koster masse penger, man kan da late som man er student fra tid til annen. Hørt at Queenstown er adrenalin-mekka og at det er masse fantastisk natur der, så håper at andre har erfaringer de kan dele.

Om noen finner billige flybilletter fra SYD til en av de byene den 3. januar så utelukker man ikke å kjøpe billetter. Funnet rundt 2k selv, en vei.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2014, 23:26   #2
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: New Zealand - South Island

Har berre vore på gjennomreise til Queenstown. Køyreturen er nydelig. Elles er vel plassen litt som Hemsedal, myke å finne på trur eg. Kan vere lurt med å ha ordna overnatting før du kjem der. 4 dagar er ikkje mykje, så pass på tida! Frå Christchurch reiste eg også til ein liten "franskengelsk" havneby eg Ikkje hugsa namnet på. Nydelig plass! Ligg i eit vulkankrater, så det er visstnok så varmt i bakken at dei dyrkar ting som ikkje veks så langt Sør normalt sett. I Christchurch er det også ei gondolbane som er okish. God tur!
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2014, 03:35   #3
geirfugl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 121
Default Re: New Zealand - South Island

Det du kan gjøre på sørøya i NZ er dessverre enten i kategorien koster (relativt) masse penger eller i kategorien tar lang tid,som fotturer o.l,fire dager for å oppleve sørøya er rett og slett for lite,med mindre du er villig til å satse på private småfly til spesielle opplevelser,-sorry.

Ok,du kan naturligvis kjøre øya på runt og tvers på fire dager,da,det er som tidligere sagt pent,Queenstown synes jeg personlig er rimelig "tacky",Christchurch er en liten,ikke veldig spektakulær by som neppe blei penere av å ha blitt rasert av jordskjelv.

PS : Jeg var mange ganger i NZ for en ti års tid siden,da hvar private småfly faktisk ikke avskrekende dyrt,kanskje det har forandret seg,og det er en opplevelse å kunne be flygeren om å kjøre litt nærmere for å kunne se på spesielle fugler,bare for å nevne det,skikkelig kult å komme rett til døra til villmarkshytta i Cesna,også,-anbefales.

Last edited by geirfugl; 24-10-2014 at 03:47.
geirfugl is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2014, 09:05   #4
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 306
Default Re: New Zealand - South Island

Fire dager er litt lite, men det kan gå.

Christchurch ble som nevnt rammet av et kraftig jordskjelv i 2011. Jeg var der bare uker etterpå og da var halve byen avsperret og sinnstemningen ganske deprimerende der, de har nok ryddet opp en del nå, men det virket ikke som en voldsomt spennende by.

Queenstown er flott, jeg ville kanskje bare holdt meg der og tatt dagsturer derfra til feks Fjordland/ Milfordsound og til Wanaka / Franz Josef Glacier. På kjøreturene der opplever man alt fra Vestlandsnatur til krøkete veier som går igjennom regnskog, det er spesielt når man kommer til isbreen som munner ut i skogen. Man kan gå på guidet tur på breen.
Ellers er det masse adrenalingreier å gjøre i Queenstown, og de har kanskje verdens beste burgere der; Fergburger.

Tips: Top of the Lake (NZ miniserie) er spilt i og rundt Queenstown, ligger på Netflix.
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2014, 22:15   #5
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 426
Default Re: New Zealand - South Island

Har vært i Queenstown. Bode på Sofitel og tok flyturen til Milford sound. Alt er detaljert her:

http://www.flyertalk.com/forum/trip-...qf-nz-c-m.html
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2014, 00:41   #6
geirfugl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 121
Default Re: New Zealand - South Island

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Har vært i Queenstown. Bode på Sofitel og tok flyturen til Milford sound. Alt er detaljert her:

http://www.flyertalk.com/forum/trip-...qf-nz-c-m.html
Fra Millford sound er det masse sightseeing turer i småfly/helikopter,jeg tok et privat småfly (tror ikke det kostet mere en ca 500 for ti-tolv år siden) til ei hytte og gikk tilbake til hovedvegen neste dag etter et utmerket kveldsmåltid,ellers er det en god anbefaling å holde seg til Queenstownområdet hvis du bare har fire dager,da kan du få med deg en del,selv om jeg altså ikke er overvettes begeistret for selve byen.
geirfugl is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2018, 14:19   #7
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,415
Default Re: New Zealand - South Island

Løfter denne i håp om å få noen nye tips.
Skal ha 7 dager på Sør-Øya i September. Har satt av 1 dag i Christchurch, 1 dag til fottur i Mt Cook området, og deretter 4 dager i Queenstown. Tenkte der å bruke en dag i skitrekket, en dag på helikopter tur til Milford Sound og Fiordland, og har da 2 dager til gode. Noe spesielt jeg bør få med meg, som er i kjøreavstand frs Queenstown?
Har leiebil, så Wanka og Arrowtown blir tatt på veien ned fra Mt Cook området.
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2018, 14:57   #8
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: New Zealand - South Island

Quote:
Originally Posted by Roxman View Post
Løfter denne i håp om å få noen nye tips.
Skal ha 7 dager på Sør-Øya i September. Har satt av 1 dag i Christchurch, 1 dag til fottur i Mt Cook området, og deretter 4 dager i Queenstown. Tenkte der å bruke en dag i skitrekket, en dag på helikopter tur til Milford Sound og Fiordland, og har da 2 dager til gode. Noe spesielt jeg bør få med meg, som er i kjøreavstand frs Queenstown?
Har leiebil, så Wanka og Arrowtown blir tatt på veien ned fra Mt Cook området.
Har ingen egenerfaring, men har blitt veldig New Zealand-kåt etter å ha sett de flotte videoene som Expedia har på YouTube. De har videoer om flere destinasjoner på NZ, men her er den om Queenstown:

https://www.youtube.com/watch?v=rGKf1NhtJ1o&t=4s

Last edited by AlexanderDGL; 18-01-2018 at 15:00.
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2018, 19:54   #9
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: New Zealand - South Island

Quote:
Originally Posted by Roxman View Post
Løfter denne i håp om å få noen nye tips.
Skal ha 7 dager på Sør-Øya i September. Har satt av 1 dag i Christchurch, 1 dag til fottur i Mt Cook området, og deretter 4 dager i Queenstown. Tenkte der å bruke en dag i skitrekket, en dag på helikopter tur til Milford Sound og Fiordland, og har da 2 dager til gode. Noe spesielt jeg bør få med meg, som er i kjøreavstand frs Queenstown?
Har leiebil, så Wanka og Arrowtown blir tatt på veien ned fra Mt Cook området.
Virka som om du får med deg det meste! Har vore innom dei fleste plassane der, men på mindre tid. Helikopter til Milford Sound høyrest kult ut!!

Akaroa aust for Christchurch er verdt eit besøk. Halvt fransk, halvt engelsk liten fin landby i eit gammalt krater. Den einaste plassen der borte som skikkeleg framkalla heimlengten då eg var der.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2018, 22:51   #10
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: New Zealand - South Island

Denne bloggen har en del fra NZ også.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Something is rotten in the South.... Someone Småprat 1 05-08-2018 01:24
South bound and down (Nigeria) NORing TripReports 19 06-11-2014 10:31
Ny LCC i New Zealand CK Flyforum 5 24-02-2009 15:13
Airways' New Zealand 2006 LN-KOG Flyforum 2 16-04-2006 22:00
South African.... sk931 Flyforum 9 06-05-2005 20:37


All times are GMT +2. The time now is 17:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.