Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-01-2014, 02:44   #1
Flight Cancelled
Bonusjeger
 
Flight Cancelled's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
SAS MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Etter å ha vært en ivrig leser på Flyprat i lang tid med litt deltakelse, bestemte jeg meg i irritasjonen av at jeg ikke tok muligheten når SAS hadde "fasttrack to gold" i fjor, at jeg i kvalifiseringsperioden som begynte i November skulle "reise meg til gull". Reiser litt innelands og 1-2 ganger i året utenlands relatert til to deltidsjobber, i tillegg litt Widerøe når jeg skal hjem å besøke familie og venner i byen jeg "kommer fra". Derfor bestilte jeg like etter nyttår hele tre Mileage runs. Den første var i går, og så slik ut:

Quote:
06:00 - 07:20 Bergen - København SK2861 i SAS plus
08:20 - 12:10 København - Malaga SK583 i SAS plus
14:00 - 18:00 Malaga - Oslo SK4684 i SAS plus
20:40 - 21:30 Oslo - Bergen SK287 i SAS plus


22:00 avgang
Flybussbergen.no
Rad 1, midgangsete


Jeg er i utgangspunkt ikke noen fan av early-bird flights fra BGO, av den eneste grunn at bussene hvor jeg bor starter å gå rundt kl 0600, på lørdager faktisk nærmere 7. Det gjør at jeg står igjen med tre valg når jeg skal ha en early-bird flight fra BGO:
1. Stikk dit kvelden i forveien, og overnatt på flyplassen
2. Gå/sykle de 2500 meterne til bystasjonen
3. Ta taxi eller vær slem og ring en venn

Jeg valgte å gå for nummer en. Og jeg angret fort så snart jeg kom på plass i godstolen i hvileområdet utenfor sikkerhetsområdet på Fleland. Men mer om det senere.

Klokken nærmet seg 21, og den fornuftige studenten hadde allerede sørget for å komme seg hjem fra vorset som startet klokken 18. For fornuftig student skulle jo sløse bruke penger på en MR!

En kjapp dusj, rask barbering, kveldsmat etterfulgt av tannpuss stod jeg klar med min ryggsekk på busstoppet. En kjapp tur med 21:45-bussen senere, står jeg på bystasjonen. Overrasket over at det ikke helst stemte med ruten de har, kom flybussbergen kjørende forbi med en av sine busser. Det er temmelig hard konkurranse på flybussmarkedet i Bergen for dagen, og som fornuftig, men "fattig" (altså ikke pengerik) student er jeg veldig prisorientert i mine valg. Flybussbergen er billigere en flybussen, og jeg entret derfor bussen. En hyggelig bussjafør ønsket meg velkommen, spurte om jeg ville ha Bergensavisen (annet pluss med Flybussbergen!) noe jeg takket ja til, før jeg betalte. Jeg gjør meg klar for å gå innover i bussen, men hey - den var tom! Dette er faktisk ikke første gang jeg har gått på ellers tom flybuss. 20 minutter, og et stykk gjennomlest BA, senere var jeg fremme ved Flesland. Smart av erfaring jeg sist tok til meg når jeg overnattet på Flesland, så gjorde jeg noe annet enn å ta sistebussen til Flesland klokken 00:45, og dro litt tidligere. Konsekvensen var at jeg fikk den nest siste "god-stolen" i hvileområdet lokalisert halvveis opp trappen til sikkerhetskontrollen på Flesland.



Gleden over å ha fått en stol for natten hadde et par skår i seg - i to stoler like ved satt to prateglade, TV-tittende-på-PC-uten-headsett-men-med-medbrakte-høytalere øst-europere. De holdt det vel gående til nærmere 0300. Litt irriterende, men mitt Bose QC15 headsett tok mye av støyet slik at jeg fikk sove litt. I tillegg gidde det meg en god unnskyldning for å fortsette å se TV-serien How I Met Your Mother. Men det var noe som ville gjort både alternativ 2 og 3 nevnt ovenfor bedre. Jeg trenger min søvn, jeg og.



Litt soving, litt TV-serie, en kjapp sikkerhetskontroll, litt venting ved gate, en skyr til pre-frokost og ett stykk rask boarding senere satt jeg på flyet som skulle gå til København.

SK2861 BGO-CPH
Adils Viking - A320
SAS plus, sete 2A


Kom på flyplassen og innså at hey! De hadde byttet fra A319 til A320. Helt greit for min skyld. Litt internett ved gate gjorde at jeg fikk vite at jeg skulle fly i A320'en som SAS fikk fra Spanair i 2012, og før det brukt av BMI i 7 år. Alltid morro å vite litt bak historien til et fly når du sitter på det.

Jeg gledet meg også til denne flighten da det ville bli min første med mitt QC15 headsett, og min første med SAS etter at det ble tillatt å høre på musikk hele flighten. Komisk nok presterte piloten å si at alle elektroniske devicer og mobiler måtte skrues av. Derimot så rettet flyvertinnen på det i sin annonsering når hun ba oss om å ta av headsett for å se sikkerhetsgjennomgangen.

Greit nok, og en smooth avgang senere var det klart for frokost. Sittende i SAS plus ser jeg på frokosten som et lite minus. Jeg syntes alt det andre av mat på menyen deres er bedre enn frokosten. Jeg liker de varme rundstykkene, men det er små posjoner, og alt for lite pålegg til rundstykkene (som er varme, det eneste som trekker opp). Noe annet jeg irriterte meg over, var at jeg aldri ble tilbudt kaffe/te; de glemte helt å servere kaffe/te i plus. Kaffefri lot jeg meg besøke drømmeland siste rest av den 80 minutter lange flyturen.


Knyttneve-test bestått - noe den skjeldent gjør for meg, en av bonusene med sete rad 2 på SAS sine A320.

København/Kastrup
Vel fremme på København parkerte flyet yttest på A-piren. En ganske så lang gåtur (i skandinavisk flyplass-målestokk) etter entret jeg loungen på Kastrup. Et rundstykke, litt paprika, et glass appelsinjuice og - endelig - to kaffekopper etter måtte jeg gå. Jeg hadde et fly til Malaga jeg måtte nå. Loungen var, som tidligere, et helt greit sted å bruke tiden. De har de tre tingene jeg trenger: kaffe, mat og internett.



SK583 CPH-AGP
Ottar Viking - A320
SAS plus, sete 1A2A

Et annet A320 fly som kom fra Spanair til SAS i 2012, og som tidligere var BMI-metall. Var nok ikke flyets første besøk på AGP.

Fremme ved gate fikk jeg et lite støkk. Jeg var nok yngste person der, med rundt 40 års margin. Det var bare pensjonister tilstede, og jeg følte helt ærlig at jeg skilte meg veldig ut fra mengden. I motsetning til mine tidligere flights fra CPH, fikk de bakerste radene beskjed om å boarde først, og ikke SAS plus som jeg er vant til. Deirmot fikk vi gå ombord når vi ville. Og ettersom at sikkert 20% av flightens deltakere brukte stokk, og en annen 50% ville slite med å finne sitt sete gikk jeg umiddelbart ombord.

Jeg har nesten konsekvent valgt sete 2A på tidligere A320 flighter med SAS plus (et par til utlandet i fjor høst primært). Denne gangen valgte jeg å endre fra "mitt sete", og ta 1A - for variasjonens skyld. Men det ble til at det ble 2A alikavel, gitt. Like før gaten stengte kom et gammelt ektepar, begge med stokk, og satt seg i 1B og 1C. På et fly med mange ledige seter, inkludert 3 ledige rader i plus, finner jeg det svært rart at midtsetet ikke blir blokkert. De setene var ledige når jeg reserverte setene.

Uansett, litt skuffet over den "trange situasjonen", spurte jeg pent en av flyvertene om det var greit at jeg flyttet til 2A. 1 minutt senere kom han tilbake, og sa at jeg kunne gjøre det. Mens jeg flyttet sakene mine fra hattehyllen til under 1B setet, spurte jeg om midtsetet ikke brukte å være blokkert når en fløy SAS plus? Tydeligvis fornærmet (noe jeg ikke helt ser) fikk jeg nesten kjeft for å stille et slikt spørsmål, og beskjed om at "dere greier vel å sitte vedsiden av folk dere og".

Reagerte litt på holdningen til vedkommende, men det hjalp heldigvis at de andre leverte super service - heldigvis var det en annen mann i 50-årene som tok av seg SAS plus på flighten, og han hadde i motsetning til den andre herremannen i SAS-uniform et stort smil om munnen og var svært vennlig og pratsom.


Mitt favoritt-norwegian-fly var bak oss i take-off køen!


Fin soloppgang på vei ned over Tyskland.

Smidig avgang, enda en frokost (desverre, og ikke wrap), en film, litt lesing og litt How I Met Your Mother og en liten lur senere var vi over Madrid.

Ikke lenge etter landet vi i Malaga. En fin 4-timers flight, meg god benplass og et 75% veldig hyggelig og service-orientert crew.

Innflyvningen var slik at vi fløy forbi flyplassen, tok en 360 over middelhavet, og landet. Stilig og se flyplassen fra luften.




Var også en IKEA like ved flyplassen...


En smidig avstigning, og jeg måtte si farvell til et 75% hyggelig crew og den flotte Ottar Viking.
__________________


Last edited by Flight Cancelled; 20-01-2014 at 02:51.
Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2014, 02:45   #2
Flight Cancelled
Bonusjeger
 
Flight Cancelled's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
Default Re: MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Malaga
Jeg hadde knappe 2 timer på flyplassen da jeg valgte å ta returen via OSL. Litt variasjon er kjekt! Selv om jeg mister lounge på OSL (contra å ta returen via CPH), førte det til nesten en time tidligere retur til BGO. Verdt det, spør du meg.

Turen bar seg raskt opp i loungen hvor SAS plus og gullkort får tilgang. Stor lounge, men ganske enkelt utvalg med ost, kjeks, kylling"sandwich" (den var liten, den er i det lille hvite trekant-papiret på fatet på bildet). I tillegg til sjokolademelk, øl, vin og sterkere saker. Jeg gikk for litt ost og kjeks, med sjokolademelk, før jeg tok meg litt potetgull og dagens første øl.
.
Beklagligvis var loungen plassert slik at jeg ikke så rullebanen. Synd, da den hadde store vinduer og potensielt gode spottemuligheter. Her ser du et Air Europa og Iberia fly, samt litt av flytårnet. Artig ting var at flytårnet hadde en heis på utsiden. Må være god utsikt derfra!


Flyplassen hadde MYE Norwegian-trafikk. Så to Norwegian-fly med en gang jeg gikk inn i loungen, som jeg knipset.


Var også ganske stor lounge


Etter litt lounge-sitting, mat og strøm til PC-en tok jeg turen ut på flyplassen igjen.

Flyplassen var ganske tom, og hadde tydeligvis godt med ledig plass. Mye tomrom, vegger og lignende. Jeg tok meg også en kjapp tur innom shoppingbutikkene, men ant ikke noe særlig, men plukket med meg litt chorizo, tyggegummi og sjokolade. Noe må man få meg seg når han først er her!


SK4684 AGP-OSL
Margrete Ingesdatter - B737-700
SAS plus, sete 2A




Nok en gang hadde jeg kjørt på med 2A. Også her ble knyttnevetesten bestått. Igjen hadde jeg rad 2A-C alene. Digg, da det tillater at jeg sitter på skrått og ser film med PC-en på 2B-bordet.


Jeg nevnte at flyplassen var ganske så dominert av Norwegian, vi taxet også forbi et på vei til take-off.


I tillegg til at vi måtte vente på at et Norwegian-fly skulle lande før take-off.


Endelig fikk jeg muligheten til å spise fra menyen. Valget falt på en salat, nærmere bestemt en Roastbeef-salat, som smakte veldig godt.


Har lest en del om den "dårlige" Norwegian flymaten som oppbevares i et halvt år. På denne stod det at den var produsert 17-01, og måtte brukes før 19-01...

På 10 førsøk fikk jeg ikke til noe bra bilde, men dette var vel det beste (selv om maten forsvant).


Selv om det er Economy-seter man sitter i på SAS plus, sitter jeg temmelig godt når jeg har raden for meg selv, når sant skal sies. Faktisk kanskje litt bedre, det er utrolig kjekt å kunne ta alle tre setene til det som måtte være av føtter, sekker, jakker og midlertidig lagringsplass til datamaskin og lignende.

Flyturen gikk smidig, benyttet tiden til litt lesing, enda en film og en liten time på øret.

Før jeg sovnet var det dag ute.


Men ikke lenge etter jeg voknet var vi over Oslo, og det var mørkt gitt!


Kjekk ting med å fly over Norge, er at du ofte får dekning, og mulighet til å tracke flyet på Flightradar.


Oslo, Gardermoen
Spaserte rolig ut gjennom tollen, og rett over "gangen" og kjøpte meg en 300 grams burger. Den fornuftige studenten var sulten! Var så sulten at jeg glemte å ta bilde, fort ble den fortært. Jeg ble sittende utenfor security å lese litt i boken jeg hadde med. Etter en stund følte jeg for å flytte på meg, så tok turen hurtig gjennom fasttrack, før jeg ble sittende og høre på musikk i 1,5 timer. Gleder meg til det kommer innenlandslounge! Flyet skulle gå fra 19B-gaten, en gate jeg ikke liker da den ikke har bridge. Spaserte til stolene ved 19B, og satte meg ned ned og nøt litt musikk. Flyet til BGO var med 25 minutters margin Trondheim-flyet siste fly for kvelden, da flyet til Moskva var innstilt (enda bra, da jeg vurderte OSL-SVO-IST-SVO-OSL med den avgangen som første leg for å få flydd med Il-96 før det pensjoneres, men slo det fra meg pga jobb søndag), så det var rimelig tomt for folk på flyplassen. Både kjekt, og litt... kjedelig?

SK287 OSL-BGO
Elisabeth Viing - B737-600
SAS plus, sete 1C


Minuset med gate1 9B var som sagt at det ikke var bridge, så måtte gå ombord på "gamlemåten". Kalt var det for (u)fornuftig student i t-sjorte, i iskald Oslo-luft...


Ble velkommet ombord i et ganske så fullt fly, da jeg boardet helst sist. Fikk for første gang på denne turen ikke raden for meg selv, men på en så kort flight gjør det meg absolutt ingenting. Jeg valgte 1C av den grunn at jeg der for veldig kjekk plassering mtp benplass. Flighten tok i underkant av 40 minutter (nærmere 35), så alt jeg planla å gjøre var å høre på musikk. Da er det egentlig like så greit med midtgang, preferabelt rad 1. 1C gir også mulighet til å hente datamaskin ned, noe jeg gjorde umidelbart etter at lyset med setebelte var slukket. Rakk dog bare knappe 15 minutter med How I Met Your Mother, før lyset for setebeltet blinket seg på og den måtte opp i sekken igjen...

Tilbake til benplassen:


Pen utsikt for nyskjerrig student, i tillegg til god benplass til mitt over-gjennomsnittslig-lange sett med føtter.

Serveringen gikk kjapt unna. Spurte om en sandwich, men fikk beskjed om at de ikke hadde det "da flighten var for kort" (menyen nevner at den skal være tilgjengelig over alt, den eneste av "matrettene" som er det). Uansett mett av burgeren 3 timer før, tok jeg en muffin og et glass appelsinjuice. Rakk knapt å spise opp før fest stebeltene-lyset poppet opp over meg.

Vel hjemme
En rolig innflyvning og grei landing, etterfulgt av en kjapp gåtur til flybussbergen og nesten umiddelbar avgang avsluttet for meg det som var en veldig fin og kjekk mileage-run. Malaga er absolutt en helt grei flyplass å ta MR til. Du finner mye greit mtp priser dit. Selv fikk jeg ca 4,5 EB-poeng per krone på denne reisen, noe jeg syntes er ganske bra. Minuset for enkelte er rundt 4 timer ned fra OSL. Jeg derimot ser på dette som helt OK, da jeg liker følelsen av å sitte på fly. Særlig i SAS+, men også i vanlig GO, og det som måtte være av Eco til andre selskaper.

Lå før denne reisen på 19k kvalifiserende poeng siden kvalperioden startet november 2013. Reisen var altså den som gjorde meg til EuroBonus-sølv, for første gang i mitt knappe 20 år lange liv! Dette ble 2500 ord, og 9 sider, i Word. Selv for en enkel MR, ble det litt å skrive om i TR-en og gitt.

Takk for en fin dag, SAS!
- Fornuftig Student, som flyver SAS.
__________________


Last edited by Flight Cancelled; 20-01-2014 at 03:04.
Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2014, 08:32   #3
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Takk for flott rapport med bilder.
Lykke til i gulljakten
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2014, 16:42   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,252
Default Re: MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Hyggelig flynerd-rapport
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2014, 22:26   #5
magnusto
Newcomer
 
magnusto's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Location: Trondheim
Posts: 42
Default Re: MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Takk å takk, fine bilder! Blir bra å besøke loungen på AGP 8 mars blir vanskelig å velge sofa kanskje
magnusto is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 09:07   #6
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Takk for hyggelig rapport!
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 10:12   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Takk for fin rapport, bra å lese ny bekreftelse på at MR går fint i AGP. Fine bilder!

Quote:
Originally Posted by TrAnxZ View Post

bestemte jeg meg i irritasjonen av at jeg ikke tok muligheten når SAS hadde "fasttrack to gold
Da er vi to som irriterer oss over dette.

Last edited by litt-amatør; 22-01-2014 at 10:16.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 16:11   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Takk for fin rappprt! Ville dog lagt inn et stopp i Malaga da det er en hyggelig by med bra uteliv.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 21:08   #9
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Re: MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Flott rapport
nesten gang kan du kanskje spare til en overnatting på
fly hotellet istedenfor å sove på flyplassen...
__________________
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 08:33   #10
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Takker & bukker for flott rapport og fine bilder...

God videre gulljakt!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2014, 15:13   #11
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Flott rapport!

Jeg har selv spurt etter sandwich på OSL-BGO, så jeg er enig med at menyen er forvirrende.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2014, 09:13   #12
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
SAS Re: MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO

Det er noen stjerner ved nesten alle menypunkt, og på baksiden så står det at det ikke er sandwich på OSL-BGO/TRD/+++++
hanswest is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-YHZ 737-405 TripReports 32 16-12-2014 01:13
BGO-OSL-MAN-CPH-BGO-TRD-AES-BGO-OSL-CPH-IAD-BWI-ATL-LAS-LAS-PHX-BWI-DCA-ORD-CPH-BGO 737-405 TripReports 28 27-08-2014 04:15
SK9228 (BGO-CPH etter NRT-BGO) krølle Småprat 4 20-07-2013 21:44
Flyprat Mini-DO (OSL/BGO-CPH-MAD-CPH-BGO/OSL) ILS2 TripReports 26 28-11-2012 10:11
Bgo-cph-iad-mco-mex-ewr-cph-bgo Andrev TripReports 8 01-03-2008 23:25


All times are GMT +2. The time now is 23:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.