Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2011, 14:24   #21
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Platinum-kortet er i posten om en uke. Kortmappa er full fra før, så da er det vel enda et kredittkort som må vike plassen og flyttes til kjøkkenskapet for nedstøving!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline  
Old 16-05-2011, 14:26   #22
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,140
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Oi, hvor skal jeg starte?

I USA har du det samme med det standard Platinum-kortet med alle fordelene og f.eks. Delta Platinum AmEx...

I forhold til et amerikansk-utstedt American Express Platinum (som jeg mener koster 400-500 USD i fees/året) bare på reisefronten:
* Companion ticket til full fare intl business (SAS AmEx gir deg på en gratis companion på en bonusbillett forutsatt 100K NOK omsetning/året)
* Airline fee credit (på premium-kortet velger du et flyselskap og jeg mener det er 200 dollar du får credited against fees på dette)
* LOUNGETILGANG - i USA får du med standard platinum AmEx tilgang til AA/US/DL i tillegg til PriorityPass... Det kan du glemme med det kortet her.

Har heller ikke sjekket forsikringsordningene.

Det er rett og slett et helt annet kort - på samme måte som Delta's AmEx Plat - og har på ingen måte den signaleffekten du er ute etter ift. AmEx Plat ift hoteller, flyselskap etc... Antar Tommy777 er bedre rustet til å sammenligne fordeler og ulemper, men det endrer ikke det faktum at det er to helt ulike kort...
Jeg ser de USA relaterte manglene for de som bor eller farter mye til USA. Men det er for meg ikke to forskjellige kort da det er ingen tak på kjøp (viktig), eliminering av egenandel på leiebil, PPass - og regner med gode forskringer på feks. MC Plat som er meget bra.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline  
Old 16-05-2011, 14:44   #23
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Det er jo ikke tak på kjøp på noen av de norske AmEx-kortene...

Jeg sier ikke at dette kortet ikke har noen interessante fordeler - men jeg sier at du nok må glemme signaleffekt ift hoteller i Asia etc... Det er ikke det samme platinumkortet...

(Og ang. leiebil får du neppe automatisk priority-medlemsskap hos bilutleierne, slik du får med det "ekte" Platinum Card (og i USA har man også roadside assistance gjennom AmEx -- det ser jo også ut til å mangle her)).

EDIT: Men for all del, som også skrevet over - det ser ut til å være det norskutstedte AmEx-kort med flest fordeler.

Last edited by JoeW; 16-05-2011 at 14:46.
JoeW is offline  
Old 16-05-2011, 14:48   #24
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

JoeW, jeg skal bo et år i USA fra høsten av. Er det noe problem å få AmEx Plat i USA (selvfølgelig gitt at økonomien er i orden)? Erfarer nå når jeg er på boligjakt at det er vanskelig å dokumentere min privatøkonomi med norsk selvangivelse osv.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline  
Old 16-05-2011, 15:01   #25
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
* LOUNGETILGANG - i USA får du med standard platinum AmEx tilgang til AA/US/DL i tillegg til PriorityPass... Det kan du glemme med det kortet her.
Så med Dinerskortet som jeg enda ikke har måtte betale årsavgift på kommer jeg inn på lounger hvor de som betaler 1700,- for Am EX ikke slipper inn? ;-)
robertaas is offline  
Old 16-05-2011, 15:11   #26
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Så med Dinerskortet som jeg enda ikke har måtte betale årsavgift på kommer jeg inn på lounger hvor de som betaler 1700,- for Am EX ikke slipper inn? ;-)
Jo, du har tilgang til Priority Pass lounger (der hvor de finnes), forskjellen på norsk og amerikansk AmEx Platinum er at de med platinum slipper inn i endel av selskapenes egne lounger, og ikke bare kontrakslounger
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 16-05-2011, 15:13   #27
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,140
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post

(Og ang. leiebil får du neppe automatisk priority-medlemsskap hos bilutleierne, slik du får med det "ekte" Platinum Card (og i USA har man også roadside assistance gjennom AmEx -- det ser jo også ut til å mangle her)).

.
Det jeg mener med leiebil er eliminering av egenandel. Det er bra syntes jeg da det for blir en god del ekstra euro til tider.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline  
Old 16-05-2011, 15:22   #28
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jo, du har tilgang til Priority Pass lounger (der hvor de finnes), forskjellen på norsk og amerikansk AmEx Platinum er at de med platinum slipper inn i endel av selskapenes egne lounger, og ikke bare kontrakslounger
Er ikke Priority Pass en ordning hvor man må betale per lounge-besøk?
robertaas is offline  
Old 16-05-2011, 15:28   #29
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Er ikke Priority Pass en ordning hvor man må betale per lounge-besøk?
Ja og nei, kommer helt an på hvordan Priority Pass medlemskap man har. Det finnes tre nivåer, hvor det beste er ubegrenset bruk, mens det dårligste må man betale per gang
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 16-05-2011, 15:34   #30
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Så med Dinerskortet som jeg enda ikke har måtte betale årsavgift på kommer jeg inn på lounger hvor de som betaler 1700,- for Am EX ikke slipper inn? ;-)
SAS Am Ex plat slipper gratis inn i alle fall.
De der dinersloungene er jo ikke akkurat noe å skryte av heller. Et lite hakk bedre enn terminalen er de, men bare et lite.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline  
Old 16-05-2011, 15:40   #31
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
De der dinersloungene er jo ikke akkurat noe å skryte av heller. Et lite hakk bedre enn terminalen er de, men bare et lite.
Kvaliteten varierer, men det er absolutt bedre enn terminalen. Besøkte en veldig bra lounge i Dubai.

Ofte er det samme lounge for forskjellige ordninger.
robertaas is offline  
Old 16-05-2011, 17:17   #32
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
JoeW, jeg skal bo et år i USA fra høsten av. Er det noe problem å få AmEx Plat i USA (selvfølgelig gitt at økonomien er i orden)? Erfarer nå når jeg er på boligjakt at det er vanskelig å dokumentere min privatøkonomi med norsk selvangivelse osv.
Mener det har kommet en ordning hvor du kan få utstedt amerikansk AmEx basert på historikk med AmEx i andre land mens du bygger opp amerikansk historikk. Tror Tommy er bedre til å svare på hvordan du bør gå frem for å bygge kredittscores.
JoeW is offline  
Old 16-05-2011, 17:48   #33
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Du kan søke om et International Currency Card, disse utstedes i London og kommer i to valutavarianter, Dollar Card og Euro Card (der alt faktureres iht. valutakortet du har). Jeg har selv hatt et AmEx Platinum Dollar Card i noen år nå og er fornøyd, men kommer nok til å si det opp nå som jeg bytter over til SAS AmEx Platinum her i Norge. Fordelene med et "ekte" Platinum er ikke bedre for meg enn hva jeg får av AmEx her hjemme med unntak av døgnåpen kundeservice/concierge.
Robbiedeluxe is offline  
Old 16-05-2011, 17:59   #34
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Takk for svar. Da søkte jeg og fikk innvilget Platinium ila. 2-3 minutter, skikkelig effektiv bruk av bank-ID. Prøver ut SAS-varianten så får jeg se hva jeg gjør når jeg flytter til USA i slutten av juli.

Mulig litt OT, men hvordan er det med brukersteder. SAS-Dinerskortet ga meg riktignok 12.000 EB-poeng, men det har jammen ikke vært lett å finne brukersteder som monner (da snakker jeg ikke ICA og lignende, så mye spiser jeg ikke - SAS-mastercardet har derimot gitt meg en god del poeng fra Vinmonopolet). Mange flyselskaper og nettreisebyråer godtar ikke Diners.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline  
Old 16-05-2011, 20:30   #35
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Mulig litt OT, men hvordan er det med brukersteder.
Mange flyselskaper og nettreisebyråer godtar ikke Diners.
Med AmEx er ikke det noe problem med flyselskaper, hoteller og lignende. Likeledes har jeg hatt lite problemer med bruk på restauranter og slikt. Kanskje med unntak av Danmark. Så det er plenty av steder å bruke det.

Har hatt vanlig AmEx i 8 år og det er ingen andre kort/kundeservice jeg er like fornøyd med.

Har akkurat bestilt et plat kort, så om en uke bør det begynne å fosse points inn på kontoen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now  
Old 16-05-2011, 20:37   #36
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Høres bra ut, Fnate. Da bør det bli en del ekstrapoeng på meg også.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline  
Old 16-05-2011, 23:04   #37
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Som jeg postet på FT: Skal prøve det nå i ett års tid (Har UK Centurion og slipper årsavgift), men kommer nok mest til å bruke det for handler fakturert i NOK, Amex sin store svakhet er elendige valutakurser og det at de konverterer all utenlandsk valuta via USD.
The Viking is offline  
Old 17-05-2011, 14:55   #38
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,638
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by The Viking View Post
Som jeg postet på FT: Skal prøve det nå i ett års tid (Har UK Centurion og slipper årsavgift), men kommer nok mest til å bruke det for handler fakturert i NOK, Amex sin store svakhet er elendige valutakurser og det at de konverterer all utenlandsk valuta via USD.
Slipper du Centurionavgiften? Hvordan fikser du det?
Chriscross is offline  
Old 18-05-2011, 09:55   #39
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Slipper du Centurionavgiften? Hvordan fikser du det?
Nei, dessverre ikke. Men slipper årsavgiften på det co-brandede kortet i Norge.
The Viking is offline  
Old 18-05-2011, 11:40   #40
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,638
Default Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Har jeg forstått riktig i forhold til et "ekte" Amex Platinum (f.eks ICC-kortet Robiedeluxe viser til) at jeg ikke vil få FHR-hoteller, ikke tilgang til AA-lounger og ikke SPG-gold?

I så fall vil vel "hotelltilbudene" en får være type Jade-hotell, som er det samme priser som Octopus Travel tilbyr.
Chriscross is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Eurobonus + DNB = Sant DY_ENZV Reiseforum 78 15-04-2018 16:20
American Express EuroBonus-vennlige butikker (del 1) Robbiedeluxe Reiseforum 362 18-06-2015 21:07
SAS inngaar partnerskap med verdens American Express! Tommy777 Flyforum 4 16-02-2009 11:18
Spanair til sengs med American Express MD90 Flyforum 1 28-09-2004 11:22


All times are GMT +2. The time now is 16:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.