Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-01-2017, 19:43   #21
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Sist jeg var i Hamburg, var den hverken synlig eller tilgjengelig. Men det er en stund siden jeg fikk lov til å kjøre innom...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 20:27   #22
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Men nå er'n synlig (fra ZeppelinStrasse):
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	707_ham.jpg
Views:	463
Size:	92.3 KB
ID:	41919  
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2017, 10:11   #23
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Men nå er'n synlig (fra ZeppelinStrasse):


Ikke denne jeg snakker om. Mener bestemt jeg så en 707 i gamle LH farger for LH Teknik sine hangarer da jeg var der i høst?
Nå var jeg ikke bare edru under det oppholdet og kan huske feil?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-01-2017, 13:56   #24
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ikke denne jeg snakker om. Mener bestemt jeg så en 707 i gamle LH farger for LH Teknik sine hangarer da jeg var der i høst?
Nå var jeg ikke bare edru under det oppholdet og kan huske feil?
Jeg tror du enten var mer edru enn du mener, eller at du husker meget bra I fylla



Dette bildet er fra 30 Dec 2016 - det forrige var snappet fra Google Streetview (som spesiellt I Tyskland er enten utdatert eller fraværende). Det mest sannsynlig same flyet, ihvertfall star det på samme plass.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2017, 23:17   #25
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
(som spesiellt I Tyskland er enten utdatert eller fraværende).
Det er fordi tyskerne er veldig sensitive med tanke på overvåking og lokale diktatorer i motsetning til en del andre land med nære relasjoner til Tyskland.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2017, 19:33   #26
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,271
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Det som er trist er at en 707 i de flotte gamle Lufthansa-fargene bare står ute, nesten i skogen, helt i vestenden av Tegel og råtner på rot. Jeg har noen hull i historien rundt den, men mener å huske at den ble gitt som en gave fra det amerikanske Air Berlin til Tegel flyplass eller Berlin by ifm. 750 års jubileet i 1987. Som dc-8-63 nevner ble den først lakkert opp i fulle farger etter ankomst til Vest-Berlin. Derimot ble den offer for et politisk/økonomisk sammensurium av omstendigheter og kom aldri til heder og verdighet, hverken på Tegel eller noe annet sted i byen.
Litet historia om denna 707 , c/n 18071 , från Air-Britain´s B.707 bok: Denna B.707-458 levererades ursprungligen till El Al 7 juni 1961 som 4X-ATB , var leased till Arkia (i Arkias färger) april 1984-juli 1986, därefter: "Repainted in old Lufthansa colours 8 July 1986 för display. Sold 2 September 1986 to Boeing Corp as N32824, registration N130KR reserved then to S.J McGraw 9 October 1986 but remained as 4X-ATB and delivered 20 November 1986. Sold 21 November 1986 to Boeing Operations Intl. and ferried to Berlin-Tegel same day minus titles and logo. Preserved in full old Lufthansa colours as "D-ABOC", US registration cancelled December 1986".

Ett par foto jag tagit av c/n 18071 , 4X-ATB i Frankfurt 19 maj 1982 och D-ABOC på Tegel 12 april 2002.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	4X-ATB.JPG
Views:	351
Size:	74.4 KB
ID:	41944   Click image for larger version

Name:	D-ABOC.JPG
Views:	345
Size:	143.2 KB
ID:	41945  
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2017, 00:31   #27
LN-JON
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Location: Skedsmokorset
Posts: 93
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Jeg mener da bestemt at jeg så på Erich Honeckers gamle statsfly(heter det det?) da jeg besøkte Technik Museum Speyer for endel år siden. Dette var en AN-26.
Mener også bestemt at Honeckers bil var cargo. Husker ikke merket på bilen eller om selve flyet var Interflug.
Fant et bilde også, både av flyet og Honecker....
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	speyer-antonov-an-26s-01.jpg
Views:	330
Size:	46.8 KB
ID:	41948   Click image for larger version

Name:	330px-Bundesarchiv_Bild_183-R0518-182,_Erich_Honecker.jpg
Views:	323
Size:	17.8 KB
ID:	41949  
LN-JON is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2017, 00:53   #28
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Artig bilde JON! Men det spørs om det var den maskinen han selv fløy med selv, ble vel litt stusslig i en fraktmaskin for selveste storsjefen? Men at den hadde med seg biler og annet stæsj som behøvdes når den likeste av de like skulle på tur er nok ganske sikkert. Mener å huske at Honecker kjørte -eller rettere sagt ble kjørt- rundt i både Citroën og Volvo. Trabant var det iallefall ikke!

Ganske off-topic, men litt aktuelt likevel siden vi diskuterer det gamle DDR; Honeckers hus ligger i dag åpent tilgjengelig i Habichtweg 5 i Wandlitz, ca 25 km nord for Berlin. Man kommer ikke inn i husene, men alle de gamle DDR-sjefene bodde i et strengt bevoktet område kalt Waldsiedlung som i dag er en del av et sykehus/rehab hjem og man kan fritt gå rundt der.

Honecker fløy forøvrig også hjem fra et møte i Pyongyang med Kim-il-Sung i den IL-62 som står i Stöln, se svar #10
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2017, 01:02   #29
LN-JON
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Location: Skedsmokorset
Posts: 93
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Hei KnutW
Jeg mener bestemt at flyet hadde VIP konfigurasjon foran,så delevegg med bilen bakerst. Jeg vil vel også tro at han brukte flyet på kortere turer. Hadde blitt langt og bråkete til Pyongyang for å besøke kamerat Kim f.eks
LN-JON is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2017, 07:50   #30
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Quote:
Originally Posted by LN-JON View Post
Jeg mener da bestemt at jeg så på Erich Honeckers gamle statsfly(heter det det?)
Nei, det heter Stasifly

Mer seriøst, jeg ble nysgjerrig på denne og sjekket litt rundt på nettet. Riktignok hadde flyet VIP-innredning foran og fraktmuligheter for bl.a. biler bak, men det ser dessverre ut til at Speyer muséet har tatt seg visse friheter med presentasjonen av akkurat dette flyet:

Fälschung des Museums Speyer: (Stand: 2007)
Richtig ist, dass das ausgestellte Flugzeug mit der Werksnummer 10409 und der Kennung 375 im Dienst der TS-24 der ehem. DDR stand und ein abgetrenntes Abteil für Personen und Fracht hat. Dieses Flugzeug hat jedoch Honecker nie gesehen und es wurde nicht als Regierungsflugzeug genutzt. Auch die Bemalung entspricht nicht dem Original. Selbst die gezeigte Innenausstattung (Honecker als Bild hinter Glas usw.) ist als “Kitsch” kaum zu überbieten, sondern als Propaganda zu verstehen. Einer objektiven Darstellung entspricht das jedenfalls nicht.

(Kilde: http://www.bredow-web.de/Sinsheim-Sp...now_an-26.html)

Dette kan også stemme med at TG-44, som sto for transporten av DDR-sjefene, heller aldri opererte AN-26. Dette er nok en spesialutstyrt NVA maskin, sannsynligvis for toppgutta i NVA.

Last edited by KnutW; 01-02-2017 at 08:11.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2017, 21:19   #31
LN-JON
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Location: Skedsmokorset
Posts: 93
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Hei igjen KnutW
Jeg er ikke så stiv i tysk og Google Translate hjalp med ikke så mye.
Men forstår at Technikmuseum Speyer har på en måte forfalsket opphavet til flyet ?
Ellers kan jeg anbefale en tur dit. Svært mye flyrelatert, blant annet AN-22, BURAN og Dassault Mercure
LN-JON is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2017, 21:33   #32
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,271
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Beträffande Interflug har jag fått en förfrågan om eventuell hjälp till ett kommande projekt:

"In September 2018 the foundation day of the former airline INTERFLUG of East Germany would be the 60th anniversary. For this reason we are currently working on a project for a historical picture book."

Kan bli intressant !
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 00:11   #33
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Quote:
Originally Posted by LN-JON View Post
Hei igjen KnutW
Jeg er ikke så stiv i tysk og Google Translate hjalp med ikke så mye.
Men forstår at Technikmuseum Speyer har på en måte forfalsket opphavet til flyet ?
Ellers kan jeg anbefale en tur dit. Svært mye flyrelatert, blant annet AN-22, BURAN og Dassault Mercure
Ja beklager, det ble litt for hektisk på morran i dag til å oversette, men her er teksten:

"Forfalskning av Speyer-muséet (fra 2007)
Det er riktig at det utstilte fly med produksjonsnummer 10409 og kjennetegn 375 var i tjeneste for transportskvadron TG-24 (TG=Transport Geschwader) i det tidligere DDR og har en separat del for personer og frakt. Men Honecker har aldri sett flyet og det ble ikke brukt som regjeringsfly. Heller ikke bemalingen samsvarer med originalen. Selv den innredningen som fremvises (Honecker i glass og ramme) kan knapt nok betraktes som "Kitch", men bør heller ses som propaganda. En objektiv fremstilling er det ihvertfall ikke."

Temmelig frisk melding dette. Det ser med andre ord ut til at Speyer muséet presenterer flyet som tidligere Øst-Tysk regjeringsfly, noe det tydeligvis ikke var.

Jeg var på muséet for ca 10 år siden og kan ikke erindre å ha sett dette flyet. Dog er muséet, som JON også sier, vel verdt et besøk -masse artige fly og sågar den sovjetiske romfergen! Muséet er egentlig to-delt; det er også et muséum i Sinsheim, 35 km østover. Det er der de har både Concorde og TU-144 ved siden av hverandre på taket. Derfor bør man sette av tid til også å besøke Sinsheim-avdelingen, og da er egentlig hele dagen brukt!

Last edited by KnutW; 02-02-2017 at 00:21.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2017, 23:33   #34
LN-KEH
Doodlebugger
 
LN-KEH's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
Default Re: Øst-tysk flyselskap

For å lære mer om øst-tysk sivilfly vil jeg anbefale besøk til Junkers museet i Dessau og Transportmuseet i Dresden. Begge er lette å nå med tog fra Berlin.
Favoritten er Baade 152, et stort jetpassasjerfly med utskytningsseter for mannskapet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baade_152

http://www.technikmuseum-dessau.de/01home/01home.htm

http://www.verkehrsmuseum-dresden.de/en/
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2017, 23:50   #35
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Øst-tysk flyselskap

Utskytningsseter på 152'en? Man lærer som sagt stadig noe nytt her på forumet. Har du noe mer på dette, linker/info etc? Kunne vært gøy å finne ut litt mer om det. Var det f.eks kun på prototypen, eller skulle det være på produksjonsmodellene også?
KnutW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tysk flyvrak på Grotli Randulfb Flyhistorisk forum 3 22-07-2012 03:30
Tysk invasjon Blubird Bilder & foto 6 04-02-2009 21:56
Norwegian nå også på tysk DY Flyforum 14 17-08-2005 12:54
Øst-Timor får eget flyselskap CK Flyforum 4 18-03-2005 17:23


All times are GMT +2. The time now is 17:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.