Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-07-2006, 04:59   #1
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-DTW-ORD-IAD-BRU-OSL

Hei alle sammen!

Tenkte jeg skulle prøve meg på en trip report. Jeg tar turen med SAS og United Airlines til Chicago den 25. juli. Deretter går turen ORD-LGA-ORD den 26. juli og tilbake ORD-IAD-BRU-OSL den 1. august.

Det er sommer og dyrt å komme seg over Atlantern, særlig om du er sein å bestille. Jeg hadde gjort noen scoop i sommer, men turen jeg skal lage en rapport på, er en ekstratur grunnet innflytting i nyinnkjøpt leilighet i Chicago. Legger inn et lite møte i NYC med en samarbeidspartner slik at jeg kan få dekket litt av kosten med å dra over.

I sommer har jeg vært over i USA 3 ganger til nå, har 4 turer igjen.

2 av turene er med US nye rute ARN-PHL-ORD-PHL-ARN, rett og slett fordi billettene kostet USD 470 t/r, har tatt en av disse US turene, ikke akkurat himmelen, men levelig dersom du sparer mange tusen. Returen min ble bra. Flyet mitt ORD-PHL var så sent at jeg ikke hadde sjans å rekke PHL-ARN. Ble ombooket med LH ORD-FRA og fikk snakket meg direkte FRA-OSL. Fikk også en oppgradering til C på en 747 over dammen.

4 av turene går med UA via hhv LHR x 2, via CDG og BRU en gang hver. Fant 2 billetter i W klasse midt på sommeren LRH-ORD-LHR, kosta ca. 7-800 USD t/r pr. stk. OSL-LHR-OSL med SAS fikk jeg til rimeligste pris, som er ca. 1300 t/r, dog med kun råtne 25% EB poeng. CDG-ORD-CDG kosta kun 611 USD inkl alt, men er for Labour day weekend. Turen jeg skal skrive om, kosta hele 1100 USD r/t BRU, tok ut en bonusbillett t/r OSL-BRU-OSL i C, SAS gir halv pris på bonus til bl.a. BRU i sommer.

Den siste turen går i August med SK via ARN, begge billettene er kjøpt på SAS Y (Economy Extra) sommertilbud, som jeg mener gir mye for pengene. OSL-ARN-ORD-ARN-OSL koster litt over 9000.- inkl alt.

Utgangspunktet er bra. Jeg er både EBG og UAMP 1K medlem og har en rekke oppgraderingsinstrumenter å rutte med. Dog skal det være sagt at jeg brukte min siste SWU (system wide upgrade) ORD-LHR forrige mandag, slik at jeg er strippet for internasjonale ess frem til de nye e-kupongene dukker opp i oktober. Til nå i sommer har jeg sittet i C på alle interkontinentale flygningene bortsett fra US flighten ARN-PHL. Har postet noen bilder fra den flighten etter ønske fra mine FT kompiser. 762en til US er ikke akkurat peachy...

http://www.borat.no/index.php?show=23&expand=23

Reiserute:

25. juli OSL-BRU SK4743, 0745, B736, C klasse, sete 1D, bonusbillett.
25. juli BRU-IAD UA951, 1210, B763, C klasse, sete 6A, bekreftet oppgradering med 30.000 UA miles, alle segmenter
25. juli IAD-ORD UA519, 1624, B733, F klasse, sete 1B, bekreftet. oppgraderingen er en del av miles oppgraderingen på forrige segment

26. juli ORD-LGA UA674, 0900, A319, Y klasse, sete 6A, oppgradering ved bruk av 500 milers vouchers er requested, men ikke bekreftet, som 1K medlem får jeg bekreftet fær vanlige gullmedlemmer (Premier Executive) og Sølv (Premier). Oppgraderingen blir bekreftet 100 timer før avgang. Ifølge expertflyer er det kun 2 ledige F seter igjen... Men jeg har reservert sete i Economy Plus, Bulkhead.
26. juli LGA-ORD UA695, 2000, B752, Y klasse, sete 9C, oppgradering ved bruk av 500 milers vouchers er requested, men ikke bekreftet før 100 timer før avgang.

Ekstratur:
31. August: UA5812 ORD-DTW CRJ7 sete 1A F klasse kl 1100 mandag 31/7
31. August: UA359 DTW-ORD A320 sete 1A F klasse kl 1620 mandag 31/7
Begge veiene er jeg oppgradert med 500 milers


1. august ORD-IAD UA936, 1335, B777, C klasse, sete 8B, oppgradert med 500 milers

1. august IAD-BRU UA950, 1743, B763, Y klasse, sete 16F. Ingen oppgradering mulig, er booket i V klasse på returen, når du oppgraderer på poeng, må du minst ha en H klasse billett (gjelder kun internasjonale flygninger utenfor region 1).... Krysser fingrene for en op-up. Av og til selges oppgraderinger på flyplassen, men det er sjelden på sommeren.
2. August BRU-OSL SK4744, 1025, B736, C klasse, sete 1D

Skal forsøke å ta en del bilder, håper dere vil like rapporten!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2006, 16:35   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Venter i spenning
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2006, 18:10   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Det var da en seriøs link! Mye festlige bilder der gitt. Pupper og greier! Jøsses!

Hva er det som får deg til å reise så mye til USA? Av de andre bildene kunne man forstå det som at det var mer pop med damene fra "østsiden"?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2006, 20:23   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Quote:
Originally posted by Bizflyer





Det var da en seriøs link! Mye festlige bilder der gitt. Pupper og greier! Jøsses!

Hva er det som får deg til å reise så mye til USA? Av de andre bildene kunne man forstå det som at det var mer pop med damene fra "østsiden"?

BF
He he, alle bildene er faktisk tatt i USA, feel free å ignorere alle de andre sidene bortsett fra linken itself, måtte bare ha en side å poste bildene på :P

Jeg har min forlovede jobbende i USA, I tillegg har vi en del business der borte, flytter bort for godt 30. september og blir sjef for USA avdelingen vår. Skal deretter kun jobbe en uke i måneden i Norge. Heldigvis dekker firmaet C klasse fra 1. oktober.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2006, 14:14   #5
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,005
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Kult, Borat snakker norsk!

en.wikipedia.org/wiki/Borat

edit:Lenkefix
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2006, 23:05   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Ok, den nye EOSen er laddet og klar. Håper jeg bare klarer å laste opp bildene

Om jeg har tid i BRU, kommer første delen av rapporten fra loungen der
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2006, 01:47   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Hei

Sitter nå i Chicago og har første delen av rapporten klar. Kameraet er en EOS350, har ikke brukt det tidligere, derfor slet jeg litt med refleks i vindu, noe jeg ikke oppdaget før jeg lastet bildene over på PCen i dag. Beklager dette

Har i tillegg fått en liten ekstratur til et møte i Detroit på mandag og har booket ORD-DTW-ORD

UA5812 ORD-DTW CRJ7 sete 1A First Class kl 1100 mandag 31/7
UA359 DTW-ORD A320 sete 1A First Class kl 1620 mandag 31/7

Rapport start:

25/7

25. juli OSL-BRU SK4743, 0745, B736, C klasse, sete 1F
25. juli BRU-IAD UA951, 1210, B763, C klasse, sete 6A
25. juli IAD-ORD UA519, 1624, B733, F klasse, sete 1B

I et forsøk på å få unna mest mulig jobb, ble det veldig sent før jeg fikk lagt meg dagen før avreise. Etter 4 timers søvn, ringte vekkeklokka ubønnhørlig kl 0545. Etter en kjapp dusj, spaserte jeg de raske 7 minuttene til Nationaltheatret stasjon. Flytoget ankom tidlig og et rimelig fullt flytog ankom OSL klokken 0647.

Jeg hadde allerede sjekket inn på internett sånn at det var bare å sette kursen rett mot loungen. Det var ingen kø i sikkerhetskontrollen og klokken 0655 var jeg allerede plassert i en godstol med en kopp te og en flaske Farris. Fikk lounge damen til å skrive meg ut et boarding kort. Grunnet omtrekking av møbler, holder SAS stengt Scandinavian Lounge, eller gull loungen i sommer. Måtte derfor nøye meg med businessloungen som har oppgradert servering i sommer slik at ikke gullkundene sutrer. Etter kl. 1300 serverer de mot normalt brennevin i business loungen, noe som er alfa omega for nordmenn på tur.

Spaserte kl 0715 ned mot gate 44 der en 736 ventet. Fikk tatt et bilde fra seafood restauranten. Ved gaten ventet ikke mange sjelene, boarding startet kl 0725, jeg fant setet mitt, 1F (hadde egentlig booket 1D, ombestemte meg i siste liten og satset på et vindussete). I business var det i dag 4 rader, i economy flex var det 5.
2 pax i business og en i flex lukter ikke akkurat butikk, men Brussel er vel ikke feriedestinasjon nr. 1, dog en viktig businessdestinasjon for SAS å serve.
Fikk med meg at pursern sa at det var 26 pax totalt. Fikk også med meg morrasjekken med computerlyder: ”Terrain, terrain, windshear, windshear”. Like digg hver gang.

Vi pushet back på rutetid og tok kjapt av mot nord. Frokosten kom raskt på bordet, besto av en egg quiche og diverse assortert pålegg. Ankomst i Brussel på rute og innsjekkingen til UA hadde ingen kø. Ble raskt sendt i retning BMIs business lounge

Brussel er en meget bra flyplass og det er korte avstander. Etter et par kalde i BMI loungen, spaserte jeg sakte mot gaten der min 767 sto parkert. Fikk akkurat med meg pushback av en Delta 767 som selvsagt skulle over dammen.

UA951 var helt utsolgt og de begynte boarding av første og business klasse samtidig som jeg ankom gaten. Det var selvsagt ingen kø da jeg boardet. SAS har litt å lære når det kommer til priority boarding.

Ble ønsket hjertelig velkommen av en purser som tok jakken min. UA kalles ikke ”friendly skies” for ingenting. Før jeg hadde fått satt meg ned i sete 6A, hadde jeg et glass Champagne i hånden. Min sidekamerat i 6B var en fransk, katolsk prest som var på vei til Florida for å feriere. Vi pushet bakover på tid og takset ut forbi den nedbrente hangaren, vet ikke hva som har skjedd, men det så ut som det hadde brent heftig. Ingen kø for å ta av, dagens første nedtur var at Ch. 9 og alt annet audioutstyr i både mitt og prestens sete ikke fungerte. Fikk derfor ikke gleden av å høre på Belgisk ATC…

Uten noe forsinkelse, steg vi til vår cruising høyde, 37000. United har akkurat introdusert ny catering på business class, Champagnen er Laurent Perrier, en av de suverent beste Champagnene IMO. Koste meg med et glass mens jeg studerte menyen. En flott greie med United er at 1K medlemmer (dobbelt gull, minimum 100.000 miles fløyet pr. kalenderår og Global Services, som Pandion, kun for inviterte) blir spurt hva de ønsker å spise før alle andre passasjerer i C. FAene går igjennom kabinen først en gang og spør disse medlemmene først, deretter alle andre. Det sikrer at det aldri blir tomt for ditt førstevalg, samt at dine medpassasjerer lurer på hva dette er slags hot shot siden han/hun ble spurt først. På denne flygningen var det 3 hot shot medlemmer i C, undertegnede inkludert

Jeg bestilte Filet Mignon med demi glas og ”pytt i panne poteter”. Forretten besto av en koldt tallerken bestående av foie gras pate, tørket biff, cole slaw, tranbær syltetøy og en side salat med vinaigrette. Smakte like lekkert som det ser ut. Fortsatte med Champagnen gjennom forretten, presten drakk Single Malt og begynte å bli rimelig skjenkt før biffen kom på bordet. Vanligvis er biff om bord i fly gjennomstekt til den er grå i midten, biffen jeg fikk servert var rosa i midten og skikkelig saftig. Små baconbiter var strødd oppå biffen. Et meget godt måltid! Til biffen hadde jeg en Cote du Rhone, god kvalitet, fra 2001.
Etter biffen var inntatt, var det på tide med litt Portvin og utvalgte oster før den standarde UA Sundae iskremen sammen med en Corvosier VSOP for å toppe måltidet.

Det var på tide å fyre i gang Ipoden og lene seg tilbake.. Våknet opp et godt stykke inn i Canada, ruten gikk veldig langt nord for en flight BRU-IAD, kom inn omtrent der ARN/CPH-ORD bruker å treffe Canada. Høye skyer lå tykt øst for oss.

Det lå an til en 25 minutt tidlig ankomst til IAD. Flyr ikke så ofte via IAD, så jeg kjenner ikke rullebanene, men vi landet med GA og deretter alle terminalene til venstre. Har kun en 18-55mm på nykameraet mitt, så bildene jeg tok etter landing ble litt på avstand. Ikke mye interessant, en AZ 763 og en BA 744 var alt jeg fikk med meg bortsett av en skokk med UX CRJs.

Jeg takket kapteinen som sto ved døren som vanlig for turen. Det var ikke en eneste sjel i passkontrollen og jeg var igjennom transfer på under 5 minutter. Vel oppe igjen, var stort sett alle flyavganger på rute slik at det var bare å slå en time i hjel i RCC. En halvtime før avgang, tasset jeg ned til gaten og boardet umiddelbart. Fikk ikke tatt bilde av flyet grunnet mangel på vindu, men dere har vel alle sett en 733 før :P

Fant sete 1C, min sidekamerat var en UA FA på vei tilbake til Chicago. Det er kun 2 rader med F på 733en, 8 seter. Flighten var helt full. Diskusjons evnet var selvsagt UALs profitt i 2. kvartal, noe som hadde kostet mer enn det smaker i følge min FA kompis i 1A. Besetningen om bord hadde skikkelig sjel og tonen var veldig hyggelig.

Vi kom oss av gårde på rute, ingen trafikk for take off. Jeg valgte å stå over måltidet, en turkey sandwich eller en chef salat. Hadde en GT mens jeg tunet inn Ch. 9. Kvinnelig FO på flighten, vi kom oss rett ut av området, opp til 34000. Når vi nærmet oss Chicago ble vi rutet litt nord for byem deretter rett inn til O’hare, RW 27L, genialt om du skal til terminal 1. 22 knop vind, litt morsom landing og det beste av alt var at vi landet 32 minutt tidlig og fikk gate umiddelbart!!
En lang flydag var over. Min bedre halvdel skulle hente meg på flyplassen, men siden jeg landet så tidlig ringte jeg og ba henne kjøre rett hjem, jeg heiv meg på T banen fra flyplassen og en taxi fra Belmont stasjon for å unngå en timelang kø i en taxi på motorveien fra flyplassen.

Etter en dusj, litt levert indisk mat, bar det rett i seng i 9 tiden lokal tid.


26/7

26. juli ORD-LGA UA674, 0900, A319, F klasse, sete 1C
26. juli LGA-ORD UA689, 1700, B752, Y klasse, sete 16C

Våknet naturlig nok av meg selv i 6 tiden skikkelig uthvilt. Jeg listet meg ut av soverommet, lagde kaffe og vekte fruen med en frisk brygget kopp. Etter en kjapp dusj, kjørte vi sammen til O’Hare, hun jobber ca. 1 mil fra flyplassen. Masse trafikk, duskregn gjorde at jeg ankom flyplassen kl 0815, bare 45 minutter før avgang. Hadde sjekket inn på internett, så det var ikke en utfordring. Priority sikkerhetskontroll uten kø, samt at alle business 1 avganger går fra B1-16 gatene, gjorde at jeg var ved gaten kl 0820. Det ble tid til å ta en tur innom Starbucks før boarding. Fikk ikke tatt bilde her heller, men det sto en A319 på nabogaten som får duge. Oppgraderingen var bekreftet til 1C og jeg gikk om bord som en av de første. I nabosetet 1D hadde jeg en A319/320 FO som skulle fly maskinen tilbake til ORD fra LGA. Det sier seg selv at vi begge nøt en meget interessant samtale/tur sammen. Rullebanen vår ble 22L, landing på kryssende 27L, men vi hadde bare 5 fly foran oss. Take off på 22L er klart det kuleste på ORD. Rett etter hjulene er tatt inn er det en kjempe krapp høyresving som setter deg skikkelig bak i stolen! Vi ble klarert direct Gipper og opp til 39000. Måtte legge fra meg Ch. 9 for en meget interessant samtale med min FO som var relativt ny ansatt i UA, kom fra USA3000. Før det var han B52 instruktør og pilot i USAF! Ble invitert på flystevne der FOen skulle delta med sitt eget fly i Wisconsin i helgen, fikk et par billetter som han hadde med seg! Turen gikk lynkjapt, frokosten i F besto av Yoghurt, frukt og en stor croissant med omelett. Vi utvekslet visittkort og ble enige om å holde kontakt.

Møtet på Manhattan var unnagjort på 2 timer i stedet for 4, så jeg heiv meg i en taxi downtown og ba sjåføren ta FDR siden Long Island Expressway vanligvis har lange køer i 4 tiden. Kom oss til LGA på under halvtimen, ingen trafikk og jeg satte meg på stand by listen for 1700 flighten, også en 757. Hadde bekreftet plass på 2000 flighten i sete 1A i First. Selvsagt ikke noe First class ledig på 1700 flighten, men 16C i Economy Plus har like mye legroom grunnet nødutgangen. Og hvem gidder å vente i 3 timer for å sitte under to timer på første klasse??
UA er kjempeflink til å blokkere midtseter for elitemedlemmer. Det var 4 seter ledig på denne avgangen, alle midtsetene på rad 15 og 16 var setene som ble ledige. Elitemedlemmer har reservert de beste setene i Y. Flyet var litt forsinket og jeg fikk tid til å ta noen bilder. Vi pushet back 25 minutter sent og taxet til RW 13 der vi av en eller annen grunn kom foran alle fly i køen. Kult å se ut av vinduet og se fly på siste del av approach på kryssende rullebane 22. Lysene på en AA Maddog var 90 sekunder unna oss da vi raste ned RW 13.
Skjønner hvorfor piloter liker 757en. Det er en kraftig maskin og take off tok oss over Shea stadium, deretter nord og vest opp til 16000. På ch.9 kalte en gamme kjenning opp på radioen. ”Scandinavian 904 heavy out of 4000 cleared to 11000” New York Center fikk 904 klarert rett opp til 24000.

Må si at jeg får en god følelse når jeg en sjelden gang hører en Scandinavian på Ch9.

Vi fikk gå rett opp til 39000 med kurs rett mot Chicago. Innflygningen til Chicago gikk litt tregt, vi fikk rullebane 27L men landet på rutetid og var ved gaten kl 1830.

Flydagen var over og jeg gledet meg til en fridag på torsdag. Vi har akkurat kjøpt ny leilighet litt nord for Chicago, i Highland Park og skal flytte i helgen.

Rapporten fortsetter mandag 31/7 med min ORD-DTW-ORD

Bildebeskrivelse:
Bilde 1: Forrett UA C class BRU-IAD
Bilde 2: SAS BP
Bilde 3: 736en jeg tok OSL-BRU
Bilde 4: SAS C klasse frokost
Bilde 5: SN Brussels Airlines A330
Bilde 6: Delta 767
Bilde 7: UA 767en jeg tok BRU-IAD. Beklager, eneste vinkelen jeg fikk tatt bilde fra
Bilde 8: BP UA BRU-IAD
Bilde 9: Hovedrett UA C class BRU-IAD Filet Mignon
Bilde 10: Måltid rett før ankomst IAD

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	BPOSL.jpg
Views:	225
Size:	52.6 KB
ID:	6874   Click image for larger version

Name:	736.jpg
Views:	222
Size:	72.2 KB
ID:	6875   Click image for larger version

Name:	SAS C breakfast.jpg
Views:	219
Size:	70.7 KB
ID:	6876   Click image for larger version

Name:	SNBRU.jpg
Views:	221
Size:	124.2 KB
ID:	6877   Click image for larger version

Name:	DL.jpg
Views:	214
Size:	155.3 KB
ID:	6878  

Click image for larger version

Name:	UA76.jpg
Views:	59
Size:	128.3 KB
ID:	6879   Click image for larger version

Name:	uaiadbp.jpg
Views:	77
Size:	54.9 KB
ID:	6880   Click image for larger version

Name:	forrettua.jpg
Views:	83
Size:	137.1 KB
ID:	6881   Click image for larger version

Name:	biff.jpg
Views:	70
Size:	167.4 KB
ID:	6882   Click image for larger version

Name:	måltid2.jpg
Views:	74
Size:	119.2 KB
ID:	6883  

Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2006, 02:00   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Bilde 1: ATALGA på dag 2. Begrenset utsikt gir dårlig bilde…
Bilde 2: Loungen på OSL, dag 1
Bilde 3: BA 744 på IAD
Bilde 4: Enda en UA763 på IAD
Bilde 5: BP IAD-ORD
Bilde 6: A319 dag 2, samme type jeg tok ORD-LGA, Denne var parkert på nabogaten, ingen vindu på min gate..
Bilde 7: Motoren på min 763 BRU-IAD
Bilde 8: AC 319 på LGA
Bilde 9: Midwest B717 på LGA
Bilde 10: NW 319 på LGA
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	loungeosl.jpg
Views:	32
Size:	84.9 KB
ID:	6884   Click image for larger version

Name:	ba.jpg
Views:	43
Size:	127.2 KB
ID:	6885   Click image for larger version

Name:	UA763.jpg
Views:	35
Size:	126.7 KB
ID:	6886   Click image for larger version

Name:	bp.jpg
Views:	53
Size:	125.8 KB
ID:	6887   Click image for larger version

Name:	319.jpg
Views:	48
Size:	147.2 KB
ID:	6888  

Click image for larger version

Name:	motor.jpg
Views:	27
Size:	92.1 KB
ID:	6889   Click image for larger version

Name:	ac319.jpg
Views:	23
Size:	121.9 KB
ID:	6890   Click image for larger version

Name:	ATA.jpg
Views:	27
Size:	119.1 KB
ID:	6891   Click image for larger version

Name:	717.jpg
Views:	25
Size:	134.0 KB
ID:	6892   Click image for larger version

Name:	nw319.jpg
Views:	22
Size:	125.7 KB
ID:	6893  

Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2006, 02:12   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

En av US kule 319
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	a319us.jpg
Views:	27
Size:	122.9 KB
ID:	4025  
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2006, 02:13   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Og den andre
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	US319.jpg
Views:	30
Size:	127.2 KB
ID:	4026  
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2006, 02:40   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Fin-fin rapport og bilder, fra selskap jeg ikke har flydd med på år og dag.
Ser frem til neste rapport...
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2006, 03:49   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Quote:
Originally posted by Tommy777

Vi pushet bakover på tid og takset ut forbi den nedbrente hangaren, vet ikke hva som har skjedd, men det så ut som det hadde brent heftig.
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=11393


Meget bra rapport, og fine bilder!!

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2006, 09:20   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Bra rapport
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 01-08-2006, 18:21   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-IAD-BRU-OSL

Del 2

31/7

UA5812 ORD-DTW CRJ7 sete 1A F klasse kl 1100 mandag 31/7
UA359 DTW-ORD A320 sete 1A F klasse kl 1620 mandag 31/7


Som nordlenning, blir hetebølgene i Chicago helt uutholdelige. I helgen har temperaturene ligget på over 100 grader F. Etter en flyttehelg var det igjen tid for å ta en liten flytur. Et møte med en samarbeidspartner på Westin hotell på flyplassen i Detroit var planlagt til kl 1330 noe som ikke ga noe særlig rom for forsinkelser, særlig ikke når flyet mitt tilbake til Chicago gikk kl 1620. Temperaturmåleren på bilen fortalte 104 grader da jeg kjørte ut av den avkjølte garasjen i bygningen vår. Det var absolutt ingen trafikk på vei til flyplassen og jeg ankom over en time før flyet skulle gå.
Valet parking er vel et helamerikansk fenomen, men jeg må innrømme at jeg er en stor fan! Helt innerst mot terminalen står det en kar og venter. Du stopper, bilen står og går, du får en kvittering og karen parkerer bilen for deg mens du spaserer mot terminalen som er under 1 minutt unna. Det fine er at prisen pr. døgn overhodet ikke er avskrekkende: 28 USD, så mye billigere enn Europark på OSL.
Flyet mitt til DTW var en United Express operert av Skywest, noe som betyr terminal 2. Det ble tid til å ta en kopp kaffe og noen bilder ytterst på piren.

Flyet, en CRJ700 i nye farger, var helt fullt, mange stand by passasjerer kom ikke med. Om bord var det en flott FA i miniskjørt som satte litt fart på dagen. Det er 6 seter i F på UAs CRJ7, 1+2. Flighten er rimelig kort og de serverer kun drikke i begge klassene. Ingen Ch. 9 på de mindre flyene, men flyturen var under en time og vi landet på rute.
Supervarmt i Detroit også og meget høy luftfuktighet. Westinhotellet der møtet skulle holdes, var i tilknytning til den andre terminalen, måtte ta en shuttlebuss som tok relativt lang tid. Min møtepartner var litt forsinket, sånn at jeg ankom først. BA har sin Club lounge i hotellet og hotellet har også egen sikkerhetskontroll! Jeg sjekket e-post på hotellets gratis wlan og vi hadde et meget konstruktivt møte.

Det tok litt lengre tid enn forventet slik at jeg kom meg ikke på shuttlebussen før klokken var 1540. Ankom den andre terminalen 10 minutter senere. Det var kø i sikkerhetskontrollen og det tok ytterligere 15 minutter å komme seg igjennom. Heldigvis lå gaten bare 50 meter unna, boarding var nesten ferdig og det var mange pax på stand by. Vel om bord var det ekstremt varmt i flyet og kapteinen stresset for å få alle om bord slik at han kunne lukke døren og fyre i gang en motor. Setet mitt var 1A på en A320. I F er det 12 seter på denne flytypen og flyet var helt fullt.

Vi pushet back raskt og som vanlig, kjørte vi med en motor ned til enden av rullebanen for å spare drivstoff. Det virket som det var et lite teknisk problem og jeg hørte på Ch 9 at kapteinen ba om å få kjøre til side og gjøre en ekstra sjekk. Vi gikk på hjelpemotoren og startet på nytt. Det virket som alt nå fungerte, men vi fikk en ny slot 1649, noe som ga oss 15 minutter å vente. Lite trafikk gjorde at vi fikk takset til enden av rullebanen og ventet der. Vi tok av 1645. Servicen besto av pretzels og drikke, en stille tur som kun tok oss opp til 25000.
Vi ble liggende i køen bak Air India, en 744, RW22R, perfekt for oss som skulle til gate B11, ca. 300 meter å takse. Landet igjen på rute, å hente bilen var jo meget enkelt. Lever kvittering og en hyggelig kar henter bilen som står 30 meter unna. Bilen ble litt pinglete der den sto parkert mellom en Aston Martin og en Bentley...

Ingen trafikk, var hjemme kl 1700. Plukket opp litt italiensk mat på veien slik at middagen sto på bordet da fruen kom hjem kl. 1715.

Bilde 1: NWA Fin gammel årgang, 744en i bakgrunnen ble stående der i ca. 10 minutter.
Bilde 2: Embraer i gammel og ny utgave. Håper på E170 som en Q400 erstatning hos SAS
Bilde 3: 757 take off. Har bestilt større linse…
Bilde 4: Enda en 757 take off
Bilde 5: Endelig en 777!


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	744nwa.jpg
Views:	18
Size:	120.6 KB
ID:	6902   Click image for larger version

Name:	744rjs.jpg
Views:	24
Size:	126.2 KB
ID:	6903   Click image for larger version

Name:	744takeoff.jpg
Views:	24
Size:	116.3 KB
ID:	6904   Click image for larger version

Name:	744757.jpg
Views:	24
Size:	118.4 KB
ID:	6905   Click image for larger version

Name:	747777.jpg
Views:	22
Size:	63.9 KB
ID:	6906  

Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2006, 19:52   #15
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-DTW-ORD-IAD-BRU-OSL

Knallbra bilder!!!! Kjempefin rapport...
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2006, 15:52   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-DTW-ORD-IAD-BRU-OSL

Del 3

1/8-2/8

1/8 ORD-IAD UA936, 1335, B777, C klasse, sete 8B, oppgradert med 500 milers
1/8 IAD-FRA UA932, 2153, B777, Y klasse, sete 21B
2/8 FRA-OSL LH3134, 1610, A320, Y klasse, sete 11C (nødutgang)


Uttrykket opp som en örn, ned som en elg kunne ikke beskrive returen til Norge bedre sammenlignet med de andre flightene jeg har hatt pä denne turen. ORD-IAD-BRU-OSL ble til ORD-IAD-FRA-OSL...

Hva skjedde?

Regner med at 43 varmegrader ble for mye for flyene til UA i dag/gär.... Tech lista var kanonlang og tror du ikke jeg traff blink pä den verste techen

Her kommer historien:

Tirsdag. Opp i 9 tiden, Frosted Flakes til frokost, litt jobbing pä PCen, en dusj og deretter en taxi til flyplassen. Den normale sutringen fra taxisjäfören fordi jeg betalte med kredittkort (skulle tro jeg ba han om ä donere en nyre...)

Var ved gaten kl 1300, litt over en halvtime för avgang. 777en glante pä meg igjennom vinduet. Boardet raskt, men hverken catering eller baggasje var lastet. (se bilde). Hörte pä Ch 9 at det var en pakning som var gäen. Etter ca. 10 minutter kom et maintenance gjeng som äpnet opp motoren. Og der ble de liggende i 30 minutter. Kom oss dog avgärde og landet i IAD bare 30 minutter sent, mätte springe til gaten til mitt neste fly, UA950, gaten var C8, helt i andre enden av terminalen. Da jeg kom til gaten, kom kapteinen og tok mikrofonen. Hun kunne fortelle at computeren mätte skiftes... De ville ikke boarde fordi det var sä ekstremt varmt ombord i flyet.
Det bar til RCC for ä ta en Campari Soda. Hadde over 3 timer connection tid i BRU, slik at jeg var ikke bekymret for min BRU-OSL pä en annen PNR, en award business billett, I klasse (business)...

Sä feil kunne jeg ta. Avgangen ble utsatt til kl 1900, deretter kl 2000. Klokka litt over 19, spurte jeg RCC buruglene om det kanskje var pä tide ä tenke pä alternativer. Svaret var kort og kontant. "flyet ditt er ikke kansellert, vi rebooker IKKE" Etter ca. 30 minutter, kom de pä andre tanker, jeg presset pä for ä komme helt hjem til Oslo, noe jeg bare kunne glemme... I klasse billetten ville de ikke ta i. Det var ikke deres problem uansett om jeg hadde kort over gull, samt EBG...

Jeg ga opp disse buruglene og gikk til gaten. Der var det ikke en kjeft fra UA, bare forbanna pax som hadde fätt null info (kun info i loungen), heller ikke no mat eller hjelp. Det hadde ikke värt en GA der siden klokka kvart over seks!

Jeg tasset deretter ned til CS senteret ved gate C20. Köen var lang som fy, bl.a. en LHR flight og en SEA flight var ogsä tech..

Heavy etter heavy forlot IAD og UA var ikke interessert i ä booke om en kjeft. Det var 4 CS representanter og när klokka var 9 gikk 3 av dem hjem med minst 50 mann i kö. Uten tvil lynsjestemning i den köen.

Beholdt roen og ga opp köen og tasset til den andre RCC loungen. Der var det en dame som ville booke meg om. IAD-FRA hadde umiddelbar avgang, men hun kunne kun booke meg til BRU.... Hadde jo ikke sjans til ä nä min originale flygning, SK har kun 2 flighter BRU-OSL pr. dag: 1025 og 1950........... Det sä ut som det skulle bli en lang natt/dag..

For ä toppe dette, var Y pakkfull, jeg fikk siste setet. Men det var god plass i C. Damen i loungen kunne ikke oppgradere meg, hun ba meg ta kontakt med gaten. Ved gaten traff jeg selvsagt ärhundrets burugle som slett ikke var interessert i ä oppgradere noen som helst! Jeg ble tilbudt ä kjöpe oppgraderingen for USD 550, noe jeg avslo. Jeg forsökte pä en hyggelig mäte ä si at jeg faktisk hadde det beste setet i Y pä flyet jeg egentlig var booket pä, samt at jeg ble nesten 10 timer sen pga dette.

Glem det! Kom ikke pä tale.

Det var bare ä finne sete 2000000Z og begynne ä drikke.

Kom oss raskt avgärde med en rimelig sutrete nordlenning ombord.

Som sagt sä gjort. Etter 4 GT og en rimelig skarp e-post til UA, sovnet jeg som en stein. Maten hoppet jeg over.

Landet i FRA over halvtimen tidlig og jeg spaserte til LHs CS skranke. Der fikk jeg en kopp kaffe mens damen i skranken booket meg om direkte til OSL pä minutter! Det var andre boller, ja!

I senator loungen har de disket opp med lunsj buffet og jeg tok en lang dusj i "badeavdelingen" deres.

LH er en proff gjeng! Synd at ökonomiklassen og bonusprogrammet deres stinker.

I FRA observerte jeg hele 2 RG MD-11 (fikk tatt bilde av en som hadde en heavy nedbremsing etter landing)

Flighten FRA-OSL sto oppført i tidtabellen som en A319, men den ble operert av en A320 med fotballnese!
I forhold til SAS's intra europeiske P-class, er jo LH en drøm. Måtte sjekke om de virkelig hadde champis i Y, ganske riktig, Helga rykket fram en helflaske Henkel Trocken til ære for Hr. Danielsen! Hadde et par glass av denne tyske varianten, ikke akkurat champis, men det gikk ned. En liten oste sandwich fikk jeg også servert. LH er kanonflinke til å sette *A gold på AC/DF og blokkere midtsetet, som UA. Det var få ledige seter ombord, men midtsetet ved siden av meg var ledig. Fikk tatt en liten blund og landet i 1800 tiden, rakk akkurat 1816 flytoget og var innafor døra hjemme før Dagsrevyen startet

En lang dag/natt var endelig over. Nå er det bare 2 uker til det bærer over dammen igjen, neste gangen går turen OSL-ARN-ORD-ARN-OSL i Economy Extra (sommertilbudet)

Takk!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2006, 15:59   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-DTW-ORD-IAD-BRU-OSL

Alltid kjipt når ting går galt


Quote:
Landet i FRA over halvtimen tidlig og jeg spaserte til LHs CS skranke. Der fikk jeg en kopp kaffe mens damen i skranken booket meg om direkte til OSL pä minutter! Det var andre boller, ja!
Vel da var du heldig. Jeg har en mindre hyggelig opplevelse i FRA som kun bløe løst ved at jeg "jukset" og gikk rett til gaten hvor det heldigvis var en LH ansatt med fornuft
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-08-2006, 18:13   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-DTW-ORD-IAD-BRU-OSL

Glimrende beretning!!!
Hvordan går du forresten fram for å legge inn flere bilder i hver post? Får inn bare ett om gangen jeg ..
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2006, 20:33   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-DTW-ORD-IAD-BRU-OSL

Quote:
Originally posted by Farmer

Hvordan går du forresten fram for å legge inn flere bilder i hver post? Får inn bare ett om gangen jeg ..
Når du trykker reply, klikk av for Multiple Attachments. Deretter laster du opp et bilde som vanlig og da kommer det frem en mulighet til å laste opp inntil 10 bilder. Men rekkefølgen blir ikke alltid rett (se posten min, bildene er ikke akkurat i rett rekkefølge..)

Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2006, 20:37   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: OSL-BRU-IAD-ORD-LGA-ORD-DTW-ORD-IAD-BRU-OSL

Quote:
Originally posted by Someone

Alltid kjipt når ting går galt


Quote:
Landet i FRA over halvtimen tidlig og jeg spaserte til LHs CS skranke. Der fikk jeg en kopp kaffe mens damen i skranken booket meg om direkte til OSL pä minutter! Det var andre boller, ja!
Vel da var du heldig. Jeg har en mindre hyggelig opplevelse i FRA som kun bløe løst ved at jeg "jukset" og gikk rett til gaten hvor det heldigvis var en LH ansatt med fornuft
Ble booket om for vare en måned siden via FRA igjen. Hadde en 470 USD alt inkl. t/r ARN-PHL-ORD-PHL-ARN med US. På returen, var flyet ORD-PHL så forsinket at de så at jeg aldri ville rukket PHL-ARN. De booket med direkte ORD-FRA og deretter FRA-ARN. Hadde en SK flex billett ARN-OSL. Den fikk jeg aldri bruk for! LH booket meg direkte til Oslo på samme kupongen, kansellerte bare flexbilletten.

LH er rimelig flinke IMO
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
United aapner ORD-BRU Tommy777 Flyforum 0 28-02-2010 20:55
SAS outsourcer i USA, alle ansatte på ORD og IAD sagt opp Tommy777 Flyforum 58 04-09-2009 19:59
OSL-CPH-IAD-SXM-SAB-SXM-CLT-ORD-SEA-CPH-OSL (Christmas Table '09) Speedbird TripReports 90 20-02-2009 22:34
(ARN)-ORD-YYZ-ORD-IAH-ORD med SK/AC/UA og CO basebesoek Tommy777 TripReports 51 15-10-2008 01:07
OSL-LHR-ORD-PBI-X07-PBI-BWI-IAD-LHR-OSL Speedbird TripReports 79 27-10-2007 23:51


All times are GMT +2. The time now is 12:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.