Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2012, 10:04   #1
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,182
Default SAS for forretningsreisende anno 1983

Jeg fant en gammel skrytebrosjyre fra SAS som må være fra 1983 eller der omkring. Har scannet den inn i sin helhet. Det har skjedd litt forandringer på de knappe 30 årene kan en si. SAS hadde blant annet First Class den gangen. Businiessklassen hadde forskjellig navn alt etter flytype. På B747 og DC-10 het den First Business Class, på DC-8 het den bare Business Class og på DC-9 het den Euroclass.

Ser det har vært en viss utvikling når det gjelder businessclass på langrutene. Ikke mye lieflat seter den gang.

Vet jeg har noen gamle brosjyrer fra Qantas og KLM liggende en eller annen plass i kjelleren. Skulle jeg en gang få ånden over meg og rydde der nede skal jeg prøve å få scannet de også.
Attached Files
File Type: pdf SAS del 1.pdf (472.2 KB, 693 views)
File Type: pdf SAS del 2.pdf (419.8 KB, 478 views)
File Type: pdf SAS del 3.pdf (359.6 KB, 420 views)
File Type: pdf SAS del 4.pdf (355.6 KB, 398 views)
File Type: pdf SAS del 5.pdf (446.8 KB, 381 views)
File Type: pdf SAS del 6.pdf (89.4 KB, 377 views)
__________________
Upcoming flights : Juli. OSL-BCN-OSL (SK)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 10:18   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Jeg fant en gammel skrytebrosjyre fra SAS som må være fra 1983 eller der omkring. Har scannet den inn i sin helhet. Det har skjedd litt forandringer på de knappe 30 årene kan en si. SAS hadde blant annet First Class den gangen. Businiessklassen hadde forskjellig navn alt etter flytype. På B747 og DC-10 het den First Business Class, på DC-8 het den bare Business Class og på DC-9 het den Euroclass.

Ser det har vært en viss utvikling når det gjelder businessclass på langrutene. Ikke mye lieflat seter den gang.

Vet jeg har noen gamle brosjyrer fra Qantas og KLM liggende en eller annen plass i kjelleren. Skulle jeg en gang få ånden over meg og rydde der nede skal jeg prøve å få scannet de også.
Her er det mange gode minner - navnene var egentlig ikke avhengig av flytype men av Produkt - EuroClass var produktet innen Skandinavia og innen Europa - med unntak av CPH - ATH og i en periode enkelte avganger CPH - DUS som ble operert med DC-8 som forsatte til Midt Østen og / eller Afrika. Euroclass fantes på DC-9 som nevnt men også på Airbus A300 sålenge den var i flåten - husker SK601 på FBU med A300 og 2 gater en for Euroclass og en for turist - dette var mens man gikk under jorden.

DC-8 ble brukt på kortere Intercontinentale ruter - CPH-DUS-LOS og CPH-ATH-DAM / BEY / JED / DAR og hadde ikke "First Business Standard" kabinen kunne ikke praktisk ha de brede "First Business Class" stolene. Navnet First Busiuness Class ble senere endret etter en rettsak fra Lufthansa som protesterte mot bruk av First. (Lufthansa hold veldig lenge på First Class og Economy) til og begynne med holdt Swissair følge - men etterhvert operte Swissair med First, Business og Economy selv på DC-9-51 (LN MOW for legge til om F-100 noen gang opererte med First ?))
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 10:26   #3
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,182
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Takk for oppklaringene DC-8-63. Jeg husker også at DC-8 ble brukt på en rute fra København til Calcutta via Karachi. Tror det må ha vært på begynnelsen av 80 tallet også.
__________________
Upcoming flights : Juli. OSL-BCN-OSL (SK)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 10:32   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Takk for oppklaringene DC-8-63. Jeg husker også at DC-8 ble brukt på en rute fra København til Calcutta via Karachi. Tror det må ha vært på begynnelsen av 80 tallet også.
Ja den hadde jeg glemt - og den gikk vel så lenge DC-8 var i flåten - mulig ble Calcutta droppet på slutten - Karachi ble opprettholdt lenge.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 12:54   #5
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,182
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Hvis jeg husker riktig (noe det slettes ikke er sikkert at jeg gjør) så mener jeg at SAS opprettet en DC-8 rute til Riaydh på 80 tallet en gang. Tror ikke den ruten eksisterte så veldig lenge.
__________________
Upcoming flights : Juli. OSL-BCN-OSL (SK)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 13:08   #6
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Åhh, dette var flott nostalgi. Husker at jeg som guttunge fikk en svær plakat fra SAS. Den viste en DC10 maskin med gjennomskjæring og hva som skjuler seg i flyskroget. Den tror jeg sannelig at jeg kanskje har enda. Må lete.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 13:26   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Hvis jeg husker riktig (noe det slettes ikke er sikkert at jeg gjør) så mener jeg at SAS opprettet en DC-8 rute til Riaydh på 80 tallet en gang. Tror ikke den ruten eksisterte så veldig lenge.
Jo det stemmer, Riaydh stod på rutekartet i en periode - mener at den også en kort tid ble operert med MD-83 ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 14:49   #8
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post

...kortere Intercontinentale ruter - CPH-DUS-LOS og CPH-ATH-DAM / BEY / JED / DAR ...
Var dette typiske "sjømansruter", eller var det godt grunnlag for normal business og turisme på den tiden?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 15:58   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default

Jeddah og Riyadh ble operert i kombi med MD83, ja ... varte vel maks ett år. De to MD83èrene ble så brukt på TLV og diverse, hvis jeg husker rett, og så leid ut til Scanair. De var forøvrig de to første maskinene som ble solgt til Allegiant.



---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.059791,-84.325013
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 16:00   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Var dette typiske "sjømansruter", eller var det godt grunnlag for normal business og turisme på den tiden?
På den tiden var det ikke så mye kommersielle hensyn som drev rutevalget. At noen store redere satt i styret og hadde behov for transport til sine sjøfolk til ukurante destinasjoner var minst like viktig. Monrovia var vel skrekkeksemplet her ...


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.059984,-84.324784
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 16:03   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post

DC-8 ble brukt på kortere Intercontinentale ruter - CPH-DUS-LOS og CPH-ATH-DAM / BEY / JED / DAR og hadde ikke "First Business Standard" kabinen kunne ikke praktisk ha de brede "First Business Class" stolene. Navnet First Busiuness Class ble senere endret etter en rettsak fra Lufthansa som protesterte mot bruk av First. (Lufthansa hold veldig lenge på First Class og Economy) til og begynne med holdt Swissair følge - men etterhvert operte Swissair med First, Business og Economy selv på DC-9-51 (LN MOW for legge til om F-100 noen gang opererte med First ?))
Jada, SR hadde First også på Fuckeren.

Det bør kanskje legges til at på Business på DC8 fikk man ledig midtsete. Det samme på treseteren på MD83 ruta til JED og RUH.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 17:24   #12
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
På den tiden var det ikke så mye kommersielle hensyn som drev rutevalget. At noen store redere satt i styret og hadde behov for transport til sine sjøfolk til ukurante destinasjoner var minst like viktig. Monrovia var vel skrekkeksemplet her ...


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.059984,-84.324784
I see.. Hadde vært artig å fått oppleve luftfarten før den ble nogen lunde fornuftig
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 19:24   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Supert!
Ser de refererer til business til normal økonomi-pris, tilsvarer det full Y med dagens terminologi?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 19:37   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Da SAS innførte Euroclass/FBC etc var litt av cluet at dette produktet var basert på ren 'Y'-pris og ikke noe tillegg. Den gangen var markedet en tanke mer regulert enn nå, så både konkurrerende flyselskaper og myndigheter lagde en jævlig huskestue. Særlig franskmennene - og AF - var spinnville.

Men etterhvert ble det jo innført 'C'-priser hos SAS også i all stillhet .. man kan si at man nå har gått 'rundt' ved at Business Class nå har omtrent samme stilling som First hadde den gangen, og 'Y' nå er Economy Extra, som 'premiumprodukt uten pristillegg'.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 19:48   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Supert!
Ser de refererer til business til normal økonomi-pris, tilsvarer det full Y med dagens terminologi?
Ja det var var full Y - både InterContinental og i Europa. SAS holdt hardt på at EuroClass og First Business Class skulle være tilbudet til de som "måtte" betale full Y - spesialprisene på den tiden var jo forskjellige Excursions (APEX, SUPERAPEX, YE1M, YE3M) alle med Saturday night Stay og de "billigste" med opptil 3 ukers forsalg.

KLM begynnte vel med Intercontinental Business Class, mens Air France og British Airways startet med sine 2 produkter i Europa. Begge la på 10% over Full Y og fjernet samtidig First Class i Europa. Når SAS startet sin EuroClass med full Y var et ingen problemer unntatt til / fra UK og til / fra Frankrike. BA presset SAS til å ta et tilegg på ca 10% på full Y og etter noen måneder ble resultatet at full Y i stillhet gikk opp ca 10% og BA tok ikke tillegg på rutene til Skandinavia.

Air France og Frankrike var en helt annen sak, der ble en rimelig lang fight og på skikkelig Fransk vis ble SAS boikottet av svært mange franske reisebyråer. Men merkelig nok vant SAS denne og prisene ble Full Y som Air France Matchet - noe som skapte endel problemer da AF hadde en "fast" kabin for Affaires og alltfor få seter (12 - 14) mens SAS hadde en flyttbar gardin og opptil 80-90 seter.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 22:34   #16
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Keep it coming. Veldig artig å lese. Visse endringer har det vært ja. Etter hva Jeg vet kan man ikke sjekke inn på hoteller lenger (SAS har vel ingen egne hoteller lenger heller). Har SAS avtale med noen hoteller hvor dette er mulig?
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 22:44   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS for forretningsreisende anno 1983

Det forsvant da man ikke lenger kunne sende bagasjen med Flybussen. Man måtte ha egen transport, og da ble det for dyrt.

Idag, hvor bagasjen skal gjennomlyses før lasting, er det litt enklere igjen, men regner med at siden SAS ikke lenger har eierskap i hotellene, er det liten eller ingen motivasjon til å starte opp igjen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS hendelse BKK ca. 1983? MountainDew Flyhistorisk forum 0 09-09-2018 00:36
Sas´flåte anno 1986 Eirik Flyhistorisk forum 7 11-11-2013 16:34
12 april 1983 - 25 år sedan nya SAS presenterades HansJ Flyhistorisk forum 16 27-06-2010 19:08
SAS sin logo anno 1972 Tommy777 Flyforum 14 28-07-2009 23:29
1983: SAS, Junior Viking Logbook Someone Flyhistorisk forum 13 03-11-2008 20:52


All times are GMT +2. The time now is 04:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.