Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2011, 09:08   #1
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Thai OSL-ARN-BKK-CNX-HKT-BKK-ARN-OSL med DY (Y) & TG (Y+ & C)

TIL BANGKOK VIA STOCKHOLM MED

(Innenriks: BKK-CNX-HKT-BKK med Thai i Biz)

Da var det på tur igjen, denne gangen også til Thailand. Jeg kom over fin pris med Thai Int`l Airways i Premium Eco på expedia.se. T/R ARN-BKK kom på ca. 8600,- NOK. Med slik fin pris, inviterte jeg med meg moderen på tur, noe jeg tror hun satt pris på. Hun har tidligere vært i Thailand, men ikke vært i «kåken» til junior i Hua Hin før. Vi satset derfor på en fin uke for henne der. Mutter`n skulle bare være med 1 uke, for så å dra hjem til Norge igjen. Undertegnede hadde fått innvilget 2 uker med ferie, og ønsket derfor denne gangen å ta med frøkna til Chiang Mai hvor hun opprinnelig er fra, for å møte datteren som går på skole der oppe. Noen år siden jeg var her sist, så gledet meg til å komme tilbake dit. Jeg har med litt både fra Hua Hin og Chiang Mai, selv om det allerede er flotte rapporter her inne fra disse stedene fra før. De 2 siste dagene skulle tilbringes i Phuket, har dog ingenting herfra i denne rapporten.

T/R Stockholm denne gangen falt på Norwegian, og denne billetten kom på 1100,- NOK. Totalt snakker vi altså om ca. 9700,- NOK T/R.
Ikke allt for mange TR`s fra denne klassen på Thai som jeg vet om, noen er det selvfølgelig, men ikke mange med bilder. Håper derfor denne kan falle i smak for noen og enhver....Alle logo`er er klikkbare, og er kreditert rettmessig eier med direkte link.

Slik ser da reisen ut på papir:

På kartet skulle routingen bli ca. slik:

Domestic routemap:

Turen startet tidlig lørdag`s morgen fra bopel i Røyken, og fatter`n fraktet oss nok en gang trygt hele veien opp til OSL. Relativt sett stille på Gardermoen denne morgenen, og sikkerhetskontrollen ble unnagjort i en fei etter innsjekk på automat og bagdrop.

En liten kikkerunde i Tax-Free (kun se, ikke røre...) ble det også tid til, uten at det ble handlet inn noe. Røyk og alkohyler ble hamstret på ARN.

Relativt rolig på utenlandsterminalen denne lørdags morgen:

Så var det ut å fly litt igjen....

OSL -ARN

Date: 11 Juni 2011 ETD: 0800
Flight: DY 806 OSL-ARN
Aircraft: B738W
Reg: LN-DYO
Seat: 15A + 15B Economy
Load: 95%
Push: 0800
Takeoff: 0810
Seatmap:
DY 738

Det var LN-DYO som skulle fly oss til ARN. Her sett @ gate:

Boarding startet etter tid, og foregikk i rolige former.

Fant frem til forhåndsbestillt sete 15A (nødutg.) for meg, samt 15B til mutter`n. Ingen var heldigvis seated på 15C, så morsan flyttet seg dit da boarding var «completed». Igjen, usedvanlig deilig med ledig midtsete...

Ingen klage på benplassen her nei...test var unødvendig....

Dette var ca. utsikt fra setet, og viser 2 gode og fine selskap...

Nødutgang B738:

Vi «pushet» nøyaktig kl. 0800, og taxet mot Rwy 19L med et par griser foran oss for take off. Skikkelig drittvær som dere kan se...Dette endret seg, og ARN kunne by på skikkelig sommervær da vi ankom der.

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 11:48.
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 09:09   #2
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Default Re: OSL-ARN-BKK-CNX-HKT-BKK-ARN-OSL med DY (Y) & TG (Y+ & C)

Sikkerhetsfilmen ble kjørt på skjerm under push og taxing mot rwy for take-off. Kul animering vil jeg nå påpeke...
.

Sikkerhetsbrosjyren ble også studert av undertegnede:

Graving på tarmac @ OSL, dog stille på denne lørdag`s morgen:

SAS i front, vi skulle ta av etter denne:

Nærmer oss 19L, og snart klar for take-off, og Kapteinen kom på radioen og varslet fint flyvær, og strålende sol på ARN. Han beregnet flytiden denne morgenen til 45 minutter:

Så var det vår tur, og kraftig akselrasjon sørget for å få oss raskt airborne:

Da var vi i lufta, og godt var det....

Gjennom skylaget bar det...

Cruise level, bestillte meg en kaffe og nøt utsikten:

Fikk testet ut WIFI`en ombord, og sjekket selvfølgelig fr24.com. Sprøtt å «se seg selv» i lufta.

Så var det tid for landing på ARN, og søppel samt annet ble samlet inn. Her left turn for aproach ARN:

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 11:55.
Old 28-06-2011, 09:10   #3
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Touchdown...!

ARN tarmac samt ATC-Tower (Thai-maskinen også i bakgrunnen @ gate):

Norwegian bruker tydeligvis ARN terminal 2, noe som betød en liten gåtur over til terminal 5. Vi hadde meget god tid, så dette gjorde ingenting.

@ gate ARN terminal 2:

Ventet til de fleste hadde «stresset» seg av flyet....

Flyvningen var knallbra, med et morgenfriskt crew med et smil på lur hele veien. Veldig bra DY!

Her er forøvrig et kart over terminalene og avstander i tid, for de som måtte være interessert:

Fant en koselig restaurant etter bag pic up og en liten rusletur over på den andre terminalen, hvor vi spiste litt frokost. (Måtte vente en time før Thai åpnet for check-in) Fikk også tatt noen bilder fra tarmac herfra.

Ethiopian 757 taxi to gate:

Air France på vei inn til gate @ ARN:

LN-RRK blir pushet ut fra gate:

Delta 757 lander på ARN, og senere taxer inn til gate:

Modell av SAS 747 i monter:

Hmmm...ser jo her hvor enkelte kanskje har funnet seg «Nicket» til flyprat.no...

Etter innsjekk i dedikert Premium Economy counter hos Thai, valgte vi en liten tur i SAS Business Lounge for å slappe av litt. Koste oss med en øl, Champagne samt noe småsnacks fra utvalget av mat. Relativt stille og rolig i loungen denne dagen, men lørdag er nok ikke den store «Lounge-dagen» vil jeg tro.

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 11:59.
Old 28-06-2011, 09:11   #4
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Thai Re: OSL-ARN-BKK-CNX-HKT-BKK-ARN-OSL med DY (Y) & TG (Y+ & C)

Så var det tid for Thai 747, og Premium Economy.

ARNBKK

Date: 11 Juni 2011 ETD: 1430
Flight: TG 961 ARN-BKK
Aircraft: B747 All Series (Old config)
Reg: HS-TGG - Delivered Thai 26.10.2003
Seat: 19A + 19B Premium Economy
Load: ca. 90%
Push: 1425
Takeoff: 1433
Seatmap:
TG 747 All Series

Thai 747 – HS-TGG @ Gate, i påvente av boarding:

Etter dedikert ombordstigning, fant vi oss godt til rette i 2 etasjen og setene 19A/B. Jeg har fløyet denne ganske ofte, og storkoser meg her, selv om det er av gammel konfigurasjon. Her er noen bilder som viser det slik vi opplevde det. Ste 19A er min favoritt, for det første er man først ned og ut av maskinen etter ankomst, men også fordi at det bakerste setet er plassert litt lenger ut fra vindusrekken, noe som gir en utrolig plassfølelse. Godt med «stuerom» er det også i denne etasjen.

Meget god benplass kan man vel si:

Sete 19 J/K sett fra mitt sete:

Ikke rare setekontroller`en dette, men det funker da....

Meny samt headset`s var allerede i setelommen da vi satte oss ned:

Champagne (Piper-Heidsieck), og andre forfriskende leskedrikker samt varm klut ble tilbudt rett etter at man hadde satt seg. Mutter`n hadde ikke vært i 2 etasje på 747 før, så hun storkoste seg....:

Premium Economy kabinen sett fra trappen bak:

Tepper og puter lå også klart i setet ved ankomst:

Her følger menyen for ARN-BKK i Premium Eco:

Quote:

Stockholm – Bangkok

First Serving:

APPETIZER

Chicken Satay

Served with Peanut Sauce / Vinegar Relish Sauce

FIRST COURSE

Smoked Salmon, Smoked Reindeer, Horseradish Cream & Shrimp Cocktail Salad

SALAD

Mixed salad with Tiziano Dressing

MAIN COURSE

Stir-Fried Fillet of Pork with Chilie & Ginger
Fried Rice w/vegetables

or

Fillet of Plaice and Shrimp filled with Salmon Mousse, Lobster Sauce, Duchess Potatoes, Green Asparagus

or

Stir Fried Beef with Black Pepper, Steamed Rice and Green Beans

or

Chicken Breast, Potato Gratin & mixed Vegetables

Bread selection / Butter
Assorted Cheese, Fresh Fruits

DESSERTS

Cherry Almond Cake

Tea, Coffee, Espresso, Cappuchino

Second Serving:

Fruit Cocktail, Yoghurt

MAIN COURSE

Herb Omelet, Tomato, Smoked Ham, Roesti Potatoes

or

Scrambled Eggs, Tomato Concasse, Fried Bacon, Fried Potato Cubes

Assorted Bread/Butter, Marmelade.

Tea, Coffee, Hot Chocolate

Drink List

RED:

Borgougne Cuvèe St. Vincent 2008

Chateau Fourcas Hosten 2006

WHITE:

LaBourè-Roi Maximum 2009

Le G De Chateau Guiraud 2009

CHAMPAGNE:

Piper-Heidsieck

COGNAC:

Courvoisier VSOP Exclusif

WHISKEY:

Black Label

GIN:

Bombay

RUM

Bacardi

VODKA

Smirnoff

PORT:

?

Etter «Boarding Completed» gikk ting i rask rekkefølge; Push, oppstart motorer, Safety Demo, og taxing til RWY for take-off.

Sikkerhetsbrosjyre Thai 747:

Push-back released, og vi ruller....:

ARN tarmac:

Last edited by HS-TLD; 30-06-2011 at 08:09.
Old 28-06-2011, 09:12   #5
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

På god vei mot RWY:

Rullebanen sett fra mitt sete:

Vi løftet rett etter ATC-Tower, og hadde en fin stigning i flott flyvær:

Etter en «smooth» left-turn, og noe stigning, fikk jeg fin oversikt mot ARN, her sett fra mitt sete:

«Seatbelt Sign Off» ca. kl. 1450, hvorpå også kapteinen kom på nett og fortalte om vær, føre og rutevalg østover. Servering/foredrink startet også ved dette tidspunkt:

Bordet dekket på med duk av crew, og i påvente av en liten «dram» & Appertizer:

Valgte litt Champagne til Appertizeren da vognen kom frem til vår rad:

Så var det tid for forrett, denne så slik ut presentert på bordet: (Fortsatte like godt med Champagnen til forretten også)

Til hovedrett valgte jeg Stir-Fried Beef, og gikk for rødvin til denne. Slik så det ut:

Fortsatte med rødvin til osten...:

Rolig og fin stemning i kabinen når desserten var underveis:

Så var det dessert tid, kaffe & Cognac hører selvfølgelig til. Dette så slik ut:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:17.
Old 28-06-2011, 09:12   #6
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Tok meg et par runder til med Kaffe & Cognac, og skulle til å se litt på film. Det ble det dessverre ikke noe av, hele systemet var falt ut, og lot seg følgelig ikke resette. Musikk kanalene kunne dog høres på. Litt synd, men sånn går det jo noen ganger....

Uuhhuu...funker ikke....:

Mange la seg etterhvert ned, og slappet godt av:

Men, blir jo ikke helt av å tørste i hjel, så her var det bare å plinge på, å få servert seg et par GT`er underveis:

Kabinen ble etterhvert «dimmet» ned, og med unntak av noen, så det ut til at alle sov greit. Jeg og mutter`n derimot, pratet, drakk og koste oss.

Litt fra «Aft Galley»:

Self Serve bar bakerst i kabinen:

Trappen ned til 1 etg:

Fikk et par timer`s søvn, kabinen fikk lyset tent ca. 0410 lokal tid, og folk våknet etterhvert til liv og frokost:

Det ble så servert kald og frisk juice eller vann før frokosten, samt kald klut:

Så ble frokosten servert, den så slik ut på mitt bord:

Vi nærmet oss så BKK, og en flott flytur var snart over. Vanskelig lys å ta bilder i, så dessverre ingen bilder rundt dette. Thai levert varene til gangs, jeg stortrives i denne klassen, og tar gjerne turen igjen, spesielt til den prisen. Vi landet nøyaktig 0520 lokal tid, og kom oss kjapt ut av flyet. Priority på bagasjen fungerte utmerket, og koffertene våres var av de første som ankom på båndet. Vi var også før «morgenrushet» i Immigration, så dette gikk svært raskt. Vi satte så kursen mot Hua Hin med vår faste sjåfør Mr. Charin som trofast sto og ventet på utsiden.

Kommer litt herfra også i neste avsnitt.

Takk for titten så langt!

Mvh

HS-TLD

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:21.
Old 28-06-2011, 09:13   #7
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Hua Hin

Ble som nevnt hentet av vår faste taxi sjåfør, her på vei fra BKK tol Hua Hin:

Stor og flott elefantskulptur langs veien fra BKK:

Mutter`n i god form etter en lang reise:

Ble en fin uke i Hua Hin med morsan og frøkna. Leier alltid bil her nede, så man kommer seg rundt relativt lett. Vi startet med Wat Huay Mongkhol, her er noen bilder derfra:

Mutter`n & frøkna «gikk noen runder» med elefanten:

For så å kaste mynt, og ønske seg/ønske andre gode ting:

Et lite besøk hos munken måtte selvfølgelig til, dog var ikke mutter`n klar over at han under prosessen skulle «sprinkle» vann over dem. Dette medførte at mutter`kvakk noe forferdelig, som jeg fant såpass lattervekkende, at jeg måtte trekke meg litt tilbake:

Frøkna & mutter`n:

Wat Huay Mongkhol har også et lite «kvinnetempel» med tilhørende damebuddha. Her tas inntrykkene inn av morsan:

Etter en liten sightseeing, ble den en tur til Khao Takiab, som er en høy klippe i sørenden av Hua Hin. Klippen inneholder også et tempel, samt en haug med apekatter (ekte....) som lever fritt her oppe. Her er mutter`n med utsikt over Hua Hin Beach:

Etter en tur på stranda, med tilhørende leskedrikker ble på ny favorittrestauranten besøkt. Morsan måtte innrømme at kylling av denne smaken og kvalitet, kunne man se langt etter i hjemlandet.

Mmmm...nydelig mat, her representert med Barbeque Chicken, Sticky Rice og «Som Tam», eller pappaya salad om du vil:

Denne krabaten var også sulten, og bisto med inntak av maten:

Etter fine dager med mye god mat & drikke, massasje hver eneste dag, ble det på ny en tur på stranden, her er vi rett nedenfor Hilton hotellet i Hua Hin:

En Thai familie på ettermiddagstur, med tilhørende strandkos:

Hilton hotellet sett fra «nedsiden»:

Palmesus i Hua Hin:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:26.
Old 28-06-2011, 09:14   #8
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Et par turer på Papa John Steakhouse ble det også, her mutter`n & frøkna etter inntatt føde:

Så var en fin uke i Hua Hin over, og turen var for mutter`s del over. Vi reiste sammen til Bangkok, hvor jeg hadde reservert rom på Novotel Airport Hotel. TG 960 til ARN går jo ikke før 0110 på natten, så rommet ble også en avslappningsbase for morsan frem til avgang. Vi skulle videre til Chiang Mai tidlig dagen etter.

Retur BKK fra Hua Hin med Mr. Charin:

2 fornøyde damer i taxi`en:

Noen inntrykk fra turen til BKK:

Fargerike busser her nede:

Nyere Mercedes finnes også:

Grisetransport på vei nordover:

Bomveier finnes vel over allt i verden vil jeg tro:

Nærmer oss overgangen/bruen over Chao Praya elven. Virkelig flotte bruspenn, som ser fantastisk fine ut om natten med masse lys:

Kjørte en liten «bakvei» inn til flyplassen denne gangen. Her er noen bilder underveis mot hotellet, vi starter med Toyota`s egen Bangkok fabrikk:

Bangkok Airways Headoffice?:

Vi kom inn på en paralellvei til en av rullebanene, og observerte denne 747`en taxende:

Thai hangar på BKK:

Thai under «final Approach»:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:30.
Old 28-06-2011, 09:14   #9
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Thai Catering Building:

Et av kontorbyggene til Thai Airways Int`l:

Thai Technical:

Bilde tarmac BKK:

Så var vi ved hotellet, følger litt herfra også:

Novotel Airport Hotel – Bangkok

Ankomst hotell, her ved hovedinngangen:

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gjøre så mye ut av hotell oppholdet her på BKK, men endte opp med en Junior Suite, da prisen ikke var så alvorlig mye høyere enn vanlig room rate. Betalte ca. 8000,- THB for 1 natt. Slik så hotellrommet ut:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:32.
Old 28-06-2011, 09:15   #10
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Utsikten mot svømmebassenget:

Hotell foajèn sent på kvelden:

Så var morgenen her, og frokost ble inntatt på en flott reaturant, «buffet-style». Her er litt av utvalget samt litt fra restauranten:

Etter en kjapp utsjekk, bar det til terminalen for innsjekk til CNX med hotellets egen minivan:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:33.
Old 28-06-2011, 09:16   #11
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

BKK - CNX

Date: 20 Juni 2011 ETD: 0745
Flight: TG BKK - CNX
Aircraft: B747
Reg: HS-TGX
Seat: 2A + 3A Royal Silk Class
Load: ca. 90%
Push: 0821
Takeoff: 0845
Landed: 0937
Seatmap:
Thai 744

Innsjekk foregikk uten kø og annen dramatikk, og vi ruslet ned en etasje for litt «spotting» og shopping:

Gate denne morgenen var A1D, som vil si fjerpark, og buss til flyet. Prioritert boarding, og etter en liten runde fant vi 747`en som skulle ta oss til Chiang Mai.

HS-TGP parkert ved siden av oss, det var vel denne du hadde noen dager tidligere vel Bizflyer?

Vi skulle derimot ha HS-TGX denne morgenen, her sett ved gate:

Etter en klatretur i trappa, var det et hyggelig gjensyn med Thai`s 1.klasse kabin. Hadde på forhånd sjekket inn på nett, og sikret sete 2A samt 3A til med selv og frøkna:

Sete 2A:

Sett høyre fra setet:

Leskedrikk & varm klut ble servert i det du hadde satt deg:

Helt grei benplass må man vel kunne si....

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:36.
Old 28-06-2011, 09:16   #12
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Frøkna godt plassert i 3A:

Etter noen minutter kom flightdeck på lufta og varslet en liten delay grunnet problemer med radioen til bakkecrew. 36 minutter etter pushet vi ut, og satte kursen mot rullebanen for take-off.

Radiotrøbbel:

Litt fra flyplassen under taxing:

HS-TGP under take-off:

Cathay Pacific ready for take-off:

Slik så køen ut bakover da vi nærmet oss vår tur for take-off:

Så var det endelig vår tur. Vass akselrasjon, og kjapt i lufta denne tidlig mandag morgen:

KingFisher observert under egen take-off:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:40.
Old 28-06-2011, 09:17   #13
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Så var vi på ny i lufta:

Flott utsikt over Bangkok City etter 180 graders right turn:

Så kunne serveringen starte, her er bordet dekket med duk:

Det ble servert varm frokost, noe som smakte ganske bra:

Etter mat, var det tid for litt avslappning:

HS-TLD nyter flyturen:

Så nærmet vi oss CNX, og «nordlandsk» natur dukket opp:

Så var vi på final:

Touchdown CNX:

Denne krabaten sto og solte seg utenfor Luftforsvarets avdeling CNX:

Litt fra taxing to gate CNX:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:42.
Old 28-06-2011, 09:18   #14
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Så, etter å ha kommet seg av, bar det til bagasjebåndet for henting av kofferter. Disse kom som nummer 1 & 2 da båndet startet, noe man vel kan si seg fornøyd med. En fin flytur med Thai`s 747 i Biz, seated in First. Bra crew, med god serviceinnstilling. Litt om oppholdet i Chiang Mai følger:

CHIANG MAI

Da bærer det avgårde til hotellet, og vi ble hentet av egen sjåfør derfra.

Vi bodde på....

....som er et 5 stjerners Spa & Resort hotell. Hadde booket en «Grand De Luxe Suite» for disse 3 dagene her opp i nord, og så frem til noen fine dager. Betalte 8500,- THB døgnet for dette rommet, som var på totale 120 KVM inkl. Verandaen. Normalpris for dette rommet står at skal være 20000,- THB pr. Natt. Rommet var skikkelig fint, men om jeg hadde betalt full pris, vet jeg nå ikke. Rommet så slik ut på skisse:

Inngangsparti rom:

Inng.dør/spiseavd/minibar:

Stue:

Soverom:

Kontordel soverom:

Hmmm....mistenkelig lik en hvis Fnate?

Badet m/egen jacuzzi, «waterfall» og tv:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:49.
Old 28-06-2011, 09:19   #15
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Rommet`s veranda med pool/riverview:

Kveld/natt på veranda:

Litt fra hotellets lobby, resepsjon & andre områder:

Spa avdelingen:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:51.
Old 28-06-2011, 09:19   #16
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Hotellets bar område med flott utsikt over Mae Ping River:

Rommet sett fra poolen:

Hotellets egen båt:

Nedgangen til en av hotellets 3 restauranter:

Lobbyområdet:

Hotellets egen bil samt tuk-tuk:

Hotellets frokost/sal:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:55.
Old 28-06-2011, 09:20   #17
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Vi skulle jo besøke datteren til frøkna mi på denne turen, og overraskelsen var stor da det viste seg at hun uten at jeg viste det, hadde fått en liten datter. Zeay, som nå er 23 år gammel, har jeg jo kjent fra hun var 9 år, så det var litt spesielt å se henne med eget barn. Hehe...sånn er nå livet, og jeg kunne «mobbe» frøkna for nå å være bestemor, noe jeg syntes var festlig. Dog gjorde jo dette meg til en slags «reservebestefar», så det var kanskje ikke så moro alikevel....

Uansett, jeg booket hotellbåten dag 2 for en liten sightseeing langs Mae Ping River, et såkalt After Noon Cruise, som kostet 700,- THB pr. Pers. Inkl Cocktail og lett servering. Turen tok oss noe lenger ned elven, og stoppet ved historiske Wiang Kum Kam, the Ancient City:

Quote:

Wiang Kum Kam is an ancient fortified city that is older than Chiang Mai itself. Located to the south of Chiang Mai, it was the site where King Mangrai moved his capital after capturing Lamphun, then the capital of the Kingdom of Haripunchai, in 1281.

Wiang Kum Kam was founded in 1286. It is located some 15 km from Lamphun. King Mangrai fortified the settlement with a palisade and a moat, using water channeled from nearby Ping River for this purpose.

Wiang Kum Kam served as King Mangrai's capital for only ten years. In 1296 he founded Chiang Mai and relocated there. From then on, Wiang Kum Kam was an abandoned site. By the 16th century, the Ping River changed its course, causing the ancient city to be flooded.

Wiang Kum Kam remained a desolate, abandoned site until the 20th century, when it was rediscovered and marginally settled. Excavations were conducted in the 1980's revealing a dozen or so temple ruins. Many of these have been restored, although the majority has only their foundations intact. There is also an on-site museum showcasing the history and artifacts of Wiang Kum Kam.

On the western side of the ruins of Wiang Kum Kam stands Wat Chedi Liam, or Monastery of the Square Chedi. This temple dates back to 1288-9, and was originally built by King Mangrai. It includes a square chedi which is a replica of the square Mon-style chedi at Wat Chama Thewi (also known as Wat Kukut) at Lamphun.

The present Wat Chedi Liam in Wiang Kum Kam was restored in 1908 through funds provided by Luang Yonakanvijit, an ethnic Mon of Burmese nationality who brought Burmese artisans over to restore the chedi and to add stucco designs.
Her er noen bilder fra denne utflukten:

Ferske blomster må til, for «Good Luck»:

Captain "Kai" & crewmember på denne båten:

Forlater hotellets brygge:

«Not only sunshine....»:

Så bar det i land, for en liten omvisning i «The Ancient City» med hest & kjerre:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 13:00.
Old 28-06-2011, 09:21   #18
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Hmmmm...kvinnefiendtlig?:

Jentene «mine» inne i et av templene:

Sjefen sjøl, med hest & kjerre:

Videre til neste ruin:

Noen av hestekreftene hadde «day off»:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 13:02.
Old 28-06-2011, 09:22   #19
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Måtte egentlig skikkelig på ramma, og ble glad mann da jeg fikk henvist et toalett. Viste seg at jeg ikke måtte på do allikevel...:

Så bar det tilbake til båten, og kursen ble satt mot hotellet igjen:

Ved ankomst hotellet, sto denne karen å tok oss i mot:

En kjempeflott og minneverdig tur med mange inntrykk, som var verdt alle baht`ene spør du meg...Takk til Kapteinen & Crew!

WAT DOI SUTHEP

En av dagene bar det av gårde til et av Thailands viktigste templer, WAT DOI SUTHEP. Dette er et "must" å besøke for alle spør du meg.

Quote:

Wat Doi Suthep
Wat Doi Suthep, also called Wat Phra That Doi Suthep, or by its full name, Wat Phra Boromathat Doi Suthep, is one of the most important temples in Chiang Mai. It is located half-way up the 1601-meter Doi Suthep mountain, on a ridge overlooking Chiang Mai. The people of the area considers Doi Suthep and the adjacent 1685-meter peak, Doi Pui, as sacred, as they are the abodes of Pu Sae and Ya Sae, the guardian spirits of the city.

The decision to built Wat Doi Suthep came about out of an accident. In 1371, the monk Sumana was bringing a sacred relic from Sukhothai to be enshrined in*Wat Suan Dok. However, during the enshrining of the relic, an accident occured, causing the relic to split into two. According to superstition, it is inauspicious enshrined both pieces of relic at Wat Suan Dok.*

A new site was to be found to enshrine the second piece. To do this, the relic was placed in a reliquary on the back of a white elephant. The elephant was then set free to roam on its own. Off it went in the direction of the mountains. It stopped three times, the first at a lower hilltop now known as Doi Chang Non, meaning*Hill of the Sleeping Elephant. Eventually the elephant arrived at a spur on Doi Suthep, at a place where there lived a hermit by the name of Wasuthep. Here it trumpeted three times, went in circles for three times, then knelt to the ground and promptly died.

The believers, who have been following after the elephant, regarded this as an auspicious sign, and determined that the spot where the elephant died should be the site to build a temple to enshrine the relic.*

The original temple built in the 14th century comprises a 7-meter*chedi. At the end of the 15th century and the turn of the 16th century, the*chedi*was enlarged to its present form, standing 16 meters tall and has a base which is 12 meters in diameter.
Getting there
The easiest way to pay a visit to Wat Doi Suthep is to book a tour package in Chiang Mai. If you are an independent traveler, it is best that you drive there. Take Huai Kaeo Road which leads out of the northwest corner of Old Chiang Mai. This leads to the winding hill road built in 1935 by the followers of Kruba Srivichai, a revered monk of Lanna Thai. Wat Doi Suthep is at Km 14 marker. You won't fail to miss it. There are parking lots, food stalls and souvenir stalls.*

To take public transport, look for songtheaws (red-color pick-up trucks) going there. You can find them parked in front of Chiang Mai University and in front of Chiang Mai Zoo. Once they get 6 passengers, they are ready to go. The journey should cost about 30 baht one way. You can hire the songthaew for 150 baht one way. Tuk tuk are not allowed to go to Doi Suthep. The traditional way to reach the temple is by climbing the 200-step staircase, built in the 16th century by the ruler Phra Mekuti. It is flanked on either side by undulating naga-makara balustrades. This takes you right up to the main facade of the temple. Entrance fee is 30 baht.

An alternative is to use the funicular tram, a sort of box-like contraption that carries passengers up the hill to the temple. It travels at a speed of 60 meters per minute. Entrance fee including two-way tram ride is 50 baht.
When to visit
It is best to visit during weekdays, Mondays to Fridays, as it is less crowded. Many local worshippers visit it during weekends and public holidays. The temple is open from 6:00am to 8:00pm.
What to see
Let me show you around Wat Phra That Doi Suthep. Let's use the staircase. Yes, it is quite a tiring climb, but fun to see the temple coming nearer and nearer.*

At the top of the stairs, you see two*yak, green, fierce-looking guardians. They are housed in small chapels on either side of the staircase, and are installed there to offer "protection" to the terrace. In front of you is a walled enclosure.*

On the right of an old jackfruit (nangka) tree is a pavilion or shrine with the image of Wasuthep, the hermit who was staying at the spot when the white elephant arrived. You can identify him by the tiger-stripe robe that he dons. On the other side of the jackfruit tree is the statue of the white elephant along with the portable reliquary that carried the relic.

Nearby is an ubosot with the statue of Mae Thorani, the earth goddess, in her usual pose of wringing her hair to release water that will flood and drown the army of Mara which was attacking the Buddha. Along the side walls are rows of bells which are rung by devotees.*

The Cloister of Wat Doi Suthep*The chedi of Wat Doi Suthep is enclosed within a cloister, or*phra rabieng. It was last renovated by Chao Kawila at the beginning of the 19th century. The phra rabieng is lined with Buddha images.*

Sala Khru Ba Srivichai*All around the cloistered compound are additional buildings, or*viharns. The largest is on the side of the main entrance. This one is called Sala Khru Ba Srivichai, named after the monk who built the road up Doi Suthep in 1935. It was however much older than the monk himself, being built in 1806. On its walls are murals telling the story of how the wat was founded.The Chedi of Wat Doi Suthep
The chedi is a golden spire and look exquisite against the blue sky. It is sheathed completely with gilded copper plates. As this is a phra that, meaning a sacred relic is housed inside, the chedi is fenced by a railing that is painted red with gilded tips. On feast days, ,male devotees are allowed to circumnambulate clockwise around the chedi inside the fenced compound. At each corner of the railing is a towering golden umbrella. These are Burmese-style sacred parasols called*chat.*

The other Viharns of Wat Doi Suthep
Now let's walk around the compound in the clockwise direction. The viharn on the west side contains an image of the Buddha called Pho Luang Oon Muang. Devotees often stop here to offer prayers to the image as well as to the chedi. On the north side of the compound is another viharn, also built in 1806. Inside is the Buddha image known as Phra Purahatsabodhi Boromathat, also known as the Thursday Buddha. Devotees born of Thursdays pay homage to this Buddha image. Finally, on the east side is a small viharn with the Buddha image known as Pho Luang Than Chai

Her er litt bilder fra denne dagen, vi startet med å leie en taxi for dagen som kostet 700,- THB:

Chiang Mai er en ren og pen by i thaistandard spør du meg, noe denne karen kanskje har litt skyld i:

Før man reiser opp i fjellet til Doi Suthep, er skikken at man stopper hos denne karen først:

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 13:11.
Old 28-06-2011, 09:23   #20
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Så var vi ved tempelet, og billett til heisen opp ble kjøpt inn. Alle thai`er har gratis inngang, mens turistene må betale inngangsavgift. Man kan også gå den lange trappen opp til tempelet, men klok av skade ville jeg ikke det....Det er en skikkelig «syremaskin» spør du meg...

I heisen på vei opp til tempelet:

Tempelets hovedinngang:

Trappen opp sett ovenfra og ned:

Litt detaljer fra tempelet:

CNX sett fra Wat Doi Suthep. Flott utsikt!

Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 13:14.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules