|
28-06-2011, 09:08 | #1 |
ScanFlyer Silver
|
OSL-ARN-BKK-CNX-HKT-BKK-ARN-OSL med DY (Y) & TG (Y+ & C)
TIL BANGKOK VIA STOCKHOLM MED (Innenriks: BKK-CNX-HKT-BKK med Thai i Biz) Da var det på tur igjen, denne gangen også til Thailand. Jeg kom over fin pris med Thai Int`l Airways i Premium Eco på expedia.se. T/R ARN-BKK kom på ca. 8600,- NOK. Med slik fin pris, inviterte jeg med meg moderen på tur, noe jeg tror hun satt pris på. Hun har tidligere vært i Thailand, men ikke vært i «kåken» til junior i Hua Hin før. Vi satset derfor på en fin uke for henne der. Mutter`n skulle bare være med 1 uke, for så å dra hjem til Norge igjen. Undertegnede hadde fått innvilget 2 uker med ferie, og ønsket derfor denne gangen å ta med frøkna til Chiang Mai hvor hun opprinnelig er fra, for å møte datteren som går på skole der oppe. Noen år siden jeg var her sist, så gledet meg til å komme tilbake dit. Jeg har med litt både fra Hua Hin og Chiang Mai, selv om det allerede er flotte rapporter her inne fra disse stedene fra før. De 2 siste dagene skulle tilbringes i Phuket, har dog ingenting herfra i denne rapporten. T/R Stockholm denne gangen falt på Norwegian, og denne billetten kom på 1100,- NOK. Totalt snakker vi altså om ca. 9700,- NOK T/R. Ikke allt for mange TR`s fra denne klassen på Thai som jeg vet om, noen er det selvfølgelig, men ikke mange med bilder. Håper derfor denne kan falle i smak for noen og enhver....Alle logo`er er klikkbare, og er kreditert rettmessig eier med direkte link. Slik ser da reisen ut på papir: På kartet skulle routingen bli ca. slik: Domestic routemap: Turen startet tidlig lørdag`s morgen fra bopel i Røyken, og fatter`n fraktet oss nok en gang trygt hele veien opp til OSL. Relativt sett stille på Gardermoen denne morgenen, og sikkerhetskontrollen ble unnagjort i en fei etter innsjekk på automat og bagdrop. En liten kikkerunde i Tax-Free (kun se, ikke røre...) ble det også tid til, uten at det ble handlet inn noe. Røyk og alkohyler ble hamstret på ARN. Relativt rolig på utenlandsterminalen denne lørdags morgen: Så var det ut å fly litt igjen.... OSL -ARN Date: 11 Juni 2011 ETD: 0800 Flight: DY 806 OSL-ARN Aircraft: B738W Reg: LN-DYO Seat: 15A + 15B Economy Load: 95% Push: 0800 Takeoff: 0810 Seatmap: DY 738 Det var LN-DYO som skulle fly oss til ARN. Her sett @ gate:
Boarding startet etter tid, og foregikk i rolige former. Fant frem til forhåndsbestillt sete 15A (nødutg.) for meg, samt 15B til mutter`n. Ingen var heldigvis seated på 15C, så morsan flyttet seg dit da boarding var «completed». Igjen, usedvanlig deilig med ledig midtsete... Ingen klage på benplassen her nei...test var unødvendig.... Dette var ca. utsikt fra setet, og viser 2 gode og fine selskap... Nødutgang B738: Vi «pushet» nøyaktig kl. 0800, og taxet mot Rwy 19L med et par griser foran oss for take off. Skikkelig drittvær som dere kan se...Dette endret seg, og ARN kunne by på skikkelig sommervær da vi ankom der. Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 11:48. |
28-06-2011, 09:09 | #2 |
ScanFlyer Silver
|
Re: OSL-ARN-BKK-CNX-HKT-BKK-ARN-OSL med DY (Y) & TG (Y+ & C)
Sikkerhetsfilmen ble kjørt på skjerm under push og taxing mot rwy for take-off. Kul animering vil jeg nå påpeke... .Sikkerhetsbrosjyren ble også studert av undertegnede: Graving på tarmac @ OSL, dog stille på denne lørdag`s morgen: SAS i front, vi skulle ta av etter denne: Nærmer oss 19L, og snart klar for take-off, og Kapteinen kom på radioen og varslet fint flyvær, og strålende sol på ARN. Han beregnet flytiden denne morgenen til 45 minutter: Så var det vår tur, og kraftig akselrasjon sørget for å få oss raskt airborne: Da var vi i lufta, og godt var det.... Gjennom skylaget bar det... Cruise level, bestillte meg en kaffe og nøt utsikten: Fikk testet ut WIFI`en ombord, og sjekket selvfølgelig fr24.com. Sprøtt å «se seg selv» i lufta. Så var det tid for landing på ARN, og søppel samt annet ble samlet inn. Her left turn for aproach ARN: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 11:55. |
28-06-2011, 09:10 | #3 |
ScanFlyer Silver
|
Touchdown...!
ARN tarmac samt ATC-Tower (Thai-maskinen også i bakgrunnen @ gate): Norwegian bruker tydeligvis ARN terminal 2, noe som betød en liten gåtur over til terminal 5. Vi hadde meget god tid, så dette gjorde ingenting. @ gate ARN terminal 2: Ventet til de fleste hadde «stresset» seg av flyet.... Flyvningen var knallbra, med et morgenfriskt crew med et smil på lur hele veien. Veldig bra DY! Her er forøvrig et kart over terminalene og avstander i tid, for de som måtte være interessert: Fant en koselig restaurant etter bag pic up og en liten rusletur over på den andre terminalen, hvor vi spiste litt frokost. (Måtte vente en time før Thai åpnet for check-in) Fikk også tatt noen bilder fra tarmac herfra. Ethiopian 757 taxi to gate: Air France på vei inn til gate @ ARN: LN-RRK blir pushet ut fra gate: Delta 757 lander på ARN, og senere taxer inn til gate: Modell av SAS 747 i monter: Hmmm...ser jo her hvor enkelte kanskje har funnet seg «Nicket» til flyprat.no... Etter innsjekk i dedikert Premium Economy counter hos Thai, valgte vi en liten tur i SAS Business Lounge for å slappe av litt. Koste oss med en øl, Champagne samt noe småsnacks fra utvalget av mat. Relativt stille og rolig i loungen denne dagen, men lørdag er nok ikke den store «Lounge-dagen» vil jeg tro. Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 11:59. |
28-06-2011, 09:11 | #4 | |
ScanFlyer Silver
|
Date: 11 Juni 2011 ETD: 1430 Flight: TG 961 ARN-BKK Aircraft: B747 All Series (Old config) Reg: HS-TGG - Delivered Thai 26.10.2003 Seat: 19A + 19B Premium Economy Load: ca. 90% Push: 1425 Takeoff: 1433 Seatmap: TG 747 All Series Thai 747 – HS-TGG @ Gate, i påvente av boarding:
Etter dedikert ombordstigning, fant vi oss godt til rette i 2 etasjen og setene 19A/B. Jeg har fløyet denne ganske ofte, og storkoser meg her, selv om det er av gammel konfigurasjon. Her er noen bilder som viser det slik vi opplevde det. Ste 19A er min favoritt, for det første er man først ned og ut av maskinen etter ankomst, men også fordi at det bakerste setet er plassert litt lenger ut fra vindusrekken, noe som gir en utrolig plassfølelse. Godt med «stuerom» er det også i denne etasjen. Meget god benplass kan man vel si: Sete 19 J/K sett fra mitt sete: Ikke rare setekontroller`en dette, men det funker da.... Meny samt headset`s var allerede i setelommen da vi satte oss ned: Champagne (Piper-Heidsieck), og andre forfriskende leskedrikker samt varm klut ble tilbudt rett etter at man hadde satt seg. Mutter`n hadde ikke vært i 2 etasje på 747 før, så hun storkoste seg....: Premium Economy kabinen sett fra trappen bak: Tepper og puter lå også klart i setet ved ankomst: Her følger menyen for ARN-BKK i Premium Eco: Quote:
Etter «Boarding Completed» gikk ting i rask rekkefølge; Push, oppstart motorer, Safety Demo, og taxing til RWY for take-off. Sikkerhetsbrosjyre Thai 747: Push-back released, og vi ruller....: ARN tarmac: Last edited by HS-TLD; 30-06-2011 at 08:09. |
|
28-06-2011, 09:12 | #5 |
ScanFlyer Silver
|
På god vei mot RWY:
Rullebanen sett fra mitt sete: Vi løftet rett etter ATC-Tower, og hadde en fin stigning i flott flyvær: Etter en «smooth» left-turn, og noe stigning, fikk jeg fin oversikt mot ARN, her sett fra mitt sete: «Seatbelt Sign Off» ca. kl. 1450, hvorpå også kapteinen kom på nett og fortalte om vær, føre og rutevalg østover. Servering/foredrink startet også ved dette tidspunkt: Bordet dekket på med duk av crew, og i påvente av en liten «dram» & Appertizer: Valgte litt Champagne til Appertizeren da vognen kom frem til vår rad: Så var det tid for forrett, denne så slik ut presentert på bordet: (Fortsatte like godt med Champagnen til forretten også) Til hovedrett valgte jeg Stir-Fried Beef, og gikk for rødvin til denne. Slik så det ut: Fortsatte med rødvin til osten...: Rolig og fin stemning i kabinen når desserten var underveis: Så var det dessert tid, kaffe & Cognac hører selvfølgelig til. Dette så slik ut: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:17. |
28-06-2011, 09:12 | #6 |
ScanFlyer Silver
|
Tok meg et par runder til med Kaffe & Cognac, og skulle til å se litt på film. Det ble det dessverre ikke noe av, hele systemet var falt ut, og lot seg følgelig ikke resette. Musikk kanalene kunne dog høres på. Litt synd, men sånn går det jo noen ganger.... Uuhhuu...funker ikke....: Mange la seg etterhvert ned, og slappet godt av: Men, blir jo ikke helt av å tørste i hjel, så her var det bare å plinge på, å få servert seg et par GT`er underveis: Kabinen ble etterhvert «dimmet» ned, og med unntak av noen, så det ut til at alle sov greit. Jeg og mutter`n derimot, pratet, drakk og koste oss. Litt fra «Aft Galley»: Self Serve bar bakerst i kabinen: Trappen ned til 1 etg: Fikk et par timer`s søvn, kabinen fikk lyset tent ca. 0410 lokal tid, og folk våknet etterhvert til liv og frokost: Det ble så servert kald og frisk juice eller vann før frokosten, samt kald klut: Så ble frokosten servert, den så slik ut på mitt bord: Vi nærmet oss så BKK, og en flott flytur var snart over. Vanskelig lys å ta bilder i, så dessverre ingen bilder rundt dette. Thai levert varene til gangs, jeg stortrives i denne klassen, og tar gjerne turen igjen, spesielt til den prisen. Vi landet nøyaktig 0520 lokal tid, og kom oss kjapt ut av flyet. Priority på bagasjen fungerte utmerket, og koffertene våres var av de første som ankom på båndet. Vi var også før «morgenrushet» i Immigration, så dette gikk svært raskt. Vi satte så kursen mot Hua Hin med vår faste sjåfør Mr. Charin som trofast sto og ventet på utsiden. Kommer litt herfra også i neste avsnitt. Takk for titten så langt! Mvh HS-TLD Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:21. |
28-06-2011, 09:13 | #7 |
ScanFlyer Silver
|
Hua Hin Ble som nevnt hentet av vår faste taxi sjåfør, her på vei fra BKK tol Hua Hin: Stor og flott elefantskulptur langs veien fra BKK: Mutter`n i god form etter en lang reise: Ble en fin uke i Hua Hin med morsan og frøkna. Leier alltid bil her nede, så man kommer seg rundt relativt lett. Vi startet med Wat Huay Mongkhol, her er noen bilder derfra: Mutter`n & frøkna «gikk noen runder» med elefanten: For så å kaste mynt, og ønske seg/ønske andre gode ting: Et lite besøk hos munken måtte selvfølgelig til, dog var ikke mutter`n klar over at han under prosessen skulle «sprinkle» vann over dem. Dette medførte at mutter`kvakk noe forferdelig, som jeg fant såpass lattervekkende, at jeg måtte trekke meg litt tilbake: Frøkna & mutter`n: Wat Huay Mongkhol har også et lite «kvinnetempel» med tilhørende damebuddha. Her tas inntrykkene inn av morsan: Etter en liten sightseeing, ble den en tur til Khao Takiab, som er en høy klippe i sørenden av Hua Hin. Klippen inneholder også et tempel, samt en haug med apekatter (ekte....) som lever fritt her oppe. Her er mutter`n med utsikt over Hua Hin Beach: Etter en tur på stranda, med tilhørende leskedrikker ble på ny favorittrestauranten besøkt. Morsan måtte innrømme at kylling av denne smaken og kvalitet, kunne man se langt etter i hjemlandet. Mmmm...nydelig mat, her representert med Barbeque Chicken, Sticky Rice og «Som Tam», eller pappaya salad om du vil: Denne krabaten var også sulten, og bisto med inntak av maten: Etter fine dager med mye god mat & drikke, massasje hver eneste dag, ble det på ny en tur på stranden, her er vi rett nedenfor Hilton hotellet i Hua Hin: En Thai familie på ettermiddagstur, med tilhørende strandkos: Hilton hotellet sett fra «nedsiden»: Palmesus i Hua Hin: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:26. |
28-06-2011, 09:14 | #8 |
ScanFlyer Silver
|
Et par turer på Papa John Steakhouse ble det også, her mutter`n & frøkna etter inntatt føde:
Så var en fin uke i Hua Hin over, og turen var for mutter`s del over. Vi reiste sammen til Bangkok, hvor jeg hadde reservert rom på Novotel Airport Hotel. TG 960 til ARN går jo ikke før 0110 på natten, så rommet ble også en avslappningsbase for morsan frem til avgang. Vi skulle videre til Chiang Mai tidlig dagen etter. Retur BKK fra Hua Hin med Mr. Charin: 2 fornøyde damer i taxi`en: Noen inntrykk fra turen til BKK: Fargerike busser her nede: Nyere Mercedes finnes også: Grisetransport på vei nordover: Bomveier finnes vel over allt i verden vil jeg tro: Nærmer oss overgangen/bruen over Chao Praya elven. Virkelig flotte bruspenn, som ser fantastisk fine ut om natten med masse lys: Kjørte en liten «bakvei» inn til flyplassen denne gangen. Her er noen bilder underveis mot hotellet, vi starter med Toyota`s egen Bangkok fabrikk: Bangkok Airways Headoffice?: Vi kom inn på en paralellvei til en av rullebanene, og observerte denne 747`en taxende: Thai hangar på BKK: Thai under «final Approach»: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:30. |
28-06-2011, 09:14 | #9 |
ScanFlyer Silver
|
Thai Catering Building:
Et av kontorbyggene til Thai Airways Int`l: Thai Technical: Bilde tarmac BKK: Så var vi ved hotellet, følger litt herfra også: Novotel Airport Hotel – Bangkok Ankomst hotell, her ved hovedinngangen: Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gjøre så mye ut av hotell oppholdet her på BKK, men endte opp med en Junior Suite, da prisen ikke var så alvorlig mye høyere enn vanlig room rate. Betalte ca. 8000,- THB for 1 natt. Slik så hotellrommet ut: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:32. |
28-06-2011, 09:15 | #10 |
ScanFlyer Silver
|
Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:33. |
28-06-2011, 09:16 | #11 |
ScanFlyer Silver
|
BKK - CNX Date: 20 Juni 2011 ETD: 0745 Flight: TG BKK - CNX Aircraft: B747 Reg: HS-TGX Seat: 2A + 3A Royal Silk Class Load: ca. 90% Push: 0821 Takeoff: 0845 Landed: 0937 Seatmap: Thai 744 Innsjekk foregikk uten kø og annen dramatikk, og vi ruslet ned en etasje for litt «spotting» og shopping:
Gate denne morgenen var A1D, som vil si fjerpark, og buss til flyet. Prioritert boarding, og etter en liten runde fant vi 747`en som skulle ta oss til Chiang Mai. HS-TGP parkert ved siden av oss, det var vel denne du hadde noen dager tidligere vel Bizflyer? Vi skulle derimot ha HS-TGX denne morgenen, her sett ved gate: Etter en klatretur i trappa, var det et hyggelig gjensyn med Thai`s 1.klasse kabin. Hadde på forhånd sjekket inn på nett, og sikret sete 2A samt 3A til med selv og frøkna: Sete 2A: Sett høyre fra setet: Leskedrikk & varm klut ble servert i det du hadde satt deg: Helt grei benplass må man vel kunne si.... Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:36. |
28-06-2011, 09:16 | #12 |
ScanFlyer Silver
|
Frøkna godt plassert i 3A:
Etter noen minutter kom flightdeck på lufta og varslet en liten delay grunnet problemer med radioen til bakkecrew. 36 minutter etter pushet vi ut, og satte kursen mot rullebanen for take-off. Radiotrøbbel: Litt fra flyplassen under taxing: HS-TGP under take-off: Cathay Pacific ready for take-off: Slik så køen ut bakover da vi nærmet oss vår tur for take-off: Så var det endelig vår tur. Vass akselrasjon, og kjapt i lufta denne tidlig mandag morgen: KingFisher observert under egen take-off: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:40. |
28-06-2011, 09:17 | #13 |
ScanFlyer Silver
|
Så var vi på ny i lufta: Flott utsikt over Bangkok City etter 180 graders right turn: Så kunne serveringen starte, her er bordet dekket med duk: Det ble servert varm frokost, noe som smakte ganske bra: Etter mat, var det tid for litt avslappning: HS-TLD nyter flyturen: Så nærmet vi oss CNX, og «nordlandsk» natur dukket opp: Så var vi på final: Touchdown CNX: Denne krabaten sto og solte seg utenfor Luftforsvarets avdeling CNX: Litt fra taxing to gate CNX: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:42. |
28-06-2011, 09:18 | #14 |
ScanFlyer Silver
|
Så, etter å ha kommet seg av, bar det til bagasjebåndet for henting av kofferter. Disse kom som nummer 1 & 2 da båndet startet, noe man vel kan si seg fornøyd med. En fin flytur med Thai`s 747 i Biz, seated in First. Bra crew, med god serviceinnstilling. Litt om oppholdet i Chiang Mai følger: CHIANG MAI Da bærer det avgårde til hotellet, og vi ble hentet av egen sjåfør derfra. Vi bodde på.... ....som er et 5 stjerners Spa & Resort hotell. Hadde booket en «Grand De Luxe Suite» for disse 3 dagene her opp i nord, og så frem til noen fine dager. Betalte 8500,- THB døgnet for dette rommet, som var på totale 120 KVM inkl. Verandaen. Normalpris for dette rommet står at skal være 20000,- THB pr. Natt. Rommet var skikkelig fint, men om jeg hadde betalt full pris, vet jeg nå ikke. Rommet så slik ut på skisse: Inngangsparti rom: Inng.dør/spiseavd/minibar: Stue: Soverom: Kontordel soverom: Hmmm....mistenkelig lik en hvis Fnate? Badet m/egen jacuzzi, «waterfall» og tv: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:49. |
28-06-2011, 09:19 | #15 |
ScanFlyer Silver
|
Rommet`s veranda med pool/riverview: Kveld/natt på veranda: Litt fra hotellets lobby, resepsjon & andre områder: Spa avdelingen: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:51. |
28-06-2011, 09:19 | #16 |
ScanFlyer Silver
|
Hotellets bar område med flott utsikt over Mae Ping River: Rommet sett fra poolen: Hotellets egen båt: Nedgangen til en av hotellets 3 restauranter: Lobbyområdet: Hotellets egen bil samt tuk-tuk: Hotellets frokost/sal: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 12:55. |
28-06-2011, 09:20 | #17 | |
ScanFlyer Silver
|
Vi skulle jo besøke datteren til frøkna mi på denne turen, og overraskelsen var stor da det viste seg at hun uten at jeg viste det, hadde fått en liten datter. Zeay, som nå er 23 år gammel, har jeg jo kjent fra hun var 9 år, så det var litt spesielt å se henne med eget barn. Hehe...sånn er nå livet, og jeg kunne «mobbe» frøkna for nå å være bestemor, noe jeg syntes var festlig. Dog gjorde jo dette meg til en slags «reservebestefar», så det var kanskje ikke så moro alikevel.... Uansett, jeg booket hotellbåten dag 2 for en liten sightseeing langs Mae Ping River, et såkalt After Noon Cruise, som kostet 700,- THB pr. Pers. Inkl Cocktail og lett servering. Turen tok oss noe lenger ned elven, og stoppet ved historiske Wiang Kum Kam, the Ancient City: Quote:
Ferske blomster må til, for «Good Luck»: Captain "Kai" & crewmember på denne båten: Forlater hotellets brygge: «Not only sunshine....»: Så bar det i land, for en liten omvisning i «The Ancient City» med hest & kjerre: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 13:00. |
|
28-06-2011, 09:21 | #18 |
ScanFlyer Silver
|
Hmmmm...kvinnefiendtlig?: Jentene «mine» inne i et av templene: Sjefen sjøl, med hest & kjerre: Videre til neste ruin: Noen av hestekreftene hadde «day off»: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 13:02. |
28-06-2011, 09:22 | #19 | |
ScanFlyer Silver
|
Måtte egentlig skikkelig på ramma, og ble glad mann da jeg fikk henvist et toalett. Viste seg at jeg ikke måtte på do allikevel...: Så bar det tilbake til båten, og kursen ble satt mot hotellet igjen: Ved ankomst hotellet, sto denne karen å tok oss i mot: En kjempeflott og minneverdig tur med mange inntrykk, som var verdt alle baht`ene spør du meg...Takk til Kapteinen & Crew! WAT DOI SUTHEP En av dagene bar det av gårde til et av Thailands viktigste templer, WAT DOI SUTHEP. Dette er et "must" å besøke for alle spør du meg. Quote:
Her er litt bilder fra denne dagen, vi startet med å leie en taxi for dagen som kostet 700,- THB: Chiang Mai er en ren og pen by i thaistandard spør du meg, noe denne karen kanskje har litt skyld i: Før man reiser opp i fjellet til Doi Suthep, er skikken at man stopper hos denne karen først: Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 13:11. |
|
28-06-2011, 09:23 | #20 |
ScanFlyer Silver
|
Så var vi ved tempelet, og billett til heisen opp ble kjøpt inn. Alle thai`er har gratis inngang, mens turistene må betale inngangsavgift. Man kan også gå den lange trappen opp til tempelet, men klok av skade ville jeg ikke det....Det er en skikkelig «syremaskin» spør du meg... I heisen på vei opp til tempelet: Tempelets hovedinngang: Trappen opp sett ovenfra og ned: Litt detaljer fra tempelet: CNX sett fra Wat Doi Suthep. Flott utsikt! Last edited by HS-TLD; 29-06-2011 at 13:14. |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|