Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-05-2020, 15:29   #1
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Spørsmål Reiseforsikringsselskapene i disse dager. Status?

Tjener eller taper reiseforsikringsselskapene på at utenlandsferier frem til august blir avlyst?

På den ene side vil de sannsynligvis spare seg mange utbetalinger på skader, på den andre side vil de få mange krav for avbestilte reiser. (Samtidig ser jeg at mitt selskap (Storebrand) ber kundene om ikke å kansellere billetten før reisedag, i håp om at flyselskapet skal kansellere selv...)
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2020, 17:28   #2
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Reiseforsikringsselskapene i disse dager...

Solid tap.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2020, 19:27   #3
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Reiseforsikringsselskapene i disse dager...

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Tjener eller taper reiseforsikringsselskapene på at utenlandsferier frem til august blir avlyst?

På den ene side vil de sannsynligvis spare seg mange utbetalinger på skader, på den andre side vil de få mange krav for avbestilte reiser. (Samtidig ser jeg at mitt selskap (Storebrand) ber kundene om ikke å kansellere billetten før reisedag, i håp om at flyselskapet skal kansellere selv...)
Det er nok en del tap der som de i første omgang tar på egen kappe. Summene er nok sålengt levelige, men vi vil vel forståelig nok få økninger i premiene etterhvert.

Europesike/If roådet oss til å kansellere alle våre tre reiser selv og erstattet derfor alt.

Det var dog en misforståelse med en tur (HOU med SQ) hvor de trodde SQ kansellerte flighten så jeg fikk avslag, men når jeg dokumenterte at jeg hadde sendt avbestilling i god tid til Supersaver så fikk jeg medhold på klage.

Det er en god del "feller" der ute og temmelig viktig å ha tungen rett i munnen og bra dokumentasjon.

Igjen - Ha god reisedorsikring og booke direkte med flyselskapene er absolutt for meg utover.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 19-05-2020, 20:34   #4
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Reiseforsikringsselskapene i disse dager...

Jeg kikket litt på aksjekursen til Gjensidige. Den hadde treårsbeste 20. februar med 208,80; i dag ligger den på 176, en nedgang 14,98 %. Men i forhold til krakket i midten av mars da den ble notert til 152,55 har den gått opp med 15,37 siden da.

Den generelle kurven for Gjensidige har i hovedsak fulgt indeksen på Oslo Børs de siste månedene, og det tyder på at større utbetalinger i reiseforsikringene ikke bekymrer så mye.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2020, 21:49   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Reiseforsikringsselskapene i disse dager...

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Jeg kikket litt på aksjekursen til Gjensidige. Den hadde treårsbeste 20. februar med 208,80; i dag ligger den på 176, en nedgang 14,98 %. Men i forhold til krakket i midten av mars da den ble notert til 152,55 har den gått opp med 15,37 siden da.

Den generelle kurven for Gjensidige har i hovedsak fulgt indeksen på Oslo Børs de siste månedene, og det tyder på at større utbetalinger i reiseforsikringene ikke bekymrer så mye.
Nå utgjør vel reiseforsikringer en ganske liten del av Gjensidiges portefølje. Såvidt jeg raskt klarer få ut av å skumme årsrapporten deres så hadde de omsetning på reiseforsikring på ca 1 mrd i fjor, i hovedsak fra Norge og Danmark hvor de tilbyr dette. Av en total omsetning på nesten 26 mrd kroner, så utgjør dermed reiseforsikringer ca 3,8% av dette, så selv om de nok drar opp tapene i år, så tyder det på at reiseforsikring er en ganske liten andel av porteføljen deres
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2020, 22:12   #6
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Reiseforsikringsselskapene i disse dager...

Dette må da bety store tap for reiseforsikringsvirksomhetene.
Ikke bare er det store utbetalinger for kanselleringer og tidligerelagte hjemreiser.
Jeg vil anta det er nesten full stopp i kjøp av reiseforsikringer også.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2020, 22:17   #7
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Reiseforsikringsselskapene i disse dager...

Det blir nok mange store utbetalinger knyttet til kansellerte reiser ja, men samtidig blir det fint lite utbetalinger knyttet til syke nordmenn i utlandet. Så er et komplisert regnestykke for de, og det vil ta lang tid før man har fasiten. Men at det blir kostbart er det ikke tvil om...

Jokeren her er hva som skjer innen andre områder, som f.eks. bil. Dette utgjør en svært stor post hos de fleste selskapene, og økt bruk av bil fører umiddelbart til økte skader. Og hva er det mange har planer om å gjøre i sommer?
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2020, 00:41   #8
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Reiseforsikringsselskapene i disse dager...

Quote:
Finans Norge: Rekordhøye reiseerstatninger
Forsikringsselskapene har rapportert inn 162.000 reiseforsikringssaker og erstatninger på rundt 1,3 milliarder kroner i årets første kvartal.
https://e24.no/naeringsliv/i/QoVGER/...seerstatninger
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2020, 10:56   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Reiseforsikringsselskapene i disse dager...

Jeg hadde betalt reiser for flere titalls tusen, før galskapen rammet. Jeg har fått igjen smitt, og stort sett smule, uten å involvere forsikringsgreiene i det hele tatt. Stort sett er det forsinket bagasje som genererer kontakt i den retningen, også så jeg meg nødt til å benytte superduper-forsikringen på egenandelen på en skadet leiebil for et par år siden.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2020, 10:30   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Reiseforsikringsselskapene i disse dager. Status?

Nå viser det seg at forsikringsselskapene går i pluss. Selv om tap og utbetalinger knyttet til reiseforsikringsdelen går opp, så tjener de mer på andre forsikringer når vi sitter mer hjemme, kjører mindre bil, etc

https://e24.no/boers-og-finans/i/kRJ...-167-millioner

Quote:
Færre forsikringskrav under pandemien: Gjensidige har spart 167 millioner
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2020, 11:21   #11
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Reiseforsikringsselskapene i disse dager. Status?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå viser det seg at forsikringsselskapene går i pluss. Selv om tap og utbetalinger knyttet til reiseforsikringsdelen går opp, så tjener de mer på andre forsikringer når vi sitter mer hjemme, kjører mindre bil, etc

https://e24.no/boers-og-finans/i/kRJ...-167-millioner
Det var vel egentlig ikke overraskende. Forsikringsselskapene tjener alltid penger. Uansett.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2022, 08:46   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Reiseforsikringsselskapene i disse dager. Status?

Da kan man i større grad komme med en slags fasit her, og beregninger som er gjort basert på tall for 2021 tyder på at de som drev med reiseforsikinger tjente fett på korona. Premiene har fortsatt å tikke inn, mens erstattningsutbetalingene har vært minimale

Vedkommende bak denne artikkelen kaller det lommetyvere

https://finansavisen.no/nyheter/deba...dre-lommetyver

Quote:
Reiseforsikring når ingen reiser: – Simple lommetyver
Quote:
Anslåtte erstatninger oppgis til 773,8 millioner kroner, en nedgang på hele 66 prosent fra 2020. Bestandspremien derimot, viser en pen økning på 2,4 prosent, til hele 3.750 millioner kroner. Skadeprosenten lander dermed på historisk lave 20,6 prosent! I et godt år bør skadeprosenten ligge ned mot 60 prosent, hvilket også ville gitt et svært godt resultat for selskapene.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ny dansk bok om SAS publiseres i disse dager Spacetime Flyforum 4 07-04-2013 17:35
I disse filmtider... CFM Bilder & foto 3 29-09-2012 23:17
I disse sparetider! HMWK Flyforum 1 29-07-2009 11:04
I disse SAS dager. Flytyper. CRJ og Q400 TPN Flyforum 19 08-02-2009 14:18
Disse skal jeg fly om drøye 14 dager.. valen Flyforum 6 25-05-2007 22:07


All times are GMT +2. The time now is 16:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.