Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2014, 20:38   #41
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by mfjeldheim View Post
Lander på Narita, ja. Er vell eneste flyplassen SAS har avganger til i Japan (?) Har lest litt rundt omkring at metroen kan være rimelig kaotisk og vanskelig å finne frem i, men det løser seg kanskje ved den appen du nevner. Mye av det er vell (håper jeg i det minste) oversatt til Engelsk på metroen?
Jeg synes det er uproblematisk å navigere seg på stasjonene, men det er ofte lange avstander å gå.. En annen ting er at du må betale metrobillettene kontant, klistremerkene med Visa/Mastercard/Amex er bare til pynt...
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2014, 20:57   #42
mfjeldheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2014
Location: Haugesund
Posts: 78
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Jeg synes det er uproblematisk å navigere seg på stasjonene, men det er ofte lange avstander å gå.. En annen ting er at du må betale metrobillettene kontant, klistremerkene med Visa/Mastercard/Amex er bare til pynt...
Aha, greit å vite Har du noen erfaring av å reise til f.eks. Kyoto når du er i Tokyo? Hører at mange sier denne byen er et MUST om man først er i Japan?
mfjeldheim is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2014, 21:01   #43
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by mfjeldheim View Post
Aha, greit å vite Har du noen erfaring av å reise til f.eks. Kyoto når du er i Tokyo? Hører at mange sier denne byen er et MUST om man først er i Japan?
Jeg hadde planlagt en helg i Kyoto da jeg var i Tokyo i Mars, men måtte hjem tidligere enn planlagt. Hotel Granvia skal være plassen å bo i Kyoto, uten at jeg kan stå inne for det selv enda
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2014, 13:10   #44
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Japan-tråden

Minner også om Tokyo-tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=92447
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2014, 15:09   #45
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Japan-tråden

Tenker også på å hoppe på sas kampanjen til Japan i februar, men da først og fremst for å stå på ski og pudder til brystet. Er det noen som har erfaringer med Japan som ski destinasjon, har lest en del om store mengder med snøfall i løpet av vinteren, kunne helst tenkt meg å være på syd øyen.
econ is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2014, 18:23   #46
G346
ScanFlyer Blue
 
G346's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: Oslo
Posts: 91
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by mfjeldheim View Post
Aha, greit å vite Har du noen erfaring av å reise til f.eks. Kyoto når du er i Tokyo? Hører at mange sier denne byen er et MUST om man først er i Japan?
Har vært i Kyoto et par ganger, og det er absolutt verdt et besøk eller to. Byen er jo den gamle hovedstaden i Japan, og har derfor massevis av historikk og kultur. Flere kjente og ukjente templer, for ikke å snakke om flotte japanske hager. Noen av japans fineste hager er i Kyoto, da spesielt Kokedera og Katsura imperial villa. Vanvittig flott å vandre rundt der (hvis du er glad i natur og detaljer, vel og merke).

Jeg ville anbefalt å prøve et tradisjonelt Ryokan i Kyoto. Det vil si et japansk gjestehus hvor du bor på tradisjonelt japansk vis. Disse er ofte gamle, med utrolig mye historie. Da sover du på gulvet, blir servert ordentlig tradisjonell japansk mat og har som regel tilgang på onsen (privat eller felles). Dette har jeg også gjort et par ganger, og det er dette jeg husker aller best. Utrolig gøy å oppleve, men dessverre ganske dyrt. Men det er verdt å styre unna de vestlige hotellene et par netter, de kan du få overalt
G346 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2014, 22:11   #47
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Japan-tråden

Bodde på Matsumoto Ryokan i Kyoto, veldig bra beliggenhet og en eksotisk opplevelse som man husker.

Skal man toge litt rundt i Japan så lønner det seg veldig rakst å bruke Japan Rail pass som må kjøpes i tide før man drar.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 00:19   #48
mfjeldheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2014
Location: Haugesund
Posts: 78
Default Re: Japan-tråden

Takker for fine og bra svar så langt! Vil gjerne ta en tog-tur ned til Kyoto, men reiser alene og er litt usikker på hvor langt jeg skal tøye denne "solo-turen"? Tenker da på ting som språk, komme seg fra A-B og gjerne tilbake til A igjen osv ..
mfjeldheim is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 00:30   #49
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by mfjeldheim View Post
Takker for fine og bra svar så langt! Vil gjerne ta en tog-tur ned til Kyoto, men reiser alene og er litt usikker på hvor langt jeg skal tøye denne "solo-turen"? Tenker da på ting som språk, komme seg fra A-B og gjerne tilbake til A igjen osv ..
Trodde det var nettopp på solotur man har muligheten for å dra på "ekspedisjon" jeg?
Har du lyst har du lov, du er uansett i et av de mest siviliserte landene i Asia/Verden (om ikke det mest siviliserte?).

Last edited by KristianSk; 26-05-2014 at 00:34.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 00:46   #50
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by mfjeldheim View Post
Takker for fine og bra svar så langt! Vil gjerne ta en tog-tur ned til Kyoto, men reiser alene og er litt usikker på hvor langt jeg skal tøye denne "solo-turen"? Tenker da på ting som språk, komme seg fra A-B og gjerne tilbake til A igjen osv ..
Det er lettere for utlendinger å reise med tog til Kyoto enn å komme seg frem med med metroen i Tokyo. Planlegging anbefales imidlertid så man vet hvilket tog man skal ta.

Sushi, sashimi, gyudon og bruk av spisepinner føler jeg meg ganske komfortabel med, men ved frokostserveringen på det japanske vertshuset følte jeg meg temmelig lost. Jeg ante ikke hva noe var og de som serverte snakket kun japansk. Jeg visste heller ikke hvordan seremonien var så jeg fremstod vel som en skikkelig huleboer. Spising og drikking er rene seremonier i Japan hvor ting skal gjøres på spesielle måter.

Her kan man velge å gjøre litt research på forhånd, men eksotisk blir det uansett. Det er slike opplevelser som kan være mest skremmende med Japan, ellers er det veldig trygt.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 08:00   #51
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Japan-tråden

Japan trenger ikke være så vanskelig heller, det er som nevnt mest språkforvirringen som er det mest utfordrende. Metroen er utfordrende ja, men er slik at når du først får taket på det, så oppleves det enkelt. Jeg synes ikke lengre at metroen i Tokyo er spesielt mye vanskeligere enn i andre byer. Reiseplanleggeren til Google Maps er gull verd og kan alt om transport i landet.

Landet har også veldig godt utbygde Wifi nettverk, liknende Telenor Trådløs Sone bare 100 ganger mer utbygd. Har valgt å bruke "Wi2 Premium" sitt nettverk som koster ca 50 kr for en uke, og som har trådløse soner over hele Japan. I tillegg til det så har alle JR Lines stasjoner gratis internet.

Synes selv at Japan ikke er spesielt vanskelig når mulighetene for å komme på nett er så veldig gode, for da kan det meste googles. Dessuten så må du bare spørre folk på gata, de er utrolig hjelpsomme.

Anbefaler til slutt også Stay appen, som er en genial reiseguide som lar deg lagre byer på telefonen slik at guiden kan brukes offline. Har eks. muligheten til å lagre offline kart for hele Tokyo. Den appen har reddet meg et par ganger fra å være totalt lost.

https://itunes.apple.com/no/app/stay...0289?l=nb&mt=8
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 09:49   #52
mfjeldheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2014
Location: Haugesund
Posts: 78
Default Re: Japan-tråden

Takker for svar dere til dere tre! Ser nå på et Metro kart at det er veldig mye bokstaver og tall (og farger?). Ser ut til at det er "lettere" en først antatt, bare man følger med på hvilken linje man er på (bokstaven øverst?) og stasjon (tallet under bokstaven?) så burde det gå relativt bra. Mange takk til tipset om WiFi rundt i hele Tokyo også! De oppgir dog på nettsiden at 1 uke koster 2000 yen, men kan ikke si det er noe dyrt for en hel uke

Har også booket meg inn på "Hotel Grand Arc Hanzomon" til 3700kr under hele oppholdet i Tokyo. Er det noen som har erfaringer å dele ang. dette hotellet? Ser det er anbefalt både på Booking.com og TripAdvisor.
mfjeldheim is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 17:47   #53
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by mfjeldheim View Post
Har også booket meg inn på "Hotel Grand Arc Hanzomon" til 3700kr under hele oppholdet i Tokyo. Er det noen som har erfaringer å dele ang. dette hotellet? Ser det er anbefalt både på Booking.com og TripAdvisor.
Ganske "sleepy" område av byen det der, ville heller bodd i Shinjuku, særlig om du tenker å teste ut nattelivet.

(Snakker som tidligere expat i Tokyo).
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 19:07   #54
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Japan-tråden

Keep it comin', guys! Drar til TYO 23JUN.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 19:48   #55
mfjeldheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2014
Location: Haugesund
Posts: 78
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Ganske "sleepy" område av byen det der, ville heller bodd i Shinjuku, særlig om du tenker å teste ut nattelivet.

(Snakker som tidligere expat i Tokyo).
Nå tipper jeg at nattelivet i Tokyo er det siste jeg skal begi meg ut på :P Men stikker gjerne en tur ut for å ta noen bilder av hvordan byen ser ut om natten. Hvilke måter er enklest, raskest og muligens også billigst i forhold til hva man får, å komme seg inn til Tokyo fra Narita? Bor som nevnt på hotellet over, og har vurdert å ta taxi etter bussen/ toget fra flyplassen ankommer byen.
mfjeldheim is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 21:42   #56
geirfugl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 121
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Jeg hadde planlagt en helg i Kyoto da jeg var i Tokyo i Mars, men måtte hjem tidligere enn planlagt. Hotel Granvia skal være plassen å bo i Kyoto, uten at jeg kan stå inne for det selv enda
Granvia er veldig greit fordi det ligger rett ved stasjonen,ellers er det IKKE noe spesielt,mildt sagt!!
geirfugl is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 21:43   #57
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by geirfugl View Post
Granvia er veldig greit fordi det ligger rett ved stasjonen,ellers er det IKKE noe spesielt,mildt sagt!!

Takk for advarselen, kanskje godt jeg avbestilte da?
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 23:39   #58
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by mfjeldheim View Post
Nå tipper jeg at nattelivet i Tokyo er det siste jeg skal begi meg ut på :P Men stikker gjerne en tur ut for å ta noen bilder av hvordan byen ser ut om natten. Hvilke måter er enklest, raskest og muligens også billigst i forhold til hva man får, å komme seg inn til Tokyo fra Narita? Bor som nevnt på hotellet over, og har vurdert å ta taxi etter bussen/ toget fra flyplassen ankommer byen.
Anbefaler og ta Keisei Skyliner inn fra NRT. I ditt tilfelle, gjerne trøtt og sliten etter flyturen så ville jeg tatt Skylineren helt inn til Ueno Station og hoppet på en Taxi til hotellet, taxituren bør da ta ca 10-20 min avhengig av trafikken.

Keisei Skyliner er veldig greit og ta og har en maxpris en vei på 2470yen, men det er mulig å reservere billett på forhånd til lavere pris, noe jeg sterkt anbefaler. Toget går hver 30 min hvis jeg ikke husker feil. Taxi turen bør så vidt jeg husker også ligge rundt 2000-3000yen. Synes prisen av Skylineren + taxi er helt grei når jeg er litt trøtt og sliten. Har prøvd å dra kofferten på metroen en gang, og det gjør jeg ikke igjen.

Mer om Keisei Skyliner: http://www.keisei.co.jp/keisei/tetud.../us/index.html
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2014, 00:20   #59
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Japan-tråden

Nyttig tips ang. betaling: Mange av minibankene i Japan mangler chipleser, det betyr at de fleste kort som utstedes i Norge (som har chip) ikke tillates for kontantuttak i slike minibanker. Godt tips er at 7-eleven kioskene/ bensinstasjonene har "nye" minibanker som også leser chip.

Har opplevd å stå ute på landsbygda i Japan omtrent helt blottet for Cash og ikke en minibank i en mil omkrets som aksepterte kortet. Det var hakket før krise det. Cash is king in Japan
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2014, 00:22   #60
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Tenker også på å hoppe på sas kampanjen til Japan i februar, men da først og fremst for å stå på ski og pudder til brystet. Er det noen som har erfaringer med Japan som ski destinasjon, har lest en del om store mengder med snøfall i løpet av vinteren, kunne helst tenkt meg å være på syd øyen.
Har vært på en puddertur i Japan, og det er absolutt og anbefale. Har aldri opplevd så dypt pudder . Vi var i Nagano som er enkelt og greit og komme seg til med Shinkansen i fra Tokyo.

Du finner mye god info i denne brosjyren: http://issuu.com/accessideas/docs/sk...229827/5216170
RedLine is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Yo fra Japan 1944vintage Flyforum 17 20-12-2013 23:04
Japan-Bergen-japan Lennart Flyforum 6 29-06-2009 20:49
Japan / Tokio ? sail4fun Reiseforum 6 09-05-2009 12:09
Narita,Japan sk931 Flyforum 3 13-02-2009 14:09
Big in Japan Someone TripReports 24 31-01-2009 17:20


All times are GMT +2. The time now is 13:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.