Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2007, 18:03   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
OBB 19 Pilotmangel i Skandinavien

- Vi skal vågne op nu"
De fleste større danske flyselskaber er enige om, at der i løbet af et-to år vil opstå pilotmangel. I øjeblikket er der stadig ansøgninger at tage af i bunken, men det tynder ud i den. – Vi skal vågne op nu og se at få uddannet nogle piloter, siger Søren Byrjalsen, flyvechef i Cimber Air, til boarding. Selskaberne ruster sig til en større kamp om piloterne ved at indgå aftaler med flyveskolerne og snuppe eleverne tidligt.


http://www.boarding.no/art.asp?id=29187
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2007, 19:00   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,827
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Det gleder meg, men veksten vil nok følge de økonomiske konjukturene
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 20-11-2007, 19:12   #3
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Har hørt rykter om "pilot mangel" så lenge jeg har vært i bransjen. Har enda tilgode å oppleve det!
Pjokken is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2007, 19:35   #4
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Da kan du ikke være så aktiv på søkefronten, er jo iallefall 4 selskap i Norge som er i ferd med å ta inn/eller har tatt inn folk nå. Og da snakker jeg ikke om C208 operatørerMarkedet har jo ikke vært så bra som det er nå på lenge, har du gyldige sertifikat og greit antall med timer så er det jobber å få. og om du er villig til å se utenfor landets grenser så er mulighetene uendelige som det heter
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2007, 19:47   #5
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Da kan du ikke være så aktiv på søkefronten, er jo iallefall 4 selskap i Norge som er i ferd med å ta inn/eller har tatt inn folk nå. Og da snakker jeg ikke om C208 operatørerMarkedet har jo ikke vært så bra som det er nå på lenge, har du gyldige sertifikat og greit antall med timer så er det jobber å få. og om du er villig til å se utenfor landets grenser så er mulighetene uendelige som det heter
Jeg har jobb jeg. Har vært en periode ute i verden, men er hjemme nå. Sier ikke at selskaper ikke ansetter, men hvis du ser på søkerbunken i f.eks et selskap som Norwegian , så er det ikke mye som tyder på "pilotmangel".
Pjokken is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2007, 20:05   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Nå inneholder søkerbunken til Norwegian mye folk som ikke tilfredsstiller kravene, men selvfølgelig også en god del erfarne folk som vil hjem til gamlelandet. Så Norwegian er i en ganske unik situasjon. I andre selskaper i Norge begynner man å merke at det blir vanskelig å rekruttere de menneskene man helst vil ha.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2007, 20:14   #7
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Det er nok riktig. Folk kommer med 200 timer totalt tid og vil fly Boeing. Det er ganske uniker tider. Husker når jeg hadde 200 timer, da var målet mitt å få utsjekk på Cub
Pjokken is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2007, 20:15   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Og nå har du 1000 timer og er endelig ferdig utsjekket på Cub?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2007, 20:37   #9
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

....he, he snart utsjekket!!
Pjokken is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2007, 12:13   #10
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,187
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Hvis piloter hadde sluttet å selge enden sin ved å kjøpe seg typerating, så hadde det vært pilotmangel i selskaper som Norwegian, Ryanair, Easyjet mm også. Bare en kritisk tanke
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2007, 12:35   #11
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Smilet til direktørene i selskaper hvor flygerkandidater må kjøpe sin egen typerating for å få ansettelse er bredere enn i de selskapene der flygere får det typekurset på selskapets regning.

(Har ikke hørt at nyansatte ingeniører i StatoilHydro må betale et par hundre tusen for å få "utsjekk" på plattformen han/hun skal jobbe på, eller på Mongstad, har dere?)

SAS, Braathens (i gamle dager), Widerøe, Lufttransport, Coast, CHC HS, Norsk Helikopter, NLA er blant de jeg umiddelbart kommer på hvor en flyger ikke må betale sin egen typerating. Det samme gjelder naturligvis BA, Lufthansa, KLM/Air France osv. Flygerne i alle disse er organisert i IFALPA, i motsetning til flygere i enkelte profilerte lavkostselskaper med ledere med brede smil:

Fra IFALPA Industrial Manual:

1.20 Pilot Payment for Training
1.20.1 Member Associations should negotiate full pay and benefits for pilots
during all training including initial, recurrent, conversion and
upgrading training.
1.20.2 Member Associations goal is to include a provision in each agreement
that no pilot is required to pay for any training including preemployment
training.

Med "preemployment training" menes at man ikke skal være nødt til å kjøpe seg en typerating for å få jobb i et selskap.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2007, 12:45   #12
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
(Har ikke hørt at nyansatte ingeniører i StatoilHydro må betale et par hundre tusen for å få "utsjekk" på plattformen han/hun skal jobbe på, eller på Mongstad, har dere?)

[SNIP]

Med "preemployment training" menes at man ikke skal være nødt til å kjøpe seg en typerating for å få jobb i et selskap.
Så for å sammenligne dette med andre yrker, om det er rimelig at selskapene skal betale utdanningen, så skal jeg kunne banke på døren til Google og i interviewet til en stilling si at jeg ikke har utdanningen, men at jeg ser det som rimelig om dei det minste sponser en bachelor-grad nå, og når det trengs seinere, betaler for master-graden min?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2007, 12:46   #13
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Hvor lenge vil denne pilotmangelen vare? Tenk helt hypotetisk med en person som starter med utdannelsen f.o.m neste jul - vil vedkommende ha noen sjanse til å få noen jobb?

Er det fordelsmessig å ta ATPL, samle flytimer på tomotors og deretter få f.eks. Norwegian til å betale for typerating?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2007, 12:58   #14
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Så for å sammenligne dette med andre yrker, om det er rimelig at selskapene skal betale utdanningen, så skal jeg kunne banke på døren til Google og i interviewet til en stilling si at jeg ikke har utdanningen, men at jeg ser det som rimelig om dei det minste sponser en bachelor-grad nå, og når det trengs seinere, betaler for master-graden min?

-A
Flygeren har sin egenfinansierte CPL/IR eller ATPL og sine hardt ervervede flytimer, til en egenkostnad på 7-800 000 (pluss minus) før han i det hele tatt kommer i intervjubunken til selskapet han søker jobb i. Dertil kommer den økonomiske fallhøyden i tilfelle han etter endt utdannelse ikke viser seg å ha de rette egenskapene og ikke får jobb - det er ikke "bare bare" å skifte karrierefelt med dyr utdannelse og uten relevant operativ erfaring.

Du skal forresten ha kjøpt deg en bra eksklusiv bachelor- eller mastergrad for den summen... En del seriøse firma utenom luftfarten sponser vel faktisk også videreutdannelse for en del ansatte, uten at jeg ser relevansen i denne saken.

Noen flyselskaper i Norden har krevd penger for typerating til høyere kostnad enn tjenesteleverandøren har solgt den for (du betaler altså arbeidsgiveren din for å få typerating, ikke i tillegg til det den kostet arbeidsgiveren), og i tillegg krevd bonding ved tvangsflytting til andre flytyper internt i selskapet.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2007, 13:00   #15
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,187
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Quote:
Så for å sammenligne dette med andre yrker, om det er rimelig at selskapene skal betale utdanningen, så skal jeg kunne banke på døren til Google og i interviewet til en stilling si at jeg ikke har utdanningen, men at jeg ser det som rimelig om dei det minste sponser en bachelor-grad nå, og når det trengs seinere, betaler for master-graden min?
Jeg synes det er rimelig at man betaler utdanningen selv, med mindre selskaper ønsker å gjøre det for å forme pilotene helt etter egne kriterier (slik SAS har hatt stor suksess med). Men jeg synes det er helt urimelig at man skal behøve å betale for et typekurs som man spesifikt trenger for den aktuelle jobben

Du kunne helle sagt det slik: Jeg har utdannelsen som trengs, men jeg synes det er rimelig at dere betaler den kursingen jeg trenger for å kunne starte i jobben. Og det skal ikke eksistere en bindingstid i selskapet bare fordi dere faktisk betaler kurs det er rett og rimelig at jeg får dekket.

Ser du forskjellen?
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2007, 13:08   #16
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Jeg synes det er rimelig at man betaler utdanningen selv, med mindre selskaper ønsker å gjøre det for å forme pilotene helt etter egne kriterier (slik SAS har hatt stor suksess med). Men jeg synes det er helt urimelig at man skal behøve å betale for et typekurs som man spesifikt trenger for den aktuelle jobben

Du kunne helle sagt det slik: Jeg har utdannelsen som trengs, men jeg synes det er rimelig at dere betaler den kursingen jeg trenger for å kunne starte i jobben. Og det skal ikke eksistere en bindingstid i selskapet bare fordi dere faktisk betaler kurs det er rett og rimelig at jeg får dekket.

Ser du forskjellen?
Jeg satte det nok ganske på spissen, og jeg ser forskjellen. Men jeg ser ikke noe forskjell mot hva som skjer i IT-verden. Det er mange som spesialiserer seg for egen regning for å gjøre seg attraktiv, og det er de som velger å si at dette er bedriftens ansvar å hoste opp.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2007, 13:17   #17
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Når flere hundre eller kanskje flere tusen i samme selskap "kun" trenger typekurset for å være standardisert og å være klar for å gjøre en produksjonsjobb som man med små endringer skal gjøre helt likt som alle andre helt til man slutter i selskapet eller blir pensjonist, er ikke en typerating "spesialistutdannelse"; det vil det heller være om man sikter mot en lederstilling og tar seg en MBA eller grad i personalledelse på egenhånd. Og en slik vil man nok som regel betale selv, med mindre selskapet ønsker at man skal ta det, og gir permisjon med lønn i perioden.

Så en liten oppsummering:
- utdannelse til sertifikatnivå - eget ansvar.
- timesamling til påkrevd nivå - eget ansvar.
- greie vilkår så du blir i jobben og ikke "hopper videre" - arbeidsgivers ansvar.
- type rating - ny arbeidsgivers ansvar.
- akademisk videreutdannelse for å få andre jobber internt, ihht lovverket eller selskapets policy.

(-:
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2007, 13:37   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Hva koster en type rating for f.eks. 737? Betaler arbeidsgiver også lønn under kursing for type rating?

Problemet for selskapet som betaler for type ratingen er vel at den som får denne kursingen i dag lett kan flytte til andre selskaper om andre selskaper skulle tilby bedre lønnsvilkår etc., slik at avkastningen på investeringen som selskapet gjør kan hentes ut av piloten som kurses (og ikke bare selskapet som betaler for kursingen).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2007, 13:41   #19
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Etter det jeg har hørt koster en typerating rundt 180 000-200 000 NOK!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2007, 13:42   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Pilotmangel i Skandinavien

Quote:
Originally Posted by RogerM View Post
Etter det jeg har hørt koster en typerating rundt 180 000-200 000 NOK!
Er man ansatt under type ratingen, slik at lønnskostnader kommer i tillegg (og hvor lang tid tar slike type ratinger)?
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Pilotmangel ? 1944vintage Register- og ATC-Forum 1 10-02-2016 22:15
Pilotmangel hos United Someone Flyforum 3 04-07-2006 13:55
Pilotmangel paa Filippinene LN-MOW Flyforum 4 24-03-2006 06:31


All times are GMT +2. The time now is 19:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.