Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2012, 19:09   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
EU Transfer i Athen

Hvordan fungerer transfer utland -> innland i Athen?

Regner med det er passkontroll osv. må man hente ut all bagasjen, tollklarere og så sjekke bagasjen inn igjen før domestic flight?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 19:12   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Transfer utland -> innland i Athen

Antar du kommer fra Norge eller et annet Schengen-land? I så fall er det ikke passkontroll
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 19:14   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Transfer utland -> innland i Athen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Antar du kommer fra Norge eller et annet Schengen-land? I så fall er det ikke passkontroll
Takk skal du ha! Mellomlanding i CPH på vei ned.

Hva med innsjekket bagasje?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 19:18   #4
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Transfer utland -> innland i Athen

Ifølge IATA-webben skal bagasjen, når den kommer fra et ikke-EU land, tollklareres på første flyplass i Hellas ved reiser videre innenriks. Dette med mindre sluttdestinasjonen er Chania, Corfu, Heraklion, Rhodos or Thessaloniki, da skjer tollklarering der og ikke i Athen.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 19:58   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Transfer utland -> innland i Athen

Quote:
Originally Posted by Maltwhisky View Post
Ifølge IATA-webben skal bagasjen, når den kommer fra et ikke-EU land, tollklareres på første flyplass i Hellas ved reiser videre innenriks. Dette med mindre sluttdestinasjonen er Chania, Corfu, Heraklion, Rhodos or Thessaloniki, da skjer tollklarering der og ikke i Athen.
OK. Da blir det tollklarering for oss. Kommer sikkert til å gå fint det!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 00:41   #6
SlidesArmed
Flyglad
 
SlidesArmed's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 53
Star Alliance Re: Transfer utland -> innland i Athen

Min erfaring er at Aegean ikke har for vane å opplyse om dette.
Med gjennomgående insjekket bagasje sto vi passe tomhendte på JMK for to år siden. Men litt lønnsomt var det. Vi fikk PIR og EUR 110 i hånda og koffertene ble levert på hotellet morgenen etter.
Like lite informasjon i fjor, men da tok vi bagasjen ut selv siden vi ikke rakk sisteflyet på grunn av forsinkelse. Feriestart på Holiday Inn
__________________
Thomas
SlidesArmed is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 01:46   #7
bergejm
ScanFlyer Blue
 
bergejm's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
Default 4-timers transfertid på ATH nok til å rekke en svipptur innom byen?

Hei! Vurderer å fly via ATH i stedet for FRA siste søndagen i oktober, og har da akkurat 4 timer ventetid fra flighten fra CPH ankommer til neste flight videre går. Noen med erfaring fra ATH som kan si om dette mtp securitycheck, andre køer osv. holder til å kunne ta en tur innom byen? Metroen skal visstnok bruke en halvtime fra selve flyplassen og inn til sentrum(Syntagma).
bergejm is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 02:37   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: 4-timers transfertid på ATH nok til å rekke en svipptur innom byen?

Vil ikke gjøre det... Bruker metroen hvert år de siste 6 år. Tar mer en halv time, må ofte vente lenge på den.. Du får vel kun tid til og løpe en runde rundt Syntagma, ev. litt lengre. Ikke verd det...

Planlegg heller en tur til denne fantastiske byen..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 02:54   #9
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default

Du får ikke tid til særlig mye, det sikreste vil i så fall være å ta taxi inn, men det koster ca 40 euro hver vei. Er dere veldig heldige rekker du kun en runde rundt Syntagma-plassen og Parlamentet. Acropoplis og muséet nedenfor vil dere ikke rekke. Athen flyplass er ellers et greit sted, noen greie lounger om dere har adgang. Jeg har ikke byttet fly der, men jeg tror dere må gjennom ny sikkerhetskontroll uansett da alle butikker og lounger ligger utenfor kontrollen.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 12:06   #10
bergejm
ScanFlyer Blue
 
bergejm's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
Default Re: 4-timers transfertid på ATH nok til å rekke en svipptur innom byen?

Mangler fortsatt i underkant av 10k til gull, saa det blir nok ikke noe lounge paa meg- ellers hadde jeg bare hengt paa flyplassen.Var vel 10e for metroen tur/retur, saa det var ikke saa ille prismessig. Det er jo som dere skriver ikke en smaaby der du faar set alt paa en halvtime, men jeg faar vel se det an tidsmessig..Tur til Athen blir det vel uansett en gang!
bergejm is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 12:16   #11
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: 4-timers transfertid på ATH nok til å rekke en svipptur innom byen?

Har du feks Diners er det lounge på ath du kan bruke. Gratis inngang for holder av kortet, 95kr pr pers for andre du vil ha med inn. Ikke veldig bra lounge, men funker for noen timer. Øl på boks, sprit og litt snacks, dårlig med mat. Ingen steder å ligge, ei heller godstoler. En del tilgjengelige pcer.

Kan ellers anbefale å slappe av i restauranten ved siden av mcdonalds i 2.etg. God kaffe, supre skinnsofaer og utsikt mot rullebanen om du velger rett plass

Last edited by darkcho; 10-09-2012 at 21:53.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 12:54   #12
barca
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 577
Default Re: 4-timers transfertid på ATH nok til å rekke en svipptur innom byen?

Da jeg mellomlandet i ATH for å vente på neste fly i 3,5 timer i mai måtte jeg vise passet mitt et par ganger. Først i passkontrollen da jeg kom fra LCA. Så da jeg skulle inn i området hvor man må vise boardingkortet for å komme i butikkområdet i avgangshallen måtte jeg vise passet til det greske politiet. Deretter da jeg skulle fly til FRA måtte jeg vise pass til politiet.

ATH har fire lounger som du kan slappe av i. Jeg brukte LH sin lounge siden jeg har Frequent Traveller status. Ellers kan du komme inn med Diners kort, men det koster vel 125 kr hvis du har norsk Diners kort. Du kan og betale deg inn i loungene i ATH. Tror prisen er 20-25 Euro.
barca is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 21:49   #13
bergejm
ScanFlyer Blue
 
bergejm's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
Default Re: Transfer i Athen

Takker for tips!
bergejm is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2018, 19:09   #14
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Spørsmål Lounge @ ATH

Skal krysse Middelhavet fra Alexandria (HBE) til Aten (ATH) i en Dash8 fra Aegean i neste veke

I Aten har eg nokre timer å vente til flyet videre til AMS, hvilke av Golden Handling CIP Lounge og Skyserv Melina Merkouri Lounge er den beste?
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2018, 10:51   #15
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Lounge @ ATH

Quote:
Originally Posted by LN-REF View Post
Skal krysse Middelhavet fra Alexandria (HBE) til Aten (ATH) i en Dash8 fra Aegean i neste veke

I Aten har eg nokre timer å vente til flyet videre til AMS, hvilke av Golden Handling CIP Lounge og Skyserv Melina Merkouri Lounge er den beste?
CIP lounge er best. Melina Merkouri har haaploest daarlig tilgang til kontakter. CIP er ikke supert der heller, men bedre. CIP er mindre slitt. Men du kan jo proeve begge om du har litt tid aa slaa ihjel. Man slipper naa ogsaa sikkerhetskontroll etter loungebesoek paa ATH.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2018, 18:39   #16
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Default Re: Transfer i Athen

Supert, takk for svar
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer Mekum Flyforum 668 16-06-2022 14:58
Athen - samletråd Chriscross Reiseforum 22 12-07-2020 08:38
Lounge i Athen? darkcho Reiseforum 9 30-09-2012 21:44
Trondheim - Athen LN-FHU Reiseforum 15 01-02-2009 23:47
Athen LN-FHU Reiseforum 0 19-04-2007 14:27


All times are GMT +2. The time now is 07:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.