Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2017, 19:16   #441
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visa , innreise Sri Lanka

Veldig enkelt på Sri Lanka. Passkontrollen har en litt rotete lay out i et hjørne. Svinger man rundt hjørnet så finner man mange flere skranker med mindre kø, Jeg brukte maks 10 minutter fra flyet og til bag claim.

Når du søker visum husk at du må fylle ut adresse og telefon til der hvor du skal bo.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2017, 19:39   #442
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Visa , innreise Sri Lanka

Tusen takk Sondbjo. Jeg liker slike viktige detaljer ...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2017, 12:08   #443
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Folkens. Nye regler til Kina. Man må nå levere inn en kopi av passet i tillegg til alt det andre. Ark bokhandel tar en 10er for det men greit å være forberedt på forhånd da om dere vil slippe den 10ern.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2017, 13:32   #444
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Fikk svar:
"Since you do not know anyone in Pakistan, you can attach a copy of confirmed hotel booking."

Det praktiseres visst forskjellig fra ambassade til ambassade.
Hehe - du vil vel virkelig gjøre det umulig å komme inn til USA du...
Pakistan, Iran, Kina kanskje hehe - må være forberedt på at CBP vil ta en ekstra titt på deg.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2017, 14:03   #445
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Folkens. Nye regler til Kina. Man må nå levere inn en kopi av passet i tillegg til alt det andre. Ark bokhandel tar en 10er for det men greit å være forberedt på forhånd da om dere vil slippe den 10ern.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hva er det de skal ha kopi av, ID siden eller alle 32 visumsidene? Kan du alternativt legge ved det gamle passet?

Ser ingen endring i krav hos Visumservice:
https://www.visumservice.no/no/Visum...a/Tourist-visa
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2017, 14:05   #446
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Hva er det de skal ha kopi av, ID siden eller alle 32 visumsidene? Kan du alternativt legge ved det gamle passet?

Ser ingen endring i krav hos Visumservice:
https://www.visumservice.no/no/Visum...a/Tourist-visa
ID siden ja ikke alle 32 visumsidene heldigvis.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2017, 14:11   #447
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Synes det er rart Kina krever det - hva er det egentlig skal med kopien? Men Kina har en tendens til å endre på dokumentkrav over natta uten å gi beskjed. Men godt at man har Ark bokhandel i 1 etasjen der om man ikke har med kopi da, selv om de tar 10 kroner. Neste blir vel at de krever rett kopi og kanskje... Hvem vet... Men at jeg klipper skjevt på passfotoet brydde de seg ikke om. De går jo over alle papirene nokså nøye før du får en hentelapp.

På den positive siden - jeg får hentet visumet på fredag selv om det ikke haster, så kan hende de har satt ned saksbehandlingstiden noe fra en uke som det var før.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2017, 12:41   #448
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Ganske åpenbart for at ambassaden skal slippe å kopiere passet selv. Tid og penger spart.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2017, 17:47   #449
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Har hatt en litt merkelig opplevelse med Pakistans ambassade i Oslo. De jeg leverte inn søknaden la vedkommende veldig vekt på at det var han som skulle presentere saken min for noen andre og gjøre sitt beste for at jeg skulle få visum. Har aldri hørt noen på noen ambassade formulere seg på den måten.

Skulle bli oppringt når det var klart for å hente visum. Ble oppringt og etter at han sa det var fra ambassaden og så spurte han om jeg husket ham. Passet var klart for avhenting og jeg oppfattet at han sa "Remember to pay me". Jeg måtte be ham gjenta og jeg kunne ikke høre hva annet det kunne vært han sa.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 15:52   #450
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Må ha en oppfølging her. Samme person ringte meg opp i morges og spurte om jeg ikke skulle komme. Joda, de var jo akkurat åpnet og jeg skulle nok rekke dit i god tid før de stengte. Kom dit utrustet med skjult mikrofon og greier og skulle bare spille dum. Det ble raskt min tur og jeg fikk passet med beskjed om å sjekke at alt stemte. Joda og tommelen opp etter at jeg bekreftet.

Lurer på hva i alle dager det var han sa i telefonen. Det var i alle fall spesiell oppførsel på vedkommende. Kanskje han var vant med mye ubehjelpelige folk som skulle reise.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 10-11-2017 at 15:54.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2017, 17:17   #451
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Må ha en oppfølging her. Samme person ringte meg opp i morges og spurte om jeg ikke skulle komme. Joda, de var jo akkurat åpnet og jeg skulle nok rekke dit i god tid før de stengte. Kom dit utrustet med skjult mikrofon og greier og skulle bare spille dum. Det ble raskt min tur og jeg fikk passet med beskjed om å sjekke at alt stemte. Joda og tommelen opp etter at jeg bekreftet.

Lurer på hva i alle dager det var han sa i telefonen. Det var i alle fall spesiell oppførsel på vedkommende. Kanskje han var vant med mye ubehjelpelige folk som skulle reise.

Korrupsjon eller forsøk korrupsjon på ambassade har jeg ikke opplevd før.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2017, 17:58   #452
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Må ha en oppfølging her. Samme person ringte meg opp i morges og spurte om jeg ikke skulle komme. Joda, de var jo akkurat åpnet og jeg skulle nok rekke dit i god tid før de stengte. Kom dit utrustet med skjult mikrofon og greier og skulle bare spille dum. Det ble raskt min tur og jeg fikk passet med beskjed om å sjekke at alt stemte. Joda og tommelen opp etter at jeg bekreftet.

Lurer på hva i alle dager det var han sa i telefonen. Det var i alle fall spesiell oppførsel på vedkommende. Kanskje han var vant med mye ubehjelpelige folk som skulle reise.
Rare greier. Men så kan ambassadeansatte være veldig rare. Kan hende Pakistan underbetaler sine konsuler. Min beste opplevelse må være på den iranske ambassaden i Oslo, genuint hyggelige ansatte og stort venterom i 2 etasje dekorert med persiske tepper. Hele visumprosessen kan ta litt tid der da, men de ansatte er hyggelige.

Og apropos det at man legger frem saken for noen andre, det er ikke alltid man har myndighet til å si noe definitivt der og da.

Forøvrig trodde jeg i påska at Kina hadde lempet litt på hvor lenge du kan være der. Fikk nå 30 dager på begge innreiser på turen til Nord Korea. Når je henta visumet mitt der i dag var det 10 dager som stod på single entry. Jeg har jo faktisk testa litt med den russiske ambassaden. Ikke bestilt noe mer overnatting enn en dag, men kjøpte invitasjonen for 15 dager. Fikk 15 dager. opphold. Skulle bare være der et par dager.

Men til USA tror at jeg gir opp å reise inn igjen på en stund... Med tre kinesiske visum i samme pass, et iransk og to russiske. Hehe. Heldigvis stempler ikke Nord Korea passet, men man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne hva man skal med et double entry visum til Kina...

Last edited by Hypern; 13-11-2017 at 18:06.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2017, 17:59   #453
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Ganske åpenbart for at ambassaden skal slippe å kopiere passet selv. Tid og penger spart.
Men det er vel ingen grunn til at de trenger kopi da? Jeg har ikke jobbet med visumhåndtering så jeg vet ikke.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2017, 17:32   #454
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Kan vel tenkes at enkelte land ønsker å passe på at de ikke utsteder Visum som har lengere gyldighet enn at det utløper før passgyldigheten når grensen for hvor lenge det må være gyldig. Enkelte land krever jo bl.a. at passet må ha 6 måneders gyldighet ved retur. Slikt sett kan en kopi være greit? Forsåvidt ikke noe problem å føre gyldigheten inn på eget skjema, men har man kopi av ID-siden kan man til en viss grad gardere seg mot menneskelig svikt (skrevet feil, mm.). Om dette faktisk er begrunnelsen vet jeg dóg ikke, men tenker det kan være en gyldig teori i alle fall...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2017, 18:50   #455
nick5000
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Men til USA tror at jeg gir opp å reise inn igjen på en stund... Med tre kinesiske visum i samme pass, et iransk og to russiske. Hehe. Heldigvis stempler ikke Nord Korea passet, men man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne hva man skal med et double entry visum til Kina...
Veldig vanlig med dual entry visum til Kina da. Du må nok være rakettforsker.
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2017, 18:53   #456
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by nick5000 View Post
Veldig vanlig med dual entry visum til Kina da. Du må nok være rakettforsker.
Haha nei det er jeg ikke men sannheten er vel at en stor andel dual entry visum brukes i forbindelse med Nord Korea

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2017, 19:59   #457
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Haha nei det er jeg ikke men sannheten er vel at en stor andel dual entry visum brukes i forbindelse med Nord Korea

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Jeg hadde dual entry til Kina da jeg skulle besøke Hong Kong midt inni i en reise rundt omkring i Kina. Det er nok mange forskjellige grunner til at man skulle trenge et slikt visum.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 22:39   #458
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Men til USA tror at jeg gir opp å reise inn igjen på en stund... Med tre kinesiske visum i samme pass, et iransk og to russiske. Hehe. Heldigvis stempler ikke Nord Korea passet, men man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne hva man skal med et double entry visum til Kina...
Nja, er i USA nå, og kan avdramatisere det litt. Jeg slapp inn med kun standardspørsmål pluss spørsmål om grunnen til at jeg har visum og hva jeg gjorde i Iran (Iran-visum er i forrige pass). Ellers så har jeg stempel/visum fra blant andre Kina (dual-entry (ikke pga Nord-Korea), Tyrkia, Irak, Kuwait, Ukraina, to fra Russland, Hviterussland, Algeria, Zimbabwe++, alt nyere enn to år.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2017, 13:01   #459
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Nja, er i USA nå, og kan avdramatisere det litt. Jeg slapp inn med kun standardspørsmål pluss spørsmål om grunnen til at jeg har visum og hva jeg gjorde i Iran (Iran-visum er i forrige pass). Ellers så har jeg stempel/visum fra blant andre Kina (dual-entry (ikke pga Nord-Korea), Tyrkia, Irak, Kuwait, Ukraina, to fra Russland, Hviterussland, Algeria, Zimbabwe++, alt nyere enn to år.
Kommer vel litt an på humøret til han som ekspederer deg inn i USA. De har jo makt til å gjøre hva de vil. Hm Algerie ja - det høres spennnende ut. Ikke altfor langt unna Europa heller. Regner med at Irakturen ikke var som turist!
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2017, 21:48   #460
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Kommer vel litt an på humøret til han som ekspederer deg inn i USA. De har jo makt til å gjøre hva de vil. Hm Algerie ja - det høres spennnende ut. Ikke altfor langt unna Europa heller. Regner med at Irakturen ikke var som turist!
Det er sant, og jeg er glad jeg har sluppet ytterligere kontroll de gangene jeg har dratt hit.

Kan anbefale tur til Algerie. Fine byer og mye å se! Alle land nevnt er som turist, jeg reiser ikke i jobbsammenheng.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) MissMe Reiseforum 153 11-03-2024 20:18
Visum/passregler hovedtråd (del 1) Concorde Reiseforum 353 29-09-2014 08:55
Nepal, pass, visum. Eirik Reiseforum 5 13-10-2011 00:24


All times are GMT +2. The time now is 16:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.