Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2009, 11:47   #1
Bluejuice
ScanFlyer Blue
 
Bluejuice's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 440
Default Hjelp: Hva skal jeg velge Olympus, Canon eller Nikon?

Jeg har fått innvilget å bruke penger av dette hellige budsjettet hjemme til sudle litt bort på speilreflekskamera, siden jeg er helt grønn på dette så velger jeg meg å legge meg på en rimelig linje, jeg trenger altså litt hjelp. Hva skal jeg velge Olympus,canon eller nikon, etter alt jeg har lest så er de ganske like alle sammen. Men hva mener dere?
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 12:30   #2
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Trenger litt hjelp

Kriterier JEG mener er viktige:

Ambisjonsnivå i forhold til pris.
Forklaring: Du kjøper ikke Canon 1000D/Nikon D60 hvis du har ambisjoner om å virkelig gå langt med fotograferingen din, men du kjøper ikke Nikon D700 eller Canon 5D Mark II (? eller hva den nå heter nå) så lenge du ikke har vanvittige ambisjoner og/eller penger.

For man trenger ikke et fantastisk avansert og dyrt speilreflekskamera til å ta bra bilder. Jeg synes mitt stakkars lille utgåtte Nikon D40 tar flotte bilder jeg, det selv med billigobjektiv uten VR (evt. IS hos Canon) og kamerahuset som kostet meg 1995 NOK.
(Eksempler, vel og merke er at jeg aldri gjør noe i photoshop med bildene mine. Har ikke tid til sånnt tull
http://farm3.static.flickr.com/2451/...aae8f703_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2483/...557a8279_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2445/...f6e26f21_b.jpg )

Det kommer altså veldig an på hvor mye penger du har lyst til å legge i noe du burde være ærlig med deg selv ang. ambisjonsnivået. I tillegg burde du tenke (spesielt ifht. flyfotografi) at du gjerne vil ha litt penger til overs for et godt teleobjektiv på oppmot 300mm (kanskje med bildestabilisator i pakken også?).

Første speilreleksen min er altså en Nikon D40, kjempefornøyd og kommer til å ha dette i iallefall 3-4 år til. Kameraet jeg sikler på per i dag er Pentax K-7, Pentax har bl.a innebygd bildestabilisering og spesielt dette kameraet er veldig værstødig

Og sist men ikke minst burde man gå i butikken og prøve ut kameraet, noen føles som en klump jern, andre som en billig kinaprodusert leke, og andre forsvinner inn i hendene dine. Skal jo føles litt bra i grepet. Dog gjorde jeg ikke dette, og det gikk bra allikevel.

Finn deg noen alternativer innen et prisnivå som passer deg, så kan vi sikkert si noe mer. Om du velger Nikon (!!!! ), Pentax, Olympus eller.... canon er egentlig ikke så heftig. Så lenge du finner et kamera som passer deg.

EDIT: ordnet bildelinkene så bildene ble større.

Last edited by Polaris; 13-07-2009 at 12:36.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 13:34   #3
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Trenger litt hjelp

Fordelene med Nikon og Canon er at det er veldig stort utvalg av linser og ekstragreier. Og de er tilgjengelig over alt. BIlligere Sigma- og Tamron-linser vil du alltid finne i disse to formatene.
Kvaliteten er bra uansett, så her gjelder det å finne utav hva du faktisk har bruk for. Som indikert over vil et enkelt speilrefleks til en veldig billig penge gjøre nytten i lang, lang tid. Men da må du klare deg uten real-time skjerm-visning og allslags fancy effekter. Sjøl de enkleste digitale speilreflekskamera har de funksjonene en amatørfotograf har bruk for. Det høres ut som om det er nettopp på amatør-nivået du er, og da ville jeg vel ærlig talt brukt lite penger på hus og mye penger på linser. Sjøl om man klarer seg lenge uten bildestabilisator som IS eller VR så er dette absolutt noe som er med på å heve suksessraten betraktelig (antall bra bilder vs antall eksponerte bilder). Sånn har det ihvertfall vært for meg.

Jeg har et 3 år gammelt Canon 350d med en herpa Canon 70-300 zoom som kostet rundt 5000. Jeg vil si at det er objektivet (og fotografen) som avgjør om bildet blir bra, ikke kamerahus.

Fra leBourget i juni:


atck is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 13:36   #4
Marcus W
ScanFlyer Blue
 
Marcus W's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
Default Re: Trenger litt hjelp

Jag har en Nikkon D80 som jag är jättenöjd med, jag var själv som du när jag köpte den och har "växt in i den" den är lite mer avancerad än de billigaste men inte mer än att du klarar av att lära dig använda den fullt ut på ganska kort tid. Har ett 18-135 objektiv som följde med och har köpt ett Tamron 70-300 (billigt)
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 14:16   #5
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Trenger litt hjelp

Quote:
Originally Posted by atck View Post
Jeg vil si at det er objektivet (og fotografen) som avgjør om bildet blir bra, ikke kamerahus.
Amen!
Akkurat som det ikke spiller noen rolle hvilken skrivemaskin en forfatter bruker heller..

Selv har jeg vært innom Canon 400D/20D/30D, men gikk over til Nikon i 2007 (D200 og D300 fra april i fjor) og har ikke angret et sekund.
Jeg synes Nikon har bedre byggekvalitet, ligger bedre i hånden og har knappene for styring av lysmåling/fokuspunkt/etc akkurat der det er naturlig.
Så jeg vil anbefale Nikon - evt. kan vi jo lage en poll i tråden om hva folk anbefaler?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 15:35   #6
LN-KEH
Doodlebugger
 
LN-KEH's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
Default Re: Hjelp: Hva skal jeg velge Olympus, Canon eller Nikon?

Hei,

Både Nikon og Cannon lager gode kamera, se om du kan finne en tilbudspakke på hus og objektiv feks hos Japanphoto eller Fotovideo.
Selv foretrekker jeg Nikon fordi jeg synes de produserer litt bedre .jpgs rett fra kameraet og at husene deres passer til hendene mine.

Objektiv avhenger av hva du skal bruke det til, når jeg er ute og reiser har jeg som regel på en universalzoom - enten Nikkors 18-200 eller Sigmas tilsvarende 18-250.
De dekker det aller meste så jeg slipper å skifte objektiv underveis og fungerer bra under de fleste forhold.
Vil anbefale et objektiv med stabilisering, ikke så mye dyrere og hjelper i situasjoner med litt lite lys.

Så mitt forslag er et kamerahus av forrige måneds modell som går på tilbud og i stedet for det objektivet som er en del av pakketilbudet legge til et par tusenlapper ekstra og få med et som har stabilisering og dekker et større område.
Butikkene er som regel villige til å gjøre slikt siden det er huset de først og fremst ønsker å selge unna.

En pakke med en av Nikons nyeste:
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...px?plid=106282


Eders
Knut Erik

Last edited by LN-KEH; 13-07-2009 at 15:43. Reason: La inn link til pakketilbud.
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 13:09   #7
Bluejuice
ScanFlyer Blue
 
Bluejuice's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 440
Default Re: Hjelp: Hva skal jeg velge Olympus, Canon eller Nikon?

Takk de som har svart, men kona handlet kamera før jeg rakk å si JEG VIL HA NIKO.... faa.. det ble Canon, og hun kom hjem med Canon EOS 1000D, Nå har jeg lekt meg litt og prøvd, jeg som er totalt ukjent med speilrefleks så er jeg fornøyd, mulig jeg er litt naiv, men jeg er fornøyd. Men det som er viktig er at det går an å ta gode bilder, og man kan bytte objektiv osv. Etter 4-5 timer med leking, så har det faktisk blitt noen kule bilder av unger og dyr.
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 17:11   #8
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Hjelp: Hva skal jeg velge Olympus, Canon eller Nikon?

Da vil du nok bli fornøyd med kameraet ditt, er ikke å være naiv, men å innse at du ikke trenger mer enn som så

Fikk dere 18-55 med eller uten IS?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 05:02   #9
SE-DYD
ScanFlyer Gold
 
SE-DYD's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
Default Re: Hjelp: Hva skal jeg velge Olympus, Canon eller Nikon?

Quote:
Originally Posted by Bluejuice View Post
..., men kona handlet kamera før jeg rakk å si JEG VIL HA NIKO.... faa.. det ble Canon, og hun kom hjem med Canon EOS 1000D...
Grepa kvinnfolk!!
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 11:27   #10
Bluejuice
ScanFlyer Blue
 
Bluejuice's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 440
Default Re: Hjelp: Hva skal jeg velge Olympus, Canon eller Nikon?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Da vil du nok bli fornøyd med kameraet ditt, er ikke å være naiv, men å innse at du ikke trenger mer enn som så

Fikk dere 18-55 med eller uten IS?
helt korrekt
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 11:27   #11
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Hjelp: Hva skal jeg velge Olympus, Canon eller Nikon?

Canon 1000D er et perfekt begynnerkamera. Det er dobbelt så avansert og fancy som mitt "eldgamle" 350D, med live-view, automatisk chip-rens og masse megapiksler, så det kameraet bør du være fornøyd med.
Hovedargumentet for mange er at Canon virker litt mer "puslete" og ikke er like tungt som Nikon. Tyngden er ellers en av hovedgrunnene til at jeg ikke liker Nikon. Smaken er som baken (den er delt i to).

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 21:26   #12
Bluejuice
ScanFlyer Blue
 
Bluejuice's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 440
Default Re: Hjelp: Hva skal jeg velge Olympus, Canon eller Nikon?

Jeg må lære meg litt å bruke kameraet, å sette den på AUTO er litt pusslete, så jeg har prøvd meg fram, og jeg har funnet ut at: Fikling er en fin greie, får ikke ødelagt det hvis jeg trykker litt voldsomt på det eller stiller inn litt gæærnt, det blir vel sikkert bra når jeg får trøkka litt på det.
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2009, 01:56   #13
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Hjelp: Hva skal jeg velge Olympus, Canon eller Nikon?

Sett kamera på P. Da har du kontroll på eksponering, blitzbruk osv.

K
atck is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly Peterfsx Register- og ATC-Forum 3 21-11-2014 05:36
Hvilke flyrute skal jeg velge ? B767 Reiseforum 21 04-09-2009 17:57
hva skal jeg velge sarky Bilder & foto 8 19-08-2008 22:37
Hjelp til oppsett av Canon 400 og eller Nikon D200 ATC-flyradar Bilder & foto 14 09-07-2007 23:01
Nytt objektiv ,men hva skal jeg velge ? litt O/T TigerBlack Flyforum 12 16-08-2005 01:52


All times are GMT +2. The time now is 12:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.