Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-05-2007, 00:36   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Ut og fly Dragon Rapide og Tiger Moth på Duxford

Vår opprinnelige plan om bare tre flyturer under denne touren sprakk på Duxford - Classic Wings' tilbud var for godt! Enden på visa ble at tre av oss tok en tur i deres Dragon Rapide, mens sistemann som hadde fløyet Rapiden før satset på en flytur med en Tiger Moth.

Før vi kom oss til Imperial War Museum i Duxford, hadde vi vært både på RAF Museum Hendon og North Weald Airfield Museum - og på sistnevnte plass ble det også tid til å ta en tur på innsiden der flere eldre utgaver ble sett og fotografert. Det ble også tid til å ta en tur inn på flyklubbens pub. Dette og mer vil bli rapportert på PLANE-SPOTTER.com i nær fremtid, men som en lite teaser - her et bilde av to Douglas-damer på North Weald:



Men så tilbake til våre flyturer på Duxford. Første mann ut var KOG, og her er fem små av ham hentet fra videoen jeg tok.



Mens han var i lufta tok også vi av med Dragon Rapiden - her er fem til fra videoen



Disse fem siste må jeg kanskje kommentere:

1. bilde - Falcon tar bilde av Rapiden med sin nye N95. Bilde hans ble så sendt med MMS til CK med kommentarer - CK responderte temmelig raskt og jeg skal ikke fortelle hvilken finger han hadde tatt bilde av ...

2. bilde - en fornøyd Fellowship

3. bilde - en passering over museumet på Duxford - den amerikanske avdelingen er den store bygningen nederst til venstre

4. bilde - selvsagt må et vingebilde til

5. bilde - sekunder før touch down på rullebane 06

Så er spørsmålet om opplevelsen svarte til forventningen. Den som klarest gav uttrykk for glede var KOG - med stjerner i blikket fortalte han "Jeg har flydd Tiger Moth, ja riktig flydd med stikka. Hadde det ikke vært for at dere var i nærheten, så hadde jeg fått landet den også!"

For oss i Rapiden kan jeg bare uttale meg for hva jeg selv følte, og det var sterk beundring og forundring over hvor nydelig det var å fly et slikt gammelt fly. Disse menneskene hos deHavilland visste absolutt hvordan fly skulle lages, og det var slett ikke uten grunn at flytypen ble benyttet i rutetrafikk til langt inn på 1970-tallet. Vår Fellowship så også ut til storkose seg ombord, mens Falcon var litt mer skeptisk. Smilet til Falcon kom ikke frem før han hadde fått seg en Victoria fruktkake og en Spitfire Real Ale etter flyturen

Til slutt får jeg slenge på et bilde fra RAF-museet i London

__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2007, 16:11   #2
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Ut og fly Dragon Rapide og Tiger Moth på Duxford

Quote:
Originally posted by LN-KGL
"Jeg har flydd Tiger Moth, ja riktig flydd med stikka. Hadde det ikke vært for at dere var i nærheten, så hadde jeg fått landet den også!"
Det med landingen skal man vel glad for, men turen var verdt hvert ett pund
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hjelp - Duxford Dragon Rapide KnutW Flyhistorisk forum 5 07-03-2019 20:11
DH-82 Tiger Moth, Date of delivery for et par av dem.... Cavok Register- og ATC-Forum 9 29-08-2013 15:13
De Havilland Dragon Rapide G-AIYR - Duxford Rob Mulder Flyhistorisk forum 3 22-12-2008 13:10
Film fra Dragon Rapide-turen på Duxford LN-KGL Flyforum 4 29-05-2007 23:23
de Havilland DH89A Dragon Rapide LN-KGL Flyhistorisk forum 9 26-02-2005 23:11


All times are GMT +2. The time now is 14:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.