Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-05-2023, 10:42   #21
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Alt er fabelaktig, Finn Erik Tusen takk..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2023, 13:50   #22
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Koser meg med denne rapporten. :-)
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2023, 22:15   #23
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,480
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Julebordet var meget hyggelig og vel verdt den lille turen, mange artige mimrestunder og gode samtaler men med 2 bord blir det ikke nok tid til å treffe alle i løpet av en kveld dessverre. Fikk med meg min far innom Fornebu Museumet og de tidligere Braathens Safe ansatte satte stor pris en part med en som hadde fløyet DHC Heron fra Stavanger til Fornebu !

Selv satte jeg pris på gjensyn med denne gamle arbeidsplassen

Brun skjerm med gul skrift

[IMG]64E2CFBA-78C8-481B-B0FF-BC1EB5353C6D by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

På mine dager var nok USM knappen mest benyttet, pratet med hele verden via //DIR 29046 Direct Message

Dog er det en stor feil her, boksen som Skjermen står på, med Ericsson på, var aldri en en del av Terminalen, dette var dumme Terminaler og ikke PC.

Mens jeg var i Norge så åpnet FolloTunnellen og så stengte FolloTunnellen igjen, mens Flipidden ler av Italiensk Luftfart ler Italienere av Norsk Tog
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 15-05-2023 at 01:39.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2023, 02:26   #24
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,480
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Etter en uke med sne og is og mere sne og is,
[IMG]3819B7A6-A767-4E22-863D-94AFEF68599E by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

var det på tide å sette kursen hjemover, den korteste og enkleste delen av reisen, trodde jeg. Benyttet meg av konkuransen på Norske Tog og fra Østfoldbanen kom VY absolutt best ut, slo konkurrentene dypt ned i støvleskaftet.
De andre hadde faktisk ingenting å tilby !

Kolbotn Stasjon hvor tog konkuransen tilbyr det beste i Europa:

[IMG]1F140B41-89C6-4A73-9F76-265CBD56D08A by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Vel fremme på OSL med det naturlige valget VY gikk ting som smurt, innsjekking hos SAS gikk greit, kort stopp income TaxFree for litt La Mer til den lille Italienerinnen, og opp i kantine delen hvor nokså raskt det kopp en SMS fra Icelandair med 2 timer forsinkelse. Vel vel en satt bra, trykket var oppe i Espresso maskinen, småkakene minnet nesten om Jul mens vin på tappe kran ikke var høydare…holdt meg til Espresso ! Anko Vin er ikke noe for meg !

Det kom noen flere SMS fra Icelandair med 30 minutter senere her og der, men ethvert og 40 kopper Espresso var det Go 2 Gate:

Ytterst på D-Piren fant en denne:

[IMG]19BD7F09-8B9C-4295-B733-9F05A4AB374A by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Min første HelMax Egon tur, det varte og rakk før man begynte å sende små mødre med barn ombord og oss i Saga Classur kunnebevege oss ned til flyet, ombord ventet dette:

[IMG]475296BB-AF9F-4DF4-BA66-31BFC917E1F0 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Noe en kunne like, bedre enn US First og når noen kom med noe smågodt i glasset begynte livet å bedre seg og en kunne nesten, bare nesten, glemme sneen som fallt i dag:

[IMG]7E31A004-4DAB-49B9-9BC9-43F5D16D3717 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Ok her har me juksa litt, glemte å ta bilde av predeparture som også var glass!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2023, 04:27   #25
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Tørket tang snækks?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2023, 11:27   #26
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,253
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Flott rapport!
Fornebumuséet, i all verdens land, det hadde jeg aldri hørt om: https://www.fornebuhistorie.no/Pages/Museet.html

Fly og vin/øl/mat på Sjøflyhavnen og en tur i muséet en søndag er jo en tanke.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72

Last edited by jb1; 15-05-2023 at 11:32.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2023, 13:45   #27
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Var det den computeren du registrerte meg på til Svalbard en halv time før gikk ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2023, 02:16   #28
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,480
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Var det den computeren du registrerte meg på til Svalbard en halv time før gikk ?
Off Topic mitt favoritt Topic Ja det var det, vi har vel svakt vært inne på dette, men litt repetisjon skader ikke (muligens for soldater ) Uansett lenge lenge lenge side møtte jeg Marion og Reidar en ettermiddag på Fornebu, jeg tror det var en lørdag eller søndag, fordi Fornebu på den tiden hadde noe som ikke fantes i Oslo - en bank (Kredittkassen) som var åpen ! (Dette var når Cash was King ! Og Minibanker med mere var noe en kjørte langt for å finne, og til ære for Tristar Jens Evensen på Grønland T-Banestasjon solgte øl på Lørdag så lenge en kjøpte samme Krone verdi Øl - Mat (du verden så mye merkelige innkjøp som ble gjort på lørdager ).

Uansett Reidar (SQ 777) og hans bedre halvdel hadde byttet ut hagearbeidet for en tur til Fornebu sammen med en kompis som skulle bytte en sjekk (oiiii old old times) mot kontanter, banker gjorde skumle ting som dette på den tiden!

Reidar og Marion var kanskje mere kledd for hagearbeidet (dugnad) enn noe annet i grunn, joggedresser, ikke matchende ! Men i avgangshallen var det en fyr som hadde arrangert en Charter for Lions eller Rotary til Svalbard og de hadde gjort en god jobb, men hadde noen seter igjen og lette etter noen som kunne tenke seg en tur til Svalbard ! De fleste skulle jo til Narvik, Happarampa, Bergen eller London så det var ikke mange villige, inntil denne fyren møtte Reidar, en impulsive fyr fra Lillestrøm (hvor ellers ??)

Reidar er jo enkelt nok verden beste Reidar og var klar som en Fnat!! Så en kollega kom over til meg, en fyr i skranken, og hvisket jeg har 2 som skal til Svalbard i JOGGEDRESS !!!

Fornebu en lørdag kveld, ingenting overrasket oss som hadde litt tid bak skranken, så billettrykkeren fikk ut 2 billetter til FBU-LYR-FBU og det var mitt første møte med SQ 777, det har blitt så mange hyggelige treff siden den gangen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2023, 03:03   #29
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,480
SunClass Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Vel sakte tilbake mot Topic, jeg skulle jo bare til Seattle via Reykjavik. Vel ombord i en noe mere moderne Boeing enn den jeg sist fløy til Reykjavik med, en 737 MAX, mitt første møte med denne flytypen. Tidligere har jeg kun 2 fly turer til Island, en med 757 (som ble min lengste tur med en flytype (nerd, nerd!!) FBU-KEF-MCO-DEN-PDX what we do for Love!).

Den andre turen var med 727-200 sammen med en ikke helt ukjent fyr her inne, LN-MOW og en kollega fra billettkontoret hadde ikke noe å gjøre en lørdag ettermiddag etter endt vakt, så hvorfor ikke en tur til Island ? ID billetter løste flyvningene nesten perfekt !, ruten ble FBU-KEF-DUS-FBU en grei reiserute for LN-MOW og undertegnede som alltid hadde Pass i lomma, en vet jo aldri hvor en ender opp en lørdag (bedre enn Grønlands torg (sorry Tristar og LN-KOG i et tidligere liv!)) og sorry KnutW her blir det noen () beklager !

Den gang hadde Icelandair kun en klasse ombord i 727, men stasjonssjefen Sigurdson hadde gitt klar beskjed om å marinere oss ! (Husker at det var første gang jeg fikk Miniatur Flasker i Plast !! Husker absolutt ikke noe annet fra den fly turen).

Denne gangen var det litt mere stil

[IMG]08687DC3-0FCC-4FB8-B33A-4B451FFD24D0 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Var jo litt fokusert på connection, men annonseringer om at det var snestorm på Island hjalp en fyr som har reroutet det meste og tanken om at what comes late in, will go late out og fant ut at 767én min skulle lande fra London 15 minutter etter oss, allt går unntatt «unger og Sykkler» som jeg lærte av en Profesjonell Fotograf (som aldri tar bilder av barn på sykkler).

Som sagt etter noe marinering ombord i Icelandairs 727 (og mangel på iPhone) er det lite å rapportere fra den turen (LN-MOW feel free!!)

Men denne turen bød på Icelandair´s secret !! UTROLIG GOD MAT !!! Har en teori jeg vil dele i ei seinare bolk !

[IMG]E118F5DD-4C77-4D36-B5CE-80BB2C497F1B by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Dette var enkelt og greit GRÅDIG GODT!

Ellers var det en rolig tur opp til «øya» ble advart om en interessant innflyvning, og disse Islandingene overdriver i grunn ikke.

Under innflyvningen og landingen ble det ganske klart at det var en solid snestorm, taksetiden til vi var parkert ved Gate var betydelig lengre enn tiden det tok LN-MOW og meg inntil Reykjavik back then!.

Men jeg hadde stålkontroll på 767èn min så Seattle var i boks ! Trodde jeg !

Uansett fikk tid til å tenke tilbake til forrige Reykjavik oppphold, husker godt Resturanten Gaukir e´Stong, maten var utmerket og latteren stod i taket når vi fant Automaten på Toalettet som solgte Sleipe Smokkur !

Men tilbake til hverdagen, uten av flyet i retning transitt stod Gudrunsdottir med lite gode nyheter, Due to the Snowstorm and Weather Conditions ALL FLIGHTS to the US is Cancelled - Shit Pomfri ! Laaang kø ned i ankomst hallen hvor det det stod rundt 1200 andre passasjerer. Ennå lengre kø for å snakke med Icelandair´s Customer Service. Her måtte hjernen inn i Bongo Mode og en kort veldig kald tur utendørs hvor jeg så en nedsnødd Prius og en Brøytebil type SnowMobile, var det raskt opp med Hotels.com som viste 0 rom på Keflavik, men et flott rom påp Radisson inne i Reykjavik - det ble bestillt i løpet sekunder, og tanken om å vente på bagasjen ble kansellert.

Her var det om å gjøre å få tak i FlyBuss billett og stille seg i kø !. Automatene solgte billetter effektiv (Thank God for Apple Pay!!) kom avgårde med Buss #2

[IMG]FDB1F10B-DD5A-4DD1-B7F8-EDD21275BE2C by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

En buss tur som var hakket mere spennende enn forventet, en snøfokk stoppet oss nesten, men et Solid Volvo Bygg brøyter seg frem ! Etter en merkelig Minibuss tur (FlyBus Reykjavik kjører til en Bussterminal og videre med Mercedes Minibusser som slipper en av i nærheten av Hotellene).

Uansett skled meg frem til Radisson, som ikke hadde resturant åpen med baren hadde noe Cnausen er redd for:

D904C33A-9879-4C64-B1A4-6798BFDF7962 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr

Følg med godtfolk neste bolk avslører Keflavik´s hemmelige avdeling Smakur Godtur
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2023, 03:21   #30
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post

Den andre turen var med 727-200 sammen med en ikke helt ukjent fyr her inne, LN-MOW og en kollega fra billettkontoret hadde ikke noe å gjøre en lørdag ettermiddag etter endt vakt, så hvorfor ikke en tur til Island ? ID billetter løste flyvningene nesten perfekt !, ruten ble FBU-KEF-DUS-FBU en grei reiserute for LN-MOW og undertegnede som alltid hadde Pass i lomma, en vet jo aldri hvor en ender opp en lørdag (bedre enn Grønlands torg (sorry Tristar og LN-KOG i et tidligere liv!)) og sorry KnutW her blir det noen () beklager !

Den gang hadde Icelandair kun en klasse ombord i 727, men stasjonssjefen Sigurdson hadde gitt klar beskjed om å marinere oss ! (Husker at det var første gang jeg fikk Miniatur Flasker i Plast !! Husker absolutt ikke noe annet fra den fly turen).

Som sagt etter noe marinering ombord i Icelandairs 727 (og mangel på iPhone) er det lite å rapportere fra den turen (LN-MOW feel free!!)

Uansett fikk tid til å tenke tilbake til forrige Reykjavik oppphold, husker godt Resturanten Gaukir e´Stong, maten var utmerket og latteren stod i taket når vi fant Automaten på Toalettet som solgte Sleipe Smokkur !
Oioioi …. 5cl miniflasker med Remy Martin er egentlig det eneste jeg husker fra den turen .. De var grådig gode og Hulda og Gudrun hadde et uuttømmelig lager …. Hulda og Gudrun var veldig hyggelige og omtenksomme.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2023, 03:46   #31
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,480
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Ganske sikker på at den historiske delen var i 1977, skummelt hva en husker fra neste dag…
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2023, 05:36   #32
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,591
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Icelandair er aldri feil:-)
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2023, 07:22   #33
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det var helt klart lav sesong ut til Maui og jeg fant en meget gunstig utreise og ennå bedre en rimelig First Class tilbake fra Maui dagen før avreise til julebordet (what can possible go wrong) - det ville gi meg Gullkort hos Hawaiian (kjekt å ha) så dette ble bestillt, en starter jo sjelden i riktig himmelretning !.

Hawaiian kjører ganske aktivt på Plusgrade og jeg la inn et bud på 20 USD over minimum og når jeg sjekket inn 3 Desember kom Sete 1B opp - nice !
Appropos Hawaiian, de har jo nylig annonsert den nye kabinen og business class (eller First de vel kaller det i Sambandsstatane) eller Leihōkū som det ser ut som de har navngitt greia, på deres kommende 787-9

https://www.hawaiianairlines.com/our...our-fleet/b787

Ser ut som de har gjort et bedre valg av "treverk" enn Emirates..
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2023, 12:33   #34
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Avslutning på Off-topic Svalbard. Det ble lagt merk til at fruen hadde tøfler på blant de polarutstyrte andre ombord...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2023, 23:14   #35
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Den andre turen var med 727-200 sammen med en ikke helt ukjent fyr her inne, LN-MOW og en kollega fra billettkontoret hadde ikke noe å gjøre en lørdag ettermiddag etter endt vakt, så hvorfor ikke en tur til Island ? ID billetter løste flyvningene nesten perfekt !, ruten ble FBU-KEF-DUS-FBU en grei reiserute for LN-MOW og undertegnede som alltid hadde Pass i lomma, en vet jo aldri hvor en ender opp en lørdag.......
Litt usikker, men tror det var denne kjerra vi fløy ned fra Island. Vi hadde god tid i DUS og var en tur bortom den gamle spotterterrassen. Siden det er det eneste bildet jeg tok, anser jeg det som sannsynlig ... Film var dyrt den gangen ..
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DUS.jpg
Views:	142
Size:	106.5 KB
ID:	53413  
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2023, 17:21   #36
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: Den lille reisen til det store Julebordet - en vel lagret Trip rapport.

Venter i spenning på fortsettelsen!
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
«Den utrolige reisen» Speedbird TripReports 40 29-12-2012 07:37
Hvordan endte det for den store datafeilen for LH i 2009? robertaas Reiseforum 11 13-03-2011 10:52
Den lange reisen Norwing TripReports 35 04-01-2011 20:50
Live rapport vs. rapport når man kommer hjem fra reisen? Twin Otter TripReports 2 26-06-2010 08:10


All times are GMT +2. The time now is 05:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.