Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2023, 13:28   #1
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
OBB 19 Estland og Latvia

Det var august 2022, og jeg skulle besøke Estland og Latvia for første gang. Hiiumaa, Estlands nest største øy, stod også på programmet denne gang.


22.08.2022 Norwegian Air Shuttle DY541 SVG-OSL 16:30-17:20

Fly: Boeing 737-800 LN-ENR Jan Baalsrud
Sete: 17C

Turen starter som vanlig på Sola. Transfer på Gardermoen, hvor jeg skal fly samme flyselskap videre til Tallinn. Passe tid mellom flyvningene til å ta en cheeseburger på TGI Friday's.




22.08.2022 Norwegian Air Shuttle DY1060 OSL-TLL 19:25-21:55

Fly: Boeing 737-800 SE-RRP Aksel Sandemose
Sete: 01A

Kom frem passe sent og skulle videre tidlig neste morgen, så da bar det rett til flyplasshotellet, Hotel Tallinn by Mercure, som ligger i grei gåavstand fra terminalen. Føler ofte at det er litt laber kvalitet på flyplasshotell, og dette intet unntak. Men det var uansett bare for én natt.


Innsjekk for flyselskapet med det flotte navnet Transaviabaltika starter en time før avgang. Så jeg var ute i god tid, men måtte fint vente til innsjekk åpnet. Klokken seks om morgenen var det allerede blitt uhoverlig varmt, da temperaturen skulle opp over 30 grader denne dagen. Etter innsjekk bar det til sikkerhetskontrollen, med solid kø, men kom meg vel gjennom på rundt 20 minutter. Fikk derimot ikke tid til å spise noe frokost før boarding startet.


23.08.2022 Transaviabaltika (operated by AIS Airlines) KTB670 TLL-KDL 07:15-07:45

Fly: Jetstream 32EP PH-FCI
Sete: 05A

Bussing ut til en avsides hangar på TLL der en 33 år gammel Jetstream 32 stod klar. Styrmann tok seg av sikkerhetsbriefing og så bar det i vei.







Jeg hadde hørt rykter om at flyselskapet tidvis slet med å komme seg ned på Kärdla pga russisk jamming, men det gikk tydeligvis fint i dag. Det stod en liten minibuss klar til å frakte folk til sentrum av byen Kärdla. De andre passasjerene scannet ett eller annet reisekort da de gikk ombord, men jeg ble bare vinket inn i bussen av sjåføren. Av og til er det nok en fordel å ha turist-looken.
__________________

www.flymodeller.no

Last edited by lanorge; 22-02-2023 at 14:05.
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 22-02-2023, 14:04   #2
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
OBB 19 Re: Estland og Latvia

Det var forfriskende å komme seg ut på en øy der temperaturen var lavere og en fin bris fra sjøen, men ganske snart bjynte det å buldre fra noen tordenskyer i nærheten, og regnet startet å hølje ned. Etter en liten ekskursjon måtte søke tilflukt en god time i et slags turistkontor på kaien til det verste regnet hadde gitt seg.

Etter hvert kom solen frem igjen og jeg kom meg inn i sentrum igjen til en kafé hvor jeg kunne få meg litt mat og drikke. Hiiumaa er nok best å besøke når det er sol og sommer. Fine strender, og mulighet til å leie sykkel og sykle rundt på øya. Jeg nøyde meg med å utforske sentrum av Kärdla, stakk innom et museum og så på noen minnesmerker fra krigen. Da øya lå under Sovjet var den faktisk forbudt å besøke for både utlendinger og estere utenfra, helt frem til 1991. Det skal fremdeles være sovjetiske fort rundt på øya man skal kunne besøke.









Når det nærmet seg retur til Tallinn var det bare å stille seg opp på bussholdeplassen i sentrum. Samme buss og sjåfør var klar til å ta oss tilbake til flyplassen. Det var en lokal dame med krykker som også ble med på turen, etter litt forhandlinger med sjåføren. Han tok seg tid til å sette henne av ved et kjøpesenter cirka halvveis på veien til flyplassen. Det var nå cirka en halvtime til flyet skulle gå, så det bar i god fart mot flyplassen etter dette.


23.08.2022 Transaviabaltika (operated by AIS Airlines) KTB677 KDL-TLL 17:45-18:15

Fly: Jetstream 32EP PH-FCI
Sete: 05A

På turen tidligere på dagen stod flyet en stund på rullebanen med god thrust før vi begynte å rulle. Denne gang var det ikke noe slikt, og etter hvert begynte flyet å vingle ganske voldsomt frem og tilbake på rullebanen. Jeg rakk å lure på om det kom til å gå galt før vi var i luften og flyet stabiliserte seg. Jeg har aldri opplevd lignende på turboprop, men det er sikkert noen piloter her på forumet som skjønner hva det gikk i. Usynkroniserte motorer, vil jeg tro?





Ellers var jeg ikke den eneste flyentusiasten på flyet. Det var et par fra Nederland som ganske begeistret tok bilder av både flyet og selfie med pilotene. Det er vel ikke så mange Jetstream 31/32 igjen rundt omkring, så det var kjekt å få muligheten.


Jeg hadde cirka tre timer før jeg skulle videre, så da benyttet jeg sjansen til en kjapp tur innom Tallinn. Trikken står rett ved inngangen til terminalen, så det var bare å kjøpe en billett og hoppe ombord. Det var en fin måte å få sett litt av byen på, bortsett fra en mildt sagt gal russer som satt i nærheten og skjelte ut de rundt seg. Heldigvis kan jeg ikke russisk...

Den synlige Ukraina-sympatien hadde dabbet litt av i Norge, men ikke i Estland. Overalt var det ukrainske flagg og støtteerklæringer.





Fikk også sett Aleksander Nevski-katedralen før jeg bestilte en Bolt tilbake til flyplassen.


23.08.2022 AirBaltic BT318 TLL-RIX 21:30-22:20

Fly: Airbus A220-300 YL-AAZ
Sete: 23C





Så ble det en liten svipptur med AirBaltic fra Tallinn til Riga. Det var faktisk et ganske fullt fly på denne ruten. Taxi fra flyplassen til gamlebyen i Riga der Hotel Justus var en solid oppgradering fra hotellet dagen før.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 22-02-2023, 14:24   #3
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
OBB 19 Re: Estland og Latvia

Gamlebyen i Riga er et fantastisk flott sted. Etter en god frokost var det rett ut i de fine gatene og se seg rundt. Jeg vil anbefale en guidet gåtur rundt i byen og båttur på elven dersom man har litt tid her.







Senere ble det Bolt tilbake til flyplassen. Veldig praktisk. Det tok en del tid å komme seg til flyplassen i rushtiden, så det var greit å være ute i noenlunde god tid.


24.08.2022 AirBaltic BT153 RIX-OSL 18:05-18:45

Fly: Airbus A220-300 YL-CSK Lithuania
Sete: 27A

AirBaltic har malt tre av flyene sine i Estland, Latvia og Litauen sine farger. Denne dagen ble det Lithuania på meg. Det ble en flott tur i fint vær over Sverige til OSL.






24.08.2022 Flyr FS318 OSL-SVG 20:25-21:15

Fly: Boeing 737-8 LN-FGG
Sete: 19A

Siste leg av turen ble det Flyr og Boeing 737-8 for første gang. Dessverre ganske glissent i kabinen og ikke lenge etterpå la Flyr ned Sola-ruten, så dette ble siste tur med dem. En fin avslutning på min tur til Baltikum.



__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 22-02-2023, 14:38   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Estland og Latvia

Fin rapport. Du rakk jammen mye paa 2 dager.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2023, 15:37   #5
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Estland og Latvia

Jeg var nødt til å være litt effektiv, ja. Får ikke så mye tid på hver plass, men det er alltid mulig å komme tilbake senere tenker jeg.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 22-02-2023, 16:05   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Estland og Latvia

Takk for rapporten. Estisk innenriks er jo litt eksotisk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Primera Air Nordic åpner i Latvia Trdfly Flyforum 10 11-07-2017 03:02
Reisetips - Estland eligent Reiseforum 13 08-11-2016 22:37
Latvia vil ikke helprivatisere: SAS ut av BT LN-RRA Flyforum 2 15-08-2008 02:00
airBaltic selger flybilletter på Rimi (i latvia) CK Flyforum 4 07-11-2007 20:53
airBaltic starter første innenriksrute i Latvia CK Flyforum 4 06-09-2005 22:36


All times are GMT +2. The time now is 18:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.