Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2021, 18:42   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Coronarapport: WAW-FRA-ARN T/R LH og SK

Tripreport WAW-FRA-ARN-FRA-WAW

Tur til Stockholm via Frankfurt stod på planen. Min familie har flyttet til Stockholm hvor min samboer er fra da hun måtte begynne å jobbe igjen etter litt barnepermisjoner. Billett ble kjøpt med Lufthansa via Frankfurt da direktefly var betydelig dyrere og jeg hadde lyst på en liten omvei med business saver billett på retur. Da kan jeg sammenligne Eco og biz, og SAS Plus service i disse merkelige tider. Men man må passe ekstra nøye på hvilken bookingklasse man har, da LH er blitt virkelig strenge på hvilke klasser som gir poeng, særlig når man samler poeng i andre Star-programmer. Selv business discount billetter har bokstavklasser som ikke gir opptjening.

Jeg har flyttet til et nytt sted i Warszawa som ligger i nærheten av en liten stasjon, Warszawa Powisle, hvorfra der går lokaltog ut til Chopin-flyplassen. Sportrafikken gikk helt etter planen, godkjent kroppstemperatur ble målt ved inngangen til terminalen og check-in gikk fort etter fremvisning av negativ Covid-19 test (antigen).

Dato: 10. mars 2021
Rute: WAW-FRA
Selskap: Lufthansa
Flytype: A319
Klasse: Economy
Flytid: 1:25

LOTs Polonez business lounge, som jeg har adgang til med Star alliance gull, er åpen, men det er ikke servering, ikke en smule eller dråpe. Jeg hadde lest at Preludium-loungen hvor priority pass gir deg adgang gir deg en pose med mat når man forlater loungen. Det stemte, man kunne velge mellom vegetar- eller kyllingsandwhich med en salat, samt frukt, sjokolade og vann. En hyggelig gest i serveringsskralle tider. Dette ble da fortært ombord etter avgang.



I motsetning til mange selskaper som boarder strengt etter seterader i corona-tider, boarder LH etter grupper trykket på boardingkortet. Dette ble strengt overholdt, og det ble gitt beskjed om at man ikke kunne boarde utenom sin gruppe. Jeg hadde Gruppe 1, jeg fikk vite at min tøyansiktsmaske ikke var godkjent. Jeg fikk derfor utdelt en ny «kirurgisk en».



Eksemplar av arten corona-reisende

Et par dager før utreise ble setet endret fra 10C til 8C p.g.a. endring fra A320 neo til A319. Vel ombord ble midtgangsete på rad 8 til rad vindussete 9 da en treseter var ledig etter «boarding completed». Flyet var m.a.o. ikke fullt, men jeg vil gjette på ca. 60 % belegg. Benplassen var godkjent, med ca. to knyttnever. Jeg fortærte min «lounge-niste» kort tid etter avgang. LHs servering i Eco i Europa er kun en flaske vann. Ellers skjedde det lite, jeg jobbet litt og så begynte innflyvningen mot FRA.



FRA var stille og flere lounger er stengt. Det var ikke plassmangel, men litt folk var det jo i loungen. Her var det heller noe på buffetbordene *savne*. Jeg hadde i underkant av tre timer å vente og jobbet litt, samt så meg litt rundt, kjøpte flere godkjente ansiktsmasker og litt annet. Skjermene viste ikke mange avganger til FRA å være.



Dato: 10. mars 2021
Rute: FRA-ARN
Selskap: Lufthansa
Flytype: A319
Klasse: Economy
Flytid: 1:50

Idet man forlater loungen kan man få med seg en erketysk Laugenbrezel, en flaske vann og kaffe. Jeg kjøpte også litt mat i en butikk rett ved utgang A13 da det var lenge siden siden kroppen hadde fått mat. Boarding startet idet jeg kom til utgangen, og som medlem av Gruppe 1 kunne jeg finne 15C fort. Det var bra belegg på denne turen, ca. 80 % vil jeg anslå.
Flyturen gikk uten store begivenheter. Mannskapet passet på at alle hadde masker på seg til enhver tid unntatt ved inntak av mat og drikke. Det var sent på kvelden og rolig stemning ombord med mange som sov, men også noen lystige samtaler.

Landing i Stockholm skjedde etter tabell, og jeg gikk til pendeltoget. Flygbussarna har kun én avgang i timen, og det ville blitt lenge å vente. Dessuten er det ombygging utenfor Terminal 5 og man må gå gjennom Sky City til Terminal 4 for å komme til flybussen; pendeltoget har inngang til stasjonen fra SkyCity og avgang hver 30. minutt. Valget falt derfor på det. Arlanda Express har også kuttet i frekvensen, forståelig nok, men koster det samme før. Men de har sluttet å selge sine forhåndsbetalte billetter, senest syv dager før, til redusert pris. Siste Arlanda Express for dagen hadde uansett forlatt stasjonen.

Dato: 15. mars 2021
Rute: ARN-FRA
Selskap: SAS
Flytype: A320neo
Klasse: Plus
Flytid: 1:50

Retur til WAW var også via FRA, men SAS tok seg av første flyvning. Som nevnt hadde jeg kjøpt business saver på på returen. Med SAS vil det selvsagt si Plus. SAS gir «gammeldagse» poeng (minimum hhv. 600/1200) når man krediterer poengene til Aegean Miles+Bonus, hvilket jeg setter pris på. Dessverre reduseres dette noe fra 1. april. Billetten til Frankfurt av meg 200 %, men fra neste måned vil dette være 150 %. Eco billetter vil variere fra 50 til 75 % avhenging av bokstavkode., og flere klasser er ikke listet for opptjening, og ser derfor ut til å ikke gi poeng, synd.

Pendeltoget tok meg igjen til Arlanda. Det var flere folk enn ved tidligere corona-reiser, men det gikk fort å komme seg gjennom formalitetene. Jeg spiste litt frokost i American Express’ lounge i Pontus in the Air restauranten, som har holdt åpent gjennom pandemien. Maten der er bedre enn i SAS’ lounge for tiden, men man stiller heller ikke veldig store krav nå. Det ligger en merkelig stemning over hele Europa og verden: når blir vår verden mer normal?

Jeg gikk også til SAS-loungen. Kun gull-delen er åpen for tiden, og jeg spurte om jeg kunne dusje. Man vet jo aldri hva som er mulig i disse tider, men det var mulig og den vennlige loungedamen låste opp dusjrommet. SAS har aldri utmerket seg med et godt utvalg av toalettartikler i lounger, og det var kun shampoo og dusjsåpe 2 in 1 på dispenser tilgjengelig. En tannbørste og tannpasta hadde jo ikke skadet , men men, alt i alt poeng for at servicen finnes.

Nydusjet tok jeg en kaffe og begav meg mot utgangen, som var i F-delen. All trafikk er flyttet til T5 på Arlanda, selv innenriks og utenriks som normalt er fra T2, så litt trafikk er det jo i terminalen til tross for grufulle passasjertall er og ellers.

Ved Gate F35 var boarding etter seterader i gang. Det er forståelig nok endel forvirring rundt covid-reglene. En mann mente at skulle man være mindre enn 72 timer i Tyskland behøvde man ingen test. Personalet måtte sjekke dette, men han kom ikke med etter det jeg så. En dame som snakket et ugjenkjennelig sprog, men hadde et EU-pass etter hva jeg kunne se, hadde ingen test og fikk ikke bli med. Hun ringte desperat i telefonen og var fortvilet. Skal man umiddelbart videre til et annet land fra Tyskland er det endelige ankomstlandets regler som gjelder, i motsetning til f.eks. Nederland som krever negativ PCR test 48 eller 72 før innreise, samt en antigentest senest fire timer før avreise også ved transfer. Det har vel avlivet det meste av transfertrafikken for KLM, vil jeg tro.






Avgang var etter tidtabell i en ca. halvfull maskin og vel i luften ble det servert veldig uspennende polarruller og vann i Plus av blide SAS-folk, som bestod av to kvinner og én mann. Kapteinen var norsk og styrmannen svensk. Flyturen var ellers uten store begivenheter, WiFi fungerte meget bra. Det ble en stille formiddagstur ned til FRA.


Innflyvning Bankfurt


Fra FRA


En tur til Senator lounge hadde jeg god tid til og jobbet og litt i de knappe to timene jeg hadde til neste avgang. Jeg plukket med meg en en brezel på vei ut.

Dato: 15. mars 2021
Rute: FRA-WAW
Selskap: Lufthansa
Flytype: A320neo
Klasse: Business
Flytid: 1:20

Det var overraskende fullt foran flyet utgang A54. Boarding startet i det jeg kom til utgangen og etter én person i rullestol og én barnefamilie gikk jeg ombord som endel av gruppe 1. Det er ikke mulig å gå ombord utenom egen gruppe, hvilket det ble opplyst om det flere ganger. Noen prøver seg alltid og fikk rødt kryss og en skambelagt alarmlyd og måtte tre til siden. Avgang litt sent i nydelig solskinn over Tyskland. Det var syv personer foran gardinen og her var servicen noe som kunne minne om de gode gamle dager; et lett måltid med kylling, med en god saus til og balsamico ble servert, med varme, kalde drikker med og uten alkohol ble servert av to damer lengst foran.



Det hele ble bare forstyrret av en omfangsrik fyr i setet foran som stadig skulle ut og inn av setet og seteryggen trengte seg stadig inn på mitt bord. Uansett, turen var en hyggelig påminnelse om normale tider, bortsett fra maskene vi har på oss. Purser kom med en ganske personlig hilsen etter landing om at det var tunge tider i bransjen og at de ser frem til flyene kunne fylle himmelen igjen. Deboarding skjer etter seterader, business fikk forlate flyet først.
Takk for at du leste!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Mat lounge WAW.jpg
Views:	1074
Size:	34.4 KB
ID:	49841   Click image for larger version

Name:	Benplass Lufthansa  WAW-FRA.jpg
Views:	1068
Size:	25.2 KB
ID:	49842   Click image for larger version

Name:	En coronareisende.jpg
Views:	1069
Size:	35.5 KB
ID:	49843   Click image for larger version

Name:	Avganger FRA.jpg
Views:	1064
Size:	55.4 KB
ID:	49844   Click image for larger version

Name:	Benplass SAS Plus ARN-FRA.jpg
Views:	1065
Size:	38.0 KB
ID:	49845  

Click image for larger version

Name:	Mat SAS Plus ARN-FRA.jpg
Views:	566
Size:	45.9 KB
ID:	49846   Click image for larger version

Name:	Aegean FRA.jpg
Views:	565
Size:	40.0 KB
ID:	49847   Click image for larger version

Name:	Mat Lufthansa biz FRA-WAW.jpg
Views:	590
Size:	28.0 KB
ID:	49848   Click image for larger version

Name:	Innflyvning Frankfurt.jpg
Views:	586
Size:	45.7 KB
ID:	49849  
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 16-03-2021 at 09:41. Reason: skrivefeil
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 18:51   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Coronarapport: WAW-FRA-ARN T/R LH og SK

Takk for rapporten. Intra europeiske rapporter er det jo svært lite av om dagen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-03-2021, 09:38   #3
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Coronarapport: WAW-FRA-ARN T/R LH og SK

Takk for en fersk rapport.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2021, 12:39   #4
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Coronarapport: WAW-FRA-ARN T/R LH og SK

Akk, lengter etter WAW
krølle is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2021, 16:11   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Coronarapport: WAW-FRA-ARN T/R LH og SK

Takker for fint reisebrev. Ser litt tustete ut å være på tur nå altså, men deilig å i det minste se et Europa reisebrev igjen
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
It is raining (not) in Tokyo. ARN-GOT-FRA-NRT-FRA-CPH-ARN med SK och LH i C Savipix TripReports 25 16-06-2013 23:51
WAW-ORY og WAW-ARN - stenger man? Stoarn Flyforum 5 13-06-2009 00:02
LOT stenger OSL-WAW fra sommer Stoarn Flyforum 35 16-05-2008 23:41
Alitalia legger ned ARN-MXP fra 1. februar - men starter daglig ARN-FCO fra 30. mars MD90 Flyforum 4 08-01-2008 18:33
Norwegian startar CPH-WAW fra 29OKT MD90 Flyforum 8 13-07-2006 21:23


All times are GMT +2. The time now is 10:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.