Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2009, 16:58   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
SAS Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Under kampanjens sista dag strömmade bokningarna in. Dubbelt så många resebokningar gjordes jämfört med en genomsnittlig dag, vilket ledde till att SAS i måndags hade den högsta omsättningen någonsin på webben. På en enda dag sålde SAS biljetter för 58 miljoner kronor.
http://www.boarding.no/art.asp?id=38046
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 16:59   #2
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Jøss jøss!
Synes det skjer mye positivt for SAS fortiden jeg, og det er flott!
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 17:01   #3
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Sikkert et dumt spørsmål, men var det for hele SAS, eller bare i Sverige?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 17:05   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

SAS viderefører for øvrig kampanjeprisene, f.eks. innen Sør-Norge fra kr. 345 én vei, innen Skandinavia fra kr. 445 én vei og innen Europa fra kr. 545 én vei.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 17:50   #5
Flopp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Da gjenstår det bare for SAS å faktisk skjønne at det er billige billetter som selger.
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 18:34   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Originally Posted by Flopp View Post
Da gjenstår det bare for SAS å faktisk skjønne at det er billige billetter som selger.
Tja, det selger - men man kan jo ikke drive flyselskap på disse billettene alene. Det hadde vært interessant å vite hva som var fortjenesten av disse 58 mill. Norwegian tjener nok mer på slike kampanjer på grunn av lavere kostnader og ikke minst mye ancillaries. Lave priser fungerer fint for å lokke passasjerer til flyselskapet. Og dersom passasjeren synes det er fint med en billigbillett på utreise og i gleden av det er villig til å betale en del mer på returen, er det jo butikk. Kanskje kjøper man hotell via SAS i tillegg, kanskje en pakkereise. Men SAS har ikke så mange ben å stå på utover billettprisen, slik som f.eks. lavprisselskapene har gjennom alle ancillaries. I artikkelen står det imidlertid at SAS har solgt fire ganger flere pakkereiser enn normalt, og dobbelt så mange ekstratjenester som hotell, leiebil og forsikring.
__________________

Last edited by FlightDeck; 02-09-2009 at 18:36.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 20:13   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Tja, det selger - men man kan jo ikke drive flyselskap på disse billettene alene. Det hadde vært interessant å vite hva som var fortjenesten av disse 58 mill.
Det er egentlig helt irrelevant. Her er det snakk om å få 'butts in seats' som ellers trolig ville gått tomme, og hvis dette bidrar til en høyere kabinfaktor er det god butikk uansett. Man har også mange som kjøper seg opp når de ikke finner laveste pris på de avgangene de helst vil ha, og man vinner ytterligere på dette.

Kampanjene er bare en del av en totalpakke som har som mål å få totale inntekter høyere enn totale kostnader.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 22:04   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er egentlig helt irrelevant. Her er det snakk om å få 'butts in seats' som ellers trolig ville gått tomme, og hvis dette bidrar til en høyere kabinfaktor er det god butikk uansett. Man har også mange som kjøper seg opp når de ikke finner laveste pris på de avgangene de helst vil ha, og man vinner ytterligere på dette.

Kampanjene er bare en del av en totalpakke som har som mål å få totale inntekter høyere enn totale kostnader.
SAS' fortjeneste er selvsagt ikke irrelevant, og det er ikke riktig de 650 000 kampanjebillettene ville forblitt usolgt uten denne kampanjen. Høyere kabinfaktor er heller ikke ensbetydende med god butikk. Men selv om en billett til 345 kr. isolert sett ikke gir fortjeneste, kan denne billetten senke terskelen for å fly, påvirke den reisendes fremtidige reisemønster og bidra til forbedre den reisendes mening om SAS. Sånn sett kan kampanjen være en god investering. En kampanje stimulerer først og fremst til mer reising, ikke bare til salg av billige billetter.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 23:36   #9
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Men selv om en billett til 345 kr. isolert sett ikke gir fortjeneste, kan denne billetten senke terskelen for å fly, påvirke den reisendes fremtidige reisemønster og bidra til forbedre den reisendes mening om SAS. Sånn sett kan kampanjen være en god investering. En kampanje stimulerer først og fremst til mer reising, ikke bare til salg av billige billetter.
Faren med billige billetter er at det er sterkt vanedannende. Jeg ser bare på meg selv: Hvis jeg skal ut i Europa og må betale 1000 kroner tur/retur så synes jeg det er rådyrt. Sansynligheten for at jeg noen gang igjen vil kjøpe dyre billetter er mikroskopisk.

IMM
(til Paris 29.august/01oktober for 102 kroner inkludert alle avgifter)
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 02:29   #10
Chye
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 94
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Det blir jo helt feil når folk synes det er ok med 200kr EN VEI fra asker til gardemoen med flytog.. og dyrt å fly til en europeisk by når de må over tusenlappen... Verden er gal
Chye is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 02:32   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
SAS' fortjeneste er selvsagt ikke irrelevant,
Det jeg mente var at disse billettene isolert sett ikke gir gevinst - de er en del av en større sammenheng hvor den totale mixen av fares på en flight (forhåpentligvis) gir fortjeneste. Du fyller ikke fly med disse prisene, du fyller opp til det som du beregner at du kan selge til høyere pris.

Som du sier selv:

Quote:
En kampanje stimulerer først og fremst til mer reising, ikke bare til salg av billige billetter.
Så mer 'butts in seats'!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 02:34   #12
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Originally Posted by Chye View Post
Det blir jo helt feil når folk synes det er ok med 200kr EN VEI fra asker til gardemoen med flytog.. og dyrt å fly til en europeisk by når de må over tusenlappen... Verden er gal
jeg prøvde å dy meg..... Det koster mer med en ID billett liksom

lurer på om det er social dumping airlines fra "Oslo" til "Paris"......
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 09:02   #13
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Hehe ja det er det i manges øyne. Men bevares, hadde jeg reist med samme selskap et par dager senere (helga) måtte jeg vi ha betalt over 1500 kroner pr. person, og da gidder vi ikke dra.
Som sagt, lave priser er vanedannende. Og jeg er ikke en av de som synes 200 kroner for en halvtime på tog er iorden. Prisene på tog her i landet er hinsides all fornuft. Hadde politikerne vært reelt interessert i miljø (slik de hevder de er) burde de vedtatt at det skulle være tilnærmet gratis å reise kollektivt. Men det blir en annen diskusjon.

Flott at SAS har solgt mange seter til en billig penge. Det gir $ i kassa. Det trengs.


IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 10:19   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det jeg mente var at disse billettene isolert sett ikke gir gevinst - de er en del av en større sammenheng hvor den totale mixen av fares på en flight (forhåpentligvis) gir fortjeneste. Du fyller ikke fly med disse prisene, du fyller opp til det som du beregner at du kan selge til høyere pris.
Da er vi enige. Kampanjer har vel tradisjonelt også vært et fint verktøy for å forbedre likviditeten.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 14:07   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Sikkert et dumt spørsmål, men var det for hele SAS, eller bare i Sverige?
Det er hele SAS.
Lave priser fyller stolene, og det hjelper også på folks oppfatning om prisnivået hos SAS.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 18:24   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Men SAS skal også passe seg! Dette kan fort bli en backfire av en annen verden.

Jeg kjørte 107 mil i Sverige i forrige uke. reklamen var synlig over alt med gule papirfly. Når de først skal bruke så mye penger på en kampanje, hvorfor rettes ikke dette mot det som skiller SAS fra sine konkurrenter?

SAS vil aldri kunne konkurrere med andre LCC selskaper på pris. Det er en grunn til etablerte og eksklusive merkevarer ikke ønskes solgt til lav pris gjennom egne kanaler. Det utføres da ofte gjenom "outlets" eller lagersalg. Dersom SAS promoterer store reklame kampanjer med lav pris, risikerer de også at kunder blir mer pris sensitive i et allerede presset marked.
Dette burde håndteres av reisebyråer og kampanjer på internet som ikke direkte linkes til SAS. Det skapes forventninger til kunden om at SAS er billigst. Finner ikke kunden dette hos SAS etter en slik kampanje, er veien kort til Ryanair.com eller Norwegian.se.

Jeg tror ikke de oppnår annet med denne kampanjen enn at de reisende blir enda mer bevisst på at de kan finne billige billetter. Da vinner desverre ikke SAS.

Skal SAS overlever må det være fordi kundene faktisk foretrekker SAS og ikke fordi billetten er billigst!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 18:47   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Unnskyld meg - men dette er vås! Hvorfor skal LCC'ene ha monopol på billige flybiletter?? Alle bransjer operer med 'lokkepriser' - bare se på din lokale matvarehandel. Dette for å få kunden inn i butikken. Mange kjøper lokkevaren og er fornøyd med det, men det man er ute etter er mersalget, det at du forlater butikken med mer enn lokkevaren. I dette tilfellet er det mange som 'kjøper seg opp' hvis ikke ønskede flighter er tilgjengelige til avertert pris. Noen kjøper kanskje også flere billetter.

Kampanjepriser har eksistert siden store fly kom på markedet og er et nødvendig verktøy for å få romper i seter og cash i kassa.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 19:11   #18
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Unnskyld meg - men dette er vås! Hvorfor skal LCC'ene ha monopol på billige flybiletter?? Alle bransjer operer med 'lokkepriser' - bare se på din lokale matvarehandel. Dette for å få kunden inn i butikken. Mange kjøper lokkevaren og er fornøyd med det, men det man er ute etter er mersalget, det at du forlater butikken med mer enn lokkevaren. I dette tilfellet er det mange som 'kjøper seg opp' hvis ikke ønskede flighter er tilgjengelige til avertert pris. Noen kjøper kanskje også flere billetter.

Kampanjepriser har eksistert siden store fly kom på markedet og er et nødvendig verktøy for å få romper i seter og cash i kassa.
Jeg vil ikke akkurat påstå at det er "vås" når SAS nå står ned til lårene i et marked som haggler av kunder som i stadig større grad, velger pris fremfor produkt. SAS står ovenfor et konkurranse klima du ikke kan sammenligne med noe som helst tidligere. Når det først skal brukes så store midler på markedsføring overasker deg meg derfor stort at det er kun pris og ingen ting annet som kommuniseres ut til markedet!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 19:56   #19
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Når det først skal brukes så store midler på markedsføring overasker deg meg derfor stort at det er kun pris og ingen ting annet som kommuniseres ut til markedet!
Når det kjøres rene priskampanjer for å fylle flyene, så er det vel ikke så rart det fokuseres på pris. Og man må også se litt på realiteten: I dagens marked er det så og si bare pris som gjelder. Den vanlige mannen i gata som reiser 1-2 ganger i året er mest opptatt av pris, og ikke så veldig opptatt av alt mulig annet. Dessuten er det veldig enkelt å kommunisere pris. Alle de store annonsene som SAS har hatt hvor de forøsker å få frem sitt produkt og fordelene med det, vil jeg si er litt mislykket. Annonsene har inneholdt for mye tekst, og har vært for dårlig utformet. Og igjen, dersom jeg skal fra Oslo og til en storby i Europa, så er det stort sett pris det går på. Skal tross alt bare være ombord i 2-4 timer. Men selvsagt foretrekker jeg SAS uansett

SAS er dessuten flinke til å informere om produktet og forskjellene hvis man leser aviser som er rettet mot forretningssegmentet. De bryr seg nok mer om produktforskjellene enn de vanlige "idiotene" som kun ser på pris
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 20:36   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Jeg vil ikke akkurat påstå at det er "vås" når SAS nå står ned til lårene i et marked som haggler av kunder som i stadig større grad, velger pris fremfor produkt.
Jo, jeg kaller det vås når du sier at SAS skal hode seg unna denne kundegruppen - og når du i tillegg sier at hvis SAS skal satse på disse, skal man gjøre det gjennom en tredjepart (- Dette burde håndteres av reisebyråer og kampanjer på internet som ikke direkte linkes til SAS.)- noe som fordyrer distribusjonsprisen drastisk - rimelig selvmotsigende for de billigste billettene.

Du kan ikke sammenligne SAS med luksusprodukter. Det er et transportselskap som frakter deg fra A til B og vil du ha komfort og fleksibilitet betaler du ekstra. Det er fortsatt mange som vil det, og slik vil det alltid være. Du vil alltid finne både Tommy777'er og Reidar'er som fokuserer på forskjellige prioriteringer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Arve Tellefsen solgte violin for 80 millioner Scooter01 Flyhistorisk forum 4 28-11-2018 12:00
Innkreving av nye avgifter på allerede solgte billetter robertaas Småprat 6 04-07-2012 00:00
1,7 millioner kroner i erstatning for T-skjortebråk sirpjalle Flyforum 24 07-01-2009 15:02
- Norwegian trenger 800 millioner kroner LN-RKF Flyforum 5 20-06-2008 00:53
Norwegian solgte ca. 10.000 billetter på 1 time DY Flyforum 4 03-09-2005 23:59


All times are GMT +2. The time now is 14:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.