Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-01-2018, 09:07   #1
Torcs
Newcomer
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 29
Default Bok om en norsk flyger på T-33?

Hei!

Jeg husker fra da jeg var omtrent 10-11år så fikk min far tak i ei bok som handlet om en jagerflygers hverdag da T-33 Shooting Star var stasjonert i Norge. Boka var skrevet av en norsk pilot som beskrev hvordan en hverdag som flyger var på denne tiden. Jeg husker det var en veldig detaljert historie fra hvordan de trente og opererte på denne tiden.

Jeg har prøvd google og søkt på mange forskjellige søkeord og jeg har også vært å lett på biblioteket uten å finne den.

Er det noen av dere som kan huske hvilken bok jeg har lest? Jeg skulle veldig gjerne lest denne boka på nytt.
Torcs is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2018, 10:25   #2
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Bok om en norsk flyger på T-33

Kan det være boken til Per Kjendlie? Han var i forsvaret på den tiden.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2018, 11:25   #3
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,780
Default Re: Bok om en norsk flyger på T-33

Kjendlies bok ble utgitt i 2008, så det er neppe den ?

Er du sikker på at det var en bok ?
Norsk Flyhistorisk Tidskrift nr 1/97 omhandler T-33 i Norge, og har en artikkel:
" Bak stikka på T-33" fortalt av Odd H. Myrvold til Stein Gulli.

Hvis interessant, send meg en PM.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering

Last edited by 1944vintage; 29-01-2018 at 11:28.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2018, 12:17   #4
Torcs
Newcomer
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 29
Default Re: Bok om en norsk flyger på T-33

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Kan det være boken til Per Kjendlie? Han var i forsvaret på den tiden.
Hei!
Takk for info! Jeg har lest litt om den boka til Per Kjendlie nå og stemningen fra boka minner mye om det jeg sitter igjen med siden jeg var liten gutt. Men som det sies her så kan d umulig vært den boka da den kom ut i 2006. Jeg leste nok den boka jeg tenker på for ca 25år siden.
Uansett så skal jeg skaffe meg den boka til Per. Den hørtes veldig interessant ut.

Jeg er 99% sikker på at det ikke var et tidsskrift. For jeg husker at det var jeg middels tjukk bok på ca 200sider med stiv pappomslag. Jeg husker bare bruddstykker fra lesinga så mulig jeg blander sammen minner også..

Kjenner jeg ble nesten like glad av å høre om den boka til Per Kjendlie som om jeg fant igjen den boka jeg egentlig var ute etter. Den virker spesielt interessant mtp de degradert historiene som blir fortalt osv.

Mvh
Tor Christian
Torcs is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2018, 12:28   #5
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Bok om en norsk flyger på T-33?

Et skudd fra hofta: Kan det være en av bøkene til Leif Hamre du tenker på? Jeg leste de tre første i min spede ungdom, og i hvert fall Blå to - hopp ut og Klart fly kan passe.
Haken er vel at det her er mest snakk om F-84 Thunderjet og mindre om T-33.

https://no.wikipedia.org/wiki/Leif_Hamre
Stone is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2018, 12:54   #6
Torcs
Newcomer
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 29
Default Re: Bok om en norsk flyger på T-33?

Det skuddet der traff sannelig blink!! Jeg søkte opp disse bøkene og bildene av omslaget får minnene til å strømme på! Utrolig. Tusen takk. Dette oppklarte mitt store mysterium! Det som gjorde meg helt sikker nå var at jeg så i en omtale av blå to hopp ut at det var snakk om en kaptein /løytnant ved navn Gran. Navnet Gran har vært i hodet mitt helt siden jeg begynte å lete, men jeg trodde jeg blandet sammen med Trygve Gran og fulgte ikke dette sporet mer. Det med at jeg trodde det var snakk om T-33 var tydeligvis feil.

Aaah. Utrolig lettet. Hehe. Nå skal jeg prøve å få tak i den boka igjen! Lenge levet flyforum og dets medlemmer ����
Torcs is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2018, 15:49   #7
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Bok om en norsk flyger på T-33?

Tøft!
Husker godt Otter tre to kaller av samme mann. Var inne på tanken, men slo det litt fra meg som fiction. Strøkent at du fikk svar på det du lette etter
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Pilot/flyger LN-AØR General Aviation og sjøfly 39 15-03-2024 18:36
Flyger ute med ny bok - om fly og flyging off course ENGM RAMP Flyforum 7 13-11-2007 19:18
Snadder funnet i bok fra Norsk Turistforening quarrtsiluni Flyhistorisk forum 7 29-04-2006 01:45


All times are GMT +2. The time now is 18:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.