Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-12-2018, 11:00   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Lufthansa Rekognoseringstur til UAE

Så var det en liten svipptur til Dubai med de to eldste arvingene for å rekognosere til årets juletur og hilse på gamle skolen, venner osv.
Vi skulle egentlig reise alle fem men familieoverhodet/CFO (artist formely known as Dragen) ble bundet opp i et prosjekt og måtte bli hjemme på denne «langweekenden». Vi hadde et øyråd og ble enige om at på tur med tre barn ble litt mye og han yngste ble stemt ut (noe han tok ganske tungt, men er jo født i araberland så meget lett å snu med litt korrupsjon)

To dager før avgang kom den gledelige/triste nyheten om at 747-400en var byttet ut med en 748i som resulterte i at arvingene havnet i førstklasse kabinen og far på rad 5 i kabinen bak som er greit da den mellomste har laget litt kvalm hjemme om at hun er den eneste av barna som har fløyet First. Dette kaller jeg en god equipment change.

Ut på gardemoen om morgenen og valget av våpen denne gangen ble Norges Taxi (Christiania Taxi var rimeligst på airport taxi, men der var de på bookingen så ufattelig nedsnødde så jeg stolte ikke på dem) Vi fikk faktisk en klassisk drosje og slapp 40 minutter i en Prius uten fjæringer.

OSL prøvde jeg å få meg vippet frem i kabinen foran sammen med barna, men forståelig nok skjønte de fint lite av hva jeg mente og det endte med at det kunne de ikke gjøre noe med.
Gullstua liker jeg mer og mer og ungene er på hils med de som jobber der. De vet at de som jobber der gjemmer Nugatti eller Nutella på bakrommet og de som jobber der vet at når de små prøver å smiske seg til det så er det en no-go.

Kortflighten med Lufthansa er så standard og fin som det kan få blitt med litt stappet bak gardinen og rimelig tom og ledig foran. Overraskende mange fra tredje klasse som bruker toalettet foran, men det er nok nordmenn som viser sin stolte holdning til dette med klasseskille.
Måten Lufthansa behandler barna på er nesten rørende og de er på dem hele tiden overøser dem med reisekit, leker osv.
Når vi landet var det selfølgelig buss-gate som irriterte med massivt da de siste gangene jeg har fløyet First så har vi fått gate og ingen glad-transport.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	2816
Size:	134.2 KB
ID:	46117  
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 17-12-2018 at 18:29. Reason: Skrivefeil
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2018, 11:42   #2
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Så var det den berømte FRA som jeg hadde glemt at fort kan bli en småslitsom stopover. Selv med businessbillet og gladkort så er det først en svært lang busstur, mye gåing (i kaos), security, og passkontroll. Jeg peker stort sett på barna og da blir du stort sett vinket frem foran køene og det gikk relativt radig unna (hjemturen derimot traff vi full CDG-tilstander jackpot)

Vi gikk først bort til gaten for å prøve å få vippet meg frem til jentene og der tuklet jeg det veldig til. Her traff jeg på en av de sintere Lufthansa ansatte som etter å ha ledd av et par av de dumme vitsene mine pælmet ungene ut av First kabinen da de ikke kunne sitte der uten voksne (jeg ser den), men da jeg prøvde å fortelle litt skuffet at vi tross alt opprinnelig hadde rad 1 på 744en før de byttet fly så hang hun seg opp i at jeg sa 1A, 1B og 1C som riktignok er gale bokstaver, og hun mente at jeg løy. Hun satte da alle tre på rad 5 som gir lite 747 opplevelse så vi ba henne i det minste å putte oss opp i andre etasjen som hun gjorde og da på bakerste rad der som er nydelig.

Ingen Senator lounger i nærheten av gate B22 så vi tok LH Business loungen som var ganske så stappfull og lite blivende sted, men nok til litt elpejuice til barna, et kvart glass sekt til far og noen pretzler.

747-8 er et ufattelig vakkert fly og herlig å gå om bord i – her har jeg faktisk alltid gått til venstre og sete 1A, men på denne turen ble det høyre og opp den ufattelig stilige trappen. Arvingene fikk en toseter og jeg måtte dele en toseter med en engelsk/pakistansk tenåring innpakket i det som fantes av merkekær og her merket jeg hvor guffen denne Business løsningen til Lufthansa er.. Det blir alt for intimt (for meg) å vende mot medpassasjeren og ha mine føtter evdnt mot hennes med 0,5 ventimeter plast mellom tærne våres. Med familieoverhodet er det greit, men med en du ikke kjenner som dytter i seg tre ruller Smarties før takeoff så blir det uttafor.

Resten var perfekt – utrolig hva forventningene har å si. Her var forventingene lave og jeg har faktisk mer reisefeber for turen ned igjen nå om tre dager som er på Turkish i comedy class enn jeg hadde til denne, da LH får mye pepper.
Her var crewet fantasiske og hadde herlig humør/humor og passet på ungene konstant som butlere. Ungene fikk noen ufattelig stilige små sorte skinn (evt fake skinn) koffert reisekit som er kulere enn det vi voksne får på First.
Vinene synes jeg også er meget bra til å være C og de hadde en nydelig sprudlevariant fra 2005 som var virkelig god. Maten var også meget bra og denne jule-gåsen passer meget bra som flymat.

















Da ungene duppet av kunne far kose seg med litt hveteøl mens han fliret til noen B filmer.






Immigration på DXB tok to minutter og offiserene setter umåtelig pris på at noen blonde barn laster av seg noen arabiske gloser (som kan ha vært baksnakking av meg – for meg høres det ut som de har satt noen kyllingbein i halsen og vurderer ofte en lett Heimlich før jeg skjønner at det faktisk er kommunikasjon)

Tipper vi var ute av flyplassen 25 minutter etter flyet landet. I terminalen blir du umiddelbart møtt av Jumeirah som gliser fra øre til øre og du blir nektet å være i nær bagasjen din noe mer på denne turen. Utenfor står da en speller ny 740iL og venter med vann og iskalde kluter. Lurer på om det var fire personer involvert i å dytte oss inn i bilen og de er fantastiske. (Svært proffe, men ikke redde som de ofte kan virke på tilsvarende hoteller som Waldorff, 4S osv)



Kort tid sener var vi inlosjert på Al Naseem på vår ulastelige 140 kvm suite hvor du glor utover havet og Burj Al Arab.. Home sweet home.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	2769
Size:	104.3 KB
ID:	46118   Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	2771
Size:	108.3 KB
ID:	46119   Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	2767
Size:	115.0 KB
ID:	46120   Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	2768
Size:	74.5 KB
ID:	46121   Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1466
Size:	87.8 KB
ID:	46122  

Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	1466
Size:	92.0 KB
ID:	46123   Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1473
Size:	98.2 KB
ID:	46124   Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	1471
Size:	133.5 KB
ID:	46125   Click image for larger version

Name:	10.jpg
Views:	1470
Size:	129.2 KB
ID:	46126   Click image for larger version

Name:	11.jpg
Views:	1473
Size:	111.8 KB
ID:	46127  

Click image for larger version

Name:	12.jpg
Views:	1471
Size:	64.9 KB
ID:	46128  
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 17-12-2018 at 18:26. Reason: Skrivefeil
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2018, 14:18   #3
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Takk for flotte bilder og god rapport Som du nevnte ved en annen anledning har det dabbet litt i antall rapporter så alltid kjekt når noe nytt dukker opp.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2018, 09:31   #4
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Takk for flotte bilder og god rapport Som du nevnte ved en annen anledning har det dabbet litt i antall rapporter så alltid kjekt når noe nytt dukker opp.
Takker OttoL.. En god kopp kaffe og en liten trip rapport på moderspråket er alltid hyggelig.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2018, 10:10   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Takker for fjong rapport. Supert med julemat ombord på fly altså.

Tenk om SAS kunne begynt med ribbe og sossiser...
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2018, 10:23   #6
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Takk for bra TR
Tror jeg lar være å vise bildet av barna til mine barn, for da vil de nok anta at dette skal de oppleve også.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2018, 10:50   #7
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Så bare litt kort om oppholdet (her kunne man skrevet 10-12 sider, men det blir vel i overkant kjedelig)

Madinat Jumeirah (som består av fire hoteller som er linket til Burj Al Arab og Jumeirah Beach Hotel) er uten tvil det mest komplette feriestedet som finnes (Resort blir helt feil å bruke på dette komplekset). Hvis du ikke reiser med barn og har suite/gullkort er det ikke mindre enn 11 steder du kan spise frokost og da snakker vi noen ufattelige settinger og mat. Har du suite/gullkort så har du også tilgang til 8 «evening drinks» lounger på området hvor det er free flow av all drikke inkl en relativt god Champagne samt mat som egentlig gjør det litt dumt å gå ut å spise.

Jumeirah kjeden er jo ikke så kjent i Norge, men Madinat Jumeirah ovegår allt jeg har opplevd av Four Seasons, Penainsula, Waldorff osv. Du får ikke hvite hansker- luksusen, men du får ekte toppkvalitet i alle ledd.
Alt er linket på en proff måte og du kan nevne til hun i frokostsalen at du vil ha lunch på Shimmers og at du vill ha «octopus», så fikser hun det. Eller du kan nenvne at du vil ha transporten klokken xx til flyplassen til han på Shimmers, så ordner han det.

Prøv det..

Jeg mister desverre gullkortet mitt nå 1. Januar etter seks år og det er det villeste kortet jeg har hatt. Bare at du kan spise frokost, afternoon tea, noen steder lunch, evening coctails på ALLE Jumeirah loungene med hele familien uten en gang å bo på hotellene er sinnsykt. Og da snakker vi nærmere FCT nivå på loungene. Limmo transfer til og fra flyplass er også da free of charge og en hel haug ande fordeler (blant annet uten unntak alltid oppgradering)

At jeg faktisk sitter på Shimmers (favoritt lunchrestauranten) med Familieoverhodet og alle tre grevlingene og mævler blekksprut om nøyaktig tre døgn gjør at det knyter seg i magen med reisefeber.

















Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1271
Size:	137.3 KB
ID:	46134   Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1278
Size:	238.3 KB
ID:	46135   Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1279
Size:	164.4 KB
ID:	46136   Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1279
Size:	151.6 KB
ID:	46137   Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1278
Size:	145.3 KB
ID:	46138  

Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1266
Size:	191.8 KB
ID:	46139   Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	1270
Size:	98.9 KB
ID:	46140   Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1266
Size:	169.3 KB
ID:	46141   Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	1268
Size:	226.8 KB
ID:	46142  
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2018, 10:59   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Takker for kul rapport!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2018, 12:10   #9
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Ser ikke feil ut det her i det hele tatt. Vet du om det er noe klabb og babb med innreise i Dubai om man har stempel fra Qatar i passet? (Var der før krangelen brøt ut).
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2018, 12:33   #10
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Ser ikke feil ut det her i det hele tatt. Vet du om det er noe klabb og babb med innreise i Dubai om man har stempel fra Qatar i passet? (Var der før krangelen brøt ut).
Det er ikke noe problem - eneste er at man får ikke reist direkte mellom Qatar og UAE.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2018, 13:00   #11
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Så var det hjemturen.. her ser jeg at jeg tok fint lite bilder. Returen med LH ble nesten på andre siden av skalaen av hva vi opplevde med Lufthansa til Dubai. For en foretningsreisende eller en som kun vil reise enkelt så var det bra – men for en flynerd var det rett og slett stusselig.

Utsjekk gikk svært bra fra hotellet og Jumeirah ga oss en stor SUV (Suburban) til returen og vi ble levert på den herlig kaotiske teminal 1. Der var det null kø på business insjekk og det hadde massivt overbooket Business så de spurte om jeg ville nedgradere for penger. Dette sa jeg nei til uten å engang spørre om summen siden klokken var 0.00 og man var sliten etter tre kraftige måltider og nipressing på stranden.

I lufthansa loungen ville Naprhmantrashapantraswshjan ha oss inn på Business loungen og ikke Senator som jeg trodde først var for at jeg hadde et barn for mye, men fant ut at jeg ikke lå inne med noe kort i det hele tatt. Da ble det Senator etter å ha vist kortet. Senator loungen på DXB er ganske kjip og jeg tror jeg går der bare fordi jeg vet det er «gratis». Helt tøysete avslutning på en dyr ferie når du kan ha det 45 ganger koseligere på Noodle House for et par hundrelapper.

På vei til loungen møtte vi forøvrig hele crewet til 747en, og det var (hvis det er lov å si det) det stikk motsatte av et SQ crew når det kom til looks og alder. Wow... To av dem begynte å snakke til arvingene som ble lettere skremt av disse svært godt voksne (langt eldre enne 747en) som var rullet i dekkstift og andre saker. (Men de var veldig hyggelige.. jeg bare tøffer meg litt).

Flyet var herlig og trappen opp langt mindre romskip enn på 800en og hele upperdekket ser meget fresht ut bortsett fra første raden. Den agret jeg skikkelig på at jeg tok og du følte att du satt på rad 1 på 737en til SAS. Serveringen var noen bitte små ganske ekle kanapeer som ble skyldt ned med tre glass av den nydelige champagnen. Så gjorde jeg noe jeg sjeldent gjør (og som irriterer meg når D.. Familieovehodet gjør – la meg til å sove og sov hele veien, forbi frokosten og så lenge at det ikke en gang ble så mye som en kaffe. Behagelig og egentlig kanskje like lurt. Barna sov som steiner selv under landingen. Ble forøvrig vekket av en av de villeste turbulensene jeg har opplevd ca midt i flighten som vekte og skremte den eldste litt før vi sovnet igjen.

Transefern i Frankfurt var rett og slett grusom hvor det ble tog, imigration, security og full pakke. Vi hadde 1 time og ti minutter på oss, og for det (uten pauser) så sto Oslo flyet (heldigvis ved gate) og ventet på oss.
Dette var en nydelig flight da forventningene var lave (og flyet nesten tomt). Utrolig service – leker og puter ble levert med en gang og de drøye to timene gikk på et blunk.

Da vi landet og kom utenfor var den forhåndsbestilte taxien ca ved Kløfta og jeg følte meg som Seinfeld da jeg måtte forklare hele poenget med forhåndsbestilling for de på taxisentralen. Litt kjedelig å vente i 25 minutter når du er helt klar.

Det var det... For en tur.









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1265
Size:	223.8 KB
ID:	46144   Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1253
Size:	91.0 KB
ID:	46145   Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1256
Size:	126.3 KB
ID:	46146   Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1260
Size:	103.0 KB
ID:	46147   Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1257
Size:	137.0 KB
ID:	46148  

__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 18-12-2018 at 13:32. Reason: Skrivefeil, mange.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2018, 02:19   #12
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Tusen takk for flott rapport og at du gidder å gjøre det.�� Dette var morsomt og artig å lese. Virkelig fint lesestoff i julen. Du har også noen virkelig morsomme og gode formuleringer og observasjoner.��
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2018, 01:55   #13
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Takk for flott rapport!

Min erfaring med Jumeirah begrenser seg til et par opphold på "lavprisalternativet" Creekside. Flotte rom, upåklagelig service og kun 10 min fra DXB. Beste hotellopplevelsene jeg har hatt.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2018, 11:24   #14
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Fin rapport, men jeg kan ikke i mine villeste fantasier at noen vil vurdere å ta noe annet enn Oslo taxi her i byen.. Etter ymse erfaringer med Norgestaxi og Christiania taxi så er jeg ferdig med å ta noe annet enn Oslo taxi de få gangene jeg tar taxi
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 13-01-2019, 09:50   #15
Ruby
Tomleskolt
 
Ruby's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,843
Default Re: Rekognoseringstur til UAE

Takker for glitrende rapport, kom i god stemning av å lese denne
__________________
Ruby is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
United slutter som siste US selskap direkte til UAE. SudCaravelle Flyforum 3 22-12-2015 13:00
Good morning from UAE SudCaravelle Flyforum 11 17-11-2013 21:55
Råd og tips til programmer osv i UAE. SudCaravelle Reiseforum 0 07-01-2012 20:33
UAE airforce sk931 Bilder & foto 0 13-05-2011 14:04
Spennende fra UAE Blubird Bilder & foto 0 11-12-2008 00:14


All times are GMT +2. The time now is 23:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.