Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-01-2015, 14:55   #1
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default All inclusive, eller ikkje?

VG har ein artikkel om at nye-sjefen i Hellas vil prøve å få bort litt av all-inclusive-hotella.
http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ve/a/23383493/

"Den nyvalgte statsministeren i Hellas, Alexis Tsipras, vil ha turistene ut av lukkede hotellområder med fri flyt av mat og drikke. De skal heller bruke penger på lokale restauranter og butikker."

Sjølv er eg så einig så einig. Har berre vore på forhaldsvis rimlege charter-plassar (Hellas og kanari osv) og der er iallefall hotellmat skikkeleg trist samanlikna med det ein kan få ute. Klart, ein kan gå på ein smell eller to før ein finn ein bra resturant, men likevel.

Kanskje det er litt annanleis på 5-stjernes og skikkeleg luksushotell. Det viktigaste med å reiser er jo å sjå meir enn hotellet! Klart det er praktisk å ha det mest nødvendige rundt seg, men ein blir jo lei...
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 15:01   #2
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

All inclusive er veldig greit om man reiser med små unger.
Det er greit om man reiser på stramt budsjett.
Det er greit for de som ønsker sol men er redd for alle som ikke forstår norsk.
Så det blir nok aldri borte :-)
Are G is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 15:27   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Jeg har alltid vært imot all-inclusive, av samme grunner som den greske statsministeren.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 15:47   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Det er mange grunner til å foretrekke all inclusive:
-forutsigbar kost
-slipper å hele tiden måtte passe seg for svindel
-mye raskere å komme seg til og gjennomføre måltidet

For mange steder er all inclusive et must:
-områder hvor turismen er lite utbygd bortsett fra hotellet man bor på. Å spise utenfor er det ikke noe tilbud på eller det er mat flere hakk i kvalitet under det man får på hotellet.
-områder som Hurghada hvor selgere og innkastere som står og venter ved utgangene fra hotellet gjør opplevelsen til et mareritt for mange som ønsker prøve lokale tilbud.
-Øyer hvor det ikke finnes noen andre tilbydere enn hotellet du bor på. Om man for eksempel drar til Maldivene og ikke har inkludert All Inclusive kan man bli skikkelig loppet av hotellet.

Og selvsagt er det mulig å prøve en lokal restaurant en dag selv om man har All Inclusive. Og selvsagt finnes det all inclusive med elendig eller for lite mat likeså det finnes all inclusive med utrolig bra mat. Jeg har ofte brukt franske Club Med som oppfant konseptet All Inclusive i 1950. Man kan ikke tilby franskmenn dårlig mat, da blir det opptøyer. Club Med inkluderer ikke bare mat, men også underholdning og aktiviteter.

Grei drikkeservering på Club Med:


En annen Club Med:
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 16:26   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det er mange grunner til å foretrekke all inclusive:
-forutsigbar kost
-slipper å hele tiden måtte passe seg for svindel
-mye raskere å komme seg til og gjennomføre måltidet
Svindel er ikke bra, men de andre punktene er for meg svært sterke argumenter MOT all inclusive. Spennende lokal mat og lang tid på måltider - slik skal det være, synes nå jeg.

Har ikke prøvd det selv, for har ikke reist på steder hvor det har vært "nødvendig", som jeg kan se det er noen få plasser. Men har bodd på et hotell i Agadir som delvis hadde dette, og jeg prøvde lunsjen der - det var det eneste stedet i Marokko jeg noen gang har fått noe annet enn ferskpresset appelsinjuice. All inclusive betydde der kartongjuice....

All inclusive står nesten i rak motsetning av det jeg mener en reise bør være.

Last edited by AirbusTrond; 29-01-2015 at 16:29.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 17:09   #6
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,779
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Er stort sett enig i denne fra VG:'

http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ve/a/23383493/
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 17:15   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Men har bodd på et hotell i Agadir som delvis hadde dette, og jeg prøvde lunsjen der - det var det eneste stedet i Marokko jeg noen gang har fått noe annet enn ferskpresset appelsinjuice. All inclusive betydde der kartongjuice....

All inclusive står nesten i rak motsetning av det jeg mener en reise bør være.
Den finnes selvsagt elendige all- inclusive, men det finnes også masse anmeldelser av hoteller så det burde ikke være nødvendig å ende opp på steder hvor maten er dårlig eller så begrenset at gjestene må slåss om den. Velger man den absolutt billigste all inclusive man finner så kan man ikke forvente at de har brukt mye på maten.

Det er ille om du dømmer alle all inclusive basert på en opplevelse. Det blir akkurat som om noen med en eneste dårlig erfaring på en restaurant sier at de bestandig velger all inclusive da restauranter ikke har bra mat.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 29-01-2015 at 17:17.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 01:23   #8
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Eg forstår som robertaas seier at dette har ei meining og ein marknad somme stadar der det er forhaldsvis lite anna infrastruktur og "lite sivilisert" utanfor murane. Men det vil vere synd om stadar med tradisjonell turisme (charter set no eit ille nok preg på somme stadar rundt middelhavet mm) dør bortsett frå dei store hotella. Så argumenta til greske statsministeren synst eg er gode.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 01:31   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Eg forstår som robertaas seier at dette har ei meining og ein marknad somme stadar der det er forhaldsvis lite anna infrastruktur og "lite sivilisert" utanfor murane. Men det vil vere synd om stadar med tradisjonell turisme (charter set no eit ille nok preg på somme stadar rundt middelhavet mm) dør bortsett frå dei store hotella. Så argumenta til greske statsministeren synst eg er gode.
Jeg er enig i dette. Problemstillingen er vel om et evt all-inclusive tilbud fortrenger serveringssteder utenfor hotellets område eller ikke. Hvis man er på en liten øy med lite annet enn hotellet så er det vel neppe noen som mener at det er problematisk med all-inclusive (og ei heller noen fortrengningseffekt), men for Hellas sin del så er vel mitt inntrykk at de fleste steder hvor de store massene av turister befinner seg så har man gode alternativer til hotellrestauranten(e) hvor all-inclusive hoteller nok kan fortrenge annen virksomhet.

Reiser man med små barn så ser jeg en del fordeler med et slikt opplegg, selv om vi på vår kant "tvinger" ungene til å spise ute på restaurant...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 11:28   #10
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Jeg er ikke enig i at det kun er barnefamilier som har nytte av dette. Større hotellkomplekser ligger gjerne ikke inni sentrum av en sjarmerende gresk småby. Da må man plutselig også arrangere transport fra og til hotellet 2 gange rom dagen, eller kanskje bare gå langt og ta taxi tilbake når det er mørkt. OM målet med reisen av å slappe av er det mange som ikke ønsker bruke tid og krefter på dette i 1 eller kanskje 2 uker.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 11:50   #11
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Skal de bildene der lokke folk til å velge all inclusive? Ser jo helt nitrist ut.

For all del mye kjekt med All-inclusive, men velger det bort I de fleste tilfeller. Liker mye bedre å rusle rundt for å finne noe selv

Heldigvis er folk forskjellige!
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 12:00   #12
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Den finnes selvsagt elendige all- inclusive, men det finnes også masse anmeldelser av hoteller så det burde ikke være nødvendig å ende opp på steder hvor maten er dårlig eller så begrenset at gjestene må slåss om den. Velger man den absolutt billigste all inclusive man finner så kan man ikke forvente at de har brukt mye på maten.

Det er ille om du dømmer alle all inclusive basert på en opplevelse. Det blir akkurat som om noen med en eneste dårlig erfaring på en restaurant sier at de bestandig velger all inclusive da restauranter ikke har bra mat.
For meg er et måltid på en ferie mer enn det som kommer på tallerkenen - merverdi gir det om det er en familierestaurant, at den har en historie gjennom flere generasjoner og at maten er tradisjonell, lokal og ikke tilpasset turister. Det er kjedelig å bare sitte sammen med og se på andre turister.

Nå dømmer jeg all inclusive først og fremst som konsept, basert på mange av de tingene som har kommet fram, ikke først og fremst på maten. Har vært en håndfull ganger i Agadir, den siste gangen blir kanskje den siste, fordi det ble satset stadig mer all inclusive. En konsekvens var at det beste området på stranden var private soner, utilgjengelig for andre enn hotellgjester - og færre restauranter der lokale og turister noenlunde samme sted. Noe av det samme så jeg i Den dominikanske republikk.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 12:41   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
"Den nyvalgte statsministeren i Hellas, Alexis Tsipras, vil ha turistene ut av lukkede hotellområder med fri flyt av mat og drikke. De skal heller bruke penger på lokale restauranter og butikker."

Sjølv er eg så einig så einig. Har berre vore på forhaldsvis rimlege charter-plassar (Hellas og kanari osv) og der er iallefall hotellmat skikkeleg trist samanlikna med det ein kan få ute. Klart, ein kan gå på ein smell eller to før ein finn ein bra resturant, men likevel.
Mens tanken er god så er dette det greske forslaget en klassisk pisse-i-buksa taktikk man må være politiker for og finne på. Hellas trenger alle de turistene de kan få akkurat nå, enten de bor på all-inclusive eller ikke. Og da bekjempe all-inclusive med og øke skattene vil neppe slå positivt ut for andre enn for de konkurrerende landene rundt Middelhavet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 13:11   #14
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Skal de bildene der lokke folk til å velge all inclusive? Ser jo helt nitrist ut.
Meningen med bildene var å vise at All Inclusive ikke nødvendigvis var kjip kartong-servering. All Inclusive kommer i alle former og fasonger.

Quote:
For all del mye kjekt med All-inclusive, men velger det bort I de fleste tilfeller. Liker mye bedre å rusle rundt for å finne noe selv
Det er da ingen som hindrer deg i å gjøre det, men ønsker du å gjøre det 2 eller 3 ganger hver eneste dag du er på ferie? Gode All Inclusive har gjerne 3-4-5 forskjellige restuaranter med forskjellig stil, kjøkken og intimitet med alt fra et ensomt bord med hvit duk, lys og servitører nede på stranden til servering i store haller.

Quote:
Heldigvis er folk forskjellige!
Og heldigvis er også All Inclusive veldig forskjellige.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 13:28   #15
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Mens tanken er god så er dette det greske forslaget en klassisk pisse-i-buksa taktikk man må være politiker for og finne på. Hellas trenger alle de turistene de kan få akkurat nå, enten de bor på all-inclusive eller ikke. Og da bekjempe all-inclusive med og øke skattene vil neppe slå positivt ut for andre enn for de konkurrerende landene rundt Middelhavet
Det er nok sant. Hellas treng kvar genererte "krone" dei kan få, og for staten spelar det ikkje noko rolle korleis inntektene kjem. Likevel, for Hellas sin del, er det trist om det berre blir hotell-rekker på stranda og ingenting anna enn fyllefest i gatene.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 14:01   #16
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det er da ingen som hindrer deg i å gjøre det, men ønsker du å gjøre det 2 eller 3 ganger hver eneste dag du er på ferie? Gode All Inclusive har gjerne 3-4-5 forskjellige restuaranter med forskjellig stil, kjøkken og intimitet med alt fra et ensomt bord med hvit duk, lys og servitører nede på stranden til servering i store haller.

Og heldigvis er også All Inclusive veldig forskjellige.

Ja, det ønsker jeg
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 16:44   #17
LN-WIC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 211
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Har bare reist på all-inclusive en gang. Det var til Eilat. Og det er ett slikt sted som robertaas snakker om. Der var utvalget av spisesteder skrint. Er jo veldig avhengig av hvordan maten på AI-hotellene. Der jeg var den grei. Ikke noe å rope hurra for.

Kan skjønne at barnefamilier velger AI. Men i Hellas ville jeg selv aldri valgt det. Det finnes så mange gode spisesteder overallt.

En annen ting er at mange av disse store AI-anleggene er eid av store konsern. Mindre av verdiskapningen havner da lokalt.
LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 17:24   #18
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Et meningløst forslag synes jeg. Både overnatting og bespisning vil vel forsatt være lokalt, så det eneste som skjer at folk spiser andre steder, eller ? Da flyttes vel arbeidkraften fra nåværende hoteller med all inclusive til andre hoteller og restuaranter, men med samme antall gjester/turister blir vel arbeidsinnsatsen den samme?

De eneste effektene jeg kan se er flere eiere og kanskje reduserte stordriftsfordeler, men ikke så mye mer. Tror Hellas trenger helt andre tiltak en dette.

Kulturellt kan det kanskje ha større effekt, men det er vel heller ikke det Hellas trenger nå. De må fikse økonomien, og det bør vel ta noen hestekurer til. En god start et kanskje å betale skatt. De er jo kjent for ikke å betale mest skatt, og dette kombinert med lav pensjonsalder er et kjempeproblem for Hellas. Fjerning av all inclusive tror jeg ikke fikser dette!

EDIT. Har vert en del i Hellas, og liker meg bra, og reiser nok tilbake flere ganger til tross for at jeg er litt kritisk til deres økonomikse politikk. De har mye annet som er bra!
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 18:24   #19
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

Forskjellen er at AI ofte eies helt av de store selskapene som arrangerer og selger turer. Overskuddet blir ikke igjen i Hellas, men kanaliseres hit og dit for minst mulig skatt og mest mulig profitt. En selvfølge for de store selskapene, et tap for Hellas sin økonomi, om vi ser det isolert.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 18:35   #20
kjeng
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hamar
Posts: 123
Default Re: All inclusive, eller ikkje?

All Inclusive i Hellas er totalt unødvendig - det kryr jo av lokale gode spisesteder / resturanter, og man vil gjerne støtte opp om det lokale næringslivet og legge pengene sine igjen i lommene til grekere, istedenfor til Hr Schmidt som eier et gigantisk multinasjonalt hotellimperium. Legg gjerne AI til Tyrkia, Egypt og andre ubrukelige, oppskrytte ferienasjoner så kan engelskmennene og russerne holde seg borte fra fantastiske Hellas.
__________________
kjeng is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
All inclusive i Europa Chriscross Reiseforum 3 14-07-2014 09:51
Søkemotor for charterfly (ikkje charterreise)? Torske Småprat 3 24-08-2012 01:16
Billig All Inclusive 5/1 Balle Chlorin Reiseforum 0 26-12-2009 14:49
book today : Oslo-Rotterdam(nl) : 64.14 eur return all inclusive marnix Flyforum 6 08-04-2005 18:34
Flyr den ikkje i morgen? LN-REF Flyforum 9 29-12-2004 13:14


All times are GMT +2. The time now is 11:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.