Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 03-09-2015, 13:53   #1
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
USA Frem og tilbake x 2,5 (LAX–OSL–MOL; OSL–OAK–OSL–MOL; KSU–TRD–KEF–JFK; JFK–LAX

Okei, dette ble keitete: jeg dro hjem fra California til Norge på sommerferie i juni. Like etter at jeg hadde akklimatisert meg for 13 varmegrader og nordavind fra alle kanter ute på tåkeholmene på Nordvestlandet begynte opphavet å fable om at «det hadd nå vært arti med en ferietur te junaiten i sommer òg». Dermed ble det vendereis ganske nøyaktig tre uker at jeg hadde ankommet gamlelandet for en god fjortendagers rundtur. Så, tilbake i Norge igjen måtte jeg ta stilling til når og hvordan jeg skulle komme meg over til USA igjen i forkant av høstsemesteret. Jeg hadde aldri vært på østkysten før, så jeg bestemte at det måtte endres på. Det ble dermed lagt inn pitstop i New York på tur over til Santa Barbara.

Reiserutene (LAX–OSL–MOL + OSL–OAK–OSL–MOL + KSU–TRD–KEF–JFK + JFK–LAX) med henholdsvis DY, DY, WF/FI og VX slås her sammen til én. Del-rapporter legges ut sånn litt etterhvert, for enkelhets skyld.



Starter i riktig ende, nemlig med hjemreise etter endte eksamener på vårsemesteret. Jeg hadde i forkant brukt mye tid og ressurser på å unngå å fly fra LAX med Norwegian. Ikke fordi jeg har noe imot bolaget, men fordi det i mine øyne blir altfor enkelt. Jeg hadde derfor kokt sammen en suppe av en reiserute hvor planen var å kjøre fra Santa Barbara til San Diego, fly derfra via Detroit til London, for så å runde av med SAS via Oslo til Kristiansund. Dessverre forsvant de latterlig billige (vi snakker typ $250!) studentbillettene med Delta til London for jeg rakk å dra kort, og i mangel på andre farbare enveis-alternativ måtte jeg krype til korset. Det ble Nårvidsjen. Til Molde, attpåtil. Krise! Men så fikk man prøve Driiimlajner da ...

Sjarmøretappen Santa Barbara–LAX ble lagt i Santa Barbara Airbus’ hender, som etter to og en halv timer stødig ankom sluttdestinasjon. Mindre stødig var klientellet som skulle reise fra terminal 1, 2 og 3. Samtlige brukte ugreie mengder tid på å få flyttelassene sine av bussen. Tilslutt kom imidlertid Tom Bradley i sikte, og jeg kunne stige ut – med mitt flyttelass. Jeg hadde nemlig på tur over i vinter sjekket to kolli, og selv om mer eller mindre samme mengde dritt skulle være med tilbake, hadde jeg denne gang planer om å kun sjekke én. Min risikoanalyse anslo at jeg, dersom det skulle bli nødvendig, kunne klare å snakke meg til å få med to kilo overvekt i både håndbagasjen og den innsjekkede uten å supplere bunnlinjen til Kjos ytterligere. Og det gikk brillefint – duden så verken på vekten eller enset den grotesk store duffelbagen jeg planla å presse opp i hattehyllen. Score!

Sikkerhetskontrollen gikk dritfort, og jeg hadde to timer å slå ihjel. Startet med å fylle tanken på Panda Express; noe som i forkant alltid virker som en god idé selv om jeg like ofte angrer som en hund etterpå. Vraltet meg så bort til noen stoler med strømuttak for å lade mobilen. Derfra så det slik ut:





TBIT må for øvrig sies å være ørtifjorten ganger raffere enn T2 og T7, som jeg hadde gleden av å tilbringe noen lange kvelds- og nattetimer i for noen måneder siden. Ting så ut til å fungere, og jaggu kom ikke balja inn på tid også.



DY7084 LAX–OSL // B788 EI-LNA // 16G Economy
Etter å ha blitt minnet på at «Norwegian Air 7084 will soon be ready for boarding» over kaukeanlegget annethvert minutt i en halvtime bars det om bord, og selv om jeg visste utmerket godt hvor jeg skulle sitte ble jeg geleidet i riktig retning av et meget hyggelig og opplagt kabinpersonale. Fikk stappet monsterduffelbagen min i hattehyllen og satt meg ned. Etter at skinke lekent var plassert mot skai kunne jeg raskt konstatere at dette ikke var ille i det hele tatt – mye bedre enn langt hintenivold i SAS’ (gamle) langdistansekabin.

Vi tok av på rute, og peiset nordøstover. Mørket senket seg over kabinen ved marsjhøyde, og mens nesten alle andre tok hintet og la seg til å sove begynte jeg å leke meg noe alvorlig i 3D-kartet på IFE-en. Så alvorlig at jeg kræsja hele dritten og en av de fortsatt hyggelige og opplagte kabinansatte måtte re-starte noe greier på EDB-maskinen. Så satte jeg på Dum og dummere II. Den var skikkelig søppel. Så kom middagen; no’ kyllinggreier. Den var ditto søppel (men jeg spiste opp læll). Intet bilde fordi det var mørkt og sånn pluss at jeg ville unngå å vekke den snakkesalige sørstatsbamsen som satt vedsiden av meg med blitsen.



Jeg var egentlig gørre trøtt selv, men det skulle vise seg at jeg ikke fikk blundet et sekund av de 9 timene og 50 minuttene ferden tok. Den gikk imidlertid forholdsvis fort takket være godt innhold på IFE-en, samt G-radens umiddelbare tilgang til midtgangen slik at jeg kunne promenere litt i ny og ne. Selve flyturen i seg selv var uten de større begivenhetene. Over Island-ish ble frokost budt; et ost og skinke-smørbrød, en sånn müslibar som går i oppløsning bare du ser stygt på den, kaffe og juice. Smørbrødet var overraskende godt og kaffen mer enn velkommen. Da dette var fortært var det mer eller mindre klart for innflygning, og mens Sky-interiøret fikk kjørt seg i alle regnbuens glorete farger tok vi ned på OSL.

Passkontroll ble forsert uten videre komplikasjoner og jeg dukket så innom Tax Free-en en øøøøørliten tur. Da gildet skulle gjøres opp kuket det seg til for meg: «Öhmm ... du måsta sätta ditt kort i maskinen där» lød lynkurset i chipbruk fra dudinnen i kassen. Skadelidende etter et lengre opphold i et land hvor de fortsatt støtter seg på betalingsløsninger fra tidlig 1970-tall sto jeg å viftet med plastikken oppi nesa hennes mens jeg sessemesset på mobilen.

Bagasjen kom etter hvert og jeg sendte den med et pip videre igjen, hvorpå jeg så den herligste melding i verden lyse mot meg på skjermen ved inngangen til sikkerhetskontrollen: «< 1 minutt».

«Har du noe flytende i håndbagasjen?» frågas det i min retning.
«Nei» svarte jeg overbærende, mens jeg tenkte at om du bare visste at jeg bruker av fritiden min på å både lese å skrive trinnvise detaljskildringer av flyreiser – skildringer som gjerne skipper selve reisemålet og kun fokuserer på den delen vanlige mennesker hater mest med reising, ja så hadde du ikke giddet stille meg det gjøkete spørsmålet ditt.

Vel gjennom dørkarmen:

«Er denne bagen din?»
«Ja»
«Det ligger en vannflaske oppi her»
«Eh åja DEEeEEEEEEEeeEEn hadde jeg glemt av jeg, ehe»

Ripe, type stor. Fakk.

Nuvel, hva gjør man med fire timer til disposisjon på Gardermoen? Følte meg ikke bædæss nok til å forsøke å snike meg inn i SAS-loungen på DY-billett, så det ble en kaffe + skitsnakking med noen kjentfolk jeg gikk meg på. Deretter fulgte jeg opp med en Upper Crust-bagett som etter utseende å dømme hadde gjennomført en solid arbeidsdag under varmelampene og en pisslunken Farris til nette 130 kroner.

DY436 OSL–MOL // B738 LN-huskitj sjø’ // 15A Economy (MEeeeeEn nødutgang)
Troll i trompetene gjorde at opprinnelig fly ble tauet bort, nytt rekvirert og avgang 45 minutter forsinket. Gikk greit for meg da jeg var ganske blasert, trøtt og kafferuset om hverandre på dette tidspunktet og holdt det flytende med rolig Springsteen på Spotify. Andre, not so much. Spesielt én var veldig insisterende på at det var Norwegians ansvar om han ikke nådde den siste fergen fra Molde til Vestnes for kvelden. Han ble etterhvert direkte ufin mot gate-agentene og alle andre han så i uniform, og det var megairriterende at ingen tok tak i skrotingen. Helt til politiet kom da, og sørget for at både Vestnes-fergen og DY436 dro uten ham.

Ombordstigning gikk raskt da flyet var tilnærmet tomt, og snart var vi i luften. Jeg hadde tenkt å prøve å blunde litt på den 50 minutter lange turen nordvestover, men utsikten var så nydelig og overdrevet nasjonalromantisk norsk at jeg bare ble sittende å stirre på alle fjelltoppene som stakk opp i hist og pist av det tette skylaget under oss mens solen fortsatt var over horisonten klokken 23.40.



Landet på MOL rundt midnatt. En drøy time senere var jeg hjemme og sovnet på sofaen med et halvspist polarbrød i trynet.

Forts ...
flyKSU is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL-HEL-LHR-JFK-LAX-HNL-LAX-JFK-LCY/LHR-HEL-OSL i J/F JonV TripReports 2 19-04-2014 16:48
SVG-KEF-JFK - Roadtrip - LAX-LHR-SVG killbox TripReports 15 15-08-2012 18:27
JFK-KEF-OSL // VDB-KEF-JFK med Icelandair og DOT LT jb1 TripReports 6 23-04-2011 14:11
MOL - OSL - TRD roy TripReports 10 07-12-2010 11:24
Klapp med SAS, MOL-OSL-MOL, RRA/TUK MFM Bilder & foto 9 21-06-2009 02:48


All times are GMT +2. The time now is 03:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.