Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-02-2018, 14:12   #41
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Jeg tror vi alle er enige at man ikke skal bruke ufint spraak mot personer som er ansatt paa flyplassene, dette gaar begge veier; ansatte skal ikke vaere arrogante eller ufine tilbake. Frustrasjon skal man kunne gi uttrykk for med vanlig folkeskikk og selskaper er ofte ikke like bra til aa kunne forklare hva de gjoer i slike situasjoner. Jeg er ogsaa enig i at det ikke kun er et problem fordi flere kan reise med fly enn tidligere og dermed de som ikke flyr saa ofte ogsaa. Problemet blir da heller at det er saa mange fler som skal ha hjelp, hvilket gjoer det ekstra utfordrende naar flyene staar og ikke kommer seg av flekken.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2018, 15:40   #42
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Vi kunne jo startet en flyprat aksjon. Gitt de i gate noe underlig hver gang vi går ombord
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2018, 16:32   #43
livinspeed
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2014
Location: Sørlandet
Posts: 326
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Etter flere år på baken i varehandel har jeg faktisk til gode å høre såpass at ørene har falt av, men det merkes godt at vi er på vei mot en Amerikastandard der kunden alltid har rett og den ansatte i [sett inn selskap/firma] skal føye seg fullstendig, lage middag og passe unger, "hvis ikke får "dere" høre det på Facebook og i media, og da mister du jobben".

I mine øyne burde det vært innført en verneplikt del II, der alle var tvunget ut i fulltidsstilling i et serviceyrke i ett år, da jeg tror man arresterer seg veldig i hvor idiot man oppfører seg når man forstår hvordan det er å stå på andre siden av seg selv og høre hvorman faktisk er.

Ingenting gir en ellers nokså stillfaren forumist mer glede i hverdagen enn når man står i kø bak en slik høylytt luring og kan skyte inn "ta'ræ sammen, 'a" i beste Atle Antonsen-stil for å i hvert fall forsøke å yte noe hjelp til stakkaren bak skranken/kassa
livinspeed is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2018, 16:37   #44
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Dette er ikke noe nytt. Plenty slike på FBU (og andre steder) på åtti- og nittitallet også. Når volumet reisende har gått opp som det har, er det bare naturlig at antall idioter er gått opp (minst) tilsvarende.
Den største forskjellen er at de har fått 'bedre verktøy' som f.eks. mobil og internett.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2018, 16:48   #45
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Quote:
Originally Posted by livinspeed View Post
I mine øyne burde det vært innført en verneplikt del II, der alle var tvunget ut i fulltidsstilling i et serviceyrke i ett år,
Tiltredes. Hadde i går en festlig samtale med en på en bensinstasjon som kunne fortelle historier om hvordan han var blitt skjelt ut etter noter fordi veien var for dårlig brøytet. For veibrøytingen er åpenbart de bensinstasjons-ansattes ansvar...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 11:11   #46
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Vi kunne jo startet en flyprat aksjon. Gitt de i gate noe underlig hver gang vi går ombord
Da kan dere kanskje bruke denne episoden fra ENZV på midten av '80 tallet:
BU hadde forsinkelse og en kollega ble skjelt ut så til de grader av en "viktig" kunde. Det var da en av BU's meget gode kunder, faktisk så god at var der problem, så fikk han cockpit.
Han stakk hodet inn ved siden av den iltre karen og spør den BU ansatte: hva er snag koden? 7200 var svaret fra den ansatte, okei, takk sa mannen og gikk. Utskjellingen stoppet der og da

Så neste gang, spør hva snag kode 7200 var
krølle is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 11:15   #47
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Jeg ser på dette forumet at det stort sett er «han på 40-50 i dress» som stort sett er værst mot betjeningen og i køer. Det har jeg faktisk ennå ikke opplevd.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 11:35   #48
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg ser på dette forumet at det stort sett er «han på 40-50 i dress» som stort sett er værst mot betjeningen og i køer. Det har jeg faktisk ennå ikke opplevd.
Er bare å hoste opp et eksempel på en person tilsvarende et ønsket narrativ. Uansett klasse, inntekt og jobb er det folk som mangler folkeskikk. Lov å være misfornøyd uten å være stygg i munnen. Jeg tror ikke at det er en bestemt gruppe som er overrepresentert.

Er jo også de som hater jobben sin så intenst at en lurer på hvorfor de står opp om morgenen. Slike folk får jo selv den mest tålmodige til å måtte telle til 10.

Livet er for kort til å hate jobben sin og livet er for kort til å hisse seg for ting som ikke er mulig å gjøre noe med. Og feil skjer!

Og til de som drar opp mobiltelefonen i en slik situasjon: god bedring!
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 14:54   #49
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,429
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg ser på dette forumet at det stort sett er «han på 40-50 i dress» som stort sett er værst mot betjeningen og i køer. Det har jeg faktisk ennå ikke opplevd.
Min erfaring fra tiden i terminalen, er at norske damer på 50+ er de som skaper mye trøbbel. Har også lagt merke til det samme gruppen i andre settinger, og det stemmer skremmende ofte.
De er ofte høylydte, arrogante og forventer å få det slik de vil umiddelbart.

Menn med dress i 40/50/60 åra har også en del forventninger. Men de ga seg raskt når man snakket skikkelig til dem. Veldig sjeldent ufine.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 14:58   #50
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Ikke glem at det er en ganske høy andel av de reisende som i større eller mindre grad har flyskrekk. Se de hvite knokene på armlenene rundt dere ved takeoff eller landing ..

Dette, gjerne i kombinasjon med annen stress, er ofte utløsende faktor. Men ingenting som ikke et godt gammeldags Glasgow-kyss ikke kan kurere ..

But seriously - ofte er det nok at man lar dem skrike seg tom, for så å spørre høflig så alle hører det, 'Er du ferdig nå'? Ikke avbryt. Det er bensin på bålet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 16:54   #51
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke glem at det er en ganske høy andel av de reisende som i større eller mindre grad har flyskrekk. Se de hvite knokene på armlenene rundt dere ved takeoff eller landing
Der var engang, hvor "the race to the toilets" , når fasten seatbelt skiltet
blev slukket efter climb, var en anden indikator....
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2018, 15:05   #52
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Regelverk som følger iht. jus delen:

En passasjer tar bilde av meg, hva kan jeg gjøre med dette?

I utgangspunktet kan du fotografere så mye du vil på offentlige steder, som ute på gaten, i parken og i offentlige bygninger. Offentlig sted er i følge Justis- og Beredskapsdepartementet definert som «[...]et sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller sted hvor slik ferdsel rent faktisk finner sted.».

Det er noen viktige unntak også på offentlig sted:

1. I straffesaker er det ikke tillatt å fotografere den siktede eller domfelte på vei til eller fra rettsmøtet, eller i bygningen rettsmøtet finner sted, uten samtykke fra vedkommende. Det er heller ikke tillatt å fotografere under rettsforhandlingene. (Domstolloven §131a)

2. En del militære områder har fotoforbud, uavhengig av hvor du fotograferer fra.

3. Du kan heller ikke fotografere på en slik måte at du «ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs adferd krenker en annens fred» (Straffeloven §390 a).

Flyplassen er et sted som er åpne for allmenheten, uten å være offentlige. Hvis Avinor har lagt ned fotoforbud kan passasjeren bortvises fra stedet hvis personen ikke overholder forbudet. Passasjeren kan imidlertid ikke straffes, da forbudet ikke har hjemmel i noen lov. Vi kan heller ikke beslaglegge utstyret til passasjeren, eller kreve bilder slettet, men vi kan anmode om at bilde slettes.


Hva om bildet publiseres?

Hvis noen har tatt et bilde av dere kan ikke dette publiseres på internett eller vises offentlig uten samtykke fra dere, dette følger av (Åndsverkloven §45c).
Det er tre viktige unntak fra denne regelen:

1. Hvis bildet har aktuell og allmenn interesse. I praksis betyr dette at bildet har nyhetsverdi. Hvis du har tatt et bilde av Cristiano Ronaldo på en pressekonferanse, trenger du ikke spørre ham om du kan bruke det til artikkelen. Eller hvis du så miljøvernministeren brenne bildekk i hagen.

2. Personen ikke er hovedmotivet. Hvis du sto bak Erna Solberg da hun besøkte flyplassen, risikerer du å havne i avisen uten å bli spurt.

3. Hvis du er en del av en forsamling.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2018, 15:11   #53
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Hvis en passasjer tar bilde av meg, så pleier jeg å nekte paxen ombordstigning frem til politiet kommer og sletter bildet av meg :-) Funker hver gang.
Starling is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2018, 18:39   #54
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,172
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Hvis en passasjer tar bilde av meg, så pleier jeg å nekte paxen ombordstigning frem til politiet kommer og sletter bildet av meg :-) Funker hver gang.
Kan bli kjipt den dagen det ikke funker da.

De som tar bilder er over middels kranglefanter, vil jeg tro.

Jeg skjønner deg godt altså. Det er ikke det.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2018, 19:24   #55
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Hvis en passasjer tar bilde av meg, så pleier jeg å nekte paxen ombordstigning frem til politiet kommer og sletter bildet av meg :-) Funker hver gang.
Forstår deg veldig godt. Husker godt da jeg var ung og jobbet i kundeservice selv, var en deilig følelse å utøve litt makt. Nyt det mens du kan
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2018, 22:01   #56
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Regelverk som følger iht. jus delen:



2. Personen ikke er hovedmotivet. Hvis du sto bak Erna Solberg da hun besøkte flyplassen, risikerer du å havne i avisen uten å bli spurt.
Litt OT men jeg har en utrolig morsom opplevelse med akkurat det der. Det var da LEPGA touren hadde turnering på Bogstad for noen år siden. Hvor jeg står og ser på Susann (Tutta) Pettersen driver og trener på puttinggreenen. NRK er og filmer så midt i sportsnyhetene så kommer Tutta og jeg. Ingen andre i bildet.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2018, 15:20   #57
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Hvis en passasjer tar bilde av meg, så pleier jeg å nekte paxen ombordstigning frem til politiet kommer og sletter bildet av meg :-) Funker hver gang.
Tror du har noe begrenset forståelse for hvordan bilder lagres/slettes/lastes opp til cloud på en mobiltelefon i 2018. But if it makes you feel better, go for it.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2018, 16:49   #58
Rosalie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2018
Posts: 128
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Tror du har noe begrenset forståelse for hvordan bilder lagres/slettes/lastes opp til cloud på en mobiltelefon i 2018. But if it makes you feel better, go for it.
Jepp. Alle bilder/videoer jeg tar med mobil, lastes automagisk opp i mer enn én skytjeneste øyeblikkelig etter at bildet/videoen er tatt.
Rosalie is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spanske flyplassansatte skal streike når det svir mest LN-MOW Flyforum 15 11-03-2011 11:37
Truet med sprengstoff på Værnes LN-RPL Flyforum 4 18-03-2010 02:50
Truet flyvertinne med døden Speedbird Flyforum 1 09-02-2009 16:47
Britiske flyplassansatte truer med europeisk kaos sirpjalle Flyforum 0 29-12-2007 11:18
Flyplassansatte siktet for taxfree tyveri TG923 Flyforum 0 24-04-2006 15:56


All times are GMT +2. The time now is 11:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.