Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2021, 23:37   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Coronarapport 2: WAW-ZRH-ARN-FRA-WAW

En ny tur til Stockholm i coronatider for påskeferie. Denne reisen bød på to nye flytyper for min del, E190-2, og A220 eller tidligere kjent som Bombardier C-Series. LOTs direktefly hadde helt håpløse avgangstider for min del, og jeg valgte derfor å fly med Swiss og Lufthansa/LOT på hhv tur og retur. Swiss hadde fine priser i business, så jeg valgte det på utreise og Eco på retur via FRA.

1.flyvning:
Strekning: WAW-ZRH
Dato: 01.04.21
Selskap: Swiss (Helvetic)
Flytype: E190-E2
Flytid: 1:30
Klasse: Business

Taxi til flyplassen varierer litt i pris, men det kostet ikke mer enn 15 zl, ca. 35 NOK, så jeg tok det. Corona antigentest var tatt dagen før. Sveits krever ikke Covid-test for transitt, men skal du reise inn i Sveits er det strenge regler, med PCR test og karantene, omtrent som Norge. Sveits krever også at et skjema med flightnummer og setenummer er fylt ut, det gjelder for alle uansett om det er transfer eller ved innreise. Sverige godtar antigen-test utført senest 48 timer innen ankomst. Check-in kan ikke gjøres på nett, egentlig logisk siden alle dokumenter må sjekkes. Min koffert ble sjekket inn og to baordingkort delt ut.

LOTs lounge har begynt med litt service igjen, men servicen ligner på den jeg beskrev i forrige rapport fra Preludium-loungen, med utdeling av en pose med litt mat og drikke baguett, frukt, vann og litt til. Kun drikke kan nytes i loungen, altså vann fra posen. Man kan også få kaffe/te i loungen, mens maten må spises utenfor.



Boarding skjedde på tid, strengt etter grupper. Gruppe 1 var min og en blid dame tok meg imot ved inngangsdøren og gav meg et desinfiseringsserviett. Med 2+2 i biz får alle en toseter for seg selv. Det tok tid å gjøre klart papirene for avgangen, og vi forlot terminalen ca. 15 min etter skjema. Det var 5 stk. i biz, og glissent bak.

Service begynte raskt etter at cruising var nådd. Swiss bød på en laksemousse (til ære for Fnate) med brød og ost til, samt en liten dessert. Det smakte godt men det var ikke så mye at. En sjokoladebit i form av et lite påskeegg fikk jeg også. En stor sjokoladeplate, til å ta med seg hjem, ble også servert like før landing.



Kaptein Andrea meldte at vi skulle fly over Praha, Nürnberg og Stuttgart før landing på Kloten. Landing litt etter skjema, men litt tid var tatt inn etter den lille forsinkelsen paa WAW. Buss til terminalen i egen business-buss. SMS om karantene ved innreise i Sveits kom på telefonen så fort jeg skrudde den på. Jeg skulle videre med en gang og slapp heldigvis det.

2.flyvning:
Strekning: ZRH-ARN
Dato: 01.04.21
Selskap: Swiss
Flytype: A-220-300
Flytid: 2:10
Klasse: Business
Swiss’ A-lounge på ZRH var åpen, men null servering fantes og området med den lange baren oppe var avstengt. Det ble det også informert om ved inngangen. Det ble derfor kun toalettbesøk og lading av elektronikk. Ved utgang A62 som ligger rett ned en trapp fra loungen var det sjekk av pass og COVID-test, med påfølgende stempel på boardingkortet. Alt godkjent igjen og jeg gikk ombord til min første flyvning i enn A-220-300. Et veldig godt førsteinntrykk med lys og fin kabin i 2+3 konfigurasjon. I Biz får man en toseter for seg selv.




En flaske vann lå på setet som pre-boarding drink. Benplassen var meget bra. Det var kun syv stykker foran gardinen som det var satt av hele 8 rader til. Ikke veldig mange bak heller. «Boarding completed» kom defor tidlig med så få ombord, og dytting av flyet skjedde 10 minutter før oppsatt avgangstid mens purser Manuel ønsket velkommen ombord. En mystisk businessjet med Qatar-logo ble passert.



Servicen etter avgang var upåklagelig. Med litt lenger flytid og avgangstidspunkt senere på dagen var det mer tid til service. Med to kabinansatte, purser og en hyggelig dame, foran til bare syv passasjerer, lovet dette godt. Litt salt snacks og hvitvin ble servert før maten. Til hovedrett var det valg mellom kylling innsurret i skinke med ratatouille og poteter til eller Gnocci arrabiata. Jeg valgte kyllingen. Varmt brød og smør ble servert først. En liten salat var det også til forrett. Ost og en aprikoskake lå også på brettet. Jeg drakk en sveitsisk rødvin til. Bortsett fra salaten, som hadde en metallaktig ettersmak, smakte alt godt, og det ble tilbudt påfyll av vann og vin. Kaffe ble selvsagt servert etterpå.



Resten av turen opp til Arlanda forløp uten snikksnakk og med tilbud om mer drikke av og till. Toalettet ble besøkt, og det var romslig og bra.
Landing skjedde en liten stund før tidtabell. I det hele tatt var dette helt topp, og mer enn man kunne forvente i disse tider. Hadde det ikke vært for munnbindene kunne jeg fort ha fortrengt det helvetes viruset som smitter i vei ennå. Godt jobbet, Swiss!



Arlanda praktiserer fortsatt alle gjennom passkontroll og COVID-test ble sjekket selvsagt, men det gikk fort og greit.

3.flyvning:
Strekning: ARN-FRA
Dato: 12.04.21
Selskap: Lufthansa
Flytype: A-319
Flytid: 1:55
Klasse: Economy

En litt forlenget og forskjøvet påskeferie var over og turen tilbake til Warszawa via Frankfurt kunne begynne. Under oppholdet i svenskenes hovedstad hadde Tyskland innført en ny regel om at transferpassasjerer må ha en negativ COVID-19 test tatt senest 48 timer før ankomst i Tyskland. Dagen innen avreise tok jeg derfor en test like ved Stockholm Central. Disse testklinikkene må ha riktig gode tider. Negativt er positivt nytt og grytidlig en mandag morgen kunne jeg ta taxi til flybussen, sistnevnte som kun fortsatt går én gang i timen ut til Arlanda. Som nevnt i forrige rapport er all trafikk flyttet til T5, og KLM og Air France hadde også avganger tidlig på morgenen i tillegg til min LH flyvning og endel SAS-avganger. Det var uansett lite kø og bagasje ble sendt inn i det store sorte hull etter at testen var kontrollert og funnet i orden. Selv om COVID-tiltakene fortsatt i høyeste er på plass er det litt mer optimistisk stemning etter at vaksineringen har kommet igang i store deler av Europa.

SAS-Lounge åpner 05:00 på hverdager, og litt etter det tidspunktet marsjerte jeg inn der etter et et blidt «Välkomen» fra personalet. Det praktiseres fortsatt et begrenset tilbud i loungen, men kaffeautomaten med cappuccino og andre melkedrikker var i drift igjen etter at kun svart kaffe hadde vært tilgjengelig en stund.



A-320 var byttet ut med A-319 og mitt sete var blitt endret automatisk. Jeg endret igjen til sete på 4. rad ved check-in. Boarding fra Gate 20 og gruppe 1 fikk logisk nok gå ombord først. Jeg sovnet like etter avgang, og fikk en time på øyet. Lufthansas corona-servering i Eco, en vannflaske. lå i midtsetet da jeg våknet. Det er derfor ikke meget å fortelle annet enn at munnbindspåbudet fortsatt ble strengt praktisert. Avstigning skjedde som vanlig etter seterader, selv om endel sliter med å følge dette, det er vanskelig å forstå at det skal være så vanskelig.



4.flyvning:
Strekning: FRA-WAW
Dato: 12.04.21
Selskap: LOT Polish
Flytype: EMB-175
Flytid: 1:25
Klasse: Economy
Før siste etappe hadde jeg et par timer. Jeg gikk til Senator Lounge og fikk meg en dusj som ikke var feil når man har stått opp kl. 03:30. Loungen kan jo ellers bare benyttes til avslapning og jobbing da intet serveres, unntatt når man går ut.

LOT Polish er blitt et velkjent selskap for meg etter noen år i Polen. Det er selskapet jeg har fløyet med tredje mest etter SAS og Norwegian, men jeg hadde aldri fløyet med selskapet før i 2017, så det har vært et kraftig hopp på statistikken.

EMB-175 stod klar ved utgang A11, som ikke er langt unna loungen. Dette var også en mindre type enn den som ble oppgitt ved bestilling. Temperatur ble målt ved flydøren. Dette var et nytt tiltak hos LOT, men det var fort gjort.
Belegget var uvanlig godt for pandemitider, med noen få ledige seter i ECO. I Economy Flex og Business satt det totalt to på totalt tre rader etter det jeg så.



LOTs ombordservice består av en liten snack og vann. Man kan også kjøpe fra en buy onboard meny. En litt humpete tur over til Warzawa, men det gikk bra. Corona-skjema ble fylt ut som vanlig ved innreise til Polen.
Swiss var så klart best her, men ettersom det var i business er det ikke en rettferdig sammenligning. Gode tider. I Warszawa hadde våren kommet for alvor med 17 grader. Stockholm var det langt kjøligere, men til tider fint vær. Dagen etter kom regn og surt vær til Warszawa også
Takk for denne gang!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Benplass Helvetic.jpg
Views:	299
Size:	24.4 KB
ID:	49899   Click image for larger version

Name:	Benplass LH.jpg
Views:	587
Size:	22.1 KB
ID:	49900   Click image for larger version

Name:	Benplass LOT.jpg
Views:	294
Size:	34.1 KB
ID:	49901   Click image for larger version

Name:	Benplass LX.jpg
Views:	589
Size:	41.9 KB
ID:	49902   Click image for larger version

Name:	Business mat LX.jpg
Views:	585
Size:	33.4 KB
ID:	49903  

Click image for larger version

Name:	E-190-2.jpg
Views:	331
Size:	40.7 KB
ID:	49904   Click image for larger version

Name:	FRA.jpg
Views:	317
Size:	24.4 KB
ID:	49905   Click image for larger version

Name:	LOT EMB195.jpg
Views:	321
Size:	39.4 KB
ID:	49906   Click image for larger version

Name:	Mat Helvetic.jpg
Views:	327
Size:	32.5 KB
ID:	49907   Click image for larger version

Name:	Qatar business jet.jpg
Views:	318
Size:	36.0 KB
ID:	49908  

Click image for larger version

Name:	Skjerm i taket A-220.jpg
Views:	317
Size:	20.1 KB
ID:	49909   Click image for larger version

Name:	Soldnedgang ARN.jpg
Views:	316
Size:	29.5 KB
ID:	49910   Click image for larger version

Name:	Treseter A-220.jpg
Views:	325
Size:	44.0 KB
ID:	49911  
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 14-04-2021 at 15:55.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 09:23   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Coronarapport 2: WAW-ZRH-ARN-FRA-WAW

Takk for en fin intra-EU rapport

Er vel den første her fra ombord Helvetic sine sine E2ere
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 09:58   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Coronarapport 2: WAW-ZRH-ARN-FRA-WAW

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for en fin intra-EU rapport

Er vel den første her fra ombord Helvetic sine sine E2ere
Man merker ikke mye forskjell fra en E-190, men fint fly. Har ennå til gode å prøve WFs E2. Corona.....
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 12:02   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Coronarapport 2: WAW-ZRH-ARN-FRA-WAW

Takk for super rapport.

Det var jo riktig fjong servering på ZRH-ARN da. Noen som vet om de har varm mat og sånt på OSL også? Eller har OSL kald mat?

Virker som om det er mye differensiering på dette i Europa basert på konkurransesituasjon og hva man dermed kan slippe unna med på hver enkelt destinasjon.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 14:11   #5
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Coronarapport 2: WAW-ZRH-ARN-FRA-WAW

Takker for en fin rapport!

Hadde ikke fått med meg 48-timers regelene for transfer i Tyskland da jeg hadde transfer i Frankfurt forrige uke, PCR-testen jeg tok gikk ut noen timer for tidlig i forhold til ankomst i Frankfurt. Feldigvis var jeg ute i god tid så jeg fikk testet meg på flyplassen.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 15:56   #6
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Coronarapport 2: WAW-ZRH-ARN-FRA-WAW

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Takker for en fin rapport!

Hadde ikke fått med meg 48-timers regelene for transfer i Tyskland da jeg hadde transfer i Frankfurt forrige uke, PCR-testen jeg tok gikk ut noen timer for tidlig i forhold til ankomst i Frankfurt. Feldigvis var jeg ute i god tid så jeg fikk testet meg på flyplassen.
Jeg fikk det kun med meg p.g.a. en mail fra Lufthansa noen dager foer avreise.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Coronarapport: WAW-FRA-ARN T/R LH og SK jb1 TripReports 4 06-04-2021 16:11
OSL-CPH-WAW-IST-KUL-PNG-LGK-KUL-IST-WAW-CPH-OSL med SK, TK og AK i C og Y - Live LNv22 TripReports 19 20-11-2013 17:00
LOT og SAS - WAW-ZRH-OSL Someone TripReports 4 17-05-2010 17:05
WAW-ORY og WAW-ARN - stenger man? Stoarn Flyforum 5 13-06-2009 00:02
LOT stenger OSL-WAW fra sommer Stoarn Flyforum 35 16-05-2008 23:41


All times are GMT +2. The time now is 14:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.