Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-12-2024, 05:49   #1
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Default Søndag - og nye muligheter

Makan!
Akkurat nå forstår jeg litt hvordan Robert Falcon Scott må ha følt det da han kom frem til Sydpolen og så det norske flagget.

Jeg slipper riktignok å spise hesten og tilbake i snestormen.

Vi så iskanten på Antarktis da vi snudde. Vindvarselet var litt småuggent da vi startet, men var forventet å bedre seg. Det gjorde det ikke.

Å lande en A340 på is er i seg selv en operasjon som krever gode sikkerhetsmarginer. Rullebanen (isen) må ha en viss friksjon og vinden må være innenfor visse retninger og hastigheter. Pga isforholdene ligger ikke Wolf’s Fangs rullebane helt optimalt mtp fremherskende vindretning, men dette er normalt ikke noe problem. Det var en god del mer fallvind enn forventet, og den var dessverre økende. Samtidig gikk friksjonskoeffisienten på rullebanen ned. Forholdene var heller ikke forventet å bedre seg tilstrekkelig ila. de neste timene, og selv for en fulltanket A340 er det grenser for hvor lenge man kan ligge å vente. Spesielt når nærmeste landingsmulighet er over 4000 km unna. Det er heller ingen grunn til å sose bort tiden -og drivstoffet- unødig hvis det ikke er helt sikre prognoser for bedring.

Sånn er’e bare. «Better safe than sorry» sier’em. Men akkurat nå er jeg både safe og sorry.

Nuvel! På’n igjen i kveld. Ny avgang kanskje muligens sånn omtrent ca 2300, håper vi. Vi får se. Nå skal det soves. Over og ut fra Cape Town.

PS: Grunnen til at bildene er opp-ned er selvsagt at de er tatt ved Sydpolen. Sikkert noe alle skjønner, men jeg bare nevner det.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_3598.jpg
Views:	274
Size:	138.3 KB
ID:	55416   Click image for larger version

Name:	IMG_3599.jpg
Views:	274
Size:	115.1 KB
ID:	55417   Click image for larger version

Name:	IMG_3600.jpg
Views:	270
Size:	50.5 KB
ID:	55418  

Last edited by KnutW; 08-12-2024 at 05:53.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2024, 07:47   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: Søndag - og nye muligheter

God 2. søndag advent fra Ris. Ikke mange planene for de første timene…peis, papiraviser, kaffe og julemarsipan holder vel egentlig i massevis. Middag hos opphavet i kveld. Fin søndag ønskes!
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2024, 09:41   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Mornings fra Asker. Hockeycup for eldstemann etterfulgt av førjulsselskap hos de gamle. Så forsvinner den søndagen også. Ha en fin dag.
Old 08-12-2024, 10:30   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty

God morgen fra Madrid. Gikk litt rundt i går kveld og det var veldig mye mennesker ute. Ut dn ny runde nå og se på ting man kan bygge for kolonienes slit.

Hjem i ettermiddag med AF og både ankomst og avreise er 2f. Fått sjekket inn, men datter må av en eller annen grunn i skranke for boardingkort.

Frokost på hotellet var for øvrig type Ruinard til frokost. Lot den stå siden det er endel godsaker på cdg også senere i dag
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2024, 11:06   #5
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Godmorgen fra heimen. Litt småurven etter å ha prøvesmakt disse røverne i går.

Akevittsmaking, foredrag av Halvor Hauch og julebord-buffet på Louise var en fin måte å bedrive en lørdag ettermiddag på. Deretter ble det både øl og drinker litt her og der i Oslo. Nå er det på tide å legge inn en bestilling på egg & bacon. Trenger å stålsette meg, da fruen har varslet at det søndagsåpent på Oslo City og Steen & Strøm… Ha en bedre søndag
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2024, 11:16   #6
Futura
ScanFlyer Gold

Morn fra Lommedalen. Stille og rolig her. Må få fikset den elektriske snefreseren vi bruker på terrassen, skal også se lit på den bensindrevne, som ikke er startet siden i vinter, så skal den siste ankomne snøen fjernes, før det blir en tur ut og handle. Har gitt opp å få kontakt med vår japanske venn elektronisk, så da må jeg kjøpe et postkort som sendes til Tokyo på gamlemåten. Mulig dagen avsluttes på Askers mest internasjonalt kjente restaurant, IKEA restauranten, der de har julebuffet til 250kr.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2024, 12:28   #7
B747-8
ScanFlyer Crusty

Det har vært en del snakk om amerikansk helseforsikring her på forumet.
Og derfor måtte jeg "smile" når jeg så dette om United Healthcare.

Quote:
UnitedHealthcare CEO Brian Thompson was shot and killed in Midtown Manhattan Wednesday morning in a “brazen, targeted attack” as he walked toward the hotel hosting the company’s annual investor conference, New York police said.

https://edition.cnn.com/2024/12/04/u...ath/index.html
Og han hadde ikke rent mel i posen heller. Ikke bra.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2024, 13:55   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Fyren var en skurk, men det er nok noe annet som ledet til ‘henrettelsen’.

G’morgen .. Pelsdotten lot meg sove en time ekstra i dag, men nå er det ingen bønn. Det. er i det minste plussgrader i dag ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2024, 18:23   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Hei fra Knausen.. Nå sitter man forann paisen og surfer på reiser og nilytter på de sinnsyke utviklingene i Midtøsten..

Nydelig kveld i går hos naboen som sluttet 02.00. En lang mimosa-frokost som varte til 13.00 etterfulgt av 12 kilometer i et nydelig og snøfylt marka har gjort at man nå er noenlunde i water.

Her er resten av familien godt i gang med å pynte tre og resten av huset mens far snart skal sette i gang med lasagne ala Knaus.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2024, 21:47   #10
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Aften, fra det Sørlandske.
Dagen har gått med til absolutt ingenting. Bare sittet hjemme foran skjermen og vært doven. Men det må vel også være lov en søndag innimellom....

Jaja. Det er snart jul, sier'em....

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2024, 22:13   #11
LN-JAN
Newcomer

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Makan!
Akkurat nå forstår jeg litt hvordan Robert Falcon Scott må ha følt det da han kom frem til Sydpolen og så det norske flagget.

Jeg slipper riktignok å spise hesten og tilbake i snestormen.

Vi så iskanten på Antarktis da vi snudde. Vindvarselet var litt småuggent da vi startet, men var forventet å bedre seg. Det gjorde det ikke.

Å lande en A340 på is er i seg selv en operasjon som krever gode sikkerhetsmarginer. Rullebanen (isen) må ha en viss friksjon og vinden må være innenfor visse retninger og hastigheter. Pga isforholdene ligger ikke Wolf’s Fangs rullebane helt optimalt mtp fremherskende vindretning, men dette er normalt ikke noe problem. Det var en god del mer fallvind enn forventet, og den var dessverre økende. Samtidig gikk friksjonskoeffisienten på rullebanen ned. Forholdene var heller ikke forventet å bedre seg tilstrekkelig ila. de neste timene, og selv for en fulltanket A340 er det grenser for hvor lenge man kan ligge å vente. Spesielt når nærmeste landingsmulighet er over 4000 km unna. Det er heller ingen grunn til å sose bort tiden -og drivstoffet- unødig hvis det ikke er helt sikre prognoser for bedring.

Sånn er’e bare. «Better safe than sorry» sier’em. Men akkurat nå er jeg både safe og sorry.

Nuvel! På’n igjen i kveld. Ny avgang kanskje muligens sånn omtrent ca 2300, håper vi. Vi får se. Nå skal det soves. Over og ut fra Cape Town.

PS: Grunnen til at bildene er opp-ned er selvsagt at de er tatt ved Sydpolen. Sikkert noe alle skjønner, men jeg bare nevner det.
Veldig mye er motsatt på den sørlige halvkule enn på den nordlige, som vindretninger i høy og lavtrykk, månefaser og corioliskraften. Når du kommer hjem etter turen langt syd og ser på bildene er de helt sikkert snudd 180°...
LN-JAN is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules