|
08-12-2024, 05:49 | #1 |
Speedbird Concorde
|
Søndag - og nye muligheter
Makan!
Akkurat nå forstår jeg litt hvordan Robert Falcon Scott må ha følt det da han kom frem til Sydpolen og så det norske flagget. Jeg slipper riktignok å spise hesten og gå tilbake i snestormen. Vi så iskanten på Antarktis da vi snudde. Vindvarselet var litt småuggent da vi startet, men var forventet å bedre seg. Det gjorde det ikke. Å lande en A340 på is er i seg selv en operasjon som krever gode sikkerhetsmarginer. Rullebanen (isen) må ha en viss friksjon og vinden må være innenfor visse retninger og hastigheter. Pga isforholdene ligger ikke Wolf’s Fangs rullebane helt optimalt mtp fremherskende vindretning, men dette er normalt ikke noe problem. Det var en god del mer fallvind enn forventet, og den var dessverre økende. Samtidig gikk friksjonskoeffisienten på rullebanen ned. Forholdene var heller ikke forventet å bedre seg tilstrekkelig ila. de neste timene, og selv for en fulltanket A340 er det grenser for hvor lenge man kan ligge å vente. Spesielt når nærmeste landingsmulighet er over 4000 km unna. Det er heller ingen grunn til å sose bort tiden -og drivstoffet- unødig hvis det ikke er helt sikre prognoser for bedring. Sånn er’e bare. «Better safe than sorry» sier’em. Men akkurat nå er jeg både safe og sorry. Nuvel! På’n igjen i kveld. Ny avgang kanskje muligens sånn omtrent ca 2300, håper vi. Vi får se. Nå skal det soves. Over og ut fra Cape Town. PS: Grunnen til at bildene er opp-ned er selvsagt at de er tatt ved Sydpolen. Sikkert noe alle skjønner, men jeg bare nevner det. Last edited by KnutW; 08-12-2024 at 05:53. |
08-12-2024, 07:47 | #2 |
ScanFlyer Inventory
|
Re: Søndag - og nye muligheter
God 2. søndag advent fra Ris. Ikke mange planene for de første timene…peis, papiraviser, kaffe og julemarsipan holder vel egentlig i massevis. Middag hos opphavet i kveld. Fin søndag ønskes!
|
08-12-2024, 09:41 | #3 |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
Mornings fra Asker. Hockeycup for eldstemann etterfulgt av førjulsselskap hos de gamle. Så forsvinner den søndagen også. Ha en fin dag.
|
08-12-2024, 10:30 | #4 |
ScanFlyer Rusty
|
God morgen fra Madrid. Gikk litt rundt i går kveld og det var veldig mye mennesker ute. Ut dn ny runde nå og se på ting man kan bygge for kolonienes slit.
Hjem i ettermiddag med AF og både ankomst og avreise er 2f. Fått sjekket inn, men datter må av en eller annen grunn i skranke for boardingkort. Frokost på hotellet var for øvrig type Ruinard til frokost. Lot den stå siden det er endel godsaker på cdg også senere i dag |
08-12-2024, 11:06 | #5 |
ScanFlyer Crusty
|
Godmorgen fra heimen. Litt småurven etter å ha prøvesmakt disse røverne i går.
Akevittsmaking, foredrag av Halvor Hauch og julebord-buffet på Louise var en fin måte å bedrive en lørdag ettermiddag på. Deretter ble det både øl og drinker litt her og der i Oslo. Nå er det på tide å legge inn en bestilling på egg & bacon. Trenger å stålsette meg, da fruen har varslet at det søndagsåpent på Oslo City og Steen & Strøm… Ha en bedre søndag |
08-12-2024, 11:16 | #6 |
ScanFlyer Gold
|
Morn fra Lommedalen. Stille og rolig her. Må få fikset den elektriske snefreseren vi bruker på terrassen, skal også se lit på den bensindrevne, som ikke er startet siden i vinter, så skal den siste ankomne snøen fjernes, før det blir en tur ut og handle. Har gitt opp å få kontakt med vår japanske venn elektronisk, så da må jeg kjøpe et postkort som sendes til Tokyo på gamlemåten. Mulig dagen avsluttes på Askers mest internasjonalt kjente restaurant, IKEA restauranten, der de har julebuffet til 250kr.
|
08-12-2024, 12:28 | #7 | |
ScanFlyer Crusty
|
Det har vært en del snakk om amerikansk helseforsikring her på forumet.
Og derfor måtte jeg "smile" når jeg så dette om United Healthcare. Quote:
|
|
08-12-2024, 13:55 | #8 |
Flyklapper
|
Fyren var en skurk, men det er nok noe annet som ledet til ‘henrettelsen’.
G’morgen .. Pelsdotten lot meg sove en time ekstra i dag, men nå er det ingen bønn. Det. er i det minste plussgrader i dag .. |
08-12-2024, 18:23 | #9 |
ScanFlyer Rusty
|
Hei fra Knausen.. Nå sitter man forann paisen og surfer på reiser og nilytter på de sinnsyke utviklingene i Midtøsten..
Nydelig kveld i går hos naboen som sluttet 02.00. En lang mimosa-frokost som varte til 13.00 etterfulgt av 12 kilometer i et nydelig og snøfylt marka har gjort at man nå er noenlunde i water. Her er resten av familien godt i gang med å pynte tre og resten av huset mens far snart skal sette i gang med lasagne ala Knaus. |
08-12-2024, 21:47 | #10 |
FinalCall.travel/no
|
Aften, fra det Sørlandske.
Dagen har gått med til absolutt ingenting. Bare sittet hjemme foran skjermen og vært doven. Men det må vel også være lov en søndag innimellom.... Jaja. Det er snart jul, sier'em.... |
08-12-2024, 22:13 | #11 | |
Newcomer
|
Quote:
|
|
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|