Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2024, 14:06   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Kenya - Nairobi, Mombasa og safari

Finner ingen spesielt aktuell tråd på Kenya, så tar sjansen på å opprette ny tråd her.

Har bestemt meg for å besøke Kenya i januar-februar. Satser på en 14-16 dagers tur. Reiser alene - er mann 57.

Tenker å begynne i Nairobi - kanskje over en helg, så prøve å få inn en safari med én overnatting, og deretter tilbringe en ukes til ved kysten.

Noen som har tips til overnattingssteder og ikke minst safari. Tenker middels prisklasse på det meste.

Andre tips og triks mottas gjerne også, sjølvsagt. Takk!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2024, 09:33   #2
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Default Re: Kenya - Nairobi, Mombasa og safari

Har ikke vært i Kenya, men ville nok satse på to netter safari, spesielt om det er litt reisevei dit og når man først er i strøket. Maasai Mara er vel det mest kjente. Ville om mulig forsøkt å finne en safari-lodge på den mindre siden, men usikker på hvor godt det lar seg gjøre uten at man betaler 5-sifret antall kroner per natt.

Ellers er vel dette nesten obligatorisk som Flyprater i Nairobi. Bare spør Elefnaten.
https://www.sheldrickwildlifetrust.org/

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2024, 12:41   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takker !

Har prøvd enkelte andre forum også - men ikke så mange tips å få. Sjefen min sier at jeg må ha en overnatting på Safari, men vurderer å ikke høre på henne. :-D Selv har jeg to ganger i Sør-Afrika uten at Safari har vært på lista...
.. men kanskje noe man må oppleve, selv om det koster skjorta og litt mer.

Aprops få tips - jeg stusset en del på den innledende kommentaren i Aftenposten i forbindelse med de demonstrasjonene som var for noen måneder siden. Stusser på at definisjonen av Kenya som nordmenns ferieparadis...

"I nordmennenes ferieparadis Kenya har minst 40 demonstranter blitt drept og hundrevis skadet"
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2024, 08:53   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Ser ut til at det. Blir noen dager i Kenya før jul. Fant en gammel tråd i et annet forum der det stod de skal ha 50 dollar cash ved ankomst. Noen som vet om Euro finker? Er det roligere der nede nå mtp demonstrasjoner?

Hvor langt fra Nairobi må man for Safari?
Chriscross is online now   Reply With Quote
Old 24-11-2024, 10:14   #5
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Ser ut til at det. Blir noen dager i Kenya før jul. Fant en gammel tråd i et annet forum der det stod de skal ha 50 dollar cash ved ankomst. Noen som vet om Euro finker? Er det roligere der nede nå mtp demonstrasjoner?
Dette er endret. Nå må man søke om ETA på forhånd.
https://www.etakenya.go.ke/en

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Hvor langt fra Nairobi må man for Safari?
Ikke så veldig langt. Nairobi nasjonalpark ligger ca. 7 km fra sentrum.
https://www.nairobinationalparkkenya.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Nairobi_National_Park
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2024, 09:53   #6
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Aprops få tips - jeg stusset en del på den innledende kommentaren i Aftenposten i forbindelse med de demonstrasjonene som var for noen måneder siden. Stusser på at definisjonen av Kenya som nordmenns ferieparadis...

"I nordmennenes ferieparadis Kenya har minst 40 demonstranter blitt drept og hundrevis skadet"
Norske journalister kaller et hvilkensomhelst sted i verden med strender og palmer for ferieparadis.
Old 25-11-2024, 11:27   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Nå vil jeg nå si at strendene i Kenya er flotte. Jeg hadde en av min barndoms beste juleferier der, men det er noen dager siden.

Safari uten overnatting er som å drikke varmt øl uten kullsyre. Bortkastet. Det skjer mye i bushen om natta og de beste opplevelsene får du rett før eller ved soloppgang. Dessuten matcher de fleste lodger såkalte "stjernehoteller" i komfort og kvalitet på mat. Min erfaring er at de ofte overgår også. Jeg foretrekker guest houses og lodger framfor kjedelige kjedehoteller i Afrika, hvis jeg ikke bor privat.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2024, 00:12   #8
LN-JAN
Newcomer

Reef Hotel er et fint hotell på Nyali Beach i Mombasa. Kort avstand til sentrum og flyplassen. Det er stor tidevannsforskjell rundt Mombasa, 3-4 meter. Strendene er finest på høyvann, tidevannstabeller er i resepsjonen på hotellene.
LN-JAN is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2024, 07:18   #9
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Noen som har tips til hvordan jeg finner en god guide/tur til Nairobi National park? Internett er ikke så presist alltid… Mombase utgår da innenlandsfly i Afrika uten gjennomgående billett utgår to dager før juleaften som skal feires i Norge.
Chriscross is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules