Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2017, 14:05   #101
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Dette minner nesten om de som bevist bestiller billetter vel vitende om at de er feilpriset.. Overrasket over at de straffer såpass - det er artig å se hvor mye hobby-svindel som er moralsk godkjent i Norge så det er jo greit å sette en standard.
Å bestille feilpriset vare er lov. Å bestille uten å oppfylle vilkår stilt av selger for rett til rabattert vare er ikke lov

Men fra ungdomen av er vi jo opplært av "samfunnet" til å svindle litt her og der. Stå på tå for å være høy nok til å reise med den store berg-og-dalbanen, få barnebillett på bussen og slippe inn på alkoholservering samme dag. Og de runde skiltene langs veien med tall inni er jo bare en anbefaling til bilførere som trenger hjelp til å bestemme hvilken hastighet en skal holde.

Så er jo ikke så rart at en del prøver seg. For min del er nok toget for ungdomsbillett ganske langt unna stasjonen og, om det hadde eksistert på fly, å snylte meg til honnørpris det skjer ikke på none år enda.
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 01:38   #102
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Her har vi en "luring" som ble tatt:




http://www.dagsavisen.no/roganytt/ar...anger-1.922633


Og der kom dommen.

30 dager betinget fengsel med prøvetid på 2 år. Han ble også dømt til å betale 10.000 kroner i bot, samt 29.065 kroner i erstatning til SAS, og 2000 kroner i saksomkostninger.

http://www.dagsavisen.no/roganytt/ar...ge-ut-1.938917


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 08:03   #103
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Kanskje det egentlig er dette som er the elusive fountain of youth? I riktig gamle dager sendte man jo ut ekspedisjoner for finne denne ungdomskilden og nå sender man de oppdagelsesreisende i fengsel...

The times they are a changing...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 09:19   #104
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,638
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Er det sak nummer to som ender med dom? Mener det var en Sunnmøring også for ikke altfor mange år siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 09:41   #105
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Jeg hørte saken på nyhetene i dag tidlig og har mine meninger om saken.

Men det jeg hang meg opp i var at denne banditten sa at han hadde andre som booket billettene for seg og hadde ikke peiling på at dette var ungdomsbilletter ... Det synes jeg er pinlig - har du gjort noen buskerud-triks så enten innrømmer du eller du tier stille.

Jeg tenkte også på en episode for mange år siden hvor en venninne av en tidligere nabo hadde sagt at den ene ungen var 5 i stedet for 6 på frokostsalen i Spania og sparte 50%... Det er jo helt vilt.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 09:57   #106
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Hahaha.. tipper det er enkelte syndere som ikke kommer til å forsette med denne taktikken fremover.
view is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 10:00   #107
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Men det jeg hang meg opp i var at denne banditten sa at han hadde andre som booket billettene for seg og hadde ikke peiling på at dette var ungdomsbilletter ... Det synes jeg er pinlig - har du gjort noen buskerud-triks så enten innrømmer du eller du tier stille.


Det er jo en unnskyldning like tynn som når en narkis blir tatt med en stjålet sykkel og hevder han ikke har tatt den, men bare passer på den for en kompis
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 17-03-2017, 11:53   #108
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,638
Default Jukset seg til ungdomsbillett

Quote:
Originally Posted by view View Post
Hahaha.. tipper det er enkelte syndere som ikke kommer til å forsette med denne taktikken fremover.


De har jo strammet veldig inn nå, og på nesten alle flighter må ungdommer vise ID.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited by Chriscross; 17-03-2017 at 19:32.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2018, 10:05   #109
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Nå kommer det ett "pling" ved boarding når det er noen med ungdomsbillett.
Dermed sjekkes passasjeren for alder.
https://flysmart24.no/2018/04/05/sli...llett-juksere/
Så da får vi håpe vi er kvitt dette problemet.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2018, 11:04   #110
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Uskyldige kan lett bli skadelidende her. Bestilte engang en lengere reise via billigste bookingportal og et par av flightene var med SAS. Da jeg skulle boarde ble jeg spurt om hvor gammel jeg var og hvordan jeg hadde klart bestille den billetten. Hadde ikke sett noe om ungdomsbillett hverken da jeg bestilte eller da jeg sjekket inn.

Så det kan se ut om om noen portaler klarer legge inn ungdommsbillett for å få lavere pris på vanlige bestillinger.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2018, 16:25   #111
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

"Ny teknologi"... Går ut ifra at det dreier seg om "Revenue Integrity"-kontroll, og det eneste nye her er vel at SAS implementerer det...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2018, 01:06   #112
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Uskyldige kan lett bli skadelidende her. Bestilte engang en lengere reise via billigste bookingportal og et par av flightene var med SAS. Da jeg skulle boarde ble jeg spurt om hvor gammel jeg var og hvordan jeg hadde klart bestille den billetten. Hadde ikke sett noe om ungdomsbillett hverken da jeg bestilte eller da jeg sjekket inn.

Så det kan se ut om om noen portaler klarer legge inn ungdommsbillett for å få lavere pris på vanlige bestillinger.
Da var det nok slik at den prisen du reiste på var en gjennomgående pris tilhørende et annet selskap og de tilfeldigvis bruker samme bookingklasse som SAS bruker på ungdomsbilletter.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2018, 12:06   #113
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Flysmart24 trekker frem en ganske interessant sak fra transportklagenemda:
https://flysmart24.no/2018/10/19/kun...norwegian-svi/

Quote:
Bestilleren la inn koden «UNDER26» fordi noen skulle ha ungdomsbillett og andre betale normal lavprisbilletter. Vedkommende tok det for gitt at teknologien ville skille ut de som hadde krav på rabatt.

Når kundene dukker opp ved avgang blir to nektet ombordstigning fordi det blir oppdaget at alle hadde fått kjøpe ungdomsbilletter. Passasjerene forklarer situasjonen, men til ingen nytte. De foreslår så å løse situasjonen med at de får kjøpe nye lavprisbilletter fratrukket beløpet de allerede hadde betalt, men dette nekter Norwegian å gjøre.

De føler seg etter eget utsagn presset til å kjøpe fullprisbilletter for de som var over 26, til sammen ble dette en kostbar affære på over 8.000 kroner.

Gruppen finner «straffen» helt urimelig, men møter ingen forståelse når de klager til Norwegian.

Når saken nå er behandlet av flyklagenemnda er det Norwegian selv som blir straffet. Nemnda har ikke bare besluttet at kundene skal ha tilbake en god del av pengene de måtte ut med for de dyre ekstrabillettene, den er også lite imponert over måte Norwegian løste saken til sin egen fordel på.
Norwegian har et par "mangler" i billettsystemet sitt, både til fordel og ulemper for kunder.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2018, 13:46   #114
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Her er jeg totalt uenig med Nemda.

Uten at jeg skal si noe for sikkert så mistenker jeg at de var fullstendig klar over at de ikke har betalt den prisen de skal. De ser jo på totalprisen at denne er for lav, og hvis de ikke har reagert på dette så er jo man i overkant naiv.

Å si at systemet skulle regne ut og gi dem riktig pris er jo ganske idiotisk å tenke, spør du meg. Dette høres jo bare ut som deres forsvar for å "bevise" sin uskyld. Tror dette er 100% gjennomtenkt og forundrer meg ikke om de har brukt det før
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2018, 14:18   #115
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

I disse føleritider er det vel bare å føle seg som en 24 år gammel jente så går jo det greit.
Om de nekter blir det ett sant lurveleven av SJV i SOME ....
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2018, 14:57   #116
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,440
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Nå er ikke jeg UNDER26, så bestillingsprosessen har jeg lite erfaring med, men legges fødselsdato inn noe sted?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 19-10-2018, 15:08   #117
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Nå er ikke jeg UNDER26, så bestillingsprosessen har jeg lite erfaring med, men legges fødselsdato inn noe sted?

Nei.



........
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2018, 15:36   #118
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,440
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Da har jeg lest avgjørelsen, som jeg strengt tatt stoler mer på enn en reportasje.

Nemda legger dette til grunn, som ikke er bestridt av Norwegian:

Quote:
Klager antok at billettbestillingsprogramvaren ville forstå at kampanjekoden kun skulle gjelde for de reisende som var under 26 år da alle reisende hadde registrert fødselsdato i brukerprofil hos Norwegian.
Videre oppsummerer de:

Quote:
Nemnda kan forstå klagers antakelse. Det er vanskelig å forstå hvorfor feilen først ble avdekket i gaten, og ikke allerede ved billettbestillingen.

Norwegian har i sitt tilsvar opplyst:
"Kampanjekoder må brukes i egen booking for gjeldende passasjerer. Dersom det skal bookes billetter for samme flyvning for andre passasjerer må dette gjøres i egen booking. For å forhindre at det gjøres feil, har vi lagt inn et steg i prosessen hvor man manuelt må krysse av for at all informasjon er korrekt, samt at man har lest og aksepterer våre vilkår. Passasjeren har også ansvar for å påse at man bestiller riktig billettype".

For nemnda er dette lite informativt. Nemnda kan ikke vurdere hvor tydelig informasjonen om selve bruken av rabattkoden er, da Norwegian ikke har dokumentert
dette nærmere. Graden av klagers egen uoppmerksomhet ved bestillingen er derfor ikke belyst.
Avgjørelsen var enstemmig, så også bransjerepresentantene var enig.

For de som vil lese hele saken, har den saksnummer 2018-00391.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 19-10-2018, 15:47   #119
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Det er vel ikke fysisk mulig å legge inn en bestilling hos SAS hvor en reiser på Ungdom og en reiser på vanlig billett? SAS krever vel også at man skal ha profil for å få bestille ungdomsbilletter. Hos Norwegian kan man som sagt dundre gjennom bestillingen uten å skrive inn alder, noe jeg synes er pussig.
OttoL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ungdomsbillett SAS (spørsmål/tips etc) Marius_S Reiseforum 5 28-01-2019 03:43
Oppgradere fra Ungdomsbillett til Plus? martino Reiseforum 4 29-07-2014 03:00
Seteprodusent jukset med sikkerhetsdata ENGM RAMP Flyforum 2 10-02-2010 18:33
Ungdomsbillett S. Holberg Flyforum 30 23-10-2009 04:01
Østlendinger må til Møre for å komme seg til Syden AirbusTrond Flyforum 4 20-07-2007 15:08


All times are GMT +2. The time now is 10:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.