Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-05-2018, 22:34   #181
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er vel ganske normal fordeling av opptjening du bruker, 20 % fra Fly Reiser og 80% av andre opptjenings muligheter (som ikke skal beskattes).

Om vi gjoer litt om paa eksemplet ditt og sier at du tar ut en tur - retur til USA til 80k poeng, en reise som vil koste NOK 20.000 om den ble kjoept, saa mener jeg at du skal betale skatt av 20% - NOK 4000.00.


Men her ender man jo fort opp med en diskusjon hva denne billetten til USA egentlig skulle koste. Man kjøper jo sjeldent fullfare Y som privatperson, og skal man bruke hva man kan få det på når det er på salg? Slik at det blir 20% av 3500kr? Og hva gjennomsnittsprisen egentlig er, er det umulig å vite.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 00:25   #182
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men her ender man jo fort opp med en diskusjon hva denne billetten til USA egentlig skulle koste. Man kjøper jo sjeldent fullfare Y som privatperson, og skal man bruke hva man kan få det på når det er på salg? Slik at det blir 20% av 3500kr? Og hva gjennomsnittsprisen egentlig er, er det umulig å vite.
Skatt Øst var ganske klare på dette når jeg godkjent pendler utgifter til Seattle fra Oslo - utskrift av pris på de aktuelle reise dager, vil tro at man lett kan benytte klassen man reiser i og pris på denne den dagen man reiser.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 11:28   #183
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Jeg fatter ikke hvorfor man på død og liv skal ta akkurat denne fordelen og beskatte den. Som flere sier er det ikke akkurat overkompensert å reise i jobben. Alt av goder er sakte men sikkert shavet av de siste ti årene.
Man tar ikke "akkurat denne fordelen". Det er ei generell endring om innrapportering av frynsegoder. Leser du forslagene, og ikke bare avisoppslagene, så ser du at det er minst like mye snakk om rabatter, gaver, overtidsmat og mange andre frynsegoder som dette forslaget omfatter.

(For ordens skyld, så handler denne tråden nå om to separate forslag. Et tidligere forslag om at flyselskapene skulle rapportere bonuspoeng og et nytt forslag om at arbeidsgiver skal rapportere frynsegoder annerledes. Min kommentar handler om det siste forslaget.)
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 13:10   #184
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Skatt Øst var ganske klare på dette når jeg godkjent pendler utgifter til Seattle fra Oslo - utskrift av pris på de aktuelle reise dager, vil tro at man lett kan benytte klassen man reiser i og pris på denne den dagen man reiser.
Du mener at du betalte turen med bonuspoeng, evt annen type rabattert billett, og fikk trekke fra beløp tilsvarende fullpris i samme klasse?
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 13:55   #185
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Man tar ikke "akkurat denne fordelen". Det er ei generell endring om innrapportering av frynsegoder. Leser du forslagene, og ikke bare avisoppslagene, så ser du at det er minst like mye snakk om rabatter, gaver, overtidsmat og mange andre frynsegoder som dette forslaget omfatter.

(For ordens skyld, så handler denne tråden nå om to separate forslag. Et tidligere forslag om at flyselskapene skulle rapportere bonuspoeng og et nytt forslag om at arbeidsgiver skal rapportere frynsegoder annerledes. Min kommentar handler om det siste forslaget.)
Riktig, det er ikke bonuspoeng som er singled out. Lovgiver ønsker å rydde opp i (eller: lage kaos - øye som ser) jungelen av halvveis skattbare inntekter.

Mange har sikkert fått med seg at Skatt ønsker at arbeidsgiver skal rapportere tips/driks fra utelivs- og restaurantbransjen. Det har laget vel som mye støy som bonuspoengene.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 14:29   #186
NorFlight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er vel ganske normal fordeling av opptjening du bruker, 20 % fra Fly Reiser og 80% av andre opptjenings muligheter (som ikke skal beskattes).

Om vi gjoer litt om paa eksemplet ditt og sier at du tar ut en tur - retur til USA til 80k poeng, en reise som vil koste NOK 20.000 om den ble kjoept, saa mener jeg at du skal betale skatt av 20% - NOK 4000.00.


For å gjøre det hele enda mer innfløkt så belaster jo eks. SAS de eldste poengene først...

Dermed må man jo operere med et saftig bokholderi for å finne ut hvor stor andel skattbare poeng som faktisk ble brukt... Det kan være alt fra 0 til hele reisen...
NorFlight is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 14:46   #187
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by NorFlight View Post
For å gjøre det hele enda mer innfløkt så belaster jo eks. SAS de eldste poengene først...

Dermed må man jo operere med et saftig bokholderi for å finne ut hvor stor andel skattbare poeng som faktisk ble brukt... Det kan være alt fra 0 til hele reisen...


Men det gjør Skattetaten også. FIFO er et vanlig konsept.
storg is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 16:06   #188
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Du mener at du betalte turen med bonuspoeng, evt annen type rabattert billett, og fikk trekke fra beløp tilsvarende fullpris i samme klasse?
Jeg utrykte meg litt uklart,jeg reise 1 gang i maaneden med en blanding av billetter kjoept i Norge - i USA, I Canada samt endel Bonusreiser (kombinasjon av Poeng opptjent paa reiser, fra Kredittkort bruk og poeng kjoept (UA selger ofte med opptil 3 poeng for hvert poeng kjoeper).
Jeg opplevde Skatt Oest som greie og behjelpelige med aa finne ut hva jeg kunne trekke fra - saa jeg tror ikke det boer vaere veldig vanskelig aa finne ut hva en skal Skatte av. Naar det gjelder balansen mellom Opptjente poeng fra Jobbreiser og andre opptjenings muligheter er det lett aa se paa balansen ved aarskifte og finne fordelingen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 16:14   #189
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Riktig, det er ikke bonuspoeng som er singled out. Lovgiver ønsker å rydde opp i (eller: lage kaos - øye som ser) jungelen av halvveis skattbare inntekter.

Mange har sikkert fått med seg at Skatt ønsker at arbeidsgiver skal rapportere tips/driks fra utelivs- og restaurantbransjen. Det har laget vel som mye støy som bonuspoengene.
Her borte er alle tips/driks automatisk skattebelagt (basert paa 15% i Tips/Driks) men det er absolutt ingen skatt paa Bonuspoeng - ei heller noen planer om slik beskattning. Jobbreiser sees paa som en belastning og ikke noe Frynsegode, den lille ekstraverdien av Bonus Poeng er ikke nok til oppveie for de ekstra utgiftene en har med jobb reiser.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 17:32   #190
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Men det gjør Skattetaten også. FIFO er et vanlig konsept.
I teorien enkelt, men jeg tror få klarer spore tilbake når de tjente poeng som brukes. Og jeg har ikke sett noe selskap som har funksjonalitet i websidene for bonusprogrammene for å finne ut av det.

Noe annet er hvilket skatteår dette skal beskattes og innrapporteres av selskapet som betalte turen.

"Hallo, jeg jobbet med et prosjekt for dere da jeg var innleid for 3 år siden. Nå har jeg endelig brukt endel av bonuspoengene jeg opptjente på reisene jeg foretok for dere. Og dette skal dere rapportere til skattemyndighetene. Nå skal dere høre[....] Og hvordan skal vi arrangere skattetrekk for dette?"
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 20:42   #191
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Jeg nevnte dette i den andre bonustråden - det er jo ikke vanskelig å holde styr på dette? Ved jobbreise får firmaet poengene - hvorfor skal dette være så vrient? (Ja noen vil jukse osv).

Nei, man kan ikke se på dette som «plaster på såret» for mye reise i jobb - det er jo en del av lønnsavtalen eller da bonus hvis man er dyktig. Hvis man gir den ansatte et gavekort til Ving på 30.000 kroner skattefritt som en påskjønnelse for mye reising så ringer jo alle alarmer.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 21:08   #192
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Ved jobbreise får firmaet poengene - hvorfor skal dette være så vrient?
Hvordan er det arbeidsgiver skal få/registrere disse poengene/miles når du reiser?
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 21:36   #193
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Hvordan er det arbeidsgiver skal få/registrere disse poengene/miles når du reiser?
Nå jobber ikke jeg i noe reisebyrå men jeg ser ikke de store vanskelighetene i at reisen bookes gjennom firmaet i likhet med kontormøblene osv. Dette vil være en ufattelig lettere løsning en prosentregning av verdi med utløpsdato osv.

Hva da med mindre firmaer osv? Nei da får man vel ja en funksjon at man krysser av dette da då får man satse på at folk er ærlige i likhet med at man husker å betale snekkeren moms
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 22:32   #194
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Da må SAS og Norwegian tilpasse sine corporate program slik at den ansattes poeng/miles-opptjening går inn i en felles firmapott.
Etter det jeg forstår så logges kun revenue-fordeler, likt hos Lufthansa/SWISS PartnerPlusBenefit og miles/poeng går til den reisendes personlige konto.

Hvordan en flyreise bestilles og betales er helt uavhengig av personlig poeng/miles/status-opptjening.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2018, 00:22   #195
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg nevnte dette i den andre bonustråden - det er jo ikke vanskelig å holde styr på dette? Ved jobbreise får firmaet poengene - hvorfor skal dette være så vrient? (Ja noen vil jukse osv).
En del av problemet er jo at flyselskapene har skreddersydd bonusprogrammene for å gi enkeltpersoner, altså de ansatte, personlige fordeler på en måte som er nær umulig for arbeidsgiver å følge med på. Det er jo grunnen til at det er så viktige: De bygger lojalitet hos enkeltpersoner, som får insentiver for å tilpasse sitt reisemønster for å passe til et flyselskap, i stedet for et konkurrerende.

Mye av poenget er jo at dette skal foregå uten at arbeidsgiveren, og dens innkjøpsavdeling, skal ha gode muligheter for innsyn.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2018, 02:01   #196
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Book billettene på lik linje med kontormøblene!
250 eb poeng må beskattes!
Gavekort på ving må alarmere de fleste!

Jeg gir meg, dette er en diskusjon man neppe vinner
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2018, 09:46   #197
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Nå jobber ikke jeg i noe reisebyrå men jeg ser ikke de store vanskelighetene i at reisen bookes gjennom firmaet i likhet med kontormøblene osv. Dette vil være en ufattelig lettere løsning en prosentregning av verdi med utløpsdato osv.

Hva da med mindre firmaer osv? Nei da får man vel ja en funksjon at man krysser av dette da då får man satse på at folk er ærlige i likhet med at man husker å betale snekkeren moms
Jeg jobber for en kommune og reiser som ikke er bestilt gjennom et godkjent kanal (som er reisebyrået de har avtale med) blir rett og slett ikke refundert. Man får en advarsel når man har gjort det feil, men det er med en gang siste gang noe "utenom systemet" glir gjennom.
Selv om bonusordning er registrert i bestillingssystemet så dukket det ikke opp poeng. Så teknisk sett er dette fullt mulig.
Siden dette ikke påvirker min nåværende status og reiser nok privat til å oppretteholde statusen er det greit.

Men, kunne gjerne sett, som foreslått over en plass, at det går an å få "anerkjennelse" i form av loyalitetspoeng som ikke kan brukes til annet enn å bygge opp status.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2018, 13:14   #198
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Nå har jeg ikke fulgt med i detalj, men hvorfor fokuseres det utelukkende på opptjening av poeng på flyreiser? Både jeg og flere av mine kolleger soper inn brukbart med poeng på å legge ut for programvarelisenser, middager, datautstyr og alt mulig med kort som gir bonuspoeng. I praksis er ikke dette veldig forskjellig, vi sitter jo igjen med en fordel. Og der flyreiser er lett å kreve via eget reisebyrå (iallfall i store bedrifter, spørs om noen her inne melder overgang til mindre etter hvert) er dette nesten umulig å kontrollere.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2018, 18:32   #199
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Nå har jeg ikke fulgt med i detalj, men hvorfor fokuseres det utelukkende på opptjening av poeng på flyreiser? Både jeg og flere av mine kolleger soper inn brukbart med poeng på å legge ut for programvarelisenser, middager, datautstyr og alt mulig med kort som gir bonuspoeng. I praksis er ikke dette veldig forskjellig, vi sitter jo igjen med en fordel. Og der flyreiser er lett å kreve via eget reisebyrå (iallfall i store bedrifter, spørs om noen her inne melder overgang til mindre etter hvert) er dette nesten umulig å kontrollere.
Det fokuseres nok ikke kun på dette området rundt beskatning, men på dette forumet er det jo et spesielt interresant tema.

Quote:
Og der flyreiser er lett å kreve via eget reisebyrå (iallfall i store bedrifter, spørs om noen her inne melder overgang til mindre etter hvert) er dette nesten umulig å kontrollere
Dette er jo litt typisk norsk ukultur. Er det ulovlig så skal man helst ikke gjøre det. Det er ikke alltid like lett å kontrollere at man husker å betale moms på vaskedama eller om anbudsansvarlig får en bitteliten Rolex
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2018, 18:39   #200
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Dette er jo litt typisk norsk ukultur. Er det ulovlig så skal man helst ikke gjøre det. Det er ikke alltid like lett å kontrollere at man husker å betale moms på vaskedama eller om anbudsansvarlig får en bitteliten Rolex
Kommer aldri til å glemme hvordan Jens Stoltenberg stod og gliste forran Stortinget da han ble intervjuet og sa at han da ikke kunne vite om dagmammaen han hadde leid inn betalte skatt.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet Sykkelthor Småprat 15 31-03-2017 20:34
BA åpner Seoul Someone Flyforum 3 03-05-2012 16:04
Åpner for prishopp sirpjalle Flyforum 5 25-04-2008 08:39
Flybonus kan bli ESA-sak AirbusTrond Flyforum 15 22-10-2007 14:54
Åpner for gambling på fly Trety Flyforum 0 02-11-2005 23:42


All times are GMT +2. The time now is 23:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.