Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2013, 09:15   #1
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default United solgte setet vårt!

Vi var tre stykker som reiste på DM tur nå i vinterferien, min samboer og jeg, samt svigerinne. Hadde booket med DM poeng, LH til Orlando, og en litt kreativ rute hjemover grunnet lite seter ledig på business denne dagen (i går søndag). Derfor ble det MCO-DCA med US, IAD-LHR med UA, og SK LHR-SVG-OSL.

Reisen og ferien gikk som smurt, helt til vi skulle gå ombord på IAD-LHR flighten. Akkurat i det de scanner boardingpasset mitt, blir jeg ropt opp i gaten. Så kom det en kvinnelig UA Supervisor bort til meg, og fortalte at en av oss tre i følget ble nedgradert, valgfritt hvem. Jeg spør hva grunnen til dette er, og hun svarer med "equipment change". Flyet vårt, som hadde stått i gaten i fire timer før dette, var en 777, slik det skulle være. Da påpekte jeg at jeg fant denne forklaringen lite plausibel, da det vitterlig stod et 777 utenfor, og setene våre var fremdeles de samme som jeg hadde reservert for tre mnd siden. Det ble det noe surmuling og mumling, og hun prøvde å bortforklare det med noe svada hun bare fant på. Vel, jeg ga meg ikke så lett, og sa at dette godtok jeg ikke uten videre, og forlangte å få en skikkelig forklaring på hva som hadde skjedd. Det ble småampert da jeg ikke ga meg, og til slutt kom sannheten frem. Det var blitt gjort en "business decision" på at de med de billigste billettene var blitt downgraded til fordel for passasjerer som betalte top dollar i siste liten. Dette gjaldt altså totalt tre stykker i business kabinen. De skulle få 1000 dollar hver i vouchers, som må brukes hos United, og selvfølgelig ikke er transferable.
Da jeg skjønte at hun hadde løyet meg rett opp i ansiktet, ble jeg kraftig forbannet, og det kom til en heftig diskusjon. Denne damen var ekstremt uhøflig og uprofesjonell, og avbrøt meg hver eneste gang jeg prøvde å si noe. Hun sa også at hun gjerne kunne rive i stykker voucherene hvis vi ikke var fornøyd, og gjorde utfall mot hånda til min svigerinne som holdt dem, for liksom å demonstrere at hun skulle rive dem i to. Til slutt fant jeg ut at jeg heller burde gi meg, og vi boardet flyet før det hele endte i et "Hulk Moment". Vil helst ikke havne i noe trøbbel over there, hadde det vært hjemme så ville nok diskusjonen eskalert betraktelig!
Mens jeg satt i setet og ventet på at dørene skulle lukkes, så skjedde det flere ting lenger bak i kabinen. En av de andre uheldige som var blitt downgraded, hadde fått utdelt et crew rest sete i Eco+ av Supervisor damen. Hun var av en eller annen grunn bak i kabinen hos ham og laget kvalm, og sa at der kunne han ikke sitte, og at han måtte flytte seg. Han repliserte med at han nettopp hadde fått setet av henne, og lurte på hva i all verden hun holdt på med. Dette var en amerikaner som tydeligvis ikke hadde til hensikt å bli plukket på nesen, så han sa at hvis de skulle ha ham vekk, så måtte noen bære ham, og det var det! Damen sa at da gikk hun og hentet Security, hvorpå Amerikaneren svarte "yeah, you just go ahead and do that"! Å si at stemningen var amper er å underdrive kraftig.
I neste øyeblikk dukket Purseren opp. Han hadde tydeligvis fått med seg opptrinnet, og lurte nok på hvem det var som laget bråk i kabinen hans. Etter en del diskusjoner frem og tilbake, ble det gått canossagang frem til cockpit, både Supervisor, Purser og etpar stewarder. Hva som ble diskutert der kan det jo bare spekuleres i, men at Purseren var mer enn lettere irritert kunne jeg se. Da hele gjengen kom ut igjen, svingte supervisoren rett ut døra, og strente opp jetbridgen i en viss fart. Dørene ble lukket, og det var pushback.
Da vi kom opp i marsjhøyde, kom Purseren bort til meg, ganske overraskende. Han sa at han hadde fått med seg både diskusjonen min og det andre opptrinnet, samt et tredje som jeg ikke visste noe om. Han beklaget veldig på vegne av United, og aktet og skrive en rapport på Supervisoren. Han sa at han håpet at jeg ville skrive en complaint til United, og ga meg businesskortet sitt, så skulle han backe opp historien min hvis jeg nevnte navnet hans i klagen. Han sa at hun hadde vært ekstremt "rude and unprofessional", og fant seg overhodet ikke i det. Crewet var fantastisk hele reisen, kjempeservice og veldig hyggelige, og jeg hørte det ble småpratet mellom dem lenge etterpå om Supervisoren.

Nå ble dette innlegget himla langt, men jeg lurer jo egentlig mest på om United har lov til å selge et sete igjen på denne måten, når det allerede er kjøpt? Da er det jo gambling å bestille C på poeng, siden man da selvfølgelig er den første som bumpes? Kunne dette skjedd i Europa? kan liksom ikke se for meg dette på LH eller noen av de andre store europeisk selskapene...

Og disse voucherene...de må jo brukes på United. Men kan man bestille Star Alliance flighter med dem gjennom United? Hvis ikke så er de jo bortimot ubrukelig, da jeg sannsynligvis ikke kommer til å fly United det neste året de er gyldig?

Uansett vil jeg skrive en klage på oppførselen til Gate Agent/Supervisoren. Noen som vet hvor det er mest hensiktsmessig å rette denne til?

MVH

Tommy

Last edited by TommyL; 25-02-2013 at 20:33.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 09:26   #2
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Langt, men velskrevet. Kjente det begynte å boble innvendig her. Klage er selvsagt, henvis naturligvis til EU-reglementet for involuntary downgrade, så bør kompensasjonen bli ok den. Problemet er selvsagt at United har tillagt seg Continentals kundeservice, så kan bli en seig prosess, om man skal tro rapportene fra andre.

Jeg ville også bedt om å få voucherne ugyldiggjort, da disse åpenbart ble pushet på deg med trusler om det ene og det andre. Hard cash eller voucherne med langt større verdi som gjelder her.

Vedr. EU-regler og involuntary downgrade finner du masse relevant om dette via Google-søk.

Lykke til og hold oss oppdatert. Slike erfaringer er nyttig kunnskap for andre som ender opp i samme situasjon.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 09:39   #3
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Vil 261/2004 gjelde siden det er en US carrier med avgang fra USA?
nime is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 09:48   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Bra skrevet og ikke for langt. Dette er elendig service fra United, men man ser jo at det er ulike oppfatninger i selskapet om hvordan dette boer haandteres. Supervisoren burde ikke ha loeyet selvsagt, men heller forklart rolig hva som hadde skjedd, en forkalring om overbooking hadde jo vaert langt bedre.

Jeg havnet ogsaa i en lang diskusjon med et selskap med et daarligere renomme, Air Jamaica. Etter en planlagt lang layover hvor vi ble nektet aa forlate flyplassen, samt en forsinkelse og kansellering paa tilsammen 12 timer, gjennomfoert arrogant personale ble vi senere tilbudt 250 dollar i vouchers for aa fly med selskapet senere. Dette var selvsagt helt uaktuelt etter det som hadde skjedd, pluss at Air Jamaica kun flyr til en haandfull steder, fikk vi etter mye om og men utbetalt voucherne i kontanter.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 09:51   #5
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Quote:
Originally Posted by nime View Post
Vil 261/2004 gjelde siden det er en US carrier med avgang fra USA?
Til/fra EU-land er det som betyr noe. At UK ønsker å forlate unionen, er irrelevant
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 10:20   #6
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Til/fra EU-land er det som betyr noe. At UK ønsker å forlate unionen, er irrelevant
Mulig jeg tolker reglementet feil, men er det ikke slik at så lenge man reiser fra et land utenfor EU, med et selskap som ikke regnes som en 'community carrier' i EU, så blir det ingen kompensasjon ihht 261/2004?

Et ikke-EU basert selskap har da ikke ansvar for flyvninger til EU, men har ansvar for selskapets flyvninger fra EU ?

Quote:
1. This Regulation shall apply:

(a) to passengers departing from an airport located in the territory
of a Member State to which the Treaty applies;

(b) to passengers departing from an airport located in a third
country to an airport situated in the territory of a Member
State to which the Treaty applies, unless they received
benefits or compensation
and were given assistance in that
third country, if the operating air carrier of the flight
concerned is a Community carrier
.

Definitions
(c) ‘Community carrier’ means an air carrier with a valid operating
licence granted by a Member State in accordance with
the provisions of Council Regulation (EEC) No 2407/92 of
23 July 1992 on licensing of air carriers (1);
nime is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 10:36   #7
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Satt nettopp i går og leste om han som ble kastet av et UA fly pga at han tok bilde av setet sitt, og nå dette. Enda godt han purseren var en fornuftig kar. Den supervisoren fortjener et hardt spark i rattatta godt ut av hele UA. Så skriv klagen du, og nevn purseren og smør godt på når det gjelder den hælvetes kjerringa......

Keep us posted hvis du får svar!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 10:36   #8
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default United solgte setet vårt! Obs:Lang.

For EU-selskap gjelder regelverket begge veier, for non-EU kun på avganger FRA Europa.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 10:48   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Så vidt jeg vet har de lov til å selge flere seter enn det fysisk er i flyet, og oppgradere/nedgradere/DB etter behov og flyselskapets forgodtbefinnende. Godt du sto på krava og tok henne i løgn!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 11:03   #10
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Når jeg kjøper en billett i C og uavhengig om den er betalt med cash eller poeng så forventer jeg å bli seatet i C evt en heftig kompensasjon om downgrade. At damen lyver gjør dessverre ikke saken bedre. Godt at crewet ombord var bra.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 11:19   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Kjedelig historie. Åpenbart en dame som enten aldri skulle jobbet front end mot kunder, eller som hadde en skrekkelig dårlig dag på jobb.

Som andre er inne på så er dette noe som hender fra tid til annen, på flere selskaper. Da skal det være rutiner på downgrade kompensasjoner etc.

Håper det ordner seg.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 12:15   #12
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Ikke for å avspore, men det samme kan vel skje hos SK vist en Pandium kjøper biz billett i siste liten?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 12:49   #13
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Behandlingen skal jeg ikke beskrive, det har trådstarter gjort utmerket, men
om der selges fler billetter enn plasser, så begynner en bakerst i køen, dvs. billigste billetter av/ned først. Så lenge flyet er åpent for salg, og som nevnt en EBP er den som booker sist, så blir nok ikke han downgraded.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 12:49   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Overbooking skjer, men man har prosedyrer for å håndtere slike tilfeller på en ryddig måte. Disse ble åpenbart ikke fulgt helt ......
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 12:54   #15
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Ikke for å avspore, men det samme kan vel skje hos SK vist en Pandium kjøper biz billett i siste liten?
Det kan vel ske hos alle selskaber. Det burde ikke ske, men det gør det. Det vigtigste er vel om man finder en løsning med den kunde der blev downgraded, som vedkommende er tilfreds med.

Når det gælder denied boarding og involountary downgrade, så skal der i virkeligheden ikke være nogen øvre grænse for hvad flyselskabet skal betale. Det er en business-beslutning de tager for at tjene flere penge og så er det helt okay at det "gør ondt" på dem når de skal kompensere. Begge parter må overholde sin del af kontrakten.

Dårligt håndteret af UA her, men desværre er det jo en udvikling man ser hos mange flyselskaber idag og langt fra noget UA er alene om.

På tide at få lavet klare regler for hvad man kan forvente i kompensation. Se bare på kompensation ved delays, hvor man iflg. Sturgeon-dommen skal have op til 600EUR for en 3 timers forsinkelse. Dette er i mine øjne helt sindsygt at tvinge flyselskaberne til at betale så meget ved tekniske problemer, men hvis reglerne er sådan, så skal de overholdes - noget de kun meget sjældent bliver - og ofte vildleder flyselskaberne kunden direkte og satser på at de ikke bliver slæbt i retten.

Man kunne passende lave regelværket, så denne høje kompensation ved delays bortfalder mod at det til gengæld koster endnu mere ved denied boarding eller invol downgrades, som er direkte relateret til beslutninger flyselskabet tager for at tjene flere penge - og dermed bevidst ikke overholder deres kontrakt med kunden.

I dette tilfælde burde de mindst tilbyde cash compensation, som svarer til forskellen på en biz og economybillet, hvilket en 1000USD voucher til UA langt fra er. En ny t/r billet i C havde måske også være på sin plads eller refundering af bonuspoint for hele rejsen.

Hvis pax kom for sent og ville ombookes til senere afgang, så havde UA nok heller ikke godkendt at pax lovede at ville rejse en anden gang indenfor 12 mdr. med UA istedet for at betale for en ny billet.

Fair skal være fair - og reglerne på dette område er idag hverken fair for pax eller flyselskaber.

Væk med den høje standard kompensation ved delays og lad os istedet få endnu højere kompensationer når flyselskabet bevidst vælger ikke at overholde deres kontrakt med kunden for at sælge flere billetter.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 25-02-2013 at 13:00.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 13:02   #16
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: United solgte setet vårt! Obs:Lang.

TG for oss var meget ryddig, de ringte og spurte om vårt MP sete i F på 380...

Forhandlet meg til nøyaktig det jeg syntes var mye bedre enn å gå på direkten med kun kanskje 20 min i F loungen på veien fra SYD og hjemkomst Skjærtorsdag morgen.

Riktignok tilbød de C på direktemaskinen til OSL, meget bad deal, så en natt på BKK Novotel, også meget bad deal..

Endte opp med to netter på Royal Orchid Sheraton, frokost og middag. Limo begge veier , sen utsjekk og hjem på ønsket dag, Påskeaften. Så nok tid på å komme til hektene igjen 3. påskedag til jobb..

Det var klart fra første øyeblikk at de ikke ville kaste oss av. Spurte om det..

Og F på 380 som opprinnelig var booket..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 13:06   #17
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: United solgte setet vårt!

Hvis EU 261 hadde gjeldt, hvilke vi er enig om at den ikke gjør, så ville kompensasjonen blitt satt til 75% av billettprisen totalt. (Det snedige her er at hvis du ikke går med på at kompensasjonen er en EU261 kompensasjon (i tilfellet voucher etc) så kommer EU 261 kompensasjonen i tillegg til det de gir det)

Downgrades på Aviosbookings har vært diskutert endel på BAEC forumet på Flyertalk og i UK virker det som EU261 kompensasjonen ville være 75% av poengsummen + 75% av skatter, avgifter, YQ og gebyrer for totalbilletten. Dette slår forresten veldig uheldig ut hvis man bruker companion ticket.

I dette tilfellet ville det vært en kompliserende faktor ettersom det var en bonus billett fra et annet Star* selskap.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 13:15   #18
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: United solgte setet vårt!

Nå har vel dette vært diskutert her i en annen tråd i SAS sitt tilfelle, og en del andre poeng-tråder for flere selskap igjennom årene, men mitt inntrykk er at om man sitter i biz på poeng, så er man noe av den lavest hengende frukten for downgrades. Med mindre man har status å vise til.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 13:52   #19
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: United solgte setet vårt!

Takker for alle svar. Så konklusjonen blir at EU regelverket ikke gjelder her, og noe annet enn voucheren kan jeg ikke kreve i kompensasjon? Skal sende dem en mail senere når det gjelder kundebehandling uansett, kommer tilbake når jeg får respons på den.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 14:16   #20
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: United solgte setet vårt!

Quote:
Originally Posted by TommyL View Post
Takker for alle svar. Så konklusjonen blir at EU regelverket ikke gjelder her, og noe annet enn voucheren kan jeg ikke kreve i kompensasjon? Skal sende dem en mail senere når det gjelder kundebehandling uansett, kommer tilbake når jeg får respons på den.
Det er vel helt klart et forsøg værd at kræve mere eller en anden kompensation. Som udgangspunkt er kompensationen her en aftale mellem to parter når regelværket ikke gælder. Se ikke bort fra at det kan være at customer relations vurderer at det er værd at give dig mere eller en anden kompensation - evt. cash udbetaling eller point. Jeg ville helt sikkert forsøge at forklare dem at den kompensation du har fået er ubrugelig for dig og du forventer at de retter op på det. Det er trods alt dem der ud fra en forretningsmæssig vurdering har valgt ikke at opfylde kontrakten med dig.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Språket vårt... EB Småprat 16 08-08-2016 17:04
SAS har endret setet mitt under innsjekk Klette Småprat 9 23-10-2013 04:05
Video fra vårt paradis i Toscana EB Reiseforum 3 14-09-2008 15:21
Vårt første "Fly og Øl" FBU 4EVER Flyforum 86 03-04-2007 11:19
Hvor i vårt fagre land er dette? Herlov Flyforum 8 22-12-2004 22:27


All times are GMT +2. The time now is 20:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.