Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-08-2018, 21:54   #1
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Tur til Hell med E290

-Eller Trondheim lufthavn, Værnes. Som er blitt en riktig fin flyplass, men jeg klarte ikke å la være å bruke det lokale stasjonsnavnet.

Nuvel. Onsdag 15. august 2018 skulle undertegnede og en bekjent til Trondheim og vi benyttet muligheten til å kombinere dette med Widerøes Embraer-rute fra Torp som startet opp 13 august. Utenom rushtrafikken tar bilturen fra Oslo via Tujaland (Asker) til Torp en drøy time og parkering var på tilbud til 60 kroner for én dag. Dermed var tilbringertjenesten avklart.

Torp fremstår i mine øyne halvsliten, halvliten, halvrotete og halvbillig, men den funker greit. Korte avstander og null kø, det skal de ha. Fra parkeringsplassen til utgangen tar det seks-syv minutter når man har sjekket inn på nettet og kun har håndbagasje. I hvert fall klokken 0900 på morgenen når det ikke er noen Ryan- og/eller Wizzair passasjerer av ymse herkomst som tetter til systemet.

LN-WEB hadde rukket en tur til Trondheim tidligere på morgenen og landet tilbake på Torp klokken 0920, på rutetid. Ut kom det kun 37 passasjerer, rundt 30% belegg. Men det skal vel godt gjøres å fylle flyet fra Trondheim til Torp en onsdagsmorgen i skoleferien.

E290 eller E190-E2 er en videreutvikling av den etter hvert gamle traveren E190. Utseendemessig er det ikke så veldig mye som skiller, men motorene er større og vingene har fått «raked wingtip» i stedet for winglets.

På runde to fra Torp til Trondheim var vi 50 passasjerer. Ombordstigningen startet 0935 og gikk greit, her var det stort sett voksne reisevante mennesker som fant setet sitt og kom seg på plass. Boarding completed 0947 og push-back 0952, tre minutter foran skjema til 0955. Widerøe praktiserer enn så lenge start på begge motorene før de begynner å takse. Fire minutter gikk med til «push and start» og med to minutter taksetid ut til bane 36 ble det avgang klokken 0958. Som sagt, Torp er rask og grei når det ikke er kø.

De to PW1900-motorene gjør jobben tilfredsstillende på take-off. Widerøe bruker ikke de-rating på motorene nå i introduksjonsfasen og 2 x 21.000 pund med skyvekraft kjennes godt i et halvtomt fly. Take-off roll er omtrent 1000 meter og nesa løfter rundt 240 km/t. Det er ingenting å si på klatringen heller, 17 minutter senere flatet vi ut i 39.000 fot. Imponerende høyt for en tur på drøye tre kvarter. Riktignok lå vi bare seks minutter i marsjhøyde før vi begynte nedstigningen mot Værnes. Flaps og slats kom ut temmelig støyfritt og selv hjulutfellingen merket man ikke stort til. Et lite dunk og litt mer vindsus høres når man sitter rett over dem, men det hele var riktig så sivilisert. Det ble en visuell innflyging fra øst og landing på bane 27 klokken 1046. 48 minutter flytid og 57 minutter blokktid.

Da vi gikk ut av flyet på Værnes var det et ørlite historisk øyeblikk; for første gang gikk jeg ut av et Widerøe-fly via gangbro inn til terminalen! Litt artig.
Besetningen hadde 2:50 bakkeopphold på Værnes før de skulle videre til Bergen så jeg benyttet anledningen til en liten prat med dem. E290 var populær hos alle. Spesielt at det var større plass og mye roligere enn på turbo-prop’ene ble fremhevet.

Meget mulig det er mere plass for besetningen, men for passasjerene begynner det å bli stusslig. Jeg er riktignok 194 cm høy, men hadde det ikke vært for at jeg satt ved nødutgangen hadde jeg rett og slett ikke fått plass. Jeg prøvesatt et vanlig sete og der måtte det bli knærne ut på siden, det gikk ikke å ha bena rett frem mot seteryggen foran. Første rad og nødutgangen på rad 12 er grei, ellers er det forjævlig. Selve setet er av knekkebrødtypen, tynt og hardt. Man sitter greit nok en times tid, men hardheten merkes etter hvert.

Det er heller ingen form for infoskjermer alá C-serien, unnskyld –A220. På den er det skjermer på størrelse med en mobiltelefon i taket over hver seterad. Som andre tidligere har påpekt her på forumet er det en del slurvefeil i finishen rundt omkring. Lister buler ut rundt skruehoder og det ser ut som noen plutselig hadde oppdaget at «Heisan, her må vi visst lage en liten modifisering!» og tatt frem huggjernet. Ikke store saker, men det trekker ned og gir et litt slomsete inntrykk i et flunka nytt fly.

Kabinen er lys og fin, litt støy fra aircondition, men ellers rolig. Bagasjehyllene skal være 40% større enn på E190 og det ser ut til å være god plass der oppe. Trykkabinen fungerer perfekt, ingen antydning til ubehag hverken på vei opp eller ned. Motorene «rauter» av og til under taksing, men med en gang de kommer opp i turtall forsvinner dette.

Ifølge kapteinen er de ikke ennå helt i mål med fininnstillingene mellom computerne og motorene, spesielt under klatring. Dette resulterer i litt høyere drivstofforbruk enn optimalt, men slett ikke avskrekkende. E290 bruker 17% mindre drivstoff enn E190. Vi brukte 1410 kilo fra Torp til Værnes. Det er over 50% mer enn på Q400, men E290 har 49% flere seter. Når teknikerne får optimalisert motorstyringen vil E290 ha omtrent samme forbruk per sete som en Q400.

Maksimal marsjfart er M 0.82. Widerøe opererer normalt på M 0.78 som tilsvarer 830 km/t. Gjennomsnittsfarten på den aktuelle turen var 645 km/t, dvs. omtrent det samme som marsjfarten på en Q400. Når man sammenlikner flytidene er E290 mellom fem og ti minutter raskere enn en Q400 fra Torp til Værnes.

På returen Værnes-Torp var vi 87 passasjerer, dvs. at en Q400 ikke hadde hatt plass til alle sammen. Det var den samme akselerasjonen under take-off og opp til 36.000 fot på 14 minutter. Kaffe/te og en liten sjokolade er "gratis" hos Widerøe, og det smakte med et par kopper kaffe etter en lang dag. Det tok ett minutt lenger å fly sydover, men blokktiden ble den samme, 57 minutter.

Gitt en generell vekst i trafikken utover og et særdeles gunstig drivstofforbruk, vil sannsynligvis E290 vise seg å være en god investering for Widerøe. Om de tar ut opsjonene på flere E290 eller også går for noen av de mindre E275 gjenstår å se, men det skal bli interessant å følge utviklingen til Widerøes jetflåte fremover.

Edit: Tja, jeg fikk på plass flere bilder til slutt, men de kom hulter til bulter og ikke f om jeg klarer å rette de opp. Det er mao. ingen grunn til å anklage Widerøe for en roll over Rondane, snarere tvert imot, det var en svært rolig og behagelig flytur begge veier.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	E290 EB har fått sitt eget fly.jpg
Views:	933
Size:	59.5 KB
ID:	45494   Click image for larger version

Name:	E290 Gangbro.jpg
Views:	933
Size:	65.6 KB
ID:	45495   Click image for larger version

Name:	E290 haleparti.jpg
Views:	928
Size:	44.8 KB
ID:	45496   Click image for larger version

Name:	E290 RWY27.jpg
Views:	922
Size:	70.9 KB
ID:	45497   Click image for larger version

Name:	E290 vinge.jpg
Views:	913
Size:	68.4 KB
ID:	45498  

Click image for larger version

Name:	IMG_2086.jpg
Views:	128
Size:	89.3 KB
ID:	45507   Click image for larger version

Name:	IMG_2088.jpg
Views:	180
Size:	93.2 KB
ID:	45508   Click image for larger version

Name:	IMG_2089.jpg
Views:	237
Size:	99.5 KB
ID:	45509   Click image for larger version

Name:	IMG_2092.jpg
Views:	219
Size:	69.4 KB
ID:	45510   Click image for larger version

Name:	IMG_2094.jpg
Views:	152
Size:	71.2 KB
ID:	45511  

Click image for larger version

Name:	IMG_2132.jpg
Views:	160
Size:	72.2 KB
ID:	45512   Click image for larger version

Name:	IMG_2096.jpg
Views:	185
Size:	92.9 KB
ID:	45513   Click image for larger version

Name:	IMG_2098.jpg
Views:	171
Size:	74.9 KB
ID:	45514   Click image for larger version

Name:	IMG_2105.jpg
Views:	149
Size:	114.4 KB
ID:	45515   Click image for larger version

Name:	IMG_2123.jpg
Views:	146
Size:	178.0 KB
ID:	45516  

Click image for larger version

Name:	IMG_2126.jpg
Views:	165
Size:	109.6 KB
ID:	45517   Click image for larger version

Name:	IMG_2127.jpg
Views:	157
Size:	97.2 KB
ID:	45518   Click image for larger version

Name:	IMG_2129.jpg
Views:	110
Size:	82.1 KB
ID:	45519   Click image for larger version

Name:	IMG_2087.jpg
Views:	108
Size:	132.2 KB
ID:	45520  

Last edited by KnutW; 25-08-2018 at 10:57.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2018, 22:39   #2
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: TUR TIL HELL MED E290

-100 på overskrifta?
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2018, 22:50   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: TUR TIL HELL MED E290

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
-100 på overskrifta?


ICAO koden er vel E290, som IATA koden på flytypen er 290 på E190-E2
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2018, 23:17   #4
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: TUR TIL HELL MED E290

Tja, typebetegnelsen kan kanskje diskuteres. Mulig det er en marketing/reklame-betegnelse og en teknisk. Men såvidt jeg vet er E290 den offisielle ICAO-koden.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2018, 02:00   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: TUR TIL HELL MED E290

Konsis og informativ rapport. Hjertelig takk for turen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2018, 05:32   #6
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: TUR TIL HELL MED E290

Sant det, objectiv og bra rapport.
Skuffet over sete pitch, hadde håpet bedre fra WF, har aldrig vært skuffet der i gården.
Kanskje har dem ansatt for mange bønnetellere. (Bean counters)
Det er lett å bli berømt nå for tiden, med Internett, at den nyeste satsingen fra WF er for trang og for ubehagelig til å kjøpe billett og dra på flytur ombord på den nyeste Jungel Jetten.
Synd, for det kunne vært luksus jet med litt mere pitch.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2018, 08:55   #7
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: TUR TIL HELL MED E290

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

RTP oppsummerer det bra, det er skuffende trangt ombord og Widerøe har hittil hatt en brukbar seteavtand. Selvsagt er økonomien bedre desto flere betalende passasjerer man får trøkt inn i tuben, og det ser pussig nok ikke ut til å være noen grenser for hvor jævlig folk aksepterer å ha det (og la oss ikke engang begynne å snakke om de ansattes arbeidsvilkår!) så lenge det er "billig".

Ser vi på utkastene til kabinkonfigurasjon som ligger på Embraers sider har de en variant med 1+2 på de første radene. Dét hadde vært noe!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2018, 23:29   #8
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: TUR TIL HELL MED E290

Jeg er enig at Værnes har blitt fin ( vært det lenge ), men er sterkt uenig i at Torp er halvsliten etc, synes Torp er en av de beste små lufthavner i Norge. Den lufthavnen har jo alt, minus lange køer.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2018, 23:25   #9
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: TUR TIL HELL MED E290

Jeg prøvde denne flytypen i sommer fra Bergen til Helsinki og tilbake. At det er trangt mellom setene er vel snarere en trend i tiden enn noe som er spesifikt for Widerøe.

Men jeg synes det var et forferdelig leven i kabinen, spesielt på hjemturen med LN-WEA. Satt rett bak vingen og det var bråk fra motoren og fra ventilasjonssystemet; i sum såpass mye at jeg hadde øresus til langt utpå kvelden. Kona klaget over det samme.

Jeg så en av de andre reisende ikke lenge etter take off begynte å lete febrilsk i håndbagasjen inntil han fant noen ørepropper han stappet i ørene, og da smilte han.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2018, 09:19   #10
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: TUR TIL HELL MED E290

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Jeg prøvde denne flytypen i sommer fra Bergen til Helsinki og tilbake. At det er trangt mellom setene er vel snarere en trend i tiden enn noe som er spesifikt for Widerøe.

Men jeg synes det var et forferdelig leven i kabinen, spesielt på hjemturen med LN-WEA. Satt rett bak vingen og det var bråk fra motoren og fra ventilasjonssystemet; i sum såpass mye at jeg hadde øresus til langt utpå kvelden. Kona klaget over det samme.

Jeg så en av de andre reisende ikke lenge etter take off begynte å lete febrilsk i håndbagasjen inntil han fant noen ørepropper han stappet i ørene, og da smilte han.

Satt ved nødutgangen på tur fra HEL til BGO i sommer og synes støynivået var helt suverent.
OttoL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ut på tur med Turkish fra OSL til IST med en humpete landing EspenRR Bilder & foto 2 22-01-2015 20:17
Tur til Birmingham med FlyBe (retur med SK fra LHR) Yeager TripReports 6 06-12-2014 18:43
[Quiz] Sommeren er på hell, hva med kunnskapene? LN-KOG Flyforum 31 24-08-2012 18:55
Tur til Seoul med KE SQ 777 Flyforum 0 29-01-2008 03:46
Fra blomstershow til Hell LN-HAT Flyforum 3 15-03-2005 19:57


All times are GMT +2. The time now is 01:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.