Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-07-2018, 00:14   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Russland fotball VM 2018

Da har jeg posta del 1 på bloggen min som er etappen fra Helsinki til Moskva (har faktisk ingen bilder fra flightene til HEL, men de er så lite interessant så)

https://blogg.hioa.no/william/2018/0...tball-vm-2018/

Kommer flere deler i løpet av kort tid, holder oppdatert her.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2018, 22:20   #2
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Russland fotball VM 2018

Ser ut som en lekkerbisken, denne rapporten her. Tusen takk for at vi får være med på turen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2018, 10:35   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Russland fotball VM 2018

Spennende rapport om togreiser. Maatte du mellomlande paa vei til HEL?
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 11-07-2018, 12:38   #4
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Russland fotball VM 2018

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Da har jeg posta del 1 på bloggen min som er etappen fra Helsinki til Moskva (har faktisk ingen bilder fra flightene til HEL, men de er så lite interessant så)

https://blogg.hioa.no/william/2018/0...tball-vm-2018/

Kommer flere deler i løpet av kort tid, holder oppdatert her.
Takk gleder meg til videre lesning.

Når jeg var i Helsingfors ifjor (I forbindelse med VM på ski Lahti). Så mener jeg at jeg bestemt så noen russiske høyhastighetstog, men mulig disse kun gikk til St. Petersburg.

Finland er vel og eneste EU land med 1500 mm sporbredde, grunnen til det er jo at da man begynte og bygge jernbane i Finland var de et russisk storfyrstedømme.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2018, 12:55   #5
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Russland fotball VM 2018

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Finland er vel og eneste EU land med 1500 mm sporbredde, grunnen til det er jo at da man begynte og bygge jernbane i Finland var de et russisk storfyrstedømme.
Spania og Portugal har også en annen sporvidde på sine gamle linjer (de nye høyhastighetslinjene er normalspor), men jeg er usikker på om de er 1500 mm.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2018, 13:51   #6
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Russland fotball VM 2018

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Spania og Portugal har også en annen sporvidde på sine gamle linjer (de nye høyhastighetslinjene er normalspor), men jeg er usikker på om de er 1500 mm.
Kanskje smalere sporvidde, dette er jo slettes ikke helt uvanlig i Europa. Du skal ikke lenger enn til Sverige så har de smalsporet jernbane som del av det ordinære rutenettet.

Sveits har jo my smalsporsbane. så vil vel heller tro det er smalere enn bredere spor som er i Spania og Portugal.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2018, 01:32   #7
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Russland fotball VM 2018

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Kanskje smalere sporvidde, dette er jo slettes ikke helt uvanlig i Europa. Du skal ikke lenger enn til Sverige så har de smalsporet jernbane som del av det ordinære rutenettet.

Sveits har jo my smalsporsbane. så vil vel heller tro det er smalere enn bredere spor som er i Spania og Portugal.
Dermed måtte det sjekkes, fasiten er at Spania og Portugal har 1620 mm, Eire og Nord-Irland 1600 mm. Hvor svenskene har smalspor må du utdype, jeg aner ikke. Men det er 1524 mm bredspor til og i Haparanda for å ta finske tog.

Og for å unngå at vi sklir over til sporviddeforum.no foreslår jeg vi avslutter den debatten her og nå og går tilbake til saken, nemlig Hyperns reiseskildring fra Russland. På 1524 mm spor...
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2018, 11:26   #8
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Russland fotball VM 2018

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Dermed måtte det sjekkes, fasiten er at Spania og Portugal har 1620 mm, Eire og Nord-Irland 1600 mm. Hvor svenskene har smalspor må du utdype, jeg aner ikke. Men det er 1524 mm bredspor til og i Haparanda for å ta finske tog.

Og for å unngå at vi sklir over til sporviddeforum.no foreslår jeg vi avslutter den debatten her og nå og går tilbake til saken, nemlig Hyperns reiseskildring fra Russland. På 1524 mm spor...
Den er grei, må bare få svare på spørsmålet ditt. Sverige har smalspor (drøye 1000mm) på Roslagsbanan som er en del av SL trafikken nord for Stockholm.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2018, 20:24   #9
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Russland fotball VM 2018

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Takk gleder meg til videre lesning.

Når jeg var i Helsingfors ifjor (I forbindelse med VM på ski Lahti). Så mener jeg at jeg bestemt så noen russiske høyhastighetstog, men mulig disse kun gikk til St. Petersburg.

Finland er vel og eneste EU land med 1500 mm sporbredde, grunnen til det er jo at da man begynte og bygge jernbane i Finland var de et russisk storfyrstedømme.
Nei, Estland, Latvia og Litauen har også 1524 mm (av naturlige årsaker) med unntak av nybygde linjer til Polen, og fremtidige Rail Baltic, som vil få 1435mm normalspor.

Høyhastighetstoget du så var nok Allegro, som er et samarbeid mellom VR i finland og RZD i Russland. Dette går Helsinki-St. Petersburg. Det går imidlertid høyhastighetstog St. Petersburg-Nitzny Novgorod-Moskva også. Dette heter Sapsam (falk), og er basert på ICE3/Siemens Velaro, men tilpasset russisk sporvidde. (Dette toget kan sees i bakgrunnen på et par bilder fra Leningradskaya stasjon.)
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 13-07-2018 at 20:33.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2018, 02:17   #10
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Russland fotball VM 2018

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Nei, Estland, Latvia og Litauen har også 1524 mm (av naturlige årsaker) med unntak av nybygde linjer til Polen, og fremtidige Rail Baltic, som vil få 1435mm normalspor.

Høyhastighetstoget du så var nok Allegro, som er et samarbeid mellom VR i finland og RZD i Russland. Dette går Helsinki-St. Petersburg. Det går imidlertid høyhastighetstog St. Petersburg-Nitzny Novgorod-Moskva også. Dette heter Sapsam (falk), og er basert på ICE3/Siemens Velaro, men tilpasset russisk sporvidde. (Dette toget kan sees i bakgrunnen på et par bilder fra Leningradskaya stasjon.)
Takk stemmer det var Allegro
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2018, 00:20   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Russland fotball VM 2018

Del 2 er ute, enjoy. Beklager mye toginfo der, men tror det er av interesse for noen.
https://blogg.hioa.no/william/2018/0...ball-vm-del-2/
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2018, 19:42   #12
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Russland fotball VM 2018

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Del 2 er ute, enjoy. Beklager mye toginfo der, men tror det er av interesse for noen.
https://blogg.hioa.no/william/2018/0...ball-vm-del-2/
Takk skikkelig artig lesning, og ja er like inntresert i tog som i fly faktisk.

Nei det er vel ikke særlig smart å prøve å drikke russere og finner under bordet. Skal man klare det må man nok være ganske så innbarka alkoholiker.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fanhansa - Fotball VM '14 _ EM '16 Someone Småprat 11 14-11-2022 10:50
Fornebu / Fotball VM Olebno Flyforum 1 26-06-2006 20:40


All times are GMT +2. The time now is 12:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.